Flyttar nu hit från "Dricker jag för mycket". Mitt sista inlägg där kommer här:

Oj, redan februari!
Kan summera året så här långt att det enbart bestått av nyktra dagar. Tuff och helvetisk abstinens första veckan, sedan "bara" avklingande sömnproblem och a-sug några veckor. Nu kanske det där suget glimtar till kortvarigt i vissa lägen, men inte ens varje dag. Sover numera bra och är uppe med tuppen sju dagar i veckan helt utan bakfylla. Utsövd! Mår så bra av detta och det känns som bästa vinstlotten, tänk att den fanns där inom räckhåll hela tiden! Vågen har bytt skepnad från chockvåg till glädjevåg. Allt ser ljust ut framöver och jag vill inte vända tillbaka till mörkret.
Men - det handlar bara om en dryg månad. Jag förstår på så många här att det är skört när man känner att allt vänt och man tror att man är fri och därmed på säkra sidan. Så säker att några glas vin på fredag och lördag kväll väl inte kan skada osv... Jag är fast besluten att inte gå i den fällan, så även februari får bli helvit! Ingen, förutom jag själv om olyckan är framme, kan rubba det.
Har insett att jag är på fel avdelning i forumet. Frågan "Dricker jag för mycket?" besvarar jag ju faktiskt själv i trådrubriken "Jag dricker på tok för mycket". Får skylla på att jag definitivt inte var mig själv när jag skickade ut nödraketen här den 30/12.
Att jag klarat detta, hittills, beror till enormt stor del på all stöttning och pepp jag fått här. Utan er skulle det inte fungerat. Att ha hittat så många underbara människor med genuin omtanke sporrar mig varje sekund. Stort tack från djupet av mitt hjärta till er alla!!!
Startar nu ny tråd under "Förändra sitt drickande" och fortsätter där. Det är ju mer passande att jag söker förändring, antingen till att kanske kunna dricka "normalt" någon gång i framtiden eller att aldrig mer ens försöka. Förändring från mitt tidigare destruktiva drickande är det under alla omständigheter.
Jag hänger alltså kvar, en dag i taget....

anonym17136

Ja , den branta stigen upp mot toppen .. Guld Värd varje steg ... stegen mot det nya vita livet .. även om den har varit mödosam och jobbig och ständigt vaksam för att snubbla .. Lycka ? uppe med tuppen pigg o närvarande .. Stort Grattis till dina 100 dagar .. som idag har blivit 105 om jag räknar rätt ... Här kommer varma o vita påskhälsningar från pizzans huvudstad .. kramar från tjejen som Lerigen ??

Elias

Tack för hälsningen! Frukostarna smakar utmärkt, sunda och njutbara.
/E

Elias

Hej, du varma Leende...
Tack för påskhälsningen från den eviga staden, njut av dagarna!
Kram E

Elias

Hej på dig!
Jodå, vi sågs över en middag med inspirerande tankeutbyte. Väldigt givande.
Helvit påsk även här!

anonym17136

Elias .. Här kommer Pepp , pepp .. från mig ,
vet ju att vi alla behöver det .. även i våra vita liv ..

Har hittat min sista pusselbit .. och det är inte vägen till ngn annans hjärta ..
lite att klura på .. men jag tror att du kan lista ut det ..

Trevlig helg .. så hoppas jag att vi hörs snart .. Kram Ler

Hej
Jag börjar känna mig litet orolig eftersom du inte skrivit på sista tiden.
Ikaros

Hej
Jag börjar känna mig litet orolig eftersom du inte skrivit på sista tiden.
Ikaros

Elias

Tack för omtanke. Allt är bara bra, haft och har mycket bara. Kongress hela veckan, men har inte fallit i a-fällan trots rikligt utbud kvällstid. Mycket intressant att studera genom de nyktra glasögonen... Känns inte alls svårt, utan naturligt numera.
/E

Hej Elias
Mycket bra att nykterheten känns naturlig. Det är ju så livet skall vara. Min erfarenhet från sådana skeden är att det "bara" gäller att se upp för impulsivt slarv. Jag har någon gång, med förödande konsekvenser, inte bett om alkoholfritt som alternativ på en middag. Bara tyckt det känts lätt obekvämt att göra så.Konsekvens:En veckolång fylla..
vänligen
Ikaros

Elias

...i min forumnärvaro. Inget alarmerande i det, utan all energi jag känner nu efter 124 vita dagar får utlopp i allehanda projekt och jag har skruvat upp aktivitetsnivån på jobbet. Forumet har fått stå tillbaka. Om jag hade vetat att a-frihet och träning kunde skänka detta välbefinnande skulle jag tagit steget för många år sedan.
Dock har jag ett bekymmer, möjligen avklingande, som jag inte luftat här tidigare. Frugan har haft ett mönster av vinpimplande varje kväll i flera år. Jag håller koll på konsumtionen och den ligger på minst en flaska per kväll, sju kvällar i veckan. Vi har nyligen talat om det osunda i det och det börjar infinna sig någon slags insikt hos henne så på sistone har hon faktiskt allt oftare stannat vid en halv flaska. Det faktum att min förändring är så påtagligt positiv verkar styra henne åt rätt håll. Jag följer utvecklingen...
/E

Att det går bra för dig glädjer mig. Som vanligt kan jag inte låta bli att peka på risker och för mycket arbete kan vara en sådan. Där kan man verkligen tappa bort sig själv under omgivningens applåder men jag tror att du inser detta.

Din hustrus konsumtion är alarmerande och det viktigaste steget för att hjälpa henne har du redan tagit. Lycka till önskar jag er båda. Jag känner att jag inte har kunskap och erfarenhet att säga något annat när det gäller att leva med någon som dricker för mycket.

vänligen
Ikaros

anonym17136

Elias .,känns bra att ditt bekymmer med Frugan har kommit upp till ytan även här på Forumet .. har kunnat läsa mellan raderna att det har tyngt dig mycket och varit jobbigt för dig .. speciellt Nu när du har valt ett annat liv än det med A och vinpiplandet .. Vet ju att det finns mycket stöd o hjälp att hämta här ? även jag finns här för dig... med råd på vägen ... att se upp med .. Hur lätt det är att manipuleras .. en halv flaska vin .. kan vara 1,5 då den dricks så att det inte ska märkas , dvs i smyg .. vet ju av egen erfarenhet hur det kan vara .. Kämpa nu med näbbar o klor .. för att även din Fru ska komma ur Alkoholens beroende .. det är ni båda värda .. och även era barn o barnbarn .. Finns Här .. Kramar Ler ??

Elias

Tack för ditt stöd och din omtanke.
Försöker hålla stenkoll på konsumtionen nu när vi haft intaget på tapeten. Det som är synligt för mig är en kraftig minskning, men vet inte om det smygs... Tar till mig av din erfarenhet och kommer att vara uppmärksam på om det pimlas bakom ryggen på mig.
Kramar E

Elias

Tack för tillrop!
Är vaksam och att ta till flaskan känns oerhört avlägset. Men, men - garden släpper jag inte!
Problemet med frun har förhoppningsvis en god prognos, men jag är bortrest rätt ofta i jobbet vilket innebär att jag inte kan hålla ständig koll...
Funderar på att starta en tråd under anhörigavdelningen.
Sköt om dig och ta in mycket dagsljus nu i vårsolen, det höjer stämningsläget!

Så fint att du vill stötta din fru och så bra att ni har talat om hennes konsumtion. Din förändring har uppenbarligen varit till nytta och hjälp för henne. Grattis till er båda! Ansvaret och kontrollen över drickandet måste dock vara hennes eget. Det kan ni kanske prata om hur det ska gå till till? / mt

Vilken tur din fru har som har en så klok man som du.
Och vilken resa du har gjort, ännu starkare inser jag ju nu
när du haft en liten fru hemma som gillat att dricka vin under din
resa hit till nykterhet. Jag hade aldrig nånsin klarat det, att hålla mig nykter så
om det fanns A så nära mig i hemmet.

Du är så stark Elias och en förebild för många här inne.

Hoppas ni hittar en väg tillsammans och att det rätar upp sig
på ett sätt som är bra för er båda. En kompromiss.

Kramar

MM

anonym17136

Kan bara hålla med MM .. vilken förebild som du är för många här inne och även i ditt privata liv bland familj, vänner o kollegor ..
Även jag vill vara positiv .. att din fru verkar ha dragit ner på sin konsumtion av A är ju verkligen såå bra ..
vill bara att du ska vara vaksam .. men det vet jag att du är .. du har ju egen erfarenhet ..
At the end of the day ...
Som mulletant skriver så är ju ansvaret och kontrollen över sitt drickande i slutändan din frus ...
Och Elias ..vi kan vara stolta ..och många andra här ..
Vi har tagit vårat ansvar .. Kramar ler