Flyttar nu hit från "Dricker jag för mycket". Mitt sista inlägg där kommer här:

Oj, redan februari!
Kan summera året så här långt att det enbart bestått av nyktra dagar. Tuff och helvetisk abstinens första veckan, sedan "bara" avklingande sömnproblem och a-sug några veckor. Nu kanske det där suget glimtar till kortvarigt i vissa lägen, men inte ens varje dag. Sover numera bra och är uppe med tuppen sju dagar i veckan helt utan bakfylla. Utsövd! Mår så bra av detta och det känns som bästa vinstlotten, tänk att den fanns där inom räckhåll hela tiden! Vågen har bytt skepnad från chockvåg till glädjevåg. Allt ser ljust ut framöver och jag vill inte vända tillbaka till mörkret.
Men - det handlar bara om en dryg månad. Jag förstår på så många här att det är skört när man känner att allt vänt och man tror att man är fri och därmed på säkra sidan. Så säker att några glas vin på fredag och lördag kväll väl inte kan skada osv... Jag är fast besluten att inte gå i den fällan, så även februari får bli helvit! Ingen, förutom jag själv om olyckan är framme, kan rubba det.
Har insett att jag är på fel avdelning i forumet. Frågan "Dricker jag för mycket?" besvarar jag ju faktiskt själv i trådrubriken "Jag dricker på tok för mycket". Får skylla på att jag definitivt inte var mig själv när jag skickade ut nödraketen här den 30/12.
Att jag klarat detta, hittills, beror till enormt stor del på all stöttning och pepp jag fått här. Utan er skulle det inte fungerat. Att ha hittat så många underbara människor med genuin omtanke sporrar mig varje sekund. Stort tack från djupet av mitt hjärta till er alla!!!
Startar nu ny tråd under "Förändra sitt drickande" och fortsätter där. Det är ju mer passande att jag söker förändring, antingen till att kanske kunna dricka "normalt" någon gång i framtiden eller att aldrig mer ens försöka. Förändring från mitt tidigare destruktiva drickande är det under alla omständigheter.
Jag hänger alltså kvar, en dag i taget....

Elias

Det oväntade är ofta det trevligaste...
Väntar i receptionen på ett stort leende. I'm dressed in black...
Vi ses! ☺️

Svartvit

Så kul att läsa! Och så kul att ni hjälper varandra! Hoppas ni får en fantastisk middag! Kram på er :)

Va fint att ni möts här och vill mötas. Vi märker också att ni tar hänsyn till anonymiteten och skriver platser i koder, tack för det. Vi vill värna om allas anonymitet som ni förstår och när man vill ha kontakt här brukar vi skriva att det går att skriva till supporten båda två och uppge vem man vill ha kontakt med, gör båda det kan vi koppla ihop er och ni får kontakt.
Jag vill bara uppmuntra till det en extra gång även om ni var noggranna nu, att vara ännu noggrannare och ta kontakt med admin/support här.

Hur som helst, inte meningen att klaga på ert initiativ. Det var för att bevara anonymitet och säkerhet för alla här på forumet och att skicka signaler om att det är en av våra riktlinjer.

Hoppas ni får ett bra möte och en fin kväll.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Elias

Vi har full förståelse för vad du menar. Står det någonstans hur man kan gå tillväga för att få direktkontakt? Vore nog bra för många att känna till det.
Hursomhelst har vi träffats över en middag och sitter fortfarande kvar. Vi måste ju tänka på den goda nattsömnen, men hade kunnat sitta och prata om våra a-erfarenheter hur länge som helst. Ett fantastiskt möte!
/Ler och Elias

anonym17136

Det vart en H (ärligt ) AA-möte med flera karaffer med bubbel .... vatten ,
vet ju att ärligheten .. sanningen kan vara smärtsam , så näsdukar låg nära till hands i handväskan ..
reflektioner över livet och hur mycket Forumet och människorna här har betytt ..
Ja, som Ikaros säger så finns det nog en strimma hopp hos oss alla ...
den där onsdagen i oktober , när jag vart hemskickad från jobbet .. trött, bakis och kanske inte ens nykter ..
då kändes livet ganska hopplöst o slut .. men någonstans fanns hoppet ..
och vid vägskälet jag stod vid fanns nu bara en väg för mig .. Den Vita Vägen ..
Som jag verkligen inte har ångrat .. mitt liv ser idag helt annorlunda ut ..
Lycka att jag valde livet ..
Till alla er som kämpar där ute .. Stort Lycka Till ..det finns en väg ut ..
// Lerigen

Elias

Jag kan verkligen skriva under på att mötet i torsdags var fantastiskt!
Inga skygglappar och vilseledande formuleringar, utan ärligt och rakt på sak. Ett givande samtal som aldrig ville ta slut. Mitt emot mig satt en Lerigen som verkligen levde upp till namnet, ett leende från hjärtat som till fullo förmedlade att en Vit Verklighet finns och är den största vinstlotten man kan dra. Mörker kan vändas till ljus!
Så, ge inte upp kampen - den tuffa resan kan vara helvetisk, men är värd varje millimeter man tar på vägen!!!

anonym17136

Ja , Mörker kan vändas till ljus .. Den mardrömmen som jag har varit i vill jag inte önska någon annan ..
Ändå vet jag att den mardrömmen är vardag för många här eller anhöriga till oss ..
Det gäller att komma till insikt med att den finns en annan Verklighet ..
att man Själv vill ta sig ur mörkret ... det spelar ingen roll hur mycket våra nära o kära tjatar på oss ..
Men tror ändå att .. Viljan och Hoppet att förändra finns därinne hos oss alla ..
Säger det Igen .. Till alla er som kämpar .. Stort Lycka Till ..det finns en väg ur mörkret ..
Kram Lerigen

Elias

90 dagar idag och allt blir fortfarande ljusare! Så självklart idag att inte ha tankar på alkohol. Det finns så många andra positiva vägar som alla leder framåt, enligt mina egna val.
/Elias

Hej Elias
Redan vid dina första inlägg anade jag att det skulle gå bra för dig. Det var något i tonen. Jag önskar dig en fin vår med många nyktra frukostar.
vänligen
Ikaros

Elias

Tack för dina ord!
Jag visste inte själv att det skulle funka för mig, men du (med flera) har i mycket hög grad bidragit till den vinstlott jag känner att jag drog när jag bestämde mig vid årsskiftet.
Alla frukostar är nyktra och aptitfulla, önskar dig detsamma!
/E

Elias

Ett snabbt summerande visar att jag idag fyller 100 vita dagar!
100 dagar som startade med en dag, eller timme, i taget. Ett rent h-e de första dygnen, men efter några veckor stabiliserades allt och idag är avståendet inget jag kämpar med längre. Det är naturligt i mina dagar som nu är fyllda med så mycket mer kvalitativt innehåll än jag trodde var möjligt. Från att ha druckit dagligen i allt större kvantiteter i många år till denna nya vita verklighet. Hade jag vetat att det var möjligt skulle jag slagit till mycket tidigare, men jag kanske "behövde" hamna där längst ner i självföraktträsket innan jag instinktivt kände att antingen skulle jag sugas ner totalt i bottenlös kvicksand eller välja den andra vägen som bara ledde uppåt igen? Är så tacksam för att jag valde den mödosamma och branta stigen mot toppen. Jag vandrar där fortfarande och är medveten om var jag sätter ner fötterna, det gäller att inte snubbla...
Vi här inne har väl ungefär samma grundproblematik men vägen till den vita verkligheten ser olika ut. I mitt fall ledde en glasklar och orubblig insikt till det hittills lyckade resultatet, men jag vill betona att utan det enorma stöd jag fann hos så många av er här på forumet skulle min egen insikt snabbt ha tonat ut och jag skulle förmodligen ha fortsatt att kravla i gyttjan. Ett varmt TACK till er!!!
Idag har jag varit uppe före tuppen, kört frugan till jobbet, kört ett hårt pass (1,5 timmar) i Kullabergs mest kuperade terrängdelar, ätit en kanonfrukost, lusläst mina två dagstidningar, planerat dagens trädgårdsarbete, småpysslat på hemmakontoret m.m. och klockan är bara 12. För bara fyra månader sedan skulle jag knappt ha kommit ur sängen vid den här tidpunkten...
Kan även tillägga att mitt nya leverne under dessa 100 dagar har medfört en välbehövlig viktminskning på 10 kg.
För er som tvivlar på er själva och har orkat läsa ända hit - det finns hopp och ljus, så ge inte upp!!!!!!!
/E

så fort tiden går! 100 dagar! Jag och många andra här på forumet firar med dig! Pigg och med en hel arbetsdag bakom sig vid 12 på söndagen! Hoppas du ger dig tid till lugn och rofyllt reflekterande också. Men det där vet du, behöver kanske bara påminnas ibland. Så... fortsätt hänga här och vara den du är just nu. Och nu och...

Ja, helt fantastiskt hur livet kan vända. Bra jobbat. Tror att det är viktigt att ha upplevt just detta om det någongpng skulle gå på tok.

Liten stor

Sjukt bra kämpat och vad kul att läsa om din förändring! Om jag inte minns fel skulle vi ju sätta våra viktmål på -15 ihop. Jag halkade efter något och har bara minskat cirka 5 så du vann! :) men nu blir jag sporrad till både längre vit period och minskade kilon.

Grattis igen, va grym du är!

Ellan

På 100 dagar hinner det hända en hel del med vårt inre och tydligen även med vårt yttre.? Härligt och ett stort, stort grattis till dig. Fortsätt som du gör nu för det fungerar.
Kram
Ellan!

Elias

Blir ytterligare stärkt av era kommentarer.
Liten stor: minus 15 var det och är fortfarande. Jag har fem kvar och du tio, än så länge har ingen vunnit..... Kämpa på!
/E

Adidas

Roligt att läsa! Vilken beslutsamhet! Jag har bestämt mig idag att jag helt ska sluta dricka alkohol. Vill aldrig mer vakna bakis och inte ha en aning vad man gjort kvällen före. Längtar efter ett liv i nykterhet.

Elias

Glädjande att du tagit det steget. Förstår mellan raderna att du är "i skiten" nu och vill få ett stopp på det. Läs runt här på forumet så får du många tips! Finns ingen universallösning, utan var och en måste hitta det metod som passar bäst. Men utan järnvilja och stenhårt fokus samt 100-procentig övertygelse att det blir bättre på andra sidan blir det svårt. Den första tiden är tuff med abstinens och djävulskt alkoholsug. Men jag lovar, det släpper när man härdat ut ett tag (kan handla om veckor) och sedan kommer vinsterna med nykterheten på ett radband.
Kämpa på!
/E

Hej Elias
Hoppas att allt är bra med dig och att påskfrukostarna smakar!
vänligen
Ikaros