Hej!
Har en tid funderat på att gå till ett AA-möte men har i sista stund dragit mig ur. Känns för läskigt, ovetskapen om hur det går till, hur jag blir bemött, ja ni vet! Nu har jag fått i hemläxa av min terapeut att gå på ett möte så nu har jag ingen ursäkt.. Tänkte gå imorgon men inser att det är röd dag. Någon som vet om det påverkar de ordinarie tiderna som finns på AA-hemsida?

Hej Z,
hur tuffar det på?
har du testat mötet på Mariagruppen på fredagar 1830 än?
Det är en riktig höjdare. Har många vänner där :)
..och sluta inte skriv här ;)
Kram

Zinga

Jo med vissa, de flesta vänner kan jag säga som det är men i andra sammanhang svårare av olika anledningar. Men vita lögner funkar alltid ?. Jag har gått behandling för ca 5 år sedan men gick då inte på AA. Gjorde precis som alla sa åt mig men fick intr den insikten jag fått på AA nu. Jag har också oerhört svårt för sektliknande sammanhang men på AA tar jag del av så mkt jag tycker ger mig ngt, i mitt fall, andras erfarenheter o kunskap. Jag har inte börjat med mentor eller stegen utan tar drt i min egen takt. Det går för det mesta mkt bra att hålla mig borta fr alkohol. Det låter som om du också är på rätt spår o insiktsfull. Går ibland in i din tråd o läser o känner igen mig mkt! ?

Zinga

Jo det går bara bra! Haft lite utmaningar såsom aw etc men det har funkat. Insett att suget är som störst innan en happening men att det sen lägger sig när jag väl är på plats. Helgen var lugn o jag hade inget sug alls eller knappt tänkte på alkohol, trots middagar med god mat. Denna vecka är dock en utmaning då barnen är på sportlov o jag är helt själv. Det skapar mkt rastlöshet hos mig o tidigare var jag alltid ute på krogen de veckorna o drack mkt!! Hade mkt ångest förra veckan för denna veckan. Tänk om jag kunde ta saker när de kommer istället.?! Nåja nu är det denna vecka o jag har planerat in träning, ngr middagar med kompisar o möten. Hade tänkt gå på fredag, Mariagruppen. Vart är det? Ska du dit? Tjing så länge!

Är på st Paulsgatan i härheten av Mariatorget. 1830.
Kanske hinner dit på fredag. Men prova det, mycket värme i den lokalen. Du kommer trivas ;)

lizzbet

Googlar och det som kommer upp är sexmissbruk. Jag ville testa att få med mig min a-beroende dit, men kan någon berätta mer vad som är där på fredagar 18,30? Sexmissbruk? AA?

AA
Maria Kvällsgrupp, Stockholm/Södermalm
Besöksadress:
S:t Paulsgatan 39 D, Stockholm

ORDINARIE AA-MÖTEN
Månd Tisd Onsd Tors Fred Lörd Sönd
18:30 18:30 18:30 18:30 18:30 20:00 16:00

lizzbet, jag tycker att ordvalet "få med mig min a-beroende dit" låter ganska nedvärderande.

På den adressen finns andra 12-stegsgrupper mycket riktigt, t.ex Al-anon, där anhöriga till alkoholister kan träffas på möten och få stöttning. Om det finns en grupp för relationsmissbrukare vet jag inte. Jag vet bara att Mariagruppen är en av Sveriges äldsta AA grupper.
Om du vill stötta din vän att ta sig till ett AA möte kan du alltid gå in på sajten nedan och söka efter möten i närheten i sökrutan "Sök AA möten uppe till höger". Varmt välkommen.

www.aa.se

lizzbet

Tack för info!
Om du sedan uppfattar mitt ordval som nedvärderande, då är det upp till dig. Inte lätt att vara alla till lags :)

Zinga

Då ska jag försöka masa mig dit på fredag. Skulle du gå dit på fredag kan du väl ha shorts på dig (vaden) så jag ser vem som är du??. Läker den som den ska f.ö.?

Zinga

Som jag skrev tidigare är detta en vecka som jag fasat lite för. En barnvecka utan barn pga sportlov o då brukar jag bli ruskigt rastlös, vara på krogen o dricka mkt alkohol. Men vad händer...jo känner mig lugn, inget sug o avbokat inbokade saker. Känner mest för att träna o ta det lugnt. Väldigt olikt mig o blir på gränsen till orolig för mig själv...??

Men shorts på fredag blir nog aningen kallt haha..
Jag drar not dit om logistiken faller på plats.
AA mötet är i den stora lokalen för övrigt (Al-anon sitter rakt fram i det lilla rummet).
Tatueringen läker fint, men shit vad det kliar. Blir galen..

För övrigt har jag redan listat ut vem du är eftersom vi har varit på samma möte :D
Jag säger hej om jag ser dig. Efter mötet brukar några dra ner till café fåtöljen och äta. Häng med om du känner för det. Det brukar vara kul som fan. God mat också. Skönt att hänga med lite folk som inte krökar. lättsamt. Både tjejer o killar. Men det är ju sportlov så vi kanske inte blir så många i morgon. Blir nog bra ändå. Vi ses Z ;)

Zinga

Har blivit en sån där person jag inte tidigare ville vara men som jag nu trivs ganska bra med. En sån där tråkig en som går först från aw:n, tränar (för att hålla rastlöshet o ångest i schack förvisso) o relativt lugn... ?Vad händer?! Sen vet jag inte hur bestående det blir...inte alls förmodar jag eftersom jag är en synnerligen ombytlig person...?. Hur som helst är det förvirrande o förundrande ??.

AlkoDHyperD

Näääää, tränande personer är INTE tråkiga ?
Alla mina träningskompisar är de mest galna, öppensinnade, ickedömande och helvilda människor jag vet. Och AW...tråkigt. En icke-tråkig person sitter inte länge på AW - eftersom det är alldeles för tråkigt - utan går hem och sover för att pigg och alert stiga upp tidigt för att inte missa alla verkligt roliga aktiviteter!
Fredag idag. Hmmm. Vad ska man göra för kul efter jobbet? Ett intervallpass i simhallen, kanske. Får kolla om det är några av mina vänner som hänger på för lite skoj o tjöt i pauserna ☺️??
Lite trevlig bastu efteråt i lugn o ro. Läsa i timmar hela kvällen....underbart, vilsamt, jag längtar redan.

Zinga

Jo jag vet ADHD?. O på ngt sätt kan jag se att alk har varit det som varit drivande samtidigt som den gjorde mig mer rastlös. Men har man levt i den föreställningen eller vanföreställningen kanske passar bättre ?, tar det väl sin tid att ändra på tankebanorna. Själv i helgen vilket alltid är ett orosmoment men har ändrat taktik o har trevliga saker inbokade dagtid denna gång så jag är nöjd när kvällen kommer. För mig har det vara omvänt, dagarna tomma o kvällarna fullt ös...
Trevlig helg o njut ?!

Zinga

Känner mig f.ö. lite orolig i kroppen idag. Förmodligen för att det är helg snart o att jag inte varit på AA på hela veckan. Men ikväll får det nog bli ett.

Känner igen mig..
Känner igen känslan att något måste hända bara för att det är helg. Men det var min alkohjärna som ville ha speed.. och när den fått det så hände ju....ingenting för då blev jag ju sömnig! ;)
Idag händer det mycket mer i mitt liv..

Jag drar på mötet 1830 ikväll. Vi ses där :)

Zinga

Har gått så bra denna vecka när jag varit själv. I vanliga fall hade jag varit ute på krogen, typ hela veckan men framförallt ikväll. Haft full sysselsättning under dagen men mot kvällen slog det till. En jäkla ångest o kli i kroppen.
Insåg idag att när jag är ensam en kväll o bara är hemma känns ensamheten mindre om man dricker alkohol, sjukt!

Zinga

Nej Dionysa,
Mer en rastlöshet som alltid finns där men när jag är själv känner jag mig nog lite ensam o tänker att; tänk, alla andra gör nåt, är ute på krogen el dyl o har kul o här sitter jag..., typ. Har varit så i hela mitt liv. Ångesten kommer nog dels av det o dels av tankar på alk. Det har gått bra denna nykterhet men jag vet också när det är särskilda händelser då jag är extra sårbar, som nu.