min lilla spritdjävul nästa gång han dyker upp....

Jag började dricka tidigt i åldern 13-14 år, redan då hade jag fyllor som innebar minnesluckor och skam. Snodde en massa sprit i barskåpet. När jag var 16 började jag arbeta i krog branschen i Stockholm och hamnade på en massa AW´s vid ett tiden på natten då vi slutat jobbet, blev insläppt på det ena och det andra stället trots att jag inte hade åldern inne. Detta var på 80-talet och tydligen var inte alkohollagen i bruk vad det gäller ålder och att dricka på krogen. Under ett par år så jobbade vi och drack drinkar nätterna igenom. Hem sova - upp och jobba - festa. Livet var ett enda stort party!

Sen dess har det väl bara rullat på med mitt "partyliv" - fyllor, supa bort sandalerna, supa bort vinterskorna, dragit linor, blivit av med väskor, kreditkort, skinnjackor, ett antal nya mobiler åt helvete, tappade dyra smycken, hamnat i slagsmål på krogen, slagsmål hemma, sparkat en man i ryggen med högklackad sko i Grekland, blivit rånad när jag sov på t-banan hem, somnat på fel nattbuss och hamnade på andra sidan stan, hamnat i fyllecell på Maria Pol (fick en LOB och hamnade hos Soc med dottern), visat brösten på en innekrog i stan, nästan trillat överbord på en finlandsfärja, kissat på mig, spytt ner mig, hamnat på en strand med en okänd man i Thailand - långt åt helvete därifrån där jag bodde, satt på ägg för att koka i en kastrull och somnade så hela köket höll på att börja brinna, somnat ifrån mina barn så de inte fått mat, kört bil jävligt full - körde dessbättre bara in en bergvägg och sabbade bilen, ramlat bakåt ner för en halv rulltrappa på T- centralen, klappat till en man på första dejten, pinsamma sms, pinsamma samtal till nära och kära - denna lista kan göras väldigt lång.

Var helt nykter efter den LOB jag fick 2012. Detta höll i 2 år. Inte en droppe, jag var livrädd att förlora min dotter. Blev erbjuden hjälp men tackade nej. Fortsatte dock mitt uteliv fast då med alkoholfria drinkar - vilket gick utmärkt. Tränade och höll mig i schack, blev nästan fanatisk med att leva ett rent liv med supermat, träning, mental träning, meditation, hitta mig själv. Var då helt övertygad om att mitt beroende var över.

Tills jag hamnade en natt efter jobbet på en AW - 2014 och tog 2 öl. Endast 2 öl. Åkte sen hem och tänkte stolt - Hallelujah och Amen! Jag är botad Jag kan dricka igen. Jag kan dricka som alla andra!

Ever since, lever jag i detta igen. Jag har dock inte ett behov att dricka dagligen, känner inte något sug på flera veckor (arbetar till och med alkohol, i krogbranschen och det fungerar utmärkt) Under dessa veckor lever jag ett utmärkt liv med min dotter, träning, arbetar. Att andra människor dricker runt mig bekommer mig inte det minsta. Arbetar som sagt med event/fest/alkohol och blir bara spyfärdig på dessa berusade människor omkring mig.
När jag är i min friska period.

När jag är i min sjuka period.
Då min lilla förbannade spritdjävul tittar fram. Då sups det i 6-7 dagar och rejält. Aldrig ute på krogen längre, det vågar jag inte. Jag drar ner gardinen och stannar hemma och dricker. Till medvetslöshet (typ 1 l starksprit/dygn) Dricker och håller andan för att inte kräkas upp det. När alkoholen nått blodet så kräks jag. Sist satt jag i badet och kräktes blodklumpar. Jag var helt sönder kräkt i strupen och kunde inte äta på en vecka. Sist höll detta i 8-9 dagar. Sova - dricka - sova - kräkas - dricka - sova. Fick i mig ca 7 liter starksprit på under dessa dagar. Rent destruktivt. Denna gång har jag tagit hjälp då jag vet att snöbollen rullar på och nästa gång kommer jag dricka ihjäl mig på ett eller annat sätt. Har skrivit in mig på alkoholklinik och ska göra allt som står i min makt för att ta mig ur detta. Har också tagit mig till AA och ska på ett till möte idag. Min sista period var ett rejält uppvaknade för mig. Jag är sjuk och jag måste tillfriskna i denna sjukdom. Inte för någon annans skull utan för min egen.

Min måndagsmorgon har kommit!

Nu nykter i 16 dagar och jag tar 24 timmar i taget!

24 timmar
24 timmar
24 timmar
i taget....

However long the night is - the dawn will break

Detta är mitt AA. Jag har alltid tillgång till det och ni finns "alltid" tillgängliga i min iPhone.

Jag går på AA möten sporadiskt (när jag behöver) men det är inte min typ av rehab.
Jag har svårt att känna mig hemma i AA, och har svårt att "dela" ut mitt liv till människor
jag inte känner. Jag sitter mest tyst och säger inte så mycket. Tar däremot lärdom
av andras historia.

Men jag antar att AA inte passar alla....
Har t.o.m svårt att stå och hålla människor i handen som jag inte känner.
Men så är jag! Och vi är olika och det är en himla tur ;D

En fin helg önskar jag dig med.

I början på min förra långa nyktra period (som varade 16 år), gick jag på AA-möten. Det fanns ett par fördelar med AA då, bra litteratur samt människor med mycket erfarenhet. Däremot gillade jag inte upplägget med att sitta i en ring och prata. Det gjorde att jag nästan alltid satt tyst och lyssnade. Detta blev till slut besvärande, de andra delade med sig, jag satt tyst. Efter ½-1 år glesade mina besök ut, för att sedan upphöra helt.

En annan sak som störde mig var detta med "en högre makt". I min värld existerar inte sånt. Där tycker jag faktiskt att AA borde moderniseras. Eller det kanske de har gjort, detta utspelade sig för över 20 år sedan.

Kuriosa: Jag letade upp på nätet var AA har närmaste mötet i förhållande till där jag bor. Det visade sig vara i kvarteret bredvid. Kanske jag går dit någon gång.

Men det viktiga är väl att var och en tar till den hjälp som finns, och som man känner behov av.

För mig har forumet ersatt AA om jag jämför med förra gången jag trädde in i ett nyktert liv.

Tack för att du svarar, bollar idéer och delar med dig MondayM.

Jag är bjuden på mässan Destillat Stockholm av jobbet. Dels på betald arbetstid och biljetten betald.
Älskar dessa mässor, inte för att det serveras alkohol utan för att jag har ett intresse i själva proceduren
med tillverkning av A.

Men då ingår ju också provsmakningar av ny alkohol som kanske ska köpas in på jobbet och
där är jag inblandad. Nya ideer kring sommardrinkar, ny sprit och inköp ska göras.
Nu ligger detta fokus på mig, att bestämma. Jag är utbildad mixologist och har mest
kunskap i detta område - "vad funkar till vad"

(vilket kanske är lustigt med tanke på att jag själv skiter i att blanda mina egna drinkar utan dricker spriten så ren som möjligt för att inte gå miste om någon alkohol)

De på jobbet vet inte om mina problem.
Jag har mer lagt fram det att jag dricker måttligt.

Detta kommer ju inte funka. Trycket kommer vara enormt på mig att jag ska provsmaka. Vet hur det ser ut.
2 cl småglas i varenda monter.

Åh vad krångligt.............

Hej MM
Knepigt det där med jobbet. Men är det inte möjligt att du kan be om att få proverna i en medicinburk med lock där företaget klistrar på en etikett med nödvändig information. Du kan kanske motivera detta med att du vill provsmaka hemma i lugn och ro och därefter välja. Att stå och välja på en hektisk mässa och dessutom lätt påverkad anser du inte vara professionellt.
Ja, det var i varje fall en idé.
MEN, min vän, se upp! Jag blir oroad för dig eftersom ett återfall .... Ja, du vet!
Kanske dags att försöka lämna alkoholbranschen????
Vänligen
Ikaros

Men då får jag spriten med mig hem och DET funkar inte alls.
Då skulle jag dricka upp det. För mig fungerar inte ensam+alkohol.

Och nu börjar hjärnan så här:
Jag kommer inte bli full i och med att jag äter Campral och då kan jag ju kanske "provsmaka", det är ju bara 2:or.
Gaaaaaaaaah Tyst hjärna!

Och grejen är att jag har inga problem med att gå dit och inte dricka.
Jag dricker ju helst osocialt med mig själv så besöket i sig är ingen trigger.
Det är de yttre påtryckningarna som blir jobbiga under denna kväll.

Jo jag har funderingar på att byta bransch men älskar det jag gör
och är grymt duktig på det.

Men denna kväll kan bli en riktig dikeskörning så jag måste ha
en strategi. Måste ha en plan.

Det har jag inte ens tänkt på.

Men Oj Oj Oj det krävs fantomstyrka för att spotta.
Alltså tänk en riktigt god fin dyr lagrad rom el whiskey (älskar det) och så har man det i munnen.....

Oh det är en rejäl prövning!

Jag har under ett antal år extraknäckat som provsmakare av produkter Systemet ev ska köpa in. Vi spottade och det var inget problem (utom då vi provade icewein.. då vi uppmanades! att dricka upp de dyra dropparna. Rätt!) Jag har f.öv aldrig känt mig så avtänd på a som efter att ha provsmakat! Märkligt, eller hur?

Hej
Du får inte för din egen skull utsätta dig för någon risk. Jag tänkte mig att du kastade "skiten" i närmaste soptunna.
Ett bättre alternativ är kanske att du sjukskriver dig. En så att säga preventiv sjukskrivning. Alla tjänar på det. Du, arbetsgivaren, din dotter och vi här på forumet. Du är viktig för många MM.
vänligen
Ikaros

Kommer nog ha svårt att både kasta och spotta tyvärr.
Vet hur jag funkar.

Funderat på nån bra strategi, men hittar inte någon.
Jag brukar kunna krångla mig ur sånt här men denna
gången hittar jag nog ingen bra strategi.
De svarta pjäserna är nog för många i detta parti..

Tack för fina kommentarer.
Det stärker och värmer mig.
Det påminner mig om vad jag är och hur jag ska tänka.

linus

Hej MM!

Jag har läst om ditt dilemma och jag håller med Ikaros. Det kanske är läge för en preventiv sjukskrivning? Det är ju ingen hållbar strategi på lång sikt. Men det långa perspektivet kanske får stå tillbaka för det akuta behovet just nu?

Hur du än väljer att göra tror jag på dig! Du visar gång på gång att du har många nivåer och kämpaglöd. Du klarar även denna! Kram

om jag sjukar mig. Men om jag inte sjukar mig så kan jag bli sjuk i ett par veckor. På riktigt.
Så då får jag blir "sjuk" helt enkelt. Fast jag gillar inte att vara "sjuk" när jag inte är sjuk.

Nu ska vi se om "makten" styr och att jag faktiskt BLIR sjuk. På riktigt.
Skulle inte förvåna mig om jag automatiskt styrs rätt - det har hänt förr.

Tack Linus!

min hjärna vill dricka, den har tagit en annan riktning igen och jag läser på tunnelbanas dörr på väg till läkaren...

"At every door, there is an emergency door opener".......................

Jag får sån lust att krama om dig och säga att det kommer att ordna sig! Du får en virtuell kram och klapp på axeln istället, hoppas du känner av mitt och andras stöd idag när det är extra tungt.
Jag tror starkt på preventiv sjukskrivning som kortsiktig lösning. Jag har druckit på Campral, så nog går det att trilla dit trots att du har det i kroppen.
Ta det bara lugnt nu, och andas..andas!

Har positiva A-tankar från helvetet just nu. Ska fixa snabbt på stan det som måste göras sen hem och låsa in mig på toa, sitta där tills det går över... För det går över... Snart... Tack! ❤️

Känner nu att jag borde ha läst ordentligt i din tråd innan jag hade synpunkter på det du skrev i det andra ämnet.
Tänker nu att det var ett väldigt skrivande även här om provsmakning etc. Känner att det är dags att förmedla den andra bilden igen: skuld, skam, huvudvärk, otillräcklighet, ångest, oro. Du vet ju! Vilken kamp du har just nu. Förstår din synpunkt så mycket bättre.
Du är i tremånaders träsket...
Det känns som om du redan tycker att det är lite kört på grund av den där mässan och kanske börjar se det som en ursäkt. Ser möjligheten, nu mår du dessutom dåligt. Men läs ditt inlägg i #33. Eller hela din tråd för den delen. Jag tycker ju att du kommer med så kloka inlägg och synpunkter hos andra så du har helt enkelt känts mer stabil än vad jag fattar att du är nu. Håll ut! Det blir ljusare runt hörnet, det vet du. Cyberkram

Elias

Svår dag för dig idag och kvalfyllda tankar kring mässan. Hoppas du känner den sympati för dig som strömmar till dig från så många här och att det kan vara till någon hjälp.
Du är så stark och klarsynt och ger många här styrka, inklusive mig själv. Framför allt för din egen skull önskar jag helhjärtat att du rider ut stormen även denna gång liksom du gjorde sist när du låg med täcket över huvudet, men jag önskar det även för alla andras skull som blir hjälpta av dig här.
Och du, den där a-mässan verkar livsfarlig för dig med din problematik. Din beskrivning av dina tankar kring den får alla varningsklockor att skrälla på hög volym. Du måste avstå och sjukanmälan är väl egentligen inte att fuska med reglerna med tanke på sammanhanget.
Håller alla tår och tummar så de vitnar för att du ska klara av det mentala skovet och att du förpassar den där a-rackaren som pickar i ditt huvud till det helvete hen hör hemma. En rejäl snyting!
Kämpa på!!!

Du är min syster MM. Min mentala tvillingsyster. Jag förstod att du skulle få de här känslorna när jag läste om spritmässan och diskussionen med Olmo. Jag hade i ditt läge känt precis som du och varit på god väg in i skärselden igen.

Kämpa nu!
Ta Antabus!
Gör vad fan som helst utom att dricka!
Försök tycka om dig själv!
Tyck om dig själv igen!
Du FÅR inte förstöra den fina MM!!
Det är din förbannade skyldighet att inte svika MM!

Vi här behöver MM!
Du är viktig för oss!

med sympati
Ikaros