Dagen då jag slutade supa?

Vaknade halvfem imorse och var fruktansvärt bakfull. De senaste åren har det hänt oftare och oftare. Det blir sjukskrivning och inställda möten. Gymkortet ligger oanvänt i väskan. Problemet är att jag inte kan sluta dricka när jag väl har börjat. Ett trick har varit att aldrig ha alkohol hemma. Men vad gör det när jag har tre kvarterskrogar runt hörnet och i princip alla sociala sammankomster inkluderar alkohol som en självklarhet?

Har en önskebild av mig själv som glad, avslappnad, vältränad och harmonisk. Idag känns den bilden helt ouppnåelig men jag vill inte fortsätta såhär.

Jag vill bli nykter. Tänker att det kan vara till hjälp att skriva av sig här på alkoholhjälpen. Har läst härinne ett tag nu och insett att jag inte är ensam. Lik förbannat är det så skamligt att inte kunna kontrollera sitt drickande. Besviken på mig själv och ganska uppgiven skall jag försöka förändra mitt liv.

Profile picture for user Allegra

För 15 dagar sen ungeför, hittade jag tillbaka till min gamla tråd och gick ut ganska hårt med en del förändringar jag ville göra i mitt liv.

Så vad har hänt?

- Försökt ta Antabus men blir så fruktansvärt påverkad i magen av dem så jag måste ge upp den metoden. Är självklart besviken för det.

- Har helt slutat med rött kött. Äter övervägande vegetariskt med lite inslag av fågel & fisk ibland. Känns bra!

- Trappat ned min antidepressiva medicin till hälften utan större problem. Känner att jag successivt får tillbaka lite känslor som varit dämpade under lång tid. Detta upplever jag enbart som positivt, d v s ingen återgång till ångest.

- Styrketräningen har jag fått skjuta upp till augusti p g a sommar & semester. Längtar efter att köra benpress igen :) Har börjat promenera mer och när jag åker till Gotland på torsdag tar jag med mig min yoga-matta för att försöka hitta tillbaka till den praktiken.

- Enligt min alkoholkalender så har jag varit helt nykter i ca 10 dagar av 20 vilket är en god förbättring även om jag hade önskat att alla dagar varit rena. Har åtminstone bara haft en fylla med minneslucka… Det är bra. Nu är det dag för dag som gäller.

Idag dricker jag inte ☀️🐬

Profile picture for user BEATNGU

@Allegra Bra med motion för att ersätta drickandet. Jag rör mig inte lägre, men ska ju börja "snart" Det är jobbigt i början. Det är den där tuffa biten dom första dagarna när man bestämt sig att hålla sig ifrån skiten. Sen kommer det i etapper. Men tillslut går det av sig själv. Jag har inte haft nån lust att dricka igen. Det har hjärnan fattat hos mig. Men det är viktigt att göra nåt på dagarna. Endorfiner kan du få på andra sätt. Som träning tex.

Ja, precis @BEATNGU ! Det går ju inte att ta bort något så tids- och energikrävande som att dricka, utan att ersätta det med något annat ansträngande😅

Det har funkat för mig förut. Det bästa var s.k. Hot Yoga, vilket innebär att man kör ett hårt pass i ett rum som är uppvärmt till 40 grader. Jag älskade den träningsformen - men sedan jag hade Covid x 2 så pallar kroppen inte värmen.. Vet inte om min syresättning påverkats av viruset men _nån_ skit är det som har hänt…

Klart du ska träna något @BEATNGU ! Gäller bara att hitta nånting som funkar med ens personlighet. Att promenera med en ljudbok i lurarna är en annan favorit.☀️

Profile picture for user Onkel F

@Allegra skrev:"- Försökt ta Antabus men blir så fruktansvärt påverkad i magen" Nu vet jag naturligtvis inte hur det har sett ut för dig, men för mig handlar det om doseringen. Sist jag fick behandling startade jag med 600mg 2gr / vecka med samma resultat som du beskriver. Kunde knappt jobba pga magknip. Efter 1 ½ vecka stod jag inte ut längre, så jag fick dosen justerad till 200mg 2ggr / vecka, samma dosering som jag börjat med nu. Blir lite trött i början, men det vet jag inte är p g a medicinen eller om det är kroppen som behöver vänja sig av med alkoholen. Bara en tanke, den är ett bra stöd för mig.

Med det sagt är det naturligtvis bara du själv som vet vad som fungerar eller inte.
"Idag dricker jag inte" är en jäkligt bra start!

@Onkel F Tack för ditt inlägg, ska verkligen kolla upp detta med dosering!

Kan livligt föreställa mig att trötthet kanske mer hänger ihop med den livsföring som man ger upp. Tänk vad mycket (hjärn)energi som måste gå åt då man super!

Idag är fortfarande en nykter dag🐬

Profile picture for user vår2022

@Allegra God morgon!🌞. Det är så härligt att vara nykter en sådan vacker dag som idag, och alla andra dagar också så klart😂. Hoppas du får en fin nykter dag och pigg när du ska köra långt imorgon🌸

Det blev några öl framför fotbollen igår. Helt meningslöst faktiskt. Mådde bra innan jag drack dem, mådde dåligt efteråt och idag.

En nyttig läxa: tyckte jag ”var värd” några öl efter x antal dagar av nykterhet. Men ingenting blev roligare, bättre eller mer spännande. Tvärtom.

Börjar känna mig redo att lägga av helt. Är så jävla trött på den här fixeringen vid alkohol: ”dricka, inte dricka, dricka, inte dricka” och så vidare…

Idag orkar jag inte ens kämpa, vill bara lägga ner skiten.

Profile picture for user Ny dag

@Allegra Har läst hela din tråd med hög igenkänningsfaktor, du som jag har varit med ett tag. Jag har för egen del lagt ner skiten i mitt sinne och förlikat mig med att jag utvecklat beroende och jag orkar inte låtsas inför mig själv längre. Min väg är och har varit knagglig med många gupp längs vägen men jag har en dröm om att bli en som inte dricker. Följ med på resan vetja..? Hursomhelst, styrkekramar till dig🥰

@Ny dag Hur coolt skulle det inte vara, att bli ”hon som inte dricker”. Jag förstår inte att det ska vara så svårt!?

Är så innerligt trött på mig själv och min beroendehjärna. Det är väl för f-n bara att låta bli att dricka?

Vill att det ska bli en icke-fråga. Som det var en gång i tiden, i mitt liv. Det är liksom inte snyggt, att vara 50+ och inte kunna låta bli alkohol. Dessutom tål jag det inte längre på samma sätt som förr, blir svamlig, grälsjuk och helt enkelt personlighetsförändrad.

Nu får det vara nog! Jag följer med på resan :) @Ny dag

Profile picture for user Varafrisk

Känner igen mig @Allegra…Man el jag trodde väl aldrig att jag skulle hamna i ett beroende?!?! Och för den delen tror ngn det? Jag har en vän som säger att skulle hon börja dricka på vardagar så skulle hon lätt hamna där jag är. Jag tror att hon tänker så för att hennes syster är alkoholberoende men tar antabus sedan flera år tillbaka och hennes pappa var alkoholist.

Vi hjälps åt och stöttar varandra om du vill🤗

Kram🥰

@Allegra Det var så jag fick motivation och jävlar anamma till att sluta dricka helt. Jag var så jävla less på hela skiten och fixeringen vid dricka, inte dricka, dricka…det sluta alltid på samma sätt och, att dricka, vann jämnt. Och kände som du säger: ”det är liksom inte snyggt, att vara 50+ och inte kunna låta bli alkohol. Dessutom tål jag det inte längre på samma sätt som förr, blir svamlig, grälsjuk och helt enkelt personlighetsförändrad”. Och som grädde på moset ångest, skuld, skam, dåligt självförtroende och självkänsla.

Jag har lyckats bli ”hon som inte dricker”, vilket jag inte trodde var möjligt. Men fick som sagt nog och i och med det en tro på min egna förmåga och en stark kraft att sluta. Om några dagar har jag varit nykter i 9 månader, kan jag, så kan du!💪. Ha en fin lördag!☀️💕

@vår2022 Helt fantastiskt! Att du lyckades✨ Och att du är kvar här och skriver är ju ovärderlig inspiration för oss som vill gå samma väg. Tack för det :)🙏🏼

@Allegra @Varafrisk Så bra! Önskar en härlig lördagskväll, snart kommer mina gäster som är stora vindrickare men jag har laddat med eget och det känns bra! Vi gör detta nu såväl i medgång som vid ev motgång. Vi peppar varandra (och alla andra såklart) 🥰

Snart dags att lägga sig, trött och sliten sen igår. Tog en folköl imorse för att parera huvudvärken men ingenting mer under dagen. Har ingen ångest utan känner mig mer förbannad, på mig själv och min svaga karaktär.

Ilskan gav mig iallafall energi nog att laga middag till sällskapet jag semestrar med. Istället för att ligga på soffan och tycka synd om mig själv så gjorde jag Lax Stroganoff. Ett recept jag hittade på nätet för ett tag sedan och varit nyfiken på. Kan berätta att det blev över förväntan gott :)

Imorgon är en ny och nykter dag✨ Känner mig ödmjuk inför uppgiften, godnatt!

Godmorgon :) ja, att vända ilska till något konstruktivt är enklare än att vända ångest. Ska försöka upprätthålla kontakten med att vara arg :) Ger energi på ngt sätt.

Idag dricker jag inte. Hoppas ni också slipper dricka idag @Varafrisk & @Ny dag Kram✨✨✨

Godmorgon @Varafrisk ☀️ Idag är vi utan tvekan nyktra tillsammans! Skall göra en längre utflykt där jag är chaufför, tacksam för dessa små ”hinder” för att inte ens kunna dricka. Borde omskola mig till busschaufför :)

Ha en jättefin dag!

@Allegra Hoppas du haft en bra dag utan påhälsning av a-djävulen! Jag har haft en förhållandevis bra dag, just nu lagar jag mat och har huset fullt men istället förvar smygsupa i kökets ensamhet hänger jag här… känns så bra bara det! Kram t dig!

Att vakna utan baksmälla är en stor seger, varje gång det händer. Men idag vaknade jag orolig för att jag har skadat kroppen för alltid.. Huvudvärk, diffusa smärtor på olika ställen, försämrad balans. Känner inte igen min kropp och mitt psyke, trots att jag är nykter. Är detta abstinens eller en kronisk effekt av för mycket alkohol?

I vilket fall som helst, så dricker jag inte idag. Trots fotboll på TV, vilket är starkt förknippat med öl.

Kram till alla som kämpar☀️

@Allegra Skulle tippa på att det är abstinens. Jag hade huvudvärk till och från länge i början och andra konstiga symptom. Jag åt olika tillskott som B1-vitamin (b-jäst som finns i mataffärer) magnesium, D-vitamin och järntabletter någon månad. Kroppens dräneras på vitaminer vid alkoholintag. Bra kost och promenader. Jag kände mig ganska lugn då jag visste varför jag mådde som jag gjorde och tänkte att det kommer att gå över när hjärnan kommer i balans igen.

Bra att du skippar ölen till fotbollen och låter hjärnan få vila. Det ska bli en spännande match! Ha en fin dag och ta det lugnt🌞💕

Profile picture for user Andrahalvlek

@Allegra Jag hade huvudvärk länge efter alkoholstoppet. Två-tre månader typ. Sannolikt abstinens. Jag får huvudvärk om jag inte dricker kaffe också. Huvudvärk är bättre än alkohol alla dar i veckan. Kämpa på - det är SÅ värt det! För mig är alkohol en icke-fråga sen lång tid tillbaka och det är SÅ befriande. Jag har gjort slut med alkoholromantiken. Jag blir bara ledsen när jag ser fulla människor. Å deras vägnar. De har dragit nitlotten - och jag har dragit vinstlotten 🥰 Den 9/8 har jag varit nykter i 2,5 år, tjoho!

Kram 🐘

@Allegra Jag tänker att det tar sin tid för kroppen att återhämta sig. Vi hamnade ju inte här över en natt med ett alkoholberoende så jag tror man får ha tålamod. Jag tror att jag har druckit mig till en problemmage..även om den kommer må bättre utan alkohol så har alkoholen påverkat den så mycket. Men idag kör vi nyktert!

Ha en fin tisdag och hoppas att huvudvärken släpper snart!

Kram:)

@vår2022 & @Andrahalvlek , tack för era ord, är såå imponerad av era respektive resor till nykterhet och tacksam över att ni båda är kvar härinne och sprider kunskap och pepp. Tack för det!!🙏🏼

Har börjat äta (mycket) nyttigare sedan en månad tillbaka, skippar nöt och fläsk, mer grönsaker och minimalt med mjöl. Har upptäckt chia-frön som tydligen är en explosion av bra saker. Dricker Berocca, vilket känns lite artificiellt, men ändå.

Är många faktorer som jag misstänker spelar in; alkoholen först och främst men även klimakteriet samt post-covid (har en rad diffusa symptom sedan Corona X 2) och lägg därtill stressen över en dotter som mått dåligt ett antal år. Nu har hon äntligen fått en smärre diagnos vilket gör att det ser ljusare ut. Har definitivt druckit mycket för att döva stressen kring detta.

Ack ja, det är skönt att sätta ord på sina svårigheter, känslor, tillkortakommanden och stapplande steg.

Ha en fin dag✨

Tack @Varafrisk och du har så rätt, det tog tid att hamna där vi är och det kommer att ta tid att reparera skutan.

Hoppas du känner dig pepp på ännu en nykter dag idag, vi gör detta tillsammans!

Kram✨

@Allegra Ja, att använda forumet som en dagbok och sätta ord på sina tankar och känslor är verkligen ovärdeligt 🥰 Kan man dessutom ibland få andras pepp och råd och omtanke så är det vinn-vinn.

Kram 🐘

Profile picture for user Vinägermamman

@Allegra Du kämpar på så bra. Fortsätt bara. Det blir bättre. Men förändringen tar tid. Flera skriver att det tar 3-6 månader. Jag hade utsättningssymptom av olika slag de 2 första veckorna, men upplevde en enorm trötthet säkert under två månader. Hjärnan har tagit längst tid. Det är först nu, efter 4 månader jag märker förbättring. Jag körde också kostomläggning samtidigt och det var hjälpsamt för mig.
Fortsätt kötta på💪🏻🥰

Tack bästa @Vinägermamman 😊 Det är så skönt att höra om andras erfarenheter! Och det blir så tydligt att det är stor skillnad på att vara 35 vs 55. Har levt länge på en god grundfysik, nu känner jag mig trasig.. Kram

@Allegra Håller med, det är skönt att sätta ord på sina känslor. Anders Hansen beskriver i boken Depphjärnan, att det påverkar signalsubstanserna i hjärnan att sätt ord på sina känslor och att beskriva dem så utförligt som möjligt. Så det är egenterapi att göra det. Det förlöser och minskar ångest och stress. Jag är en riktig babbelkaja här hemma med min man som mottagare, men han lyssnar tålmodigt😂. Jag har en vuxen son som har det tufft och det påverkar mig mycket. Han sitter liksom ”fast” och bor just nu hemma hos oss sedan några månader. Han pratar inte så mycket och är i sin bubbla, social ångest och lite depressiv. Jag har bestämt mig för att låta honom vara, få landa och känna sig trygg här och jag har nu börjat försöka få honom att öppna upp sig. Hur som helst, jag försöker att kunna må bra själv i allt och sätta en gräns gällande mina känslor och hans känslor, och att jag inte blandar in mina i hans. Han måste ta beslut själv om hur han ska göra/leva och som med att blir nykter, så är det ingen annan som kan göra det åt en. Måste tillägga att som nykter kan jag handskas med dessa känslor på ett helt annat sätt än när jag drack. Då blev det ofta nattsvart, hopplöst, ångest och oro som dominerade. Nu har jag en tro och ett hopp om att det en vacker dag kommer att lösa sig för honom❤️

Tittar vin och hoppas att du haft en bra dag! Känner mig stundom låg och rädd/frustrerad för vad jag gjort med min kropp och hur det påverkar mitt mående nu… Men är övertygad om att allt blir bättre tids nog bara vi inte missbrukar alkoholen. Imorgon är en ny nykter dag💪🙏🥰!

God eftermiddag @Ny dag , tack för pepp!

Det blev ett par folköl framför fotbollen igår, mest för känslans skull. Är på landet och hann inte skaffa alkoholfritt. Det gav ingen som helst mersmak och idag mår jag bra. I mitt gamla liv hade det lätt blivit 5 stora stark och en förstörd dagen-efter.

Imorgon åker vi hem till stan och jag ser fram emot lite rutiner igen och framför allt att börja träna på gym. Ska börja försiktigt så att jag inte knäcker mig, lätt hänt att gå ut för hårt och skada sig eller liknande.

Idag dricker vi inte!! ✨✨✨

Finaste @Andrahalvlek , jag har dragit mig för att läsa min tråd från början men det ska jag göra när jag kommit hem från semestern och landat i vardagen igen.

Ha en jättefin dag✨

Tack @vår2022 för att du berättar om din son. Mina barn är en källa till oro för mig, eller rättare sagt min dotter, som de senaste fem åren haft det riktigt tufft, i skolan och med vänner. Jag har funnits där, stöttat, sökt hjälp, tjatat och nästintill hotat BUP samt dealat med oförstående lärare. Pratat, kramat, hjälpt till - allt som en mamma skall göra! Men min egen oro tacklade jag genom att börja dricka alldeles för mycket. Blev ett sätt att ta en paus, zooma ut och dämpa känslor. Jag valde det sämsta alternativet helt enkelt…

Sedan en tid tillbaka funkar livet mycket bättre för min dotter, delvis för att hon har fått en diagnos vilket gör att vi kan jobba fokuserat hennes svårigheter. Dags för mig att ta tag i mitt missbruk och här är jag nu.

Så fint att höra att du väljer att hantera oron för din son, nykter. Du kan vara ditt bästa för honom och det är det finaste du kan ge! Kram✨✨✨

Ikväll lägger jag mig nykter och nöjd med dagen. Trots att det var mulet och lite blåsigt, drog vi ner till havet och hoppade i. Min kompis sa, när jag tvekade, ”man ångrar aldrig ett dopp”. Och det är ju precis lika sant som att man aldrig ångrar en nykter dag✨

@Allegra Ja, det finaste vi kan ge våra barn är att vara nyktra och vara tillgängliga för dem💕. Håller med, man ångrar aldrig ett dopp eller en nykter dag. Man blir som en ny människa. Det gäller att komma i fort så man inte hinner bli en badkruka😂. Så skönt att sedan vakna upp nykter.

Ha en riktigt fin dag!🌞💕

Efter en lång resa hem igår, la jag mig på soffan och tänkte på semestern. Haft det så bra och roligt, utan alkohol (förutom några stora stark framför en fotbollsmatch). Ungarna gick direkt ut och träffade kompisar så jag var ensam eftersom sambon är bortrest.

Går sent omsider ut i köket för att hämta vatten och hittar en halv flaska rödvin som sambon använt till matlagning. 1) vi dricker inte vin. 2) det finns aldrig alkohol i hemmet.

Plötsligt är jag tillbaka i soffan tillsammans med ett stort glas vin. Är knappt medveten om hur det har gått till. Dricker upp glaset, hämtar ett till och somnar sedan.

Idag måste jag gå till systembolaget och köpa tillbaka flaskan (jag går _aldrig_ på systemet annat än då jag skall handla en flaska till min gamla mamma som bor på vårdhem och gillar att ta ett glas ibland). Måste dessutom hälla ut hälften så det ser ut som det gjorde då jag kom hem igår. Vill absolut inte att sambon ska veta att jag dricker ”matlagningsvin” då han är bortrest.

Hur jävla dum i hela huvudet får man lov att bli? Det läskiga är att hjärnan liksom gick in i något slags ”reservläge” och jag blev radiostyrd.

*suck*

Är naturligtvis ”på det igen”, men gudarna ska veta att det skiter sig ibland.

Kram till alla som kämpar✨✨✨

@Allegra Ja, det är inte klokt vilket gift alkoholen är! Hur alkoholdjävulen tar över, knockar en och tjuvkopplar bort och kidnappar hjärnans signaler om sunt förnuft, swish!

Men, shit happens och tur att det kommer en ny dag med nya krafter och reparering av tjuvkopplingen. Kämpa på och var varse alkoholdjävulen!☀️💕

Ja @vår2022 , *dubbelsuck* - tänkte först inte berätta detta i min tråd, men vafan, jag kan ju inte börja mörka även här, då fyller det ju ingen funktion att skriva!

Ha en fin dag✨ Det är så coolt att du stöttar härinne trots att du kommit ut på andra sidan 🙏🏼

@Allegra Ha, ha! 😂 Förlåt om jag skrattar men det lät så roligt, men vafan jag kan ju inte börja mörka även här! Så mycket självinsikt i det och modigt, äkthet och sanning. Det är A och O i processen. Sen är det skönt med lite humor kring detta i eländet. Som när jag låtsades vara nykter och inte kunde se texten på tv:n, satte handen för det andra ögat då jag såg dubbelt och drog filten en bit över mig så det inte skulle synas😂. Som att ingen såg det🤣.

Klart jag stöttar, vi kämpar tillsammans i vått och torrt!❤️

Tack för att du berättade @Allegra! Jag tänker att forumet måste väl vara till för alla berättelser inte bara de lyckade där det aldrig tas ett felsteg. Det är ju på ngt vis lättare att berätta om det tokiga man gjort när man väl blivit nykter än när man befinner sig i sörjan. Jag önskar inte att någon misslyckas men när andra berättar känner jag mig mindre misslyckad.

Kram☀️🥰

@Allegra Hög igenkänningsfaktor på den, så jäkla idiotiskt men så lätt att höra. Det går på en millisekund utan att man knappt hinner reagera. Jag hade köpt också ny flaska, hällt ut hälften o h låtsats att inget hänt men ett tips är att säga till sambon att nu häller vi ut det som är kvar för att den säkert är gammal alternativt laga till den ikväll så den försvinner. Bra att du är på det igen💪👍❤️. Nu kör vi vidare!

Hahahaha @vår2022 det är inget att be om ursäkt för, utan humor hade jag inte levt idag😇

Tack för att du delade bilden av dig själv i soffan 😂 Vi måste kunna skratta åt eländet ibland, det blir för mörkt annars!!

Kram @Ny dag & @Varafrisk ✨

@Allegra Ett annat alternativ är att berätta för din sambo att det inte kan finnas någon alkohol hemma, för att du har svårt att motstå det. Att du drack upp halva flaskan igår. Vara ärlig och säga sanningen för det kan inte finnas alkohol hemma utan risken att du dricker upp det. Det är svårt, pinsamt och skämmigt och jag har själv smygdruckit inför min man i många år. Denna gång berättade jag att jag smygdruckit och han häpnade, men var tacksam och glad för att jag berättade. Han insåg då hur illa ställt det var för mig med beroendet, att jag inte kan dricka måttligt som vi försökt i så många år. Det var även en lättnad för mig att berätta, lägga upp alla kort på bordet så att jag kunde starta min process utan hemligheter. Att vara ärlig och sann mot sig själv och sin partner. Det stärkte även vår tillit till varandra och vi gör även denna resa tillsammans, han stöttar mig och det är jag som styr och beslutet är bara mitt. 💕

@vår2022 Jo, jag har redan berättat.. Tog mitt förnuft till fånga. Vi brukar ju aldrig ha dricka hemma, vi dricker inte hemma. Krogen är mitt ”problem” s a s.

Tror inte sambon har förstått riktigt, hur svårt jag har att låta bli. Nu fattar han✨

@Allegra Vad starkt gjort och vad bra att du lyssnade på @Vår2022 som gav dig det ärliga raka rådet💪! Nu har du automatiskt fått extra stöd också! Kram 💪 till dig och hoppas du får en fin nykter dag!

Tack @Varafrisk ✨ Det är bättre faktiskt, en slags sommarförkylning bara.

Sitter på balkongen och funderar; juli blev inte den månad jag hade föresatt mig, lite dricka här och där.. Räknar inte dagar.. Vet inte riktigt varför och om jag borde börja med det? Kan dock se i alkoholkalendern hur mycket jag har druckit och efter ett snabbt överslag konstatera att jag skurit ner min konsumtion till hälften och att de värsta fyllorna helt har uteblivit.

Men det räcker inte. Nu är jag hemma i stan och så snart jag känner mig helt frisk ska jag börja använda gym-kortet jag köpte i början av sommaren.

Jag är en ”trög” person, eller kanske snarare ”omständig” - tar en massa omvägar och pauser i allt jag gör. I vissa fall är det bra (har ett yrke som kräver mycket eftertänksamhet) men ibland frustrerande att inte bara komma till skott.

I vilket fall som helst så gillar jag att det är en ny månad med nya förutsättningar!! Att jag lyckats skära ner på alkohol märks nog redan på mig som person och på mitt beteende. Men jag vill bli ”hon som inte dricker”!

Idag är jag nykter, kram till alla som kämpar☀️

Går omkring här hemma med en smula jobb-ångest, semestern är ju snart slut.

Men upplever ett slags anti-sug! Inte så att tankar på alkohol inte dyker upp - det gör de… Men då känner jag i hela kroppen, att ”nej fy fan”. En ny känsla faktiskt och jag är säker på att den emanerar ur alla reflektioner och samtal som finns härinne.

Heja forumet, ni är så bra allihop✨✨✨

Tack @vår2022 😊 Vi vet ju så väl hur det funkar med känslor, de både bekräftar och utmanar oss.

Vad som är nytt, tror jag, är att vara medveten om tankar och aktivitet kring alkohol på ett annat sätt än förut. Innan jag upplevde att en stor förändring måste ske, så ”hände” allting bara. Jag drack, jag var full, jag var bakis o s v - som om hela beteendet var förprogrammerat.

Att stanna upp och inse att man har ett val är en ny insikt (så otroligt naivt det låter), men jag ska kämpa för att komma ihåg det, även de dagar känslorna utmanar mig.

Ha det fint✨

@Allegra Det är bra att lova sig själv det varje morgon. Det gjorde jag i början av min nykterhet. När jag klev ur sängen satte jag fötterna bredbent i golvet och sa högt till mig själv: ”Idag är jag nykter”. Det är bra att säga att man är på ett visst sätt, för hjärnan är kass på negationer. Den förstår liksom inte ordet ”inte” utan hör bara ”dricker”. Så säg hellre vad du vill vara - nykter! Samma sak på fest. ”Ikväll dricker jag cola.”

Kram 🐘

En jävla skitdag, bråk med sambon pga komplicerad familjesituation, orkar inte gå in på det. Det sämsta jag kan göra nu är att gå ut och sätta mig och dricka i affekt.

Trött och ledsen. Alkohol kommer bara att göra allting värre. Idag ska jag kämpa för att vara nykter!

@Allegra Skitdagar är verkligen skit! Du har tidigare berätta att du är mer medveten kring tankar om alkohol nu, precis som du säger att det sämsta du kan göra nu är att gå ut och dricka i affekt. Det är en positiv utveckling och möjlighet till att stoppa ett autopilot beteende, att dricka. Rid ut känslorna nykter, det enda sättet att komma framåt i det. Det är jobbiga känslor att stå ut i, men de reds inte ut om de bedövas med alkohol, de hamnar bara i en outredd hög som växer. Skitdagar kommer och går, det är också okej och det får vara så ibland. Kram❤️

@Varafrisk & @vår2022 , tack för att ni tar er tid för pepp❤️

Är ”glad” för att jag har ont i magen idag, annars vet man inte var jag hade hamnat..

Jag ryser när jag tänker på hur alkohol har nästlat sig in i varje vrå av ens psyke, sitter där och lockar med en stund av eufori.

Plockar fram minnesbilder av det senaste årets sämsta fyllor, det är ett bra trick, blir ju direkt illamående och förbannad. Tar ut min ilska på att sortera strumpor, var ÄR alla strumpor som saknas - i sanning ett av livets stora mysterier😅

Kram✨

Idag är jag nykter✨ Ska snart iväg på utflykt med min man, gå på en utställning och sova över på ett fint ställe :)

Vi har druckit mycket tillsammans genom åren, ofta med bråk och tjafs som följd. Ska problematisera det här en annan dag men idag har jag en bra känsla - jag kommer inte att dricka och om inte jag dricker så tar maken det betydligt lugnare.

Stor kram till alla som kämpar ✨✨✨

Vaknade upp i glädje i morse på ett fantastiskt fint ställe med anor från 1100-talet. Detta etablissemang serverar ingen alkohol vilket blev en positiv överraskning för oss då vi checkade in. Jag hade bestämt mig för att inte dricka men även min man uttryckte lättnad över att slippa ens ta ställning i frågan. Maten var fantastisk och blev inget alibi för att få beställa in mängder med alkohol.

Tänk om det kan bli en trend: ”välkommen till en alkoholfri vistelse i kulturhistorisk miljö - vakna utsövd och utan bakisångest, kom ihåg allt du sa och gjorde kvällen innan och framför allt; det är säkert att ta bilen hem!”

Kram alla fina forummänniskor✨✨✨

@Allegra Vilken underbar trend det skulle vara! ”Alkoholfri vistelse i kulturhistorisk miljö. Upplev allt utan filter - med alla tentakler helt naturligt ute på upptäcktsresa i tid och rum.”

Kram 🐘

Ny vecka, blir fortfarande förvånad varje morgon jag vaknar utan baksmälla :) Stel i kroppen dock och förstår att det måste bli av nu, jag måste börja träna!

Funderar också på att avsluta den här tråden och börja på en ny. Det blir för deppigt att varje gång jag loggar in här bli påmind om att jag brottades med exakt samma problem för fem år sedan :)

Idag ska jag gå på fotboll, ett av de sammanhang jag rör mig i som är starkt förknippat med alkohol. Därför tar jag bilen idag - så var den eventuella förhandlingen avslutad.

Nu tar jag ett djupt andetag och sätter igång dagen✨✨✨

Dags för lite statistik: Har registrerat 41 dagar i alkoholkalendern denna sommar varav 22 dagar varit helt nyktra. Många ”dryckesdagar” har endast innehållit 1-2 glas vilket ju är helt meningslöst i mina ögon. De glasen hade jag lätt kunnat vara utan.

Jag ska bli ”hon som inte dricker”. Jag ska bli min bästa version. Det kommer att bli tufft, jobbar ständigt med min dåliga impulskontroll men ska försöka vända på impulserna så de jobbar med mig istället för mot mig.

Idag är ännu en nykter dag✨

Profile picture for user Natalia

@Allegra

Den där bristande impulskontrollen behöver jag också göra ett arbete med. Kan vara en bra idé att vi fokuserar på att öva in att göra helt andra saker när impulsen slår på starkt. För det kan gå fort! När impulsen rill vin slår på och om den slår på hårt är det jobbigt.

Kramar 🥰

Profile picture for user Natalia

När en typen av impulser händer mig, som igår, är nog det abdolut bästa för mig att ta bilen iväg till en fin skö och bara njuta av vyn och göra nån mediationsöving som sen äta picknick. Jag behöver skifta fokus med miljön.

@Natalia Ibland har hjärnan blivit radiostyrd, fötterna promenerar plötsligt inte hem efter jobbet utan styr av mot närmsta krog. Det är obehagligt och jag måste verkligen fundera på hur f-n jag skall hantera stress, min främsta trigger. 😐

Profile picture for user Sisyfos

När jag slutade dricka var just riden vid jobbavslut jobbig. Då handlade jag ibland som radiostyrd. Jag tror att det finns massor att göra för att inte hamna i det läget. Man är trött, kanske lite hungrig och då fattar man inte de bästa besluten. HALT (hungrig, arg, ledsen/lonely/tired). Hjärnan vet hur man snabbt kommer i form. Kanske mellanmål, rask promenad kan hjälpa. Att tänka att ”jag får dricka, jag ska bara göra det här först hjälper många… När det gått en stund har suget avklingat. Att göra som Natalia och byta miljö är ett bra tips. Satsa på att göra något annat. Det handlar till viss del om att ligga steget före.

@Allegra Ett tips som kan funka är just att tänka: ”Jag får dricka, men först ska jag stå på händer”. Eller springa tre varv runt huset, eller ta en macka och ett glas mjölk, eller… Hitta på vad du vill, bara du ger dig själv lite respit så du inte hugger som en kobra på impulsen. Suget går alltid över efter en stund - börja inte förhandla med dig själv!

Kram 🐘