Hej har läst mycket i forumet men aldrig skrivit nått .

Har fest druckit sen jag var 15. ( "är numera 30. Plussare ) Spårade redan ur då med minnesluckor och bråk etc.

För ett par år sen hände saker i mitt liv som gjorde mig mer deprimerad och jag började dricka varje dag . Har princip druckit 2 år i sträck med 3 månaders uppehåll .

Dricker väl 1 liter vin om dan i snitt och fyllor på helgen .

Tycker mig få otrolig abstinens när jag slutar . Har lyckats trappa ner förut och slutat . Men varit svårt nu då man är så nedgången.

Har bestämt mig för sluta nu efter denna vecka ska jag vara "uttrappad"

AlkoDHyperD

Om du hällde ut det återstående vinet och lät ångesten komma. Finns det någon du kan tillbringa dagen och kvällen med?
Annars, långpromenader, hälsosam mat, allt som bidrar till att kroppen mår bättre. Där ingår inte vin.
Det låter som undvikande av obehagliga känslor är kärnan i problemet. Så länge du försöker döva dem kommer din känslohjärna fortsätta tro att de känslorna är farliga på riktigt och det bidrar till att rädslan ökar.
Förstår att du känner det starkt och att det plågar dig annars hade det ju varit lätt att leva med.
Se det som en ond cirkel. Beteenden, både inre såsom tankar och tolkningar av känslor och yttre såsom handlingar, förstärks av kortsiktig belöning. Om du svarar på det inre beteendet 'tolkning av obehag' såsom "abstinens -> farligt" och "ångest -> måste bort annars blir den outhärdlig" med att försöka ta bort obehaget och du får belöningen "det går bort genom att dricka lite vin" nappar hjärnan direkt på det. Beteendet förstärks.
På lång sikt lär sig hjärnan att ångest är farligt och att vin hjälper. Den lär sig också att du på egen hand inte klarar av att bara ha ångesten för den har inte fått det bevisat. Det är först när du bevisar för hjärnan att "se där, jag överlevde fast det kändes som jag skulle gå under" som omlärning kan ske. Och för varje tillfälle du klarar av stärks du i din egenmakt.
"Jag har ångest, det är obehagligt, jag tolkar det som fara, och jag kan ha känslan men ändå göra det som är långsiktigt bra för mig."
Tror du att du skulle våga prova?
Lycka till

Hönapöna

Häll ut skiten nu istället för att hålla på med småskvättarna. Verkar som att allt fokus hamnar på alkohol för dig annars.

Tror också att det är bättre för din självkänsla om inte annat för att du från början bestämde att du skulle vara uttrappad när denna vecka var över.

Ta tjuren vid hornen och gör det nu! Ta hjälp från oss här inne! Du fixar det här!!!

Sunken

Förstår vad du menar , kommer jobba med panikångesten som steg 2. Då det är den som fick mig att börja dricka .

Men om jag följer utrappning enligt plan som jag gjort varför skulle de vara fel ? Är bara rädd för farlig abstinens som flera här samt andra på alkohol linjer sagt till mig . Enligt min plan är jag ju snart på 0 . Jag lider som mest på eftermiddagar ändå belönar jag inte hjärnan med nå dricka då ?

Sunken

Börjar orka göra annat på dagarna och endast till kvällen tar jag min dos som medicin . Tänker inte hela dagarna på alkohol .

Eftermiddagarna mår jag ofta dåligt på men ser ej alkohol som alternativ .

När jag skrev första inlägget ville jag helst sluta cold turkey . Planen. Var ej uppskriven för uttrappning , skrev en utifrån från minnet från min senaste gång .
Och ligger enligt plan och före om jag klarar mig på 30 cl ikväll .
.

Hönapöna

Oki. Ja det var bara råd som du förstod? Jag förstod det dock efter ditt allra första inlägg som att du hade som plan att vara urfasad under denna vecka men jag missförstod nog.

Jag har själv inte försökt att fasa ut utan slutat rakt av så jag har ingen erfarenhet av det. Klarade mig nog jäkligt bra då jag slutade tvärt efter flera år av 2 liter vin varje kväll! Men om du har professionell hjälp som säger att det är jättefarligt för dig att gå från typ 2-3 glas vin ner direkt till 0 så ska du ju givetvis göra så?

Jag följer din resa här och önskar dig all lycka till???

Sunken

OJ 2 liter vin är ju 60-70 cl ren sprit per kväll beroende på procent .

Hur mådde du dag 1-5 då ?

Själv har jag andvänt alkohol bara för ens ta mig till affären :(
Vågar inte chansa , fick rekommendation lägga In mig men ville inte få mer trubbel .

Också hört bra historier om. Folk som klarar sluta rakt av men de är tydligen inget att rekommerndera .

Kommer ej öka intag är inte ute efter känna rus , är inte ute efter fly längre .
Alkoholen har varit en flykt från väldigt stora negativa händelser som kom under kort tid för mig .

Men har missbrukat alkohol förr i livet . Har grundläggande ångest och depressions problem .

Ska lösa de på annat sätt nu !

Och tack för din support ?

Hönapöna

Jag mådde inte så dåligt förutom att jag var väldigt trött. Lite yr också men ingen fara riktigt. Fick ju vara observant på farliga abstinenssymptom förstås?

Ångest har ja inte känt av men det kanske beror på att jag äter antidepressiva sen 9 år tillbaka. Jag har, förutom adhd även GAD (generaliserande ångest) men tror inte att jag skulle uppfylla kriterierna för den diagnosen längre om jag skulle sluta med antidepressiva. Jag har exponerat mig för så många saker vilket lett fram till att min ångest har minskat radikalt.

AlkoDHyperD

Vid alkoholabstinens tas anamnes för att utreda risk för delirium och behov av sjukvård.
Riskfaktorer anges som: haft delirium förut, alkoholkonsumtion mer än 75 cl sprit per dag i minst tre veckor, andra somatiska sjukdomar såsom pneumeni, tidigare kramper mm
Lindrig abstinens - den vi ofta kallar baksmälla - behandlas med B-vitamintillskott
Skriver inte detta för att förminska dina upplevelser utan för att om möjligt hjälpa dig att resonera med dig själv när ångesten kommer.
Du har en plan och följer den, det är det viktigaste. Och en plan när det gäller att ta tag i grundproblemen ångest och depression också. Det låter bra! Och att ha en plan fungerar lugnande vid ångest.
Fint att du orkar göra och tänka på annat nu. Ha det gott!

Sunken

Jag har också adhd , Förmodligen gad sen jag var liten . Vilken antidepressiva äter du ? Och har du nå biverkningar av den .

Sunken

OKej nej 75 cl sprit har jag bara druckit vid festtillfällena . Förmodligen mer då också . Därimot har jag andvänt alkoholen för förhindra min panikångest , ( väldigt dumt jag vet ). Men har inte kunna tänkt klart . Altså ingen alkoholfri Dag sen i somras .

Sunken

FÖljer planen . Haft mer ork , Är altså nere på noll inom 2 dagar . Vet att en del tycker man ska ta smällen , men tror nedtrappning var bättre för mig . Haft många smällar på personligt plan ,så vet inte om jag hade klarat Och hålla mitt förstånd utan nedtrappning .

Att i förväg skriva ner exakt vad man får dricka och hålla ut så länge som möjligt till kvällarna,samt ha kontakt med nån där man diskuterar hur det går med nedtrappningen verkade vara bra för mig .
Och släppa allt annat och koncentrera sig på bara ta sig ur .

Återkommer med hur det går framöver

Sunken

Hej ja det går bra än så länge :)
Utrappningen har fungerat bra hittils , har kvar mina problem Som ja hade innan dock . Trött och ångestfylld . Men har annars haft de rätt bra .

TRappade ner så jag drack vin för motsvarande 7-8 cl sprit sista dagarna
Varit helt vitcirka 1.5 dygn nu .
När jag varit nykter ett par Dar till ska ja försöka ta tag i livet .

Sunken

TAck ?
Ja får inte gå för fort nu,de blir lätt tunga bakslag .

Tack för påminnelsen .

Hur går det för dig ?

Hönapöna

33 (-1) dagar nu???! När jag började min resa så försökte jag ändra hela mitt leverne. Jag började äta nyttigt och slutade med sötsaker samtidigt som alkoholstoppet. Efter 3 veckor hamnade jag i en psykiskt påfrestande situation på jobbet. Försökte lösa det på det sättet jag kan bäst- alkohol!
Löste dock inte ett skit så jag lärde mig av mitt misstag.

Insåg dock att jag var för hård mot mig själv. Tar tid att laga nyttig mat när familjen samtidigt vill ha "vanlig mat" (=leder till stress), mys i soffan med godis är bättre än alkohol.

Så nu unnar jag mig godis och tar den biten senare. Är sjuk just nu men så fort jag är på fötter så ska jag börja motionera och jag ska gå försiktigt ut så jag inte tröttnar.

Jag utgick från hur jag funkar så det var därför jag skrev att du skulle gå ut lugnt?

När jag tidigare har försökt sluta med A så har det sett ut så här:

Sluta med A och motionera samt äta nyttigt. Någon vecka senare vräker jag i mig godis och då är det ju ingen idé att motionera eftersom jag redan förstört allt. Och eftersom jag redan förstört allt så kan jag ju lika gärna köpa vin...