Han ska få en rejäl snyting....

min lilla spritdjävul nästa gång han dyker upp....

Jag började dricka tidigt i åldern 13-14 år, redan då hade jag fyllor som innebar minnesluckor och skam. Snodde en massa sprit i barskåpet. När jag var 16 började jag arbeta i krog branschen i Stockholm och hamnade på en massa AW´s vid ett tiden på natten då vi slutat jobbet, blev insläppt på det ena och det andra stället trots att jag inte hade åldern inne. Detta var på 80-talet och tydligen var inte alkohollagen i bruk vad det gäller ålder och att dricka på krogen. Under ett par år så jobbade vi och drack drinkar nätterna igenom. Hem sova - upp och jobba - festa. Livet var ett enda stort party!

Sen dess har det väl bara rullat på med mitt "partyliv" - fyllor, supa bort sandalerna, supa bort vinterskorna, dragit linor, blivit av med väskor, kreditkort, skinnjackor, ett antal nya mobiler åt helvete, tappade dyra smycken, hamnat i slagsmål på krogen, slagsmål hemma, sparkat en man i ryggen med högklackad sko i Grekland, blivit rånad när jag sov på t-banan hem, somnat på fel nattbuss och hamnade på andra sidan stan, hamnat i fyllecell på Maria Pol (fick en LOB och hamnade hos Soc med dottern), visat brösten på en innekrog i stan, nästan trillat överbord på en finlandsfärja, kissat på mig, spytt ner mig, hamnat på en strand med en okänd man i Thailand - långt åt helvete därifrån där jag bodde, satt på ägg för att koka i en kastrull och somnade så hela köket höll på att börja brinna, somnat ifrån mina barn så de inte fått mat, kört bil jävligt full - körde dessbättre bara in en bergvägg och sabbade bilen, ramlat bakåt ner för en halv rulltrappa på T- centralen, klappat till en man på första dejten, pinsamma sms, pinsamma samtal till nära och kära - denna lista kan göras väldigt lång.

Var helt nykter efter den LOB jag fick 2012. Detta höll i 2 år. Inte en droppe, jag var livrädd att förlora min dotter. Blev erbjuden hjälp men tackade nej. Fortsatte dock mitt uteliv fast då med alkoholfria drinkar - vilket gick utmärkt. Tränade och höll mig i schack, blev nästan fanatisk med att leva ett rent liv med supermat, träning, mental träning, meditation, hitta mig själv. Var då helt övertygad om att mitt beroende var över.

Tills jag hamnade en natt efter jobbet på en AW - 2014 och tog 2 öl. Endast 2 öl. Åkte sen hem och tänkte stolt - Hallelujah och Amen! Jag är botad Jag kan dricka igen. Jag kan dricka som alla andra!

Ever since, lever jag i detta igen. Jag har dock inte ett behov att dricka dagligen, känner inte något sug på flera veckor (arbetar till och med alkohol, i krogbranschen och det fungerar utmärkt) Under dessa veckor lever jag ett utmärkt liv med min dotter, träning, arbetar. Att andra människor dricker runt mig bekommer mig inte det minsta. Arbetar som sagt med event/fest/alkohol och blir bara spyfärdig på dessa berusade människor omkring mig.
När jag är i min friska period.

När jag är i min sjuka period.
Då min lilla förbannade spritdjävul tittar fram. Då sups det i 6-7 dagar och rejält. Aldrig ute på krogen längre, det vågar jag inte. Jag drar ner gardinen och stannar hemma och dricker. Till medvetslöshet (typ 1 l starksprit/dygn) Dricker och håller andan för att inte kräkas upp det. När alkoholen nått blodet så kräks jag. Sist satt jag i badet och kräktes blodklumpar. Jag var helt sönder kräkt i strupen och kunde inte äta på en vecka. Sist höll detta i 8-9 dagar. Sova - dricka - sova - kräkas - dricka - sova. Fick i mig ca 7 liter starksprit på under dessa dagar. Rent destruktivt. Denna gång har jag tagit hjälp då jag vet att snöbollen rullar på och nästa gång kommer jag dricka ihjäl mig på ett eller annat sätt. Har skrivit in mig på alkoholklinik och ska göra allt som står i min makt för att ta mig ur detta. Har också tagit mig till AA och ska på ett till möte idag. Min sista period var ett rejält uppvaknade för mig. Jag är sjuk och jag måste tillfriskna i denna sjukdom. Inte för någon annans skull utan för min egen.

Min måndagsmorgon har kommit!

Nu nykter i 16 dagar och jag tar 24 timmar i taget!

24 timmar
24 timmar
24 timmar
i taget....

However long the night is - the dawn will break

Profile picture for user MondayMorning

Jag är glad att du klarar dig bra med ditt liv och ska läsa din tråd i anhörige forumet.
Jag vet ju en del, du har ju skrivit om det förut....
Jag ska läsa och uppdatera mig själv om ditt liv hur det ser ut nu

Kämpa hur det än är....

Profile picture for user miss lyckad

Vad glad jag blir✨Du har stöttat både mig och andra..Jag har tänkt mycket och tagit lärdom av andras erfarenheter, både bra och dåliga..Så skönt för din dotter och mina barn att det funkar med det nyktra livet..Jag har ju valt bort vännerna som dricker mycket..Dom andra har inte alkohol som prio alls. Det är nog annorlunda i Stockholm..Du får flytta till landsbygden MM..Haha..Här finns inte barer i varenda hörn som stör eller lockar..Kram till en mycket fin tjej..

Profile picture for user Mic99

Hej MM.

Vet inte vad som händer just nu, men igår föll jag igen. Och vet du? Jag är som du...precis som du...Var på väg till träningen när..känslorna kom (på en o samma gång..) och jodå. Jag blandade grogg i träningsflaskan. Smuttade under träningen och hällde i omklädningsrumet.. Sjukt? you name it! Fan va sjuk man är.. Nu är allt upponer..Jag är allt på en o samma gång. Precis ALLT!

FAN

Kram MIc

Så måste jag kunna!! Började läsa Persbrandts bok för några dagar sen. Känner inte igen mig alls i vissa avsnitt.. i andra är vi samma person. Önskar att jag en gång kan lyckas sluta helt som både du å Persbrandt gjort. Kan ni så finns det hopp tänker jag.. En annan av mina ungdomsidoler är Nikki Sixx vars bok #The heroin diaries" som också fick mig att känna precis allt på en gång. Han klarade sig också..till slut. Varför skulle inte jag?

Festen är ju slut för länge sen...

Kram igen.

Mic

Oh fan. Nu blir jag osäker. Jag hoppas inte du tog min fylla som ett tips att dricka sprit på gympasset? Det är ju bara dumheter. Fast jag kan se på mig själv som patetiskt när jag gjorde det. Hånflina åt mig själv. Idiot Monday. Menar sätta sig på en spinningcykel och köra norska intervaller med 50 cl Jack D i flaskan. Alltså man ska gå på ett pass för att man vill bygga kondition och muskler. Men inte jag. Inte du. Vi kör fyllan och konditionsträning samtidigt. Då är man bra långt kommen i det som kallas missbruk.

Som Anders43 skriver i det senaste inlägget i periodartråden så har vi enligt vården samma sjukdom som vardagsintagarna. De som smuttar varje dag. Det har vi inte. Vi är en grupp i gruppen. Som är lätt att missa. Lika lätt som vi inte inser att vi har alkoholproblem.

Jag har trots detta fått bra hjälp, jag har blivit tagen på allvar. Det finns bra hjälp att få.

Jag har dessutom alltid känt mig jävligt konstigt, för detta är ju minst sagt ett okvinnligt sätt att dricka. Man läser ofta - pappa - farfar - morfar var periodare. Få kvinnor som uttalar att de har periodiskt drickande. Tror man som kvinna skäms över att inte vilja stå med ett cavaglas i handen, utan man shottar och häver öl som värsta byggarbetaren. Thats me. Bira direkt ur flaskan. Inget sött sliskigt. Gin/Vodka/Wirre. Rakt upp och ner.

Det är inte mängden och hur ofta vi dricker som räknas, det är konsekvenserna av drickandet. Att supa i omklädningsrummet är en konsekvens. För ingen som inte har problem med alkohol gör så.

Jag tror att du skulle ha hjälp av lite stöd. Få hjälp med att mönstra upp dina perioder.
Hur gör du nu? Kan du stoppa eller går du in i en period av drickande tror du?

Jag vet ju att när man har klivit in i skitperioden, kliver man sällan ur efter en dag.
Man fortsätter tills man känner sig klar.

Hur känner du ?

Kram

MM

Och du är ju inte ensam med detta. Jag hade inte klarat att styra min hjärna om jag inte hade fått (inte någon värdering i rangordningen)
1) Den kliniska biten av min läkare, om vad som kan hända om jag fortsätter dricka. Hjärnan tar stryk. Lever. Hjärtat. Cancerrisk.
2) Redskap att resonera med mig själv. Med terapeut under 6 månader analysera varför och vad.
3) Enormt stöd härinne. Hade inte klarat mig utan detta forum.

Jag trodde jag var ensam om detta, det var jag inte.

Kämpa på Mic

Jag kan ju inte heller säga att jag har slutat, menar jag kanske bara är i en bra period? Som varat längre än de andra? Det vet jag inte. Och jag har ingen plan om vad jag ska göra om jag får för mig att ta mig ett återfall. Jag är bara ett glas ifrån som alla andra. Risken finns hos mig hela tiden. Men missbruket är i vila. För tillfället....

Nejdå du "uppmuntrade" mig inte till att dricka på och efter träningen. Jag kände igen mig när du skrev det.. har gjort det förr. Det är verkligen sjukt. Jag är i de flestas ögon i topptrim..och ingen. absolut ingen skulle tro det jag skriver nu. Att det är jag? glöm det..

Att jag skrev att du fixat det? Jo, har man fixat 1,5 år så är man i alla fall en bra bit på väg!!

Jag har aldrig klarat längre än 3 månader i princip..

Sen så fattar jag med..att är du som jag så är man aldrig säker...en känsla? Så kan man va där igen.,,

Om jag kan sluta idag?

Jag vill!! Men du vet ju hur det är..

Skulle behöva någon som dig att prata med just nu. Någon som förstår..

Tack för att du skrev nu. Betyder sjukt mycket!

"not afraid of dying...I just don´t want to.."

/Mic

Finns så mycket jag skulle vilja skriva men just nu är det nog bäst att låta bli.

Jag lovar att skriva hela min "story" en dag när jag kan. Har ju som sagt läst i princip varje inlägg du gjort sen du började skriva här och känt igen mig i så mycket. Känns på många sätt som att jag nästan "känner" dig trots att jag på andra sätt säkert inte alls gör det.

Att jag ens kan skriva nu är Amazing..men jag tor du känner igen dig. Vi fixar ALLT när vi vill och måste!

Tack igen för att du bryr dig MM.

Kram

/Mic

Jag trillade ju dit efter 2 år. Helt nykter i 2 år sedan återfall, tog två öl. Funkade. Dagen efter drack jag i en vecka. Och i kraftiga 1 veckas perioder fram till oktober 2016 med 1-2-3 månaders mellanrum helt utan. Jag är inte på något sätt säker. Finns dom som trillar dit efter många, många år.

Min hjärna ligger också och lurar för tillfället. Det är inget ryck som det brukar vara, mer som positiva tankar och fantasier kring alkohol. Livsfarligt att börja romantisera det. Då går den lilla hjärncellen bananas och tror den är läkt. Den är fortfarande sjuk. Får inte glömma det.

Brukar läsa lite tillbaks i min egen tråd för att se hur jag mådde då.... påminna mig.

“Alcohol ruined me financially and morally, broke my heart and the hearts of too many others.

Even though it did this to me and it almost killed me and I haven't touched a drop of it in seventeen years,
sometimes I wonder if I could get away with drinking some alcohol now.

I totally subscribe to the notion that alcoholism is a mental illness because thinking like that is clearly insane.”

― Craig Ferguson

Skriv din historia när du vill. Jag kommer att läsa. Såklart.

Drick upp och kom igen.

:)

ganska mycket men raderade allt..

. Känns inte rätt att skriva just nu. Av många skäl..Hade varit skillnad om det varit ett privat...Visst är vi hyfsat anonyma här men...

Synd att det inte finns en chatt för såna som oss. Känns som att det hade behövts..

Dina ord värmer hursomhelst!!

Tack!

En dag så..

/mic

Jag tror att det har med säkerheten att göra. Fanns det en chatt skulle vi plötsligt riskera att inte få vara just anonyma. Jag har också saknat en chat ibland men förstår att det inte skulle fungera bra.

Jo. Jag förstår..eller inte. Man är ju anonym på en chatt också..om man vill?

Hursom .FAN! Just nu känns det sjukt dåligt. Ska jag orka en resa mig en gång till...?

Ska sluta skriva nu. Blir nog inte så bra om jag fortsätter.. Känns sjukt att sitta och skriva här full..är faktiskt första gången men men det är väl det detta är till för? ALKOholhjälpen? Hjälp mig?!

Är väl inte riktigt natt än men...för mig spelar det mindre roll..du har precis varit "en röst i natten" för mig.

Återkommer när jag kan skriv "på riktigt"

Känslan nu? Skäms mest. För att jag är en sån jävla loser...

/Master of Puppets

Jo klart man är men man skulle ju kunna dela personlig info såsom mail, mobilnummer etc.
Skäms inte, det är inte dig det är fel på. Det är alkoholen.
<3

Ok. Är det tillåtet? Testar..

Ok.

Nu kör vi då? Har precis lagt upp en helt anonym ny hotmailadress. Vill du skriva till mig så är ingen gladare än jag..

Och alla andra som eventuellt vill skriva går rätt in i spam-korgen ;)

/Vi hörs?

Glömde ju en sak :)

Nu raderas mailadressen. Skriver du så är det som jag skrev innan.. Ingenskulle va gladare än jag. Om inte?

Då förstår jag dig. Promise.

/Come as you are

Profile picture for user Btt

Som svar på av Mic99

Men tror precis som du säjer att du inte borde vara SÅ aktiv på sidan när du inte är nykter.
Utsätt inte de "svaga" som kämpar hårt för att att motstå frestelsen till återfall.
Alla som missbrukar är losers man skadar sej själv och förlorar det som händer i livet och nuet. Ingen vinnare i det
Men man bestämmer själv det måste man inse

Tänker på en rolig historia. På en spårvagn i Göteborg ?
En redigt full man tittar närmre på damen bredvid och utbrister
- oj vad du är ful
- usch säjer hon och du är full.
- ja säjer han , men imorgon är jag nykter
???
Imorgon är du nykter ????
Lycka till

Sen 3-4 dagar är hjärnan full med alkoholtankar.
Jag blir lite rädd. Är det dags?

Hade detta vart för ett år sedan hade autopiloten vart påslagen och jag hade gått till SB kl 10.00.

Kom på nu att jag borde ha haft en plan för mig själv. Mitt i styrkan kan ju detta ske.
Jag vet ju det. Så varför har jag ingen plan? Var är nödutgången? Handbromsen?

Känner jag för att köra en sudden-death på mig själv? Japp.
Kommer jag göra det? Vet ej.
Borde jag göra det? Nope.

Profile picture for user Anders 48

DU är nödutgången, DU är handbromsen! Det skall inte drickas nåt - så är det bara. Det är f-n i h-e hur det kan "synappsa" till sig i våra periodarhjärnor. Dagens motto är "Skjut en synaps!". Tänker lite såhär: Kan det vara den nya (jättebra och intressanta) tråden du startade som på något sätt ligger där och skaver och "påverkar"?! I tråden blir det ju mycket alkosnack om hur/när/var/varför vi druckit o.s.v. Där finns ju också budskapet (sanningen) att vi håller oss nyktra så länge och så mycket och så stor del av året, ändå. Kan detta ha påverkat dig? Undermedvetet? Ämnet är ju väldigt intressant - men kan det ha fått dig att sänka garden en smula? Det som kanske eg. står "mellan raderna" i inläggen, nämligen att vi för det mesta är nyktra och normalt fungerande? Har ingen aning om det kan vara så - det är bara vad jag tänker just nu. Att börja förhandla med sig själv är farligt. Visst, vi kommer ut på andra sidan igen efter ett återfall, det gör vi - men vad kommer det att kosta? Vad blir kostnaden?

OM det är nåt i nya "periodartråden" som påverkar dig - lägg ner den! Eller fortsätt - hela tiden med de där dagarna i oktober 2016 i åtanke. Hela tiden dessa dagar. Det är dessa dagar vi skriver om allihopa - när de än har skett.

Jag tokhoppas så mycket att du står emot nu MM, och önskar dig all styrka i världen. Det ÄR INTE värt det, men det vet du ju. Det gäller bara att få hjärnan med på det också. Det går, det måste gå. Du har för mycket att förlora på att förlora just nu. Styrkekram till dig!!!/Anders

Profile picture for user Jasmine

555 dagar utan alkohol och nu funderar du på att dricka? Hjälp! Är A-rösten så seglivad? Snälla, snälla, håll i nu! Du är ju vår förebild- beviset på att det finns ett liv efter detta... Eller, förlåt, du ska såklart inte göra det för någon annan utan för dig själv och dina barn! Andas, andas, genomlid, uthärda så kommer det en ny dag. Jag håller på dig!

En varm kram till dig!!!

Profile picture for user mulletant

Blir också bekymrad, läser med ett hugg i hjärtat... se farmför mig att nu blir det vår, nu kan du gå och börja din mission med Cornelis grav...
Ååååh vad jag önskar dig motståndskraft mot de förödande tankarna. Håller om.... Kram, kram.... / mt

Nej det skrivs ju om alkohol i alla trådar, och det är helt ok. Tycker som du att ämnet är intressant, hur vi fungerar. Skriv på. Det är det forumet är tillför och skulle det vara så att jag inte kan hantera det så får jag logga ut ett tag. Då ligger problemet hos mig. Mycket återfall härinne och det påverkar till viss det men igen kan jag inte läsa om det så får jag maka på mig. Enkelt. :)

Detta är ett långsamt sug som byggts upp under ett par veckor. Fantasier och drömmar om A.

Det som påverkar mest är att jag i måndags hade mitt sista möte med SSK på Huss. Hon har vart min mentor under ett år och jag kommer sakna henne.
Behöver inte lämna kissprov något mer, behöver inte bevisa för läkaren att jag är nykter. Det är någon frihetskänsla i det.

Ska leta efter handbromsen. Den finns ju såklart i mig. Mantrat kommer väl till pass:
Det är inte värt det.
Det är inte värt det.
Det är inte värt det.
Det är inte värt det.
Det är inte värt det.
Det är inte värt det.

Kram

MM

Ja det är den. Stark röst som kommer mellan varven. Men jag har ju verktyg och ska försöka använda dom. Man glider på en räkmacka ett tag men verkligheten gör sig påmind. Det är som en eld som alltid ligger och pyr, vilande. Lite luft så skjuter elden upp.

Och det kommer den förmodligen alltid att göra men vi måste lära oss att stå emot. Jag kämpar på.
Ska städa badrummet idag och få hjärnan på rätt spår igen.

Kramar om... :)

Vill mest skriva i min tråd så jag kan läsa tillbaks i framtiden. Jag tar mig nog igenom detta med. I värsta fall har jag antabus på Apoteket jag kan hämta ut Och kollar till CW's grav. Jag tar en promenad nu upp till Kyrkan (bor ca 30 minuters promenad ifrån) och ska sitta och andas i oasen. Köper en latte på vägen och insuper livet. Så Apotek, Latte och Katarina. Så får det bli idag.....

Tack..

Kram

I Stockholmsvåren och i Katarina. Jag har Livsstegsvänner där... Kan förstå att du inte vill oroa, det är bra att du skriver och berättar. Vi som läser och oroar oss tar hand om oss och du tar hand om dig. Men vi finns för varandra <3 Kram, kram / mt

Och ingenting att vinna. Och det vet du ju. Att det ska va så svårt. Att man aldrig kan koppla av helt.

Jag både hoppas och tror att du står emot denna gången också, finns absolut ingenting du skulle tjäna på att följa suget nu.

Gör precis allt du vill och unna dig det du vill ha idag, förutom en sak. Du vet vilken..

Solen skiner idag. Njut av våren!

/Mic

.....som är lite av "boven". Jag tog ju själv ett återfall i april förra året. Det var ett par veckor efter att jag avslutat med psykoterapeuten hos beroendeenheten. Hade också en "frihetskänsla" på något sätt - och var nöjd med de samtal vi haft. Men visst, återfallet tog jag där o då. Kanske inte helt ovanligt - att frihetskänslan manifesterar sig någonstans och på något sätt. Dumt bara att låta det bli ett återfall. Du klarar dig igenom det här också, det är jag övertygad om...../Kram

Ja kanske min hjärna tycker att den är färdigbehandlad då jag avslutar nu på Huss kliniken. I'm on my own. Kryckan är borta. Sänker som du säger garden, och då kommer tankarna som ett brev på posten. Jag har lovat mig själv att göra allt som står i makt, alltid sätta nykterheten i första rummet. Alltid. Klarar jag inte att gå med på krogen, sitta på pizzerian och vänta på pizzan, åka tåg om det finns en bar - då får jag helt enkelt välja bort det.

Jag kommer ihåg ditt återfall förra våren. Var det då din pappa kom och hjälpte dig?

Jag har ganska mycket tid över nu då jag har sagt upp mig på jobbet och kommer börja plugga i höst. Tanken jag har är att jag ska leva på kapitalet och vara lite ledig. Bara ta lite ströpass. Har inte haft någon längre semester på 6 år. Detta gör att jag känner mig lite ensam och rastlös.

Kanske läge nu när jag har tid över att besöka några AA möten i Sthlm?
Går du fortfarande på AA?

Kram

Tack. Försöker men man är inte mer än människa. Trillar man (som jag har gjort SÅ många gånger förut) Jag har ju haltat mellan nykterhet i mina perioder - och tyckt att nu är jag på den säkra sidan. Nu är jag okey, allt är som det ska vara, nu kör jag på igen.

Där tror jag intervall drickarens problem ligger. Vi tror att vi är läkta.

Det löser sig :)

Kram

MM

Livstegen i Katarina ska vara väldigt bra, oavsett om man är missbrukare eller inte.
Har bara hört gott om det. Sen är ju min favvopräst där: Olle Carlsson.
Jag kanske ska gå och snacka lite med honom????
Han är präst, nykter alkoholist och han borde väl kunna ta emot mig för stöd?

Det ska jag kolla upp. Bra ide.

har båda jag och min man gjort. Det har varit jättebra. Mannen min har bra kontakt med Olle de gånger vi setts, jag tror de förstår varandra utifrån den gemensamma erfarenheten av missbruk. Olle är bra. Min favoritpräst i Katarina, och överhuvudtaget, är Camilla Lif. Solkram / mt

... men det är naturligt och inget du ska bry dig om. Om det hjälper dig att hålla dig nykter så ska du skriva här... precis vad som helst. Vi kan sluta läsa om vi blir för oroliga, men det gör vi inte. Vi finns här för dig i cyberrymden. Oavsett. Kram

Profile picture for user Vinäger

...och en massa kramar. Hoppas att du orkar rida ut tankestormen inom dig utan A. ♡

Det är för jävligt att denna drog som är så stark och förstör för så många är så acceterad - och dessutom laglig. Grrr...

Profile picture for user AlkoDHyperD

Frihet hr du väl haft hela tiden.
Samma anledning som hållit dig nykter i 555 (556?) dagar finns väl kvar?
Jo du, en 24:a whisky skulle du nog tåla. Förmodligen allt för väl. Kanske skulle den kännas riktigt bra. Inte lämna några negativa biverkningar.
Förutom önskan om att uppleva ruset igen. Längta till nästa. Och nästa.
Tack för att du delade med dig, MM, både här och i min tråd. Nu fick jag formulera anledningen till att vi inte alls ska eller vill smyga i oss lite sprit.
Kram

Ligger mest o stirrar i taket, tycker synd om mig själv för att jag inte kan dricka bla bla bla. Färgade håret - blev inte bra. Blått. Ser ut som en tant. Och jag har lärt mig en sak idag och noterar till mig själv. Använd inte epilatorn på ögonbrynen. Stod på lappen. Do not use in face. Varför då? Måste ju testas tänkte jag.

Tack alla för omtankar och kloka fina ord. Tycker om er alla så mycket. Ni är VÄRME.

Kram från MM..

Med blåtonat hår, ett ögonbryn och på toppen på det - ett överjävligt alkoholsug.

LIFE IS GOOD!

Jag har inte samma sorts beroende. Men, det verkar så jobbigt att tårarna börjar trilla. Tårar för dig. Det hjälper ju inte ett skit förstås.

Tona håret till en vanlig färg?. Även om jag tror att du är fin i blått hår! Kram?

Inte för att vi inte kan/vill dricka utan för att vi brottas med själslig vånda. Och önska att vi kunde få den att försvinna en liten stund. Stirra upp i taket, gråt, eller vad som helst. Ha din upplevelse. Jag sitter här i köket och ska ta bilen till jobbet, tycker jävligt synd om mig själv för att situationen är sådan att jag inte kan cykla istället, nu när det äntligen är sommarväder. Känner mig låst, styrd, tvingad till underkastelse av min chef, min arbetsplats, min situation, hela jävla tillvaron.
Ja’ ä int’ bitter....?
Kram

Profile picture for user Mirabelle

Som svar på av MondayMorning

Fulblått hår, ett ögonbryn och eftertänksamhetens kranka blekhet... Jag hade kunnat skriva något liknande. Klart man måste testa. Hämningslöst. Alla idéer är bra idéer om man inte tänker efter före. Mycket ånger över stort som smått får man leva med när man funkar så. Men samtidigt, tänk alla segrar och triumfer som hade uteblivit om man inte funkade just så. Allt man inte hade fått uppleva, lära sig och lyckas med. Det finns två sidor av varje mynt. Kram

Profile picture for user Emma79

Blått tanthår, ett halvt ögonbryn och dessutom FuLL!

Nä, ta på en keps o ett par solglasögon så blir allt bättre ?

...att vara Tant Blå, än att vara Vira Blåtira med bara ett fall i fyllan att fira! Och hellre offra ett nyktert bryn, än att uppleva vad en 9-dagarsfylla gör med hyn:-)

Hoppas ditt sug ger sig av - och att du snart är tillbaks på (tanke)banan igen..........

Hade jag kunnat så hade jag hållit om dig i min famn..Du hade fått ta ett varmt skumbad i mitt badkar..Ett glas iskall hemgjord körsbärssaft..Sen hade vi pratat och du hade suttit inlindad i en filt..Sen hade ditt sug försvunnit och du hade blivit glad och stark igen..Varmaste kramen till härliga, roliga, duktiga MM❤️?????✨✨✨

Städade badrummet, hittade en gammal (full) flaska med handsprit. Funderade på om man kunde dricka det. Säger en del om hjärnan som finns i mitt huvud. Nej jag har inte druckit det men tanken kom när jag luktade på den. Risky business detta med att städa. Tydligen.

Alla precis alla, ska såklart fira våren. Hela FB är fullt med bilder på iskalla öl, cavaflaskor, rosevinet flödar. Där sitter dom.
Här sitter jag i Mondayvärlden. Och kollar på Wahlgrens värld. Med en kopp te. Ganska nice ändå. Är skyddad här hemma.

Håret är okey igen.
Körde husmorsknepet. Bikarbonat + Head and Shoulders Citron.
Magiskt om man har missfärgat håret.

Ögonbrynet, den 3/4 som inte finns längre... ja växer väl ut tänker jag.
Skiter i ögonbrynet.

Så där går det när jag inte tar Concerta som jag ska.
Då kör jag epilatorn i fejset för att testa och vill dricka handsprit.

En dag/kväll som denna är det till att låsa in sig själv.
Jag har utegångsförbud och jag har satt förbudet själv.
Ingen ide, för många uteserveringar med glada människor som skrålar och skålar.

Hoppas dom dör i bakfylla imorgon så har jag iaf ut något positivt av detta.
Jag kommer inte vara bakis. Jag kommer vara snygg, pigg och full av energi.
Kanske kommer jag ringa nån polare och fråga om en powerwalk imorgon förmiddag
men det kommer inte funka för då ska det kräkas, käkas pizza, knapra Alvedon, ligga i mörkret fram till kl 1500.
På grund av ångest. HA. Not me. För jag är nykter.

Ja det är skruttigt. Skrutt känsla. Jag skruttar klart här på soffan och när jag har skruttat klart så reser jag mig igen.
Så får det bli..

Tack alla för era fina ord.

MM

inte längre vara delaktig i det som händer, att inte vara som dom. Dom där som sitter på Söder och dricker öl.
Våra världar är inte längre i är i synk. Synkroniseringen har sakta förändrats. Jag känner mig på riktigt ensam.

För att jag inte kan dricka.

Bra att du dricker te och inget annat. Jag kände mig också ensam idag när jag såg alla som satt på uteserveringar med öl och vin. Så förstår just den känslan... även om jag inte kan sätta mig in i handspritsalternativet?.

Sköt om dig! Kram

Nä skulle inte heller dricka det. Riktigt så illa är det inte med mig :)
Men det luktade sprit. Det luktade gott. Grogg tänkte jag. Gin o Tonic, helst utan tonic ha ha...

Slängde handspriten. Om doften triggar till att dricka så ska jag inte ha det hemma.

Nattens oro, tidens krav, ger mej lust att kliva av...

"Ola Magnell"

Så sant..
Vilken vacker text
Tar den med mig när jag somnar.

Nyktra och ensamma och trötta och såååå sugna på att sänka ett glas med något riktigt vidrigt och riktigt starkt. Helt ok. Man kan ta det med sig, slänga det på ryggen och fortsätta med sitt liv. Som med allt annat man skulle vilja ha men inte kan få.

Pratade om sug med en kompis idag, därav mitt inlägg i min tråd sedan:
”Ställde någon en flaska sprit framför mig och jag plötsligt fick ett frikort från konsekvenser, en lucka i tiden som sedan skulle försvinna, ingen baksmälla, ingen ångest, inget triggat återfall...jag hade hällt i mig den på stående fot och till och med njutit av smaken” Men eftersom det inte finns något frikort mot konsekvenser är det inte värt allt jobb efteråt. Ingen idé att ens ägna energi åt att tänka på det.
Handsprit finns överallt på mitt jobb. Veckorna efter återfallet i januari förra året sniffade jag på den - alltså, det måste sett helt galet ut, någon som tar handsprit på lite papper och sedan njutningsfullt håller det under näsan och drar in lukten. När jag kom på vad jag gjorde aktade jag mig för att känna lukten igen. Höll andan om jag behövde använda den. Idag triggar den inte, men jag kommer ihåg känslan. Skrämmande, eller hur.

Tycker du ska ringa dina vänner tidigt imorgon, MM, och kvittra lite i luren ?

Vet du vad som känns jäkligt bra? Att jag vet att detta hade varit en typisk period med dödliga mängder alkohol om jag inte hade varit medveten om mitt missbruk. Då hade jag förmodligen redan för ett par dagar sedan stått med min fula tygkasse utanför SB för att fylla den med billig whiskey.

Jag har samma "symptom", beter mig på samma sätt.

Vill vara hemma, inte umgås, växlar snabbt från extro till introvert, kinkar över allt, gråtig, har t.o.m dragit ner gardinerna som jag brukade göra, tycker att sällskapet med mig själv är det bästa, och man gör bäst i att inte plinga på min dörr.

Jag kan väl ligga här och kinka, o tycka synd om mig själv. Kan ligga här och snöa in på mina flippriga tankar. Jag får väldigt udda tankar när jag är på väg in eller är i en dålig period. Hjärnan är som ett flipperspel.

Jag har exakt samma beteende som under en dålig intervall.
Men jag är nykter.
Det är första gången
Det är jag stolt över.

Kanske du till och med ska ta lite extra (eller iallafall ta den även om du är osäker på om du redan gjort det, som det ibland kan vara under morgonstöket) Du behöver den verkligen nu, för riskperioderna är verkligen ett flipperspel i hjärnan. Godnatt

föreläsning om addiction från 2012. Det var Adde som tipsade om den här på forum (Tack Adde!) och hon förklarar hur hjärnan, eller våra tre hjärnor, fungerar. Så otroligt bra. Ljudet är tidvis dåligt en stund i början men sen mestadels helt bra. Ganska lång inledning dock. Tror på att addiction är en (1) sjukdom med olika utlopp, har själv lagt av helt med socker och andra snabba kolhydrater. Sätter länk och önskar dig och andra en dag med lugn och ro i sinnet! / mt
Länken: https://youtu.be/D5Uzj-7LuGw

Om jag minns rätt är santorini, som ännu skriver här ibland, en av dem som hade hjälp att ta makten över alkoholsuget genom att äta enligt LCHF. Lycka till! / mt

Nä kan inte skylla på det. Har inte depression, utred och visade inte på den diagnosen.
Det är mer som "alla känslor man kan ha" kommer på samma gång. Skriker i kroppen.

Men bättre idag så får se om jag vågar gå ut, alltså jag har inte fobi för
att gå ut men för många uteserveringar runt om där det är lätt att slänga
ner bakdelen..... :( Och där ska bakdelen icke vara.

Ja du, socker och carbs. Periodare med det med. Mår inte bra av det och försöker att inte. Men slarvar ibland.
Nu när jag äter Concerta - Elevanse så ... äter jag kanske för lite. Man tappar ju matlusten totalt av dessa.

Jag gillar att läsa allt om hur mat påverkar oss. Strikt LCHF är för mycket fett för mig. Provat många gånger och
mår illa av allt fett. Men jag äter när jag äter fett - bara bra fetter.

Hjärna och mage sitter ihop. Läser mycket om mat och hur vi påverkar hjärnan med var vi äter. Jag är inte processerad mat.
Mycket Rawfood, medelhavskost, antiinflammatoriskt.

Ska kolla länken

:)

Hänger ihop. Märker att A-sug försvinner när jag äter lite socker, och tvärtom. Kan mota bort akuta sug med en banan och kaffe. Det där hänger ihop, antar att dessa centra ligger nära varandra i skallen. Eller kanske är det samma centra? Inte bra på hur våra hjärnor fungerar. Minst min egen. Den lever sitt eget liv. Äter inget när jag dricker. Tappar matlusten helt och går ner väldigt mycket i vikt i min dåliga period.

Hade extrema sug efter socker när jag slutade dricka.

Profile picture for user Dionysa

Undrar hur det kommer sig, - jag slutade tvärt med kakor, godis, etc, för några månader sedan, och det har inte varit några som helst problem! Jag har istället fyllt på med massor av god näringsriktig mat av alla de slag, så det är inte ett dugg synd om mig!
Men det är intressant det där, vad det är som driver oss. Kanske har det en del att göra med att jag växte upp i ett spartanskt hem, nästan utan sötsaker av alla de slag?. Vi hade självhushållning och bodde långt från affärer,... vilket säkert hjälpte till. Så sockret har aldrig fått något grepp om mig. Och alkohol smakade jag inte förrän i 20-årsåldern.... och är nu minimalkonsument även på den fronten.... Lucky!

av Bitten. Jag är också superintresserad av hur maten påverkar oss. Är med i en Fb grupp Sockerbomben i din hjärna och beroendet och kampen mot suget är lätt att känna igen.

....o ta med "alla känslorna". Det tänkte jag göra. En tur på cykeln ut mot Djurgården - med mååååånga uteserveringar längs vägen där det garanterat kommer att vara smockfullt. Alla är ju så lyckliga och har det så mysigt och har så bra konversationer, och allt är harmoniskt och allmänt "chill". Eller? Jag brukar ibland tänka på de som sitter där, att några sitter där för att de "måste". Några sitter och botar baksmällan eller abstinensen. Ett glas i solen blir 5. Kanske ingen konversation alls. Ingen harmoni och allt annat än "chill". Just de personerna tänker jag på. De sitter ju också där. Och då blir mitt eget "sug" att mysa med ett glas i solen som bortblåst. Bara en egenstrategi - jag unnar verkligen alla som kan att sitta där o mysa o "chilla". De allra flesta kan ju faktiskt det - så är det ju. Sen slipper jag gärna se det på Facebook - men det är en annan diskussion:-)

Profile picture for user Lim

Hejar på dig MondayMorning och jag är helt säker på att du kommer att komma ur detta ännu starkare än tidigare. Du klarar det!!!

Många kramar!

Det är säkert olika gånger hur starka vi är som man kan tänka förnuftigt när vi ser andra dricka. Det var som du skrev till mig MM, minsta osäkerhet, kring alkohol gå därifrån. Inte värt risken att falla dit..Bättre dagar kommer..

Profile picture for user Ikaros

Jag har läst i din tråd och blir lätt bestört (men inte förvånad) över att alkoholtankarna kommit hos Dig. Att jag inte är förvånad beror på att jag känner igen periodiciteten hos mig själv. 1 1/2 år är den tid det brukade ta för mig innan alkoholdjävulen dök upp på allvar. MEN den försvinner när du ridit ut stormen, vilket jag är övertygad om att du gör. Att jag är övertygad om detta beror på att du skriver öppet om tankarna här samt att du brände ögonbrynen. OM du prövar alkoholen är det ju det viktigaste du har som blir bränt, nämligen hjärnan den som konstituerar den fantastiska och sammansatta människa som benämner sig MM.
Hälsningar från Rom där du hade en fin tid med din dotter. Hälsa henne förresten och säg att jag tycker hon har en fantastisk mor.
Stor kram från
Ikaros

Profile picture for user Ikaros

Hej MM
Känner mig litet orolig för Dig. Hoppas (och tror) att det är ogrundat men som jag skriver i mitt tidigare inlägg är just cirka 1 1/2 års nykterhet kritiskt för mig. Hör av DIg.
kram
Ikaros

Profile picture for user Anthraxia

har jag läst hela din tråd. Tror det måste vara en av de mest inspirerande, och gripande, på hela forumet. Aldrig träffat dig, och själv är jag anhörig - men den bild du målar upp, och din öppenhet med dina tankar hjälper även mig - MYCKET.

Jag hoppas att du lever vidare glatt, och är nykter. Du är inspirerande!

är jag på väg till Katarina. Tror jag hinner delta i Katarinamässan och sen ska jag söka upp Cornelis grav och lämna ett spår där. Hoppas och tror att du fixar på och har det bra :) Vårkram / mt

Åh fina vackra Rom. Vi bodde vid spanska trappan. Det var underbart. En resa som var nykter och välbehövlig. Hoppas du njuter lika mycket som vi gjorde. Jag var dock en aning stressad av storstäder just då, p.g.a den 7 april i Sthlm. Har sedan dess ett ständigt flyktbeteende inrotat i mig. Var ju nära att hamna under den dagen och tog till flykt genom staden. Människor säger: Var inte rädd. Men det är jag. Livrädd. Kunde inte njuta till 100% och jag var på min vakt.

Jag ska krama dottern. Hon är underbar. Sätter små lappar på kylen med fina kärleksord. Det stöttar mig framåt trots att hon inte är hemma. Och hon är dessutom så stor nu att hon kommer och går som hon vill. Dyker upp för att hämta något trots att hon är hon sin pappa. Göra henne illa igen, det finns inte i min värld så det är nykterhet som gäller för mig. Hur mycket sug jag än har så kommer jag inte dricka.

Jag är mamma och jag har ansvar.

Jag ska krama henne från dig.
Och en stor varm kram från oss.

MM

Jag kanske dyker upp och sitter längst bak i kyrkan. Bara för att veta att kanske sitter MT härinne med sin ljusa varma energi.
Om du ser någon som inte kan sitta still där nere, utan sprattlar lite upp och ner. Då är det nog jag :D

Kram

SVT Play. Gick igår sent på 1:an. Tack Louis. Du påminde mig varför jag inte ska dricka alkohol.
Ibland behövs inte så mycket för att hjärnan ska upp på det glasklara spåret som leder spikrakt fram.
Hej Monday du ska Ditåt -------> och ingen annanstans.

av att se din hälsning och läsa att du motstår frestelser och sug. Senast vi var i Katarina satt vi också långt bak och där var mycket sprattel, kommande och gående:) Oavsett kommer vi att vara nära varandra i hjärtat på söndag. Kl 15 är vi på konsert med Eva Dahlgren och kanske kl 18 i Allhelgonakyrkan. Kram / mt

Det var rent avtändande att se. När vätskan börjar hamna i kroppen för att levern har kollapsat och man får gå för att tappa ur 10 liter vätska åt gången och det som kommer ut ser ut som urin och man har 3 månader kvar att leva. Nä tack. Jag avstår. Jag håller mig nykter fortsättningsvis.
Samtidigt så tänker jag - Stackars människor. Glad att jag har tagit mig ur det mest akuta. Nu är det bara att hålla sig i schack.

Kram glada fina Anders

Profile picture for user Emma79

...till Mosebacke igårkväll, en sådan fantastisk vårkväll. Gick över Katarina kyrkogård ( det var min väg till jobbet för många år sedan och många minnen kom upp ). Det låg en ros på Cornelis grav och jag tänkte på dig och din kamp och allt du skrivit här som jag läst de senaste månaderna. Gräset var nyklippt och det luktade hopp om sommar.

Ha en fin söndag ?

Profile picture for user Dionysa

I går var sommaren här på riktigt i Stockholm. Jag tog fram cykeln, vände den upp-och-ner och tvättade den, oljade kedjan så den glänser!! Åt veckan provtur till söder, genar över Katarina,... Cornelis grav, och lämnar något. Ett litet glas? En blomma?

Cornelis grav är en liten samlingsplats. Han hade gillat det.
Jag vet inte varför jag dras dit. Kanske han har något att säga?

Jag ska ta en sväng förbi imorgon på dagen - då är jag ledig.
Just idag har jag kraften att vara nykter, imorgon är en annan
dag. Då kanske jag behöver er och Cornelis energi.

Kram

MM

Kämpe, kvinna, människa och mamma..Jag kan se dig i fantasin..När du går på Stockholms gator..Bestämda steg mot framtiden..Du har lärt dig mer och mer om just ditt drickande och beroende..Ha en härlig dag..Kram