min lilla spritdjävul nästa gång han dyker upp....

Jag började dricka tidigt i åldern 13-14 år, redan då hade jag fyllor som innebar minnesluckor och skam. Snodde en massa sprit i barskåpet. När jag var 16 började jag arbeta i krog branschen i Stockholm och hamnade på en massa AW´s vid ett tiden på natten då vi slutat jobbet, blev insläppt på det ena och det andra stället trots att jag inte hade åldern inne. Detta var på 80-talet och tydligen var inte alkohollagen i bruk vad det gäller ålder och att dricka på krogen. Under ett par år så jobbade vi och drack drinkar nätterna igenom. Hem sova - upp och jobba - festa. Livet var ett enda stort party!

Sen dess har det väl bara rullat på med mitt "partyliv" - fyllor, supa bort sandalerna, supa bort vinterskorna, dragit linor, blivit av med väskor, kreditkort, skinnjackor, ett antal nya mobiler åt helvete, tappade dyra smycken, hamnat i slagsmål på krogen, slagsmål hemma, sparkat en man i ryggen med högklackad sko i Grekland, blivit rånad när jag sov på t-banan hem, somnat på fel nattbuss och hamnade på andra sidan stan, hamnat i fyllecell på Maria Pol (fick en LOB och hamnade hos Soc med dottern), visat brösten på en innekrog i stan, nästan trillat överbord på en finlandsfärja, kissat på mig, spytt ner mig, hamnat på en strand med en okänd man i Thailand - långt åt helvete därifrån där jag bodde, satt på ägg för att koka i en kastrull och somnade så hela köket höll på att börja brinna, somnat ifrån mina barn så de inte fått mat, kört bil jävligt full - körde dessbättre bara in en bergvägg och sabbade bilen, ramlat bakåt ner för en halv rulltrappa på T- centralen, klappat till en man på första dejten, pinsamma sms, pinsamma samtal till nära och kära - denna lista kan göras väldigt lång.

Var helt nykter efter den LOB jag fick 2012. Detta höll i 2 år. Inte en droppe, jag var livrädd att förlora min dotter. Blev erbjuden hjälp men tackade nej. Fortsatte dock mitt uteliv fast då med alkoholfria drinkar - vilket gick utmärkt. Tränade och höll mig i schack, blev nästan fanatisk med att leva ett rent liv med supermat, träning, mental träning, meditation, hitta mig själv. Var då helt övertygad om att mitt beroende var över.

Tills jag hamnade en natt efter jobbet på en AW - 2014 och tog 2 öl. Endast 2 öl. Åkte sen hem och tänkte stolt - Hallelujah och Amen! Jag är botad Jag kan dricka igen. Jag kan dricka som alla andra!

Ever since, lever jag i detta igen. Jag har dock inte ett behov att dricka dagligen, känner inte något sug på flera veckor (arbetar till och med alkohol, i krogbranschen och det fungerar utmärkt) Under dessa veckor lever jag ett utmärkt liv med min dotter, träning, arbetar. Att andra människor dricker runt mig bekommer mig inte det minsta. Arbetar som sagt med event/fest/alkohol och blir bara spyfärdig på dessa berusade människor omkring mig.
När jag är i min friska period.

När jag är i min sjuka period.
Då min lilla förbannade spritdjävul tittar fram. Då sups det i 6-7 dagar och rejält. Aldrig ute på krogen längre, det vågar jag inte. Jag drar ner gardinen och stannar hemma och dricker. Till medvetslöshet (typ 1 l starksprit/dygn) Dricker och håller andan för att inte kräkas upp det. När alkoholen nått blodet så kräks jag. Sist satt jag i badet och kräktes blodklumpar. Jag var helt sönder kräkt i strupen och kunde inte äta på en vecka. Sist höll detta i 8-9 dagar. Sova - dricka - sova - kräkas - dricka - sova. Fick i mig ca 7 liter starksprit på under dessa dagar. Rent destruktivt. Denna gång har jag tagit hjälp då jag vet att snöbollen rullar på och nästa gång kommer jag dricka ihjäl mig på ett eller annat sätt. Har skrivit in mig på alkoholklinik och ska göra allt som står i min makt för att ta mig ur detta. Har också tagit mig till AA och ska på ett till möte idag. Min sista period var ett rejält uppvaknade för mig. Jag är sjuk och jag måste tillfriskna i denna sjukdom. Inte för någon annans skull utan för min egen.

Min måndagsmorgon har kommit!

Nu nykter i 16 dagar och jag tar 24 timmar i taget!

24 timmar
24 timmar
24 timmar
i taget....

However long the night is - the dawn will break

Nä Ingen bomb här! Mår bra. Utan sug. Konstigt. Så mycket man inte förstår av det som händer i kroppen.
Jag har börjat förstå att dessa kraftiga tokiga sug håller i sig i ca 20 minuter sen klingar dom faktiskt av. Men jag kommer aldrig förstå vad exakt som
händer i skallen under dessa 20 minuter! Där är den stora skillnaden nu tror jag - att jag har börjat lära mig att inte gå på impulsen som kommer.
Det har jag gjort tidigare och det har ju lett till terminator landskapet alldeles för många gånger..

Kram Vilja!

Anders 48

Vad skönt att suget lade sig - och att du lyckades avstå impulserna. Hoppas att det får vara lugnt nu ett tag...... Man förstår inte vad som händer i hjärnan? Mitt sista race så gick jag bara ner till Ica o köpte ett sexpack. Startskott. Varför, varför, varför? Vad var det som gjorde att jag inte förmådde att stoppa där? Jag var ju för i h-e helt nykter. Men, vi drar lärdom varje gång tror jag. Du har ju lyckats så länge - så kanske din vägbom är större, kraftigare och öppnar sig långsammare. Du hinner backa! Jag har ju småduttat lite med någon öl här o där, samt även varit på semester i början av mars - med en del (måttliga) mängder öl till lunch o middag. Det tror jag var mitt egentliga startskott. Jag gick utanför min "vårdplan" - och det slutade ju "sådär" kan man säga...:-) Hoppas du funnit något lugn mitt i din pre-flyttröra - och att flytten går smidigt i morgon. Det kan ju tänkas att någon typ av sug dyker upp i morgon när allt är klart?! Din hjärna kommer kanske tycka att du borde ha någon slags belöning för ett väl utfört arbete o.s.v.........Bli inte förvånad:-)/Kram/

Hur mycket sug jag än får imorgon så kommer jag hålla stenhårt till 1000% att detta nya fina hem kommer inte innehålla några återfall. Jag kommer aldrig ta en fylla i detta hem. Jag har en linje utanför ytterdörren. A-djävulen vågar sig inte över. Där går min gräns. Då blir det genast lite krångligare. Dricker aldrig ute på krogen längre, det har jag fattat för länge sen att det funkar inte. Det vågar jag inte.

Detta ska nog gå bra.
Tack och kram kram.

Jag skrattade så jag nästan kissade på mig. Utanför butiken.
Skyller på suget igår och att jag är stressad. Men den unga killen
i butiken såg ut som ett frågetecken! ha ha ha ha ha. Jag har
kanske skadat honom för livet. Stackarn.

Tur man flyttar till ett nytt centrum ;D

I den nya lägenheten. I kylen. En flaska Champagne + choklad + en välkomst lapp. Välkommen hem stod det.
Men va fan?
Chokladen har jag ätit upp. Flaskan ligger i kylen. Jag vill inte ha. Har 200 dagar nykter idag och inte ett dugg sugen men...
Jag känner mig besvärad. Det är en dyr flaska. Kan man hälla ut den?

Rosen

Gör dig av med giftet på vilket sätt som helst utom att hälla det i dig. Vad skulle det vara bra för?

Anders 48

Grattis till dina 200 dagar! Och hoppas att flytten gick bra - och att du kommer att trivas i det nya boendet. Utan tvekan så tycker jag att du kan hälla ut skumpan! Om det känns det minsta olustigt att flaskan ligger i kylen så gör dig av med den. Du har ju fått välkomstpresenten - och det är ju tanken som räknas, inte själva flaskan. Kan du däremot vara neutral varje gång du öppnar kylen och ser flaskan så låt den vara. Jag har själv en öl som ligger i kylen sedan "sist" - och den utgör inget hot. Men som sagt, känns det konstigt? Häll ut!!!

Hej MM
Du vet vad du skall göra med innehållet i flaskan! Själva flaskan blir ju då dubbelt värdefull.
Ikaros

AlkoDHyperD

men ha den för helvete inte kvar i kylen!
Vad ska den där att göra?
Som nykter alkoholist förväntas du knappast bjuda dina vänner på ett glas skumpa när de tittar förbi, och hur dyr den än är ska du ju ändå inte dricka den.
Har du ingen alkoholberoende fiende någonstans i vars brevlåda - eller varför inte kylskåp - du kan lägga den, snyggt presentinpackad...?

Har funderat på:
Ge den till en granne? Jag känner inte en käft i detta område. -Hej Jag är i nyinflyttad, din nya granne. Här får du en flaska Champagne.
Ställa den i tvättstugan? Grannens 14-åring kanske ska tvätta just idag. Inte bra. Inte bra.
Ge den till en tiggare? -Hej hej en krona tack. -Nä no cash men du får en Moet Chandon. Det är ju ändå Valborg.

Just nu är det ju inget problem att den ligger där. Det bekommer mig inte. Men med min ryckiga hjärna så kan det vara annorlunda om 20 minuter.
Så förlåt Champagne bryggare där någonstans i Frankrike. Jag vet vilket arbete du lagt ner på denna flaska men ditt fina hantverk får nog tyvärr åka ut i mitt avlopp.

Men...
Problem Nr 1 är att min dotter var med när jag öppnade kylen och vi pratade om flaskan och att det inte var bra.
Om jag häller ut den kanske hon inte tror mig när hon kommer nästa gång. Då tror hon att jag har druckit upp den..

Problem Nr 2 är lite att jag fegar att öppna den, tänk om jag får ett ryck när jag känner lukten?
Än så länge är ju korken i då är jag safe.

Fan vad folk ska krångla till det genom att ge gåvor i form alkohol.

Nyckelpigan

Kleta något som luktar starkt under näsan, filma när du häller ut skumpan så har du bevis om du känner att du behöver det inför dun dotter. Vi vet nog alla hur snabbt det där "jag skulle aldrig" kan bytas ut mot ett "varför inte?". Klart, om du känner att det inte är några problem kan du låta flaskan vara, om inte, gör dig av med den. Kram

AlkoDHyperD

Kanske är det bättre att hälla ut och filma bara, så du kan visa henne om hon frågar. Kleta ut nåt äckligt under näsan...ja, varför inte?
Symboliskt tror jag det är en utmärkt handling. Se, vad jag gör nu, se vad jag tycker om dig, a-jävel, hur fin kostym du än tar på dig...

Personligen, har jag svårt för att kasta "mat" i vid bemärkelse, alltså dit räknar jag också champagne. Drycken i sig är ju ett alldeles fantastiskt mathantverk, som jag tycker det är synd att förslösa. Alkoholen... tja, den är ju en smakförstärkare, den lyfter och bär smaker, förutom att den är ett berusningsmedel. Om man inte är ute efter den sidan av varan – berusningen – så går det ju alldeles utmärkt att använda champagner i sås, eller soppa, som någon föreslog. Fräsa på lite charlottenlök, hälla i drycken och låta den reducera på svag värme, sedan tillsätta buljong, grädde. Voila! Där har vi början på en riktigt god lunch!
Tycker Dionysa som icke för icke lånat sitt namn från guden Dionysos, hyllande den gudomliga drycken vin...

Nä jag är ju ingen champagne fröken. Gillar inte vin heller. Det är för duttigt för mig. Är ju mer en Gin o Tonic, eller snarare Gin går också bra. Utan tonic. Whisky Cola utan Cola. Öl, 50 cl i direkt ur flaskan. My thing :)
Skulle den ryka ner i min strupe är det enbart för att den innehåller A, inget annat. Och skulle jag börja laga mat på den så skulle det vara MYCKET stor risk att det blir en jäkla fylla istället för sås.

Jag har dock varit nere i Champagne (och Cognac) och jag vet vilket arbete det ligger bakom dessa berusande droppar. Har bott i vindistrikten nere i Europa under ett par år.

AlkoDHyperD - Å hon försökte den unga damen - Men mamma jag går ju ut 9:an snart....
Mammas arga ögon som tyst sade: Håll truten stängd unge. Don't even think about it young lady.

Gör som pappas pojkar trots detta. Jag vaskar den. Med två tamponger nerkletade med tigerbalsam
uppkörda i näsan. Det blir ju en kul film. Youtuba den? Ha ha ha .....

"När en nykter alkoholist vaskar vin"

i mitt nya vackra hem, så har två ekorrar snott hackspettens in/ut hackade boplats. Jag antar att dom har ungar därinne. Det är slagsmål titt som tätt och jag hoppas att dom löser sin djur fejd på ett fint sätt. Hackspetten är arg på ekorren och ekorren försvarar sitt stulna hem. <3

Hackspetten VS Ekorren.
Vem vinner?