Gundas's och MM's utmaning består av att under 4 veckor
vara utan A för Gundas del och socker/carbs för MM's del.

Fr.o.m 28/6 - 28/7.

ATTACK! Och framåt!

Anders 48

.....och då menar jag ju framförallt avhållsamheten från A!! Läser om er "sug" - efter både A och kolhydrater. Jag själv slutade tvärt med kolhydrater en gång för cirka 3 år sedan (när jag höll på att "utreda" en ev. allergi/överkänslighet mot något). När jag slutade så tog jag bort typ alla kolhydrater (socker, pasta, potatis osv), och kastade mig in i någon typ av LCHF. Kroppen reagerade starkt - ett par tre dagar efter stoppet så fick jag stora svettningar över ryggen och på händerna. Tappade kraften i musklerna och kände hur det blev jobbigt att ens gå i en trappa........ Det blev bättre efter cirka 2 veckor har jag för mig - då verkade kroppen ha "ställt om". Jag blev förvånad att kroppen reagerade så starkt - men nu vet jag ju. Därför så är jag inte förvånad när ni skriver om era "symtom". Bara håll ut - det blir bättre:-) För egen del så blev det så att jag tappade cirka 8 kilo - och ett par år senare så fick jag veta att jag har en allergi mot vete! Jodå. Inte glutenintolerant m.a.o. - och det är ju jättebra. Nu vet jag vad jag inte skall äta - och äter en del kolhydrater - men håller vikten!

Jag tycker också att "LCHF" på något sätt funkar bra tillsammans med att avstå alkohol. Märker att jag, när jag har haft mina fyllerace, får ett fortsatt sug efter kolhydrater, som ger ett ökat alkosug o.s.v. Det ena göder och föder det andra.

Jag följer er tråd - och hoppas att ni lyckas med det ni önskar - och självklart att ev. alkosug får en permanent plats i farstun!!!

Känns som jag ska få influensa. Däckar på soffa och orkar inte ta mig upp. Lite ont i kroppen med. Huvudvärk och är jättegråtig.
Ha ha ha Fan Glassbilen körde precis förbi, funderade ett tag om jag skulle sno hela bilen. Parkera mig i frysboxen och frossa i glass....

Lättare och svårare på olika sätt.....
Fortsätter jag med A så kommer det ta livet av mig på ett eller annat sätt så är det ju inte med socker. Så drivet är inte lika starkt att sluta men det är minsta lika jobbigt med det fysiska. Hungernojjar på allt (SOCKER O ALKO) känns det som.

Tror vi är på dag 10 så en 1/3 är gjord.
Bara att klappa sig själv där bak och tuta framåt.

Kram :D

Gunda

Tack Anders och Pi att ni hejar på oss, det känns så bra. För mig är det ingen tävling det är ett sätt att stötta då det blir tungt, kunna bolla och få råd av varandra. Det är verkligen skönt stt ha någon som drar åt samma håll och lite hållet en under armarna.
Så vi ska båda i mål och bägge är vi vinnare. Jag känner att mitt socker sug har startat så var det förra gången jag slutade med a. Hungrig sugen rastlös. Äter jag s nu så tappar jag orken helt väldigt konstigt. Kroppen reagerar med huvudvärk och värk i musklerna av att jag inte dricker a. Mina gamla fibroproblem har poppat upp, har inte haft så här ont på väldigt länge men jag står ut kanske är det över i morgon. Men inget sug har ingen längtan efter a alls.
Tack MM att du kom på det här det har hjälp mig till 10 dagar a fri och du har klarat lika länge utan s, så härligt!!
I morgon en nykter och sockerfri dag!
Kram

Då har vi samma symptom på dag 10. Värk (jag har också vanligtvis lite värk åt fibro hållet) och huvudvärk.
Kanske för att kroppen renas? Prova med värme, jag badade varmt nyss och tog en kopp the.

Tror inte jag hade värk i kroppen när jag slutade med A.
Bara värk i själen..... uj uj vilken ångest jag hade.

Så det är värt det, varje sekund.

Kram till dig med hopp om en fin natt
och en ljus morgon

Gunda

Sov ca 8 timmar undrar när jag sov så länge utan a? Men skönt var det.
Än
Är kroppen lugn ingen värk men huvudet värker. En varm dusch blev det i går det kanske hjälpte till med sömnen tror jag.
Men det är konstigt, det första jag tänkte på var a inte så att jag skull vilja ha utan bara tankar för och emot. Så väldigt sårbart är det.
En ny nykter dag är framför oss ?❤️

Som Ikaros skrev igår.
Man är bara ett glas ifrån att trilla dit.
Så sant det.....
Det är balansgång på en tunn silvertråd.

Ha en skön fin ljus somrig medveten närvarande fredag.

Kramar om så huvudvärken går bort

MM

Gunda

Jag håller fullständigt med om det. Vi är väääldigt nära det första glaset men här blir det inget.
Satt just och läste om de unga flickorna som du svarat om hur de mår i sina hem. Mina tåtar rullar och jag har en stor klump i magen.
Vet ju att jag var i samma situation när jag var liten förstår vad dessa barn går igenom. Det hemska är stt de inte har så många vuxna rum sig som jan hjälpa, läser in den förtvivlan de har och har ingen egentligen att vända sig till.
Hevetes alkohol så många liv den förstör!!!
Stackars barn!
Men samtidigt vilken tåga de har som hittat hit en så liten som 9 år det kallar jag styrka.
Mycket nyttig läsning för mig.
Nu har vi dag 11 nykter!
Kram vännen.

Alkoholens fruktansvärda konsekvenser. Gör ont i mitt mamma hjärta. Oskyldiga barn som straffas väldigt hårt. Dessbättre har min egen dotter bara blivit drabbad 3-4 gånger, men det är alldeles för mycket. Har lyckats hålla mina värsta fyllor när jag har vart ensam hemma. Nu mot slutet såg hon mig full vid ett par tillfällen...Hon har dock vetat om att jag har haft A-problem tidigare så hon satte ihop situationerna och ställde ultimatum. Hon drog med orden: Lägg ner eller så flyttar jag för gott. De orden har räddat mitt liv.....

När man läser detta så försvinner ens a-sug jäkligt fort.

Kram

MM

Gunda

Tack gode Gud att min a debut kom när barnen flyttat och många år senare de har inte lidit som barn i alla fall av det.
Men en av döttrarna vet nu om mina problem och även ett barnbarn jag känner deras oro och det ska de inte utsättas för det är mitt ansvar.
Tack gode Gud att jag är här och läser skriver det är min räddning i mitt liv.
A suget försvinner verkligen när jag läser om dessa barn, unga vuxna och deras förtvivlan.
En nykter fredag blir det.
Kram

Ni är fantastiska mina vänner! Jag håller tummarna för er allt jag kan, och beundrar er i er kamp. Men förstår samtidigt inte allt vad gäller det där med dieten. Jag har själv aldrig haft något speciellt problem med maten, med sockret, säkert därför. Fattar inte riktigt varför man måste späka sig så! Leif GW har ju kört LCHF och han verkar bara ha det mysigare och mysigare. Förklara gärna för en ovetande! Får ni t.ex. inte äta blodiga biffar, rostade grönsaker? Carpaccio och meloner? Avokado och räkor? Lax med wasabi och grönsaker, kimchi, ankbröst med apelsinsås? etc, etc....?

Gunda

Med lite dålig sömn men annars bra.
Nykter dag och kväll i kväll.
En dag med massor med jobb och trevligheter med nära o kära i dag. En trevlig lördag till alla som kämpar.

Ja ja men både nykter och sockerfri. Nu börjar det faktiskt gå lättare. Jag glider på bara. Skönt! Glad att du också mår bra. Låter som du har fullt upp. Du med Vinärgott. Härligt att läsa att även du/vi har en fin söndag utan ångest.

Vad VI kan! Vad Vi kan! Vad VI kan!

(Har alltid lite kokt kyld potatis i kylen. Om det blir för jobbigt)

Nä jag ser det nog inte som en diet även om nått kilo ryker. Mer ett sätt att stabilisera blodsockret som för mig åker upp och ner.
Tar gärna till socker, bullar etc när jag är stressad och hungrig. Gjort sedan jag slutade dricka. Men det viktigaste först. Då var det A. Nu är det socker. Och jag kommer bara ha det som ett sätt att dra ner, ska fylla på med bra kolisar när utmaningen är klar men hoppas på att skitmaten uteblir.

Kram fina

Gunda

Så skönt att det börjar gå lättare för dig, då blir allt enklare.
Ja det har varit fullt upp. Vi har haft födelsedags kalas loppis och en massa folk här.
Men nu är det lugna gatan igen.
Jag är ner sugen på skräpmat just nu men strunt i det känner jag. Hellre det än sug. Jag får ta tag i det sen.
Kram

Gunda

Är det dag 13 i dag tro?
Jag är trött en klubbad oxe käns det som.
Men helgen har tagit musten ur mig.
Så i dag blir det bara att hämta jordgubbar ock ta rätt på dem.
Lite lätt jobb och vila det behöver jag nu.
Kram vännen och ha en bra dag ?????

Ibland kan det vara skönt att vara trött, tycker iaf jag som sällan får bli "trött" utan är uppe i varv hela tiden.
Njut av dagen och att få vara slö, slapp och lat. Kanske din hektiska helg som sätter spår.
Se det som din vilodag idag. Härligt det låter med solmogna jordgubbar. MUMS!

Imorgon när vi vaknar så är det 2 veckor sedan vi gjorde våran deal.
Två veckor till klarar vi. En dag i taget, ett bra val till. Ett bra val till klarar vi.

Kram

MM

Gunda

Hämtade jordgubbarna somnade jag i bilen när vi var på väg hem, tur att det inte var jag som körde. Ja det är helgen som satt sina spår, var sjuk mycket som hände.
I kväll sover jag nog ovaggade, har tagit rätt på 15 L gubbar in i frysen med dem.
Hoppas jag mår bättre i morgon så jag kan ladda husbilen för en liten tur i Sverige.
Kan bli en utmaning att vara i bilen då den är förknippad med mys o fest.
Men jag har handlat lite a fria drycker, inget afritt vin utan mousserande jordgubbs o svartvinbärsdryck, det ska bli gott att smutta på i solskenet (hoppas att solen infinner sig)
Men det blir skönt bara att komma hemifrån i några dagar.
Ja vi har fixat 14 dagar. Jäklar så duktiga vi är MM!!
Mina värden hoppas jag blivit bättre men det visar sig då jag tar prover om ca 6 veckor.
Kram.