Han ska få en rejäl snyting....

min lilla spritdjävul nästa gång han dyker upp....

Jag började dricka tidigt i åldern 13-14 år, redan då hade jag fyllor som innebar minnesluckor och skam. Snodde en massa sprit i barskåpet. När jag var 16 började jag arbeta i krog branschen i Stockholm och hamnade på en massa AW´s vid ett tiden på natten då vi slutat jobbet, blev insläppt på det ena och det andra stället trots att jag inte hade åldern inne. Detta var på 80-talet och tydligen var inte alkohollagen i bruk vad det gäller ålder och att dricka på krogen. Under ett par år så jobbade vi och drack drinkar nätterna igenom. Hem sova - upp och jobba - festa. Livet var ett enda stort party!

Sen dess har det väl bara rullat på med mitt "partyliv" - fyllor, supa bort sandalerna, supa bort vinterskorna, dragit linor, blivit av med väskor, kreditkort, skinnjackor, ett antal nya mobiler åt helvete, tappade dyra smycken, hamnat i slagsmål på krogen, slagsmål hemma, sparkat en man i ryggen med högklackad sko i Grekland, blivit rånad när jag sov på t-banan hem, somnat på fel nattbuss och hamnade på andra sidan stan, hamnat i fyllecell på Maria Pol (fick en LOB och hamnade hos Soc med dottern), visat brösten på en innekrog i stan, nästan trillat överbord på en finlandsfärja, kissat på mig, spytt ner mig, hamnat på en strand med en okänd man i Thailand - långt åt helvete därifrån där jag bodde, satt på ägg för att koka i en kastrull och somnade så hela köket höll på att börja brinna, somnat ifrån mina barn så de inte fått mat, kört bil jävligt full - körde dessbättre bara in en bergvägg och sabbade bilen, ramlat bakåt ner för en halv rulltrappa på T- centralen, klappat till en man på första dejten, pinsamma sms, pinsamma samtal till nära och kära - denna lista kan göras väldigt lång.

Var helt nykter efter den LOB jag fick 2012. Detta höll i 2 år. Inte en droppe, jag var livrädd att förlora min dotter. Blev erbjuden hjälp men tackade nej. Fortsatte dock mitt uteliv fast då med alkoholfria drinkar - vilket gick utmärkt. Tränade och höll mig i schack, blev nästan fanatisk med att leva ett rent liv med supermat, träning, mental träning, meditation, hitta mig själv. Var då helt övertygad om att mitt beroende var över.

Tills jag hamnade en natt efter jobbet på en AW - 2014 och tog 2 öl. Endast 2 öl. Åkte sen hem och tänkte stolt - Hallelujah och Amen! Jag är botad Jag kan dricka igen. Jag kan dricka som alla andra!

Ever since, lever jag i detta igen. Jag har dock inte ett behov att dricka dagligen, känner inte något sug på flera veckor (arbetar till och med alkohol, i krogbranschen och det fungerar utmärkt) Under dessa veckor lever jag ett utmärkt liv med min dotter, träning, arbetar. Att andra människor dricker runt mig bekommer mig inte det minsta. Arbetar som sagt med event/fest/alkohol och blir bara spyfärdig på dessa berusade människor omkring mig.
När jag är i min friska period.

När jag är i min sjuka period.
Då min lilla förbannade spritdjävul tittar fram. Då sups det i 6-7 dagar och rejält. Aldrig ute på krogen längre, det vågar jag inte. Jag drar ner gardinen och stannar hemma och dricker. Till medvetslöshet (typ 1 l starksprit/dygn) Dricker och håller andan för att inte kräkas upp det. När alkoholen nått blodet så kräks jag. Sist satt jag i badet och kräktes blodklumpar. Jag var helt sönder kräkt i strupen och kunde inte äta på en vecka. Sist höll detta i 8-9 dagar. Sova - dricka - sova - kräkas - dricka - sova. Fick i mig ca 7 liter starksprit på under dessa dagar. Rent destruktivt. Denna gång har jag tagit hjälp då jag vet att snöbollen rullar på och nästa gång kommer jag dricka ihjäl mig på ett eller annat sätt. Har skrivit in mig på alkoholklinik och ska göra allt som står i min makt för att ta mig ur detta. Har också tagit mig till AA och ska på ett till möte idag. Min sista period var ett rejält uppvaknade för mig. Jag är sjuk och jag måste tillfriskna i denna sjukdom. Inte för någon annans skull utan för min egen.

Min måndagsmorgon har kommit!

Nu nykter i 16 dagar och jag tar 24 timmar i taget!

24 timmar
24 timmar
24 timmar
i taget....

However long the night is - the dawn will break

Profile picture for user MondayMorning

Tack snälla fina ni.

Ja jag ska försöka vara modig hela vägen.
Hoppas bara inte på ett återfall innan slutet av nästa vecka då jag ska till läkaren för att få hjälp.
Håller mig flytande med AA så länge.
Vet mina cykler.
20-21 dagar nykter sen kommer han den jäveln och knackar mig på axeln.

Han Alkoholläkaren får göra precis vad han vill. Medicinering, KBT, lobotomera mig, amputera hjärnan eller nått.

Nästa gång (om jag inte lyckas) kommer det bli ett längre och ett mer destruktivt återfall
och
Jag vill inte dö.
Inte än.

Profile picture for user Mimmla

Gör vad som krävs för att du ska hålla spritdjävulen borta. Orkar du inte laga mat - beställ färdig. Orkar du inte städa - skit i det! Du behöver inte vara världens bästa mamma nu, det har du tid till sen. Var bara snäll mot dig själv och inse att du just nu lägger massor med tid och energi på att kämpa mot suget. Det är bra så. Jag håller tummarna för dig!
Kram

Tack Mimmla! Tack alla som läser och skriver.

Åh min lilla Djävul gjorde sig också påmind idag.
Fick kuta förbi varje systembolag i Sthlms City.
(barn hos pappa, då är jag ensam och ingen "märker" något)
Kanske bara en liten flaska whiskey, kanske bara en flaska vin, kanske bara två små öl?
Han småviskar i mitt öra. Och det som skrämmer mig mest är att det är en faktiskt röst som jag konverserar med.
Vad är det för jävla dumheter man håller på med?

Gjorde exakt som du Mimmla.
In på Åhlens och röjde bland ny make-up/cremer/parfymer istället.
:)
sen gick jag en lång promenad och bara andades i det vackra höst Stockholm.

Jag valde livet idag!

Profile picture for user Mimmla

Jag tror starkt på att för varje gång man lyckas göra bra val, så blir man starkare och starkare. Skulle man då någon dag inte klara av att göra det bästa valet, så har man ju ändå inte raserat allt. Varje gång jag hamnar i valsituationer så tänker jag "jag klarar att göra ett bra val en gång till", så får vi se nästa gång...
Låter lite snurrigt men jag har klarat många jobbiga situationer genom att tänka så...

Under mina 2 helnyktra år så upplevde jag bara befrielse.
Slut på lögner. Slut på ångest. Rösten i mitt huvud var tyst.
Mådde så galet bra. Pengar på kontot och psyket i behåll.

Jag ska dit igen! :)

Styrka är att våga se och acceptera sin svaghet.
Vi kan inte vara stolta över allt vi har varit igenom eller
blivit utsatta för i livet, men vi kan öva oss i att vara stolta
över de vi är och det vi har tagit oss igenom.

Vad hindrar oss från att vara stolta över oss själva idag?

Leonard Cohen sjunger: "There is a crack in everything,
thats how the lights gets in"

Det finns det som är trasigt och som aldrig kan bli helt igen
men det är först när verkligheten spricker och vi är brustna
som ljuset kan leta sig in igen.

Kanske är det därför livet måste
gå sönder gång på gång?

Vilka erfarenheter har gjort att jag värdesätter mitt liv idag?

Profile picture for user miss lyckad

Vi lär oss av både egnas och andras misstag. Hur skulle livet sett ut om vi gjorde allt perfekt? Tror inte det hade varit ett roligt liv. Du är på banan igen och det är jättebra! Kram

Och Sober Time appen slog inatt över till nykter tid: 47 dagar.
Inget sug - bara stark.
Trots arbete med en jäkla massa julbord samt den självklara julbordsfyllan.
När företaget betalar ja då jävlar ska det supas.

Hon den där, den blonda välklädda kvinnan, som vid julbordet igår satt och skulle hålla koll
så att alla skötte sig (antar att det var hon som betalade julbordet för 35 pers)
Ja hon blev fullast och blev utkastad.
Så kan det gå.

Gick ut över Slussens vackra gator igår efter jobbet, i ljusskenet bland lite snö
som singlade ner så var jag så glad att jag vandrade just där, just då och att jag var nykter...

Nykter bartender, kanske den bästa och mest logiska kombon.
Jag blir så påmind om varför, varje kväll...

Profile picture for user Hilding

Så bra du skriver och så stark du är! Jag följer dig här inne och ditt mod och din motivation stärker mig att gå vidare. Jag är för femtioelfte gången övertygad om att nu räcker det. Det måste få bli ett slut nu.
Nykter bartender är kanske alla fyllons mardröm, fast en oslagbar kombo.
Att vandra hem i natten nykter när alla andra är dragna är en seger o glädje svår att förstå om man inte är som vi. Jag blir full av ödmjukhet varje gång det händer. Inte så ofta sista tiden dock, men från o med nu.....
Sköt om dig.
Hilding

Många undrar, om inte annat när jag jobbar, när jag delger att jag inte dricker.
Reaktionen är ju självklart. Vad? En nykter bartender? Du arbetar ju med för fan sprit.
Jag brukar bara svara kort:

Ja just därför :)

Kämpa på Hilding och alla andra fina härinne och därute.

Med en jävla järnvilja kan man faktiskt sitta i "Sober Bar" och betrakta scenen och spektaklet
med andra ögon. Och det är då, när festen är slut, man kan gå över Mosebacke Torg se ner
över det vackra. Nästan känna - att där en gång satt Bellman och skrev sina epistlar.

Mörkret har lagt sig och stan lyser. Så vackert att man nästan kan ta på det.
När jag sitter där, på den finaste platsen
på mitt vackra Södermalm.
Då är jag så otroligt tacksam....

Välkommen att sitta på barstolen brevid mig...

Varma kramar!

Profile picture for user Gunda

Så peppad av det du skriver. Jag kan se dig så där över slussen vandra och ser all från en annan synvinkel än det var för några månader sen.
Njuter av att vara nykter och ser andra som kanske inte är njuta av stadens alla ljus.
Sen att jobba som bartender och vara sober, det är verkligen en bedrift, det kärvs verkligen vilja och beslutsamhet.
Jag läser här och blir glad, får inspiration och jag känner sån glädje att äntligen A-djävulen har släppt sitt grepp om mig och du har kommit bra mycket längre än vad jag gjort, men jag ser mig själv om ett ½ år njuta av tillvaron.
Men att vara ödmjuk är för mig viktigt, rätt vad det är om man inte är observant så kör man i dike och måste kravla sig upp därifrån. Jag bara hoppas att vi inte faller på länge, länge än.
Stor kram.

Nån som vet mer?

Skattar högt på ADHD skalan enligt min psykolog.
Och ska på utredning
(vilket jag har fattat själv, men inte brytt mig om det)

Det skulle förklara varför jag nästan super ihjäl
mig för att senare totalt tröttna på det.

Det är av eller på.
Det är On eller Off.
Svart eller vit.
Nykter eller dyngrak.

Det är en en röd tråd
Göra allt till 1000% eller
inte alls. Tröttnar.
Byter jobb stup i kvarten.
Måste röra på mig hela tiden.

Alkoholen gör att det blir tyst.

It does make sense....

Profile picture for user träningstanten52

Att du inte mår lika dåligt som Per Holknekt eller att du skulle vara lika illa ute som han dvs inte trovärdig i TV rutan. Tja han får kämpa vidare och fortsätta prata med sin psykolog och komma igen!
Men du har ett stort försprång, du tänker, du skriver och du delar med dig här. Jag läser och mår bättre och ler så klart!

Man vet att man har alkoholproblem och mår skit, så man bestämmer sig för att sluta med A i 2 månader.
2 första veckorna mår man vanligtvis dåligt med abstinens mm.
6 kommande veckor mår man kanon utan ångest och annat skit-crap man lidit av.

Kroppen mår bra (oftast)
Psyket mår bra (oftast)
Ekonomin blir bättre (for sure)

Och när folk mår som prinsar och prinsessor ja då är det dags att pröva att dricka igen.....

En narkoman kommer aldrig kunna ta en halv sil
En rökare kommer aldrig kunna ta en halv cigg
En alkoholist kommer aldrig kunna ta en halv flaska vin

Go natt! :)

63 dagar sparat ca 8.000 kr vilket är en 2 veckors Mallorca resa.
63 dagar till så är det fickpengar med samma summa

Bara som en sådan sak :)
Vilket var värdelöst vetande egentligen.

Profile picture for user Fenix

inlägg ovan där om halva silen! Så sant och allra bäst är det när man inte ens vill ha skiten utan mår bra utav att må bra:-)
Sparandet ekonomiskt ser ut att stämma för mig också, så vad ska jag nu göra av mina - minst - 4.000 kronor? Angenämt problem...

Har slarvat med mina campral. Har inte hunnit hämta ut från apoteket och därför inte tagit på nån vecka.
(hade det vart Alko hade jag nog fasiken hittat tid)

Vart på Riddargatan och pratat med min terapeut idag. Vi pratade om återfall och sug och hur det uppkommer.
Hur jag ska hantera det. Bejaka. Fundera på känslorna som uppkommer.

Så nu har jag kikat in på varenda pub på min promis i city och tänkt att - Jaha där sitter ni och dricker öl.
På en trevlig AW. Fredag eftermiddag. Kall öl. Stora skummande glas. En shot till ölen. Ja vad bra att ni får och kan, själv får jag
stå härute och titta på som en törstig fåne. Vad trevligt för er.

Bekräftat med mig själv att där skulle jag ju också vilja sitta.
Men jag kan inte. Ni får sitta utan mig.

66 dagar sober och jag rusade in på närmsta Apotek.

Profile picture for user Helle

I morgon när du vaknar upp till en ny dag, pigg, utvilad , fräsch och utan ångest kommer du vara nöjd att du fattade rätt beslut.
Kram och kämpa på..

Visst är det så! Får inte ge upp nu och jag vet att det går över. Imorgon bitti är jag stark igen ❤️ Fick isf svart på vitt idag att mina Campral fungerar. Eller rättare sagt att jag får A-sug när jag inte tar dom. Tack fina ni

Profile picture for user Pi31415

Det finns ingenting som blir bättre om man börjar dricka igen. Sugen kan vara jobbiga, men de är betydligt lättare att härda ut än den hemska ångest ett återfall skulle trigga.
Dessutom stärks självförtroendet och tryggheten för varje sug som man reder ut.

Så nu fortsätter vi med friheten och nykterheten.

Tack för stödet du gav mig i min tråd. Önskar dig en fin helg. Kram!

Vad kan man göra? Jag brukar tänka på dom värsta fyllorna jag haft. Mina barn som skällt och varit ledsna. Saker som jag skämts över pga alkoholen. Bråk med nära och kära osv osv. Tur att det finns medicin som också kan hjälpa Kram...

Det borde räcka med att tänka på sista gången jag drack....

Spritflaskorna på golvet
Den ner kräkta blodiga sängen
Doften i rummet
Sönderkräkt strupe
Medvetslösheten
Ångesten
Sorgen
Den lilla oskyldiga vackra personen, som bor här,
som drog i en vecka. Uppgiven.

Hur är det ens möjligt att vara sugen att dricka igen?
HUR är det möjligt?

Kämpar på och trycker Campral.

Pjue, stora vingar denna skräcködla har.

Glögg serveras på ICA. Jag ifrågasätter om den är helt A fri (vågar inte ens ta 2,2% - det lilla kan trigga till mer)
Var på glögg-tanten klappar mig käckt på axeln och säger: Ja då lilla gumman du kan köra din bil hem.
Det lovar jag. Nästan hånflinade mot mig.
(kalla mig aldrig lilla gumman för då exploderar jag, hånflina inte åt mig för då exploderar jag ännu mer)
Sorry men jag lackade ur fett på ICA.

Jag har INGEN bil och har inte haft på 6 år men jag ÄR alkoholist och JAG kan inte dricka alkohol.
Utgå gå inte ifrån att man KÖR BIL bara för att man frågar om A-fritt.
Jag fick något vilt i blicken. Jag tror att jag svor med :( Glögg-Tanten, hon såg rädd ut.

Min dotter skämdes. Inte för att jag sa att jag var Alkoholist men för att jag lackade ur.

Ja ja inte lätt att ha mig till mamma....
Kanske jag ska be tanten om ursäkt imorgon.

När du blev irriterad på glögg-tanten hehe..Jag håller med. Har en ny vikarie på jobbet som undrade om hon kunde ringa mig någon gång för att vi skulle dricka lite vin?? Nä sa jag, jag dricker inte vin.. Fan, va du va tråkig då, sa hon .. Tänkte för mig själv att jag är faktiskt inte alls tråkig, men behöver inte dricka för att ha kul. Sen hade jag ändå inte valt henne i mitt umgänge oavsett. Men det sa jag aldrig...Bättre att barnen skäms över en nykter mamma som fräser ifrån någon gång, än att dom skäms över vårt supande..

Skriver ditt namn med versaler, det ser finare ut :D

Nä jag vet..

Man blir rätt ensam när man inte dricker, många har valt bort mig ur sitt liv...
Trött på att folk inte fattar: Men en öl kan du väl ta?
Trist då jag är 100% trevligare nykter men det räknas inte.
Men då får jag vara ensam istället. Det handlar ju i mitt fall om att leva eller dö
med tanke på hur mycket jag dricker, när jag dricker...

Profile picture for user Frihet

Instämmer med de andra, så bra jobbat! Som alltid inspirerande att läsa dina kloka och positiva inlägg, både här och i andras trådar. Övertygad om att du är en fin och fantastisk mamma, du är ju klok, stöttande och omtänksam här på forumet, så det är du säkert även hemma.
Stor kram

Jag har inget val då jag vet att risken är stor att jag kanske får hjärtstillestånd nästa gång jag tar ett återfall.
I bästa fall får jag bara epilepsi. Med det i bakfickan så är det inte så svårt att hålla emot. Jag har inget val.
Jag vågar inte ens ta en alkoholfri öl. Min läkares ord ringer fortfarande högt i mina öron sen vårt senaste möte.

"Om du tar ett återfall måste du ringa mig akut så jag kan sätta in medicin mot epilepsi, så vi motverkar ett sådant anfall"
Holy Cow! Tack men nej tack, Jag lever gärna ett tag till utan krampanfall i hjärnan...

Jag är inne i en förändring.
Till er som är i början av ert avslut med alkohol kan jag säga att det tar tid.
Förändring tar tid. Och det gör ont. Det är som en stor plågsam skilsmässa.
Den där ska bort och ur våra liv. En polare vi haft och som vi har hängt med.

När man kommit en bit på väg så kommer en massa känslor tillbaks.
Tårar, skratt och sorg dyker upp. Jag kan börja gråta på bussen. Tårarna kommer titt som tätt.
Har inte gråtit de senaste 20 åren.

Och den största skillnaden är man kommer in i ett sug är
man har distansen och att man kan resonera med sig själv.

Är jag beredd att ta denna förbannade omväg IGEN och behöva bygga upp allt från början?
Tilliten, ångesten, det fysiska...
Vill jag börja om med min abstinens?
Det känns så omständigt att behöva börja om :)

Skillnaden att få ett sug efter A i början är man reagerar impulsivt.
Autopiloten är påslagen.
När det har gått en tid kan man ta en time-out och tänka till.

Tänker på mitt sug som små moln som kommer men som också blåser bort efter ett tag....
Bye bye o puss o kram. Kom helst inte tillbaks....

Så ni som är i början
Kämpa på och låt det ta tid och låt det göra ont.
Det går över.

Profile picture for user Börjaom

Stor igenkänningsfaktor i det du skriver. Särskilt om att förändringar tar tid och att det gör ont - det är en jäkla skilsmässa att gå igenom. Två gånger har jag försökt innan, även varit här då, men misslyckades totalt båda gångerna. Ibland undrar jag om man inte måste ända ner till botten för att det på allvar ska gå att vända. Särskilt om man, som du verkar vara, och jag med en person som är svart eller vitt och går all in eller inte alls. Stort grattis till 71 dagar! :)

2 glas vin är bara larvigt i min värld.

Tror som du, ner så långt ner man kan komma
och man måste känna att jag vill INTE leva så här.

Och man måste känna att man vill ha hjälp för
sin egen skull. Jag har försökt så många gånger
med inställningen: Ja ja jag gör väl det då så ni
andra blir nöjda Get of my back liksom.

Så har jag fejkat nykterhet och trott att det gått att lura folk......
Tills jag hamnade längst ner i djupet.

Tror man måste vara på gränsen till att ha dödsångest för att fatta
att det mig det gäller. Ingen annan. Mitt liv.

Tusen tack 71 dagar känns bra!

Profile picture for user nystart

Underbar läsning, det du skriver är så bra och så sant. Grattis till din nykterhet, det har inte gått lika bra för mig men jag kämpar på. Kram

Detta är min första tråd. Tack för alla fina kommentarer i min andra tråd.
Han kommer fram på krogen och tror han är Gud.
Läs gärna mitt första inlägg i denna tråd om hur det kan gå om man inte
ser upp med alkohol. Från Partypingla till fullblodsalkoholist.

På Nyår är det min 80:de dag som nykter.
Tar ut segern i förskott. För det vågar jag!

loggar på sitt konto och ska betala räkningar och det inte står -

Systembolaget
Systembolaget
Systembolaget
Systembolaget
Bar XXXX
Bar XXXX
Bar XXXX
Systembolaget
Systembolaget
Bar XXXX
Systembolaget
Bar XXXX
Systembolaget
Systembolaget

- på kontoutdraget.

Pjue det har vart en skräcködla för mig många gånger.
Där står det svart på vitt!
Systembolaget har besökts 16 ggr på en vecka....

Och så har jag, korkad som jag är, undrat pengarna har tagit vägen varje månad.

Profile picture for user Loffeloffe

70 låter så bra och moget! Grattis! Börjar livet efter 100 då?
Belöningar. Jag funkar bäst med mål en bit fram för mig, typ en resa eller en större tilldragelse. Jag har börjat titta på interrailande och funderar över om det inte vore kul att börja några stycken a-problemisar eller ses längs vägen. Kunde vara kul med lite nyktra personer tänker jag. Inte för att prata problem så mycket som att det känns som att det kan vara en ganska kul samling folk med alkoholen bakom sig, så slipper man hela den kiten.
Så. Du har skrivit om FB flera ggr. 1) Jag begriper inte hur jag ska skapa ett anonymt konto 2) De verkar kunna koppla ihop allt, matinköp, teckningsbetyg i femte klass, telefon, skilsmässor, andra konton, telefon.....MAAH. Allt. Tror du att man kan vara hyfsat sejf att de inte skickar ut allt? 3) Har du möjligen tips på ett FB ställe där man pratar resor??? - D var mycket på en gång men du är ju gammal pro här så jag litar på dej:-)
Tack för många fina inlägg och Kram kram!

Profile picture for user Odelsten

Till dina 80 dagar. Jag är ju en av dom "på andra sidan" Men jag har läst hela din tråd och jag lär mig otroligt mkt av att läsa dina kloka tankar det gör att jag kanske förstår min beroende person lite bättre. Ser fram emot fler tänkvärda inlägg och åter igen grattis till ett otroligt starkt jobb!

Mycket att fira idag (trots att jag ska jobba 17 timmar med feber och förkylning)

Nyår, Min födelsedag idag och bästa av allt
är det som ligger högst på min fira-lista
Nykter i 80 dagar idag.

2017 kommer bli ett bra år.

Ha en fint slut - och ett Gott Nytt År till alla fina härinne.
Massa varma nyktra kramar till er

M

Profile picture for user Sundare

Trippelgrattis till den finaste måndagsmorgonen av alla - du MM!
17 jobbtimmar är inget mot den värsta kampen som du nu har bakom dig. Du inspirerar mig och jag är glad att ha hittat dig och detta forum. Stor kram så hörs vi snart igen med pepp och finurligheter, livet och dess utmaningar. <3<3<3

Profile picture for user BElisabeth

Och 80 dagar! Inte illa. Själv räknar jag till 10 dagar nu:)
Hoppas din förkylning drar sig tillbaka.
Gott Nytt År!?

Tack alla ni underbara för fina ord.
Och Gott Nytt År alla fina kämpar :) Ni är bäst!

Natten med barjobb gick utmärkt.
04.45.
Sitter där på bänken bland spyor och tomflaskor.
Behöver nog inte förklara hur t-banan ser ut tidigt på
morgonen, Nyårsdagen - eller hur det luktar.

Med lugna favoriter i öronen, betraktar jag alkoholscenen.
Just den där scenen jag har klivit av.
Jag är så glad att jag klarar det här. Så otroligt tacksam.

Funderar mycket på detta när jag läser "jag får inte dricka".
För vem får vi inte dricka?
Terapeuten, AA, barnen, sambon, grannarna?
Det finns ingen lag som säger att man inte får.
Det är klart vi får. Det är helt upp till var och en.
Man har alltid ett eget ansvar för sitt drickande och även
sin nykterhet. Ingen kan bestämma detta åt oss....

Jag tänker - Jag kan inte dricka.
Det känns bättre ...

Kram

Profile picture for user konstnären

Som svar på av MondayMorning

God fortsättning
till dig kämpe. Jag kämpar på och håller med dig att ansvaret är helt mitt eget, att inte dricka för jag kan inte. Visst är jag avundsjuk på dom som kan dricka ett par glas vin och stoppa där. Detta gäller inte mig och jag hoppas jag har insett det efter det hemska som hände sist. Jag har monologer med mig själv hela tiden. Glad att jag andas, pulsen slår min älskade hund vid min sida hela tiden. Jul och nyår har gått bra, men känner en deppighet nu som jag inte gjort tidigare gånger som nykter. Jag har inga vänner som inte intar alkohol och det är trist. En del har jag dumpat för gott orkade inte med tjatet om att du kan väl ta ett par glas vin. Jag kan inte det har mitt svar varit, varför då, för att jag är en fullblodsalkoholist. Jag blev galen på att förklara mig så två väninnor ligger i papperskorgen och jag saknar dom inte. En ringde nyårsafton och var bra i gasen och svamlade om att hon ville komma men jag la på mitt i en mening, har inte hört något sedan dess, tror hon vårdar sin baksmälla, jag vet att hon har samma problem som jag men skulle inte över sin döda kropp erkänna. Har börjat meditera igen, jag sitter i solnedgången på Kreta och djupandas och känner jumma vindar som börjar i ansiktet och slutar nere i tårna, sakta, sakta, mår bättre efter. Visst grubblar jag ibland hur resten av livet ska bli i nykterhetens tecken. Men jag vill inte spy, dricka, spy tills halsen är precis sårig och magen tom. När jag dricker tappar jag helt aptiten och tror att en ostbit då och då räcker. Nytt år mm och vi flyter med och tar en dag i sänder.
Kramar konstnären

Profile picture for user Li-Lo

Tack MondayMorning och alla ni andra för detta forum, trots olika "roller" möts vi här i medmänsklighet.

Ser fram emot ett meningsfullt 2017!

Vänligen Li-Lo, Rosetté och Magnus!

Profile picture for user Gredos

Det där att inte få dricka. Det är helt livsfarligt för mig att börja tänka i de banorna. Få? Just watch me. Säger inte att jag är stolt över det, men trots mina 30 år är jag nåt överjävligt obstinat. Säger någon att jag inte får så gör jag trots att jag inte ens kanske vill det. Jag vill väldigt gärna dricka, oj som jag vill det, just därför kan jag inte och ska därför ge fan i det. Precis som du så vanligt vist säger det - jag kan inte dricka alkohol. Det är bara att... tugga i sig.

Vill passa på lite nyårsklyschigt och tacka för alla bra tankefrön du sår hos en genom att få läsa dina inlägg, både egna i din tråd och svar i andras. Det är verkligen värdefullt. Jag kan inte se en tygkasse nu utan att flina till inombords och tänka att hehe, ja den där tänker inte jag fylla med procenthaltigt skräp igen iaf. Eller jag tar det beslutet var gång jag ser en, dag för dag, ibland bara per minut. Tack igen, och HURRA för 80++ dagar! Kram på måndagen, Monday Morning <3

Och jag har saknat dina inlägg <3 <3 <3 blev lite orolig ett tag när du försvann. Tystnad i forumet är ofta inte bra.
Tygkasse ska jag köpa mig en ny en. Med ett snyggt tryck på. Det ska stå "I AM 100% HANGOVER FREE"
Vore väl fan om man vågar gå in med den på Systemet.

Kram Gredos

Profile picture for user Frihet

Jag blir så glad av att läsa att det går bra för dig MM. 80 dagar. Du ger mig inspiration med din beslutsamhet och dina kloka tankar. Låter som du genomgår en förändring på många plan.

min A-djävul. Han sa; Vem f*n är du som tror du kan slå dig på bröstet och klara detta? Helt plötsligt efter 85 dagar slog det till. Vet inte vart det kom ifrån. Har städat, sjungit och trallat omkring här idag. Gymmat skiten ur mig. Sen sa det smack och det slog till. Man ska inte koppla av och tro att man är safe tydligen. Jag går ut nu och sätter mig i en snödriva en stund. Med huvudet först!

Profile picture for user linus

Du har skrivit så mycket bra här om varför du ska vara nykter, och du har stöttat så många. Du är stark, du fixar även detta!

som en blixt från klar himmel. Ibland byggs de upp långsamt. Ja det finns många olika varianter av sug, säkert lika många som varianterna av fyllor.
Men det gäller att träna på att bemästra dem, oavsett variant. Och för varje avklarat sug blir man starkare och tryggare i nykterheten.
Precis som du kommer att bli MondayMorning. Stark, trygg och fri. Lysande som en morgonstjärna (och inte bara på måndagar).

Styrkekramar och pepp!

Profile picture for user Dionysa

Har det hänt något särskilt du kan komma på (som du glömt...)?

Mår bara galet bra. Förutom nu då - en stor flaska whisky som sitter klistrad på min näthinna.
Hjärtklappning och klåda på kroppen och en inre röst som tjatar att jag ska dricka...
Har väldigt hög puls och det kom med att jag började tänka på att dricka. Och nu
går den inte ner ... :(

Tusen Tack Linus. Tusen Tack Pi. Jag kämpar på nu ikväll och hoppas det är borta imorgon.
Tar en imovan snart så jag somnar...

Profile picture for user Ikaros

Som svar på av MondayMorning

hej MondayMorning
Vi har liknande problem, du och jag. Nyktra länge och sedan en växel i hjärnan som läggs fel och så är vi på väg mot alkoholhelvetet. Obegripligt för den som inte upplevt det.
Jag hoppas du lyckas att kämpa dig igenom detta och byta spår. Om du lyckas hjälper du också mig när det är min tur. För det vet vi ju att den dagen kommer när vi måste kämpa.
Bra att du har imovane. Det har räddat mig flera gånger.
Av hela mitt hjärta hoppas jag att du kommer rätt ur detta. För konsekvenserna av ett återfall vill jag inte att du, eller någon annan skall genomlida.
vänligen
Ikaros

Exakt så Ikaros. Tack för dina ord. Hjärnan lägger i en annan växel på 2 röda sekunder. Upplever aldrig att det är ett smygande sug utan helt plötsligt går min hjärna från helt neutral, ibland t.o.m avsky till väldigt positivt inställd till att dricka. En tanke flög plötsligt på mig mitt i städandet
Ja idag kan jag ju dricka en flaska whisky och jag blev glad inombords när tanken kom. Från avsky till eufori över alkohol på ett ögonblick.
Sen började hjärnan ticka på. Hinner jag till systemet? Äh fasiken jag kan i värsta fall ta en bar som är öppen. Bor ju tyvärr mitt i smeten och vet exakt var jag kan gå. Vilka barer som öppna till 03.00.

Och som så ofta när jag mår som bäst. Mår så bra så det bara sprutar ut lycka genom hela mig. Full fokus. Tränar. Äter bra. Har lyckats
få tillbaks tilliten till min dotter. Då är det dags att köra rakt in i kaklet igen. Kurvan går spikrakt upp sen är det ett stup som kommer. Denna
gången hann jag dock bromsa innan jag trillade över kanten.

Jag kommer aldrig förstå hur denna växel läggs om i mitt huvud. Jag har aldrig något vardags sug. Har inte haft på 85 dagar. Knappt tänkt
på det förutom första två veckorna då jag hade kraftig abstinens. Och nu skriker kroppen efter det. Det kliar i huden. Sticker i
tår och fingrar. Hjärtat hoppar. Spritflaskorna dansar framför ögonen på mig.

Ikaros Jag kämpar på, höjde dosen lite på Campralen och tog Imovane för 1 timme sen. Det lugnar lite. Blev lite slöare i tanken.

Skulle så gärna vilja ha en förklaring vad som händer. Jag känner mig inte ens som en "vanlig" beroendeperson då jag inte har ett sug
som andra har. Vet bara 3 här inne som dricker så här. Jag, du Ikaros och Anders43.

gör så att hjärnan tror att den är botad på nått sätt.
Helt plötsligt så tycker jag att läkarens prat om kraftigt utvecklat alkoholberoende och epilepsi är lite överdrivet.
Så farligt var det väl inte sista jag drack? Det var ju bara 7-8 liter ren starksprit på 8 dagar.
Så resonerar min hjärna just nu. Att allt är så överdrivet kring mitt beroende. Just nu är jag nästan
inte ens beroende. Nä jag har knappt ett missbruk ...

Jag måste komma underfund med denna vändning hjärnan tar.
Det är där mitt problem ligger.

Hjärntransplantation tack

Hej
Precis så tänker jag när suget kommer om två liter glykol (dödligt!) vilket innebar intensivvård i fem dagar. Min sambo räddade mig. Inte så farligt! Det gick ju bra. Jag håller med dig om att nog hjärnan är felkopplad när man är inne i de tankebanorna. Sedan försvinner det lika snabbt som det kom.
sov gott
bra kämpat
Ikaros

Profile picture for user LenaNyman

... ha en alldeles utmärkt, rätt- och kloktänkt dag. Vill du fortfarande byta hjärna så kan jag väl bistå med min. Gjord i gediget teflon, inne på sin femte dag utan socker och mjöl.

Den här fredagen kommer du att ta dig igenom. Också. ?

Tack LenaN och Nyckelpiga. Vaknade just och har inte ännu fått känsla av vakenhet
ännu. Man sover riktigt bra och tungt på Imovane. For sure.

Går det inte över fram tills kl 15.00 idag så klipper jag sönder mitt enda Master Card.
Då kan jag inte handla. Så får det bli!

Åh en socker/mjölfri hjärna? Tar tacksamt emot ett byte. Bytes mot en med adhd/epilepsivarning :D

Kramar till er och hoppas på en hyfsat lugn hjärna denna fredag.

Profile picture for user Nyckelpigan

Låter som en bra plan! Ta det med epilepsi med en nypa salt om det får dig att må dåligt av det. Det man kan få är abstinenskramper i första hand, känns som om du fick information om att nu var det bara att gå och vänta på att få ep och så är det inte. En dag i taget, just nu en timme. Finns det något du kan göra som får tankarna att vara långt ifrån a? Ibland sträcksåg jag serier på Netflix el HBO (kan få en gratismånad). Vill du ha tips på serier, säg bara vad du gillar, jag har plöjt igenom några stycken ?. Håll ut - du kan!!! Kram

Ja jag plöjer också serier. Bästa. Laptopen på knäna. I sängen.
Såg du Risky Drinking på HBO? Dokumentär om 4 st beroendepersoner. Otroligt bra! Man fick följa dessa när dom var påverkade av alkohol och deras tankar.

Börjar med att gå ut på en långpromenad så jag får bort Imovanet ur min något dimmiga hjärna :)

så står det på Wikipedia:
"Oavsett om personen har körkort eller inte så skickas en "LOB-anmälan" till Transportstyrelsen och blir en belastningsuppgift i vägtrafikregistret i två år. Efter två LOB:ar skickas personen till sociala myndigheter för en utredning om nykterhetsopålitlighet som kan innebära att körkortet återkallas, även om personen inte körde bil vid tillfället för omhändertagandet."

Transportstyrelsen, soc och polis är ju olika myndigheter, men de kan förmodligen enkelt samköra sina register.

Hej
Det har i den här tråden skrivits en del om LOB vilket föranleder mig att försöka mig på några förtydliganden.

LOB har betraktats som rättsosäkert och det är oklart om den är i överensstämmelse med EU-rätten
Att bli tagen med hänvisning till LOB är inget brott. Man blir alltså inte registrerad i brottsregistret vilket är bra. Men eftersom det inte är ett brott kan man inte heller få ingripandet prövat i domstol. Individen är alltså överlämnad till polisens bedömning som blir sann oavsett om man är nykter eller inte. Det är väl inte så farligt kan man tänka eftersom det ändå inte är ett brott. Om det inte är ett brott borde man ju inte kunna bli straffad, men så enkelt är det inte.

Polisen är skyldig att skicka en LOB-anmälan till trafikverket. Trafikverket kan då starta en utredning som kan innebära att körkortet omprövas.

På samma sätt kan en LOB innebära att man får svårigheter att få vapen eller att en vapenlicens dras in.

Vidare kan en LOB innebära försvårande omständigheter vid vårdnadstvister.

I egentlig mening finns inga LOB-register men polisen LOB-anmälan skickas till de berörda myndigheterna enligt gällande lag.

Alltså om man blir felaktigt tagen enligt LOB kan man utan att ha någon möjlighet att överklaga bli av med körkort, vapenlicens och vårdnad av barn. Något krav på att polisen vid ingripandet skall ha kontrollerat nykterheten med alkometer finns inte.

En annan konstighet med LOB är att den gripne inte är skyldig att uppge sin identitet vid ingripandet. Hen är ju inte misstänkt för något.

Det finns inte heller någon praxis för när man t.ex. drar in ett körkort. Detta eftersom det inte är en rättighet att få lämplighetsintyg utan myndigheten är fri att bedöma om individen är lämplig eller ej.

I praktiken slår nog inte LOB så hårt mot de flesta eftersom det genom gripandet faktiskt inte är klarlagt hur lämplig eller olämplig personen är att inneha körkort eller vapen. MEN LOB ger alltför stort utrymme för godtycklighet vid ett polisingripande.

Ikaros

mår bra. Första gången jag går på knogarna vid ett sånt kraftigt A-sug.
Förut har jag ju bara gått till Systemet och löst problemet. Det gjorde jag inte denna gång.

Reflekterade däremot denna gång över mina tankegångar -

*Från 100% insikt om mina A-problem till att min läkare och terapeut
totalt överdriver min situation. Dom snackar skit helt enkelt.

*Från 100% koll på att jag har fullt utvecklat A-beroende till att
tycka att "jag har väl inga alkoholproblem". Jag kan dricka.

*Från 0 A-sug i nästan 3 månader till sånt kraftigt sug att
det blev fysiskt.

Skillnaden från att vara periodare är att vi som har detta, inte har nått
intresse alls i alkohol under långa perioder till att det bara smäller till.
Har man detta sätt att dricka har man svårt att förstå vardagssuget
som inte existerar hos oss. Har heller aldrig tyckt att jag är alkoholist
för jag kan ju hålla upp i månader utan problem.
Men när det smäller till så dricker jag kopiöst...

Obegripligt och underligt.

Tack Linus för att du frågade - det värmer mig!
Kram

Jag önskar att jag hade en liten filmsnutt av mig själv från i mitten Oktober när jag låg här bland spritflaskor, kräkor och blod.
Uttorkad och totalt ner drucken av A. Ont i njurar, ont i levern och ont i själen. Önskar att någon hade filmat den skiten. Både
alkoholscenen och mitt inre mående.

Skulle man ju kunna plocka fram då och då, titta på och ifrågasätta om man vill köra en sån vända till?
Det skulle vara en snygg påminnelse :)

Tack Nyckelpigan - det får bara inte hända att jag tar ett återfall nu.

Åter ju Campral. Jag skulle förmodligen inte få någon effekt av intaget ändå.

Och min hjärna funkar ju så att OM jag inte kan dricka mig redigt berusad
så kan jag lika gärna strunta i det. Skulle nog bara bli ärligt förbannad om
jag bemödade mig att gå på SB, köpa min starksprit, hälla i mig skiten och
sen sitta här nykter som ett fån...

Vilken antiklimax :D