Jag har beslutat mig för en nykter period efter senaste festen jag var på. Jag stressdrack så att jag fick minnesluckor och fick hjälpas hem. Trillade i mina höga klackar. Stiligt som bara den...
Ångest, vågar inte fråga vad jag sagt och gjort och då var det dags. Nu räcker det!
Jag har berättat om beslutet och varför för mina sex närmaste vänner och var jätterädd för deras reaktion. Fick bara kärlek och stöd.
Men vad sårbar jag känner mig! Och rädd. Och ful som människa. En som inte hanterar alkohol...

Kaptain of my soul

Ta inte det första glaset! Kör bil. Se till att andra ska åka med dig. Bestäm vad du ska dricka (alkoholfri öl, alkoholfritt vin, alkoholfria drinkar, Cola, Ramlösa... Vad som helst!) innan.
Du fixar det!

Jag ska hålla mig från krogen ett tag...

j_r

Att vi är så många som har just dricka på krogen problemet. Skönt att man inte är själv.

Igår var jag som sagt ute, gick katastrofalt och polisen körde hem mig. Så där då har jag sagt det!!! Jag var så kalas att polisen körde hem mig. Jag är 29 år, hur kunde jag låta detta hända?! Så arg, så besviken.

Kaptain of my soul

Blev du hemkörd så var du ändå hyfsat redig... Tillnyktringsenheten är tråkigare...
Vill inte förminska din upplevelse, men det kunde varit värre. ❤️

Som sagt - jag blev hemplockad av mannen jag är kär i, trillade på vägen, minns inte hur jag fick av mig kläderna eller hur vi kom upp i hans lägenhet. Vaknar med blåmärken och en fruktansvärd ångest. Han har fortfarande inte sagt något om saken och jag vågar inte fråga. Vill INTE veta. Jag är rätt förvånad över att han vill träffa mig igen.

Men du, vi behöver inte vara taskiga mot oss själva utan nu gör vi så gott vi kan framöver. Detta är en svaghet vi har, vi gillar den inte och vi jobbar med den. Insikt är steg ett. Vi är duktiga. Vi kämpar.

Kram. Från en syster till en annan.

j_r

Ja jag tänker också det kunde varit värre. Fick ju sova hemma och inte i fyllecell haha det är alltid något :) mår mycket bättre efter jag läste här.

Nu är det nya tag! Göra det bästa av det som finns kvar av året 2016. Jag vill må bra och aldrig igen behöva känna denna skam. Fokusera på träning och kanske lära mig något nytt att hmm ja sticka kanske? ?

Kram till er alla ❤

Kaptain of my soul

Utan alkohol. Lätt. Det är ju fest och helg som är mitt problem.

Tidigare drack jag ofta ofta. Vardagar, jämt, för att stressa av, döva, you name it, men efter en rejäl krasch och depression så jobbade jag med MIG och de drickbeteendena försvann.

Kan dock absolut inte kontrollera mitt drickande när det är "fest", så nu blir det helvitt ett tag.

9 dagar.

Endagitaget

Vad skönt att känna att det är lätt. Och imponerande att du kunnat komma ur både krasch, depression och drickbeteenden. Får man lite nyfiket fråga hur du gick tillväga? Och vad gör du idag för att stressa av?

Heja dig!

Kaptain of my soul

Ja du... Jag har en lång, lång historia av depression som jag inte ens var medveten om. Kag trodde alla ville dö... Jag dövade mitt mående med allt möjligt. Sprang jag tillräckligt fort hann inte demonerna ikapp, och började de närma sig så kunde jag finta dem tillfälligt med bland annat alkohol.
Till slut brakade jag så klart ihop och då var jag tvungen att titta på mitt liv i sin helhet. Jag levde inte bra, på något vis.

Jag har tagit hjälp av antidepressiva och så fort jag började med dem försvann suget att "smådricka" på vardagar och lite när som. Jag jobbar med mig själv genom terapi och lever lite annorlunda nu... Känner igen tidiga stress-signaler och försöker justera något tills jag mår bättre. Vissa dagar är skit. Då gråter jag, mår skit och låter det vara så.

Dock så funkar inte drickandet ändå... Vet inte om det är stress eller vad det är, men jag ballar ju fullständigt ut emellanåt och då blir det katastrof. Karatefyllor och kontrollförlust så det skriker om det. Ångest, ångest, ångest och skam, skam, skam som resultat. Sådant jag absolut inte behöver i livet.

Idag ser jag till att få min sömn. Jag backar istället för att forcera när jag blir stressad.
Springer och yogar regelbundet. Äter bättre... Tar hand om "basics". Och har en superbra terapeut som håller koll på mig.
Det går bättre och bättre men jag har massor av jobb kvar att göra...

Karin01

Jag började också på antidepressiva (i juli) och har precis avslutat en KBT-behandling för ångest/depression.
Kör också yoga och löpning varje vecka för att ta hand om mig. Drack rödvin mest hela tiden förut då det var min tröst och ångestdämpande i stunden. Sen blev det såklart bara värre morgonen efter. Köper inte hem vin längre, har inte satt min fot på systemet sedan juli. Lyckas jag vinna över fyllorna nu så skulle mitt liv kännas lugnt och skönt.
Nio dagar är ju grymt bra jobbat. Heja dig!

Kaptain of my soul

Utan fyllorna som spär på med ångest så hade jag ju haft betydligt mindre att ha ångest för.
Jag går privat i terapi sedan två år. Dyrt men livsnödvändigt. En "behandling" hade inte varit nog.

Karin01

En sjukt bra investering även om det är dyrt.
Det var min terapeut som tyckte att vi inte hade mer att ta upp nu. Kändes helt befängt då jag känner mig som ett vandrande ångestmoln, men jag ska prova ett tag med medicin, träning och de knep jag lärt mig för att hantera ångesten.

Kaptain of my soul

Terapeuten tyckte inte ni hade mer att ta upp?? Antar att det ni hade ihop var ren KBT handlade om ett mycket begränsat ämne?

Jag har som sagt gått hos min i år och vi har mycket kvar att jobba med. Ibland ses vi tätt, typ varannan vecka, och ibland mer sällan som var sjätte vecka. Just nu är det mycket och då är två veckor emellan bra. "Inte mer att ta upp" känns oerhört avlägset.

Kaptain of my soul

12 dagar nu, snart helg och jag börjar fundera på ifall jag ALDRIG ska kunna dricka. Alls. Med viss sorg.
Saknar ett par glas vin hemma i soffan med vänner, champagne och flärd...

Nåja, denna dagen och denna helgen ska jag i alla fall INTE dricka. Alls.

Karin01

På måndag får vi high five:a varannan för en ångestfri start på veckan ❤️

Kaptain of my soul

Det får vi! ? Den känslan kommer vara helt underbar.

Kaptain of my soul

Gick förbi en massa uteserveringar på väg till bilen efter min träning idag. Åh vad trevligt de hade, folk. Mysigt! En fantastisk kväll, ju. Så trevligt att ta ett glas vin ute. (Yeah right, ETT glas?! Vem försöker jag lura?)

Men så tänker jag att några av dem som är ute nu ikväll kommer vakna i morgon med minnesluckor, ångest, på konstiga ställen... Gå till jobbet bakis, skämmas...

I morgon är jag INTE en av dem, och det är fantastiskt.

Karin01

Vet så väl vad du menar. Det ser så mysigt och härligt ut. Samma sak med tanken på att hälla upp ett glas hemma. Men sen vet jag att jag tömmer flaskan och skriver något jag ångrar till någon.
Har du berättat för killen att du håller dig borta från alkohol eller gör du ingen grej av det inför honom?

Kaptain of my soul

Nej, jag har inte berättat än. De senaste gångerna vi träffats har det av inte druckits, men vi ska ses till helgen och då kommer jag nog att få säga något om varför jag tackar nej till vin. Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Bara att jag tänkte hålla uppe med alkohol ett tag, tror jag.

Han dricker rätt så "kontinentalt" på veckorna och kan också bli rejält berusad på krogen och på fester emellanåt. Dock inte som jag! ?

Kaptain of my soul

Jag har haft fullt upp och hålltmig ifrån alkoholen. Så jäkla skönt!

Hur har det gått för dig?

Karin01

Jag drack på jobbfesten i fredags men smuttade bara på lite bubbel på förfesten och drack sedan ett glas bubbel till och två öl.
Kände absolut ingen hets utan var snarare restriktiv med påfyllning. Åkte sedan hem tidigt och kollade Netflix istället :)
Så, då fick vi high-five:a varandra idag för ångestfri måndag ❤️