Flyttar nu hit från "Dricker jag för mycket". Mitt sista inlägg där kommer här:

Oj, redan februari!
Kan summera året så här långt att det enbart bestått av nyktra dagar. Tuff och helvetisk abstinens första veckan, sedan "bara" avklingande sömnproblem och a-sug några veckor. Nu kanske det där suget glimtar till kortvarigt i vissa lägen, men inte ens varje dag. Sover numera bra och är uppe med tuppen sju dagar i veckan helt utan bakfylla. Utsövd! Mår så bra av detta och det känns som bästa vinstlotten, tänk att den fanns där inom räckhåll hela tiden! Vågen har bytt skepnad från chockvåg till glädjevåg. Allt ser ljust ut framöver och jag vill inte vända tillbaka till mörkret.
Men - det handlar bara om en dryg månad. Jag förstår på så många här att det är skört när man känner att allt vänt och man tror att man är fri och därmed på säkra sidan. Så säker att några glas vin på fredag och lördag kväll väl inte kan skada osv... Jag är fast besluten att inte gå i den fällan, så även februari får bli helvit! Ingen, förutom jag själv om olyckan är framme, kan rubba det.
Har insett att jag är på fel avdelning i forumet. Frågan "Dricker jag för mycket?" besvarar jag ju faktiskt själv i trådrubriken "Jag dricker på tok för mycket". Får skylla på att jag definitivt inte var mig själv när jag skickade ut nödraketen här den 30/12.
Att jag klarat detta, hittills, beror till enormt stor del på all stöttning och pepp jag fått här. Utan er skulle det inte fungerat. Att ha hittat så många underbara människor med genuin omtanke sporrar mig varje sekund. Stort tack från djupet av mitt hjärta till er alla!!!
Startar nu ny tråd under "Förändra sitt drickande" och fortsätter där. Det är ju mer passande att jag söker förändring, antingen till att kanske kunna dricka "normalt" någon gång i framtiden eller att aldrig mer ens försöka. Förändring från mitt tidigare destruktiva drickande är det under alla omständigheter.
Jag hänger alltså kvar, en dag i taget....

Elias

Tack för era rader.
Jag följer utvecklingen på hemmaplan och det känns lite svajigt om vilken väg det kommer att ta. Vill se vartåt det barkar innan jag drar igång en anhörigtråd.
Kramar till er! /E

anonym17136

Välkommen till "min" hemstad ,
lite synd att det inte fanns ngn möjlighet för ett Ärligt möte med bubbel ... vatten .. ;-))
den här gången ..men ..
känns bra att du är i närheten .. du har ju betytt så mycket för mig ,
förståndig och klok som du är .. även om det var en annan Elias vid årsskiftet ..
så har du ju verkligen bevisat att det går att vinna kampen mot A ..
"Hängde" ju länge hos dig , innan jag vågade stå på egna ben och starta min egen tråd ..
Står på egna ben även i verkliga livet .. känns bra att jag inte behöver A längre ,
även om livet som nykter kan vara klurigt ibland och svåra beslut behövs fattas ..
så har jag iaf varit nykter och närvarande ..
Ja, livet ser verkligen annorlunda ut även för mig ..
Hoppas bara att din fru kan komma till insikt med sitt
beroende och att ni kan som ... Äntligen Fri säger :
Påbörja något som kan bli erat livs häftigaste resa tillsammans !!

Ha det riktigt bra i " min " hemstad ..
Kramar Lerigen

Elias

Hej på dig, du!
Är här på samma ställe som sist och det kommer fler tillfällen.
Ja, vi går från klarhet till klarhet tack vare att a är förpassat till hyllan. Vi kan fokusera på verkligheten med klara ögon och sinnen på ett helt annat sätt än tidigare. Vi har helt enkelt dragit den bästa av vinstlotter!
Kramar från din hemstad /E

Coco79

Hoppas allt är bra med dig!
Jag försöker mig igen på nykterhet och nu framför allt med ett mål att gå ner i vikt, och då passar ju inte vin alls i bilden. Även om det är svårare att låta bli vinet än äta bra mat. Ville bara fråga dig hur det lyckats med din viktnedgång och hur du gjorde med maten/dieten? Jag skulle önska att kilona börjar rasa bara med det att jag låter bli alkoholen, men så enkelt (eller svårt!) är det knappast.
Hakade på en LCHF utmaning via nätet som jag tror passar mig (redigerat av admi), men vi får se. Kör två veckor till att börja med.

anonym17136

Elias .. Tror att det är fler än jag som saknar dig ..
Även jag hoppas att det är bra med dig och nyfiken på hur det går med allt ,
Kramar från tjejen som Lerigen ..

anonym17136

Elias .. Håller med MondayMorning , tänker mycket på dig ..
undrar hur det går .. för dig och .. din fru ..
Miss U .. Kramar Ler ..

Elias

Tack ni goa för era undrande rader.
Allt är bara toppen och den första semestern i mannaminne utan alkohol gick som en dans. A-suget finns helt enkelt inte längre. Kommit igång rejält med träning och springer ledigt en halvmil var och varannan morgon. Uppe med tuppen oavsett om det är jobbdag, helg eller semester. Minskat 16 kg sedan Insikten drabbade mig vid nyår och jag sprudlar av livslust. Räknar jag efter är det +220 vita dagar nu och det är bara början... Vecka 34 ska jag cykla i alperna, vilket skulle varit en fysisk omöjlighet förra året. Oj oj oj sådan vinster jag fått genom att skruva på korken!!! Lerigen, MM med flera förstår vad jag menar... Omgivningen har helt accepterat mina nya vanor och här hemma förekommer visserligen alkohol (dock inte i mitt glas), men i betydligt mindre omfattning än tidigare.
Till er andra, som fortfarande kämpar och vacklande tar er framåt, kan jag förmedla att kunde jag så kan ni!!! En helvetes skärseld att passera i början, men värt varje plågad sekund - jag lovar!
I slutet av förra året var det riktigt illa med mig, men nu är varje dag en resa i triumf!
/E

Ellan

Grattis till ditt nya liv och alla möjligheter som öppnat sig när alkoholen "togs" bort.
Härlig läsning!
Allt gott till dig och trevlig cykelresa.

Kram
Ellan?

Bedrövadsambo

Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg Elias ????? Du har verkligen vunnit största vinsten!

Vad glad jag blir att du skrev några rader. Har tänkt på dig mycket och undrat hur det har gått. Och så kom det så HÄRLIG läsning från dig.
Jag är inte förvånad, du har varit så beslutsam från dag 1. Har känt någonstans att även om du inte skriver så mycket längre så är du på rätt sida om korken.

STOR KRAM

MM

Elias

Tack för kramen, den värmer! Skickar en bamsedito tillbaka!!!

Hej Elias
Jag har tänkt en hel del på Dig, Elias. Men av någon anledning har jag känt att det går bra för Dig. Utmärkt och det glädjer mig. Lycka till i Alperna och var försiktig i utförsbackarna och särskilt när du känner dig stark som en björn. Men detta vet du ju, alkoholen har lärt oss en hel del.
vänligen
Ikaros

anonym17136

Elias.... Såå härligt att höra ifrån dig och att du är på Rätt sida om korken ? Och skönt att höra att även konsumtionen i din frus glas har minskat .. Wow -16 kg , det är bra jobbat .,.. och vilken resa du har gjort .. så stark och målmedveten !! Även min Vita Vetklighet fortsätter , träningen och livet utan A har gjort mig stark .. både fysiskt o psykiskt .. -9 kg sen årskiftet .. nya Pusselbitar dyker upp i mitt Vita liv .. Pusselbitar som aldrig skulle ha kommit till mig om jag hade fortsatt med A ... förstår att du kanske blir nyfiken , men vet att du är riktigt bra på att klura ;)) Ja Elias .. Livet Ler igen .. både för dig o mig ?

anonym17136

Elias ..Hoppas att allt är bra med dig ..
Även om jag har " Flyttat hemifrån " så saknar jag dig och dina inlägg ,
men det blir väl så när man är på rätt sida om Korken ..
Min Vita Verklighet fortsätter ..
Du vet var jag finns .. Miss U .. Kramar Ler

anonym17136

Vill önska dig God Fortsättning och hoppas att helgerna har varit bra ⭐️ Länge sen vi hörde ngt från dig .. om allt är som det ska så firar du snart 365 dagar .... Igen hoppas allt är bra .. ? Kramar Lerigen ⭐️