Hej

Jag är ny här, men har till och från läst lite. Detta kanske inte är rätt forum för mig, men jag valde det pga anonymiteten och den stöttande stämningen.

Anledningen till att jag startar en tråd är att jag behöver en förändring av min livsstil där vindrickande är den största faktorn.

Historiskt sett har jag druckit mycket lite. Först för att jag var ätstörd åt anorexi-ortorexi hållet och att de få gånger jag drack blev det för mycket och jag betedde mig illa/riskerade att råka illa ut. Sedan för att jag satsade hårt på idrotten, var elit inom långdistansidrott. Mina ätstörningar var borta. Då drack jag inte för att jag satsade allt på idrotten, men mot min vilja.

För 6-7 år sedan tvingades jag sluta träna, min kropp höll inte. Det var jobbigt att det inte var ett fritt val, men samtidigt skönt då jag offrade allt. Nästan året om var jag trött och sliten pga den hårda träningen.

Då jag fick sluta med idrotten började jag dricka vin, det fanns ingen anledning att inte göra det. Först kanske 2 flaskor/vecka. Jag hade ambitionen att komma tillbaka och behövde då hålla vikten och hälsan. Gjorde flera försök att komma tillbaka som misslyckades och för 2-3 år sedan gav jag upp. Min vinkonsumtion ökade under den tiden och var då uppe i kanske 4-5 flaskor/vecka. Nu är det 5-6 flaskor/vecka och något mer under semestern. Min fysik har totalkraschat. Jag har ökat 15 kg är trött, stel, stillasittande, med genomsnittlig kondition om man ser till medelsvensson.

Jag ser mig inte som en missbrukare eller ha ett fysiskt beroende, inte heller min sambo som är nykterist efter att ha växt upp med en missbrukare av alkohol. Men att jag definitivt dricker ohälsosamt mycket. Förutom min stora, snabba försämring av min fysik har inte vinet bidragit till problem för mig. Jag har ett sug ibland, men det är lika mycket ett sug att äntligen unna mig saker som vila, icke näringsberäknad god mat.

Några gånger jag gjort försök att få ned mängden vin, men ofta har mitt mål varit högre än motivationen. Det har fungerat ett tag, för att jag sedan ska gå tillbaka och dricka mer. Förbud är inget som fungerar bra på mig.

Mitt mål är att bli hälsosam, bli som en normaltränad motionär och känna att jag orkar saker, att det inte är långt ned till golvet, minska i vikt så jag kommer i de flesta av mina gamla kläder. Det fungerar inte för mig att vara för tuff mot mig själv då jag slitit så mycket i mina dagar. Jag ska inte skynda, men till nästa sommar ska jag ha nått mitt mål.
För att nå det ska jag
• Minska till 2-3 flaskor/vecka. Det är ju i överkant av hälsosamt, men då det är min största last så tycker jag att det är ok i ett övrigt hälsosamt liv.
• Cykla till och från jobbet alla dagar det inte regnar, det tar 20-25 min i lugnt tempo enkel väg.
• Träna något 3 gånger/vecka grundplanen är tis, tors och söndag.
• Göra något som förbättrar huset/livet 3 gånger/vecka, något som gör att jag inte sätter mig i soffan direkt när jag kommer hem från jobbet och sitter där till sovdags. Mån, ons och lördag är grundplanen.

Hälsosam

Mån: Cykel tor jobbet. Planterade om en blomma och plockade saker, totalt ca 1 timmes rörelse. Inget vin under dagen.
Tis: Cykel tor jobbet. Kände av söndagens joggingtur, så det blev 50 min promenad. Inget vin, men sug när jag kom hem hungrig efter promenaden och sambon låg soffan. Ville unna mig något då jag lagade mat åt honom.

DetGårBättre

Ibland ska man vara nöjd med ett enstaka mål varje dag. Jag själv brukar också dra på fulla växlar vad jag än ska göra och då är det alkoholen som får ner mig i tempo (eller speedar mig än mer om det vill sig illa). Men just att man vill fixa allt och har sjukt höga mål (som man oftast klarar dock) så tär det på en psykiskt så man lätt faller tillbaka igen. Dels för att man vet att om man fuckar upp det så har man ändå viljan att förändra det till det positiva igen. Ändra livsstil långsiktigt tror jag på - och se till så att du hinner med både fysiskt men framför allt psykiskt.

höstlöven

Vad bra att du vill bli hälsosam. Det är ett superbra mål. Skriv på forumet. Vi är många här som kämpar i olika form och byter erfarenheter och peppar varann. Det är inte lätt att ändra sin livsföring och fint att skriva av sig. Detta fixar du

Hälsosam

Tack för svar och peppning

Ons: Cykel tor jobbet. Förbi systemet och matbutiken på vägen hem. Köpte en box och en flaska rött, för helgens ev grillning.
Vägde mig, inte bra 74 kg, är 1,60... När jag kommit hem från jobbet, duschat och i myskläder. Vågar inte väga mig när min sambo är hemma.
Gjorde 5 matlådor med hälsosam mat - samma maträtt (ganska nyttig, men lika mycket fokus på smak som nyttighet, inte näringsberäknad och det enda jag vägde var att det skulle vara lika mycket i varje låda, portionsstorlek som jag blir mätt av). Bra att inte leva på butikernas frysdisk till lunch, även om jag brukar se till att välja de nyttiga alternativen. Lagade en matig sallad till middag. Stod och jobbade i köket ca 2,5 timme
Drack vin 4 glas på de 3 timmarna (17-20) det tog att laga mat. Hade innan planerat 3 glas... på 2,5 timme, men min sambo blev sen så det blev en paus innan jag startade middagen. Dricker nästan aldrig vin till middagen eller efter på vardagar.

Hälsosam

Surkärring: Ja, det är bra. Förut när jag brukade jag laga 3-7 st någon gång i veckan, samma rätt och frysa in. Sedan kan man plocka av olika veckor så det ändå blir olika mat.

Tors: Cykel tor jobbet. Jogging 3,5-4 km, tungt, men å andra sidan har jag 20 kg extra fett och släpa på. Inget vin.

Hälsosam

Fre: Ingen cykling pga regn. Utgång med min sambo, som varje fredag. Drack ett halvt glas vin innan (oplanerat), 3 st 4 dl stora starka till biljarden (2,5 timme) och 1 glas vin till maten (åt dugligt hälsosam varmrätt). Så totalt en flaska. Mycket bättre än vanligt då jag brukar dricka en halv flaska till maten och fortsätta då jag kommer hem. Hälften av fredagarna slutar det med att min sambo går och lägger sig själv medan jag sitter uppe och dricker någon timme till. Nu var jag dugligt nykter då jag gick och lade mig.

Lör: Jobbade med hemmet ca 4 timmar. Lagade sedan mat, grillning, 1 flaska vin till. Lade till ett glas ur boxen (oplanerat). Normalt brukar det bli kanske 3 glas extra, så bättre än vanligt. Började också dricka senare än vanligt 5 på eftermiddagen istället för 3.

Sön: Joggning 8,5-9 km i skogen, kändes jättebra om man ser till att jag kunde jogga utan att kämpa stenhårt för varje steg. Stretching efter för att få ordning på min stela kropp. Inget vin, skulle få 2 glas som belöning, men de har jag ju redan hällt i mig tidigare i veckan. Var sugen på att missa veckans mål med vinet, men tänkte att om jag låter bli kommer det gå bra med söndagens längre joggingpass nästa vecka med.

Så jag klarade alla mål för veckan. Drack 3 flaskor vin, på 3 dagar. Så max vad jag får dricka. 4 dagar utan, måste ha varit månader sedan det hände sist. Förra veckan drack jag 6 dagar.
Cykel tor jobbet 4 dagar av 5.
3 träningspass, 50 min promenad, 3,5-4 km jogging, 8,5-9 km jogging
Ca 7 timmars hemarbete utöver det jag brukar göra, så 7 timmar mindre sittande i soffan (drickandes vin).

Känner mig piggare och vill ta hand om mitt förfallna utseende också. Kanske beror på att jag sover bättre.

Välkommen hit till forumet Hälsosam! Fantastisk insats du gör, du verkar vara på god väg att lägga en grund för nya vanor.

Keep up the good work!

/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigforumet

Hälsosam

Tack för välkomnandet. Det känns bra, tidigare har jag haft alldeles för höga mål som känts jobbigt pressande. Nu ska jag göra något som funkar resten av livet.

Mån: Cykel tor jobbet och en extra sväng på jobbet som transport, kanske 20 min extra. Inget vin. Hann inte med att göra så mycket extra hemma. Bara de ordinarie sysslorna, handling och matlagning.
Tis: Cykel tor jobbet. Jogging 3,5-4 km, kändes fortsatt dugligt bra, så jag inte behöver kämpa stenhårt. Inget hemarbete utöver det vanliga (för att ta ikapp det jag kom efter på måndagen), valde att stretcha istället. Men har märkt att kroppen blivit smidigare. Vardagssysslor där man behöver tänja på rörelserna går bättre nu. 2,5 glas vin, hade planerat 2.

JaromirJagr

Jag har ungefär samma mål som dig, att få någon balans på det hela. Min stora syndabock är öl, det är så jävla gott och vill verkligen inte vara utan. Har druckit 24x50cl starköl varenda helg i över 2 år. Men det slutar inte där, så fort jag blir full så får jag cravings på mat och kan äta hur mycket skräpmat som helst. Har ett aktivt Jobb och går en timme varje dag efter jobbet, för att minska skadorna.

Inte gått upp så jättemkt vikt men har i alla fall 5-7 kilo som jag vill bli av med, och det är helt omöjligt om jag fortsätter den här livsstilen. Så ska till att börja med vara nykter i två veckor bara för att känna av hur allvarligt mitt beroende är, är en sån där person som säger att jag ska sluta varje söndagkväll men hamnar alltid på systembolaget tillslut.

Lycka till på din resa.

Hälsosam

Ons: Cykel tor jobbet, och en liten extra sväng på jobbet kanske 15 min. 1,5 timmes hemarbete. Var sugen på vin då jag halvt avslutat något jobbigt på jobbet, men lät bli.

Tors: Cykel tor jobbet, stod ca 3 timmar, så räknar det som jag kom ikapp på måndagens missade hemarbete. Syftet med det är ju att jag ska minska min stillasittande (som dåliga dagar innan ha kunnat vara 23 timmar liggandes/sittandes). Jogging 3,5-4 km, fortsatt ganska bra känsla att det går att försvinna i tankar på annat och glömma att jag joggar. Stretching efter.

Hälsosam

Fre: Ingen cykel pga regn. Utgång med sambon drack ett halv glas vin innan. 3 st 4 dl stora starka till biljarden (2,5 timme) och 1 glas vin till maten (åt dugligt hälsosam varmrätt). Sedan ett glas hemma (planerat). Sambon satte sig framför TV´n så jag hällde i ett glas, sedan somnade han till efter 10 min och gick lade sig. Så jag fick det dåliga beteendet att sitta uppe och dricka medan han har gått och lagt sig. Så totalt en flaska och ett glas.

Lör: Hemarbete 4 timmar, en flaska medan jag fixade grillningen och till maten.

Sön: Jogging 11-11,5 km, ett glas vin. Stretching efter Fortsatt dugligt bra löpning.

Så jag klarade alla mål för veckan, dugligt iaf.

Drack 3 flaskor vin (eller 2 flaskor och 4,5 glas), på 4 dagar. Så max vad jag får dricka. Denna vecka med.
Cykel tor jobbet 4 dagar av 5.
3 träningspass, 2 st 4 km jogging, 11,5 km jogging
Ca 5 timmars hemarbete utöver det jag brukar göra. + 3 timmars arbete stående

Så 2 veckor klarade, fortsätter jag såhär känns det som om jag kommer vara hälsosam med normalvikt till nästa sommar.

Ellan

Hej Hälsosam,
Jag har läst igenom din tråd och vill börja med att välkomna dig till forumet. Att du fått insikten om att du behöver förändra din konsumtion innan det går helt åt skogen. Väldigt klokt!
En liten tanke dock; rekommendationen för oss kvinnor är maximalt 9 standardglas (max 15 cl) per vecka och max 4 glas per tillfälle. Över det så ligger vi i riskzonen att utveckla ett beroende. Du skriver själv att ditt mål per vecka är i överkant och det stämmer ju. Det går ex 5 standardglas på en vinare.
Du är säkert medveten om detta och det är inte meningen som en pekpinne. Snarare skriver jag detta av omtanke.
Har du provat att vara utan alkoholen en längre period? Att förändra på många faktorer i vårar liv samtidigt och sätta upp mål för dessa är en stor utmaning. Kanske kan vara aktuellt att börja med alkoholen och se hur du reagerar.
Jag är en av dem som fastnade i ett beroende och kan nu idag titta tillbaka och känna igen mönster i mina beteenden. Jag var en typiskt duktig flicka, högpresterande och målinriktad. Satte gärna upp höga mål för både träning och arbete. När jag väl slutade med alkoholen helt blev även den fysiska delen avsevärt mycket bättre.
Så en tanke från mig till dig.
Kram
Ellan

Hälsosam

Ellan
Det är något jag tänkt på. Jag känner ju till de gränserna. Har tänkt på att 3 flaskor vin / vecka är nästan en halv om dagen i snitt. Ändå så är det för mig det klart svåraste målet. De andra är mer att det är jobbigt att bli trött i benen.

Jag har provat 2 gånger - typ.
En gång i början när jag tvingades sluta med elitidrott var jag anmäld på ett lopp, hade anmält mig innan. Så det var 6-7 år sedan. Då behövde jag panik-komma iform. Skulle vara nykter i 10 veckor, samtidigt som jag skulle träna så hårt det gick och minska i vikt (men träningen var först, så jag skulle äta så jag orkade träna). Det höll 7 veckor sedan träffade jag mina föräldrar, en förälder är en orsak till att jag inte mått så bra psykiskt tidigare. Så jag var mycket upprörd och hällde i mig en flaska direkt då jag kom hem för att få kontroll på mig själv. Sedan drack jag lite resten av veckorna. Efter loppet drack jag säkert mycket, men minns inte.
En gång för drygt 2 år sedan skulle jag också komma iform till ett lopp. Startade 7 veckor innan och drack kanske 5 gånger under de veckorna, en dryg flaska /gång på fredagar. Behövde de fredagarna för att orka kämpa resten av veckan. Även då drog jag upp träningen och skulle minska i vikt. Halvt misslyckades på loppet och drack varje dag i över en månad efter.
Båda gångerna ville jag fortsätta att förbättra formen efter med och satsa på andra lopp. Träningen har varit ca 10 timmar/vecka då med acceptabel intensitet (cykel tor jobb räknas inte). Vilket för mig var en vilovecka i träningen då jag var elit.
Sedan har jag haft en vit vecka innan tävlingar några gånger. Också druckit mycket en kort tid efter då.

När jag satt mina mål har jag tänkt att vad är enkelt nog så att jag inte ska tycka det är jobbigt eller pressande. Jag har slitigt mycket och pressat mig själv mycket under mitt liv med träning och kost och är så trött på det och saknar motivation att pressa mig. Dessutom ska mina mål vara hållbara på lång sikt, så det inte blir som de 2 försöken ovan. Men samtidigt behövs en ändring innan det blir riktigt illa.
Att jag ska vara nykter på fredag kväll är tämligen otänkbart det är jobbigt och pressande nu. Funkar bara om det är en viktig tävling på helgen. Lördag är lättare, men då brukar jag belöna mig på söndag med vin, så det faller också. Sedan vill jag ha möjlighet för något glas extra resten av dagarna. Så det är den minsta mängden för tillfället som känns överkomligt för mig på lång sikt.
Mina andra undanflykter är att jag är lite rädd för att jag skulle byta alkoholen mot något annat, som mat. Även om det skulle kanske vara bättre så kan jag få något annat problem på halsen. Dessutom tycker jag att jag har fått väldigt små problem med tanke på den mängd jag druckit innan. Så då kan det fungera med en högre mängd än rekommenderat, tillsammansmed bra mat, motion, sömn, stress osv. Min sambo som haft en missbrukande förälder ser inte heller mig som någon som har ett verkligt problem med alkohol. Mer att jag gillar vin och dricker mycket och stör honom med dålig andedräkt samt att jag lägger för mycket pengar på det. Så jag tycker att det är ett större problem än vad han tycker. Ytterligare en sak som jag kan försvara mig med är att jag har presterat bra på tävlingar fast jag hällt i mig 2-3 flaskor/ vecka, ett par år efter att jag fått lägga av och bara kunde träna kanske 1/3. Men förhoppningsvis så blir det lättare med tiden som gör att jag kan minska.

Mån: Cykel tor jobbet + en extra sväng på jobbet. Lagade 5 matlådor med bra mat, recept som jag åt tidigare då jag var elitidrottare, men utan att väga allt och med fokus att det skulle bli gott. Inget vin.

Tis: Cykel tor jobbet. Vägde mig 73,1 så jag har minskat nästan 1 kg. Även om mitt mål mer är att bli hälsosam än smal. Jogging 4 km, stretching efter. Inget vin

Ons: Cykel tor jobbet. Shoppade kläder. Har knappt några att ta på mig har bara så jag klarar en arbetsvecka, nu klarar jag 2 veckor på min garderob igen. Har tänkt att jag ska komma i mina gamla om bara ett par månader i ett par år och att jag inte vill köpa "tjockis" kläder för då accepterar jag den jag är. Har 10 kg som jag behöver gå ned för att komma i mer än något enstaka plagg i garderoben. Nu när jag istället för att bara planerat en ändring börjar på en har jag också accepterat att det kommer dröja till våren/sommaren och att jag inte ska skynda.

Hälsosam

Börjar med det positiva...

Tors: cykel till jobbet. Blev hämtad av sambon för vi skulle på orienteringstävling eller tävling och tävling jogga en bana på tid utan att ta ut sig. Kartläsningen ok, inte rätt, men det händer väldigt sällan. Joggade för fort i början fick dra ned på tempot och hittade sedan rätt. Tog ca 45 min och joggade det mesta med lite högre ansträngning än träningspassen. Roligt som vanligt, även om jag blir sur för missarna. Inget vin.

4 dagar helt utan vin, 5 dagar om ett glas inte räknas. Att jag fixar det utan större problem är toppen. Shoppingen hjälpte och jag har tänkt på andra bra sätt att belöna mig, shopping blir ju dyrt. Men belönar mig så mycket att det är svårt att komma på något. Har tänkt det nästan varje söndag när jag vaknat, att jag verkligen borde skärpa mig och bli mer nykter och att jag ska vara det mån - tors. Men det misslyckas jämnt.

Då det negativa. Min box tog slut efter 13,5 glas. Så mitt mål har jag egentligen inte klarat de första två veckorna. Mitt straff blir bara vin på flaska och väga varje glas. Kanske byta glas med, mina är jättestora och rymmer 5 dl. Tyckte de var fina och praktiska ( behöver ju inte resa mig ur soffan för att fylla på) för några år sedan. Har normalstora med.

Hälsosam

Fre: Cykel tor jobbet 5,5 glas vin (vägda denna gång)

Lör: Jobbade med hemmet. 1 flaska vin

Sön: Jogging 12-13 km, gång 3,5 km efter. Så totalt ca 16 km. 2 glas vin

Så jag klarade målet, för första gången på riktigt eftersom jag haft för stora glas vin.
Drack 2,5 flaskor vin (12,5 glas), på 3 dagar.
Cykel tor jobbet 4,5 dagar av 5.
3 träningspass, 1 st 4 km jogging, orienteringstävling och 16 km jogging/promenad.
Extra arbete hemma 4 timmar.

Men första veckan när jag gått från en som häller i sig mycket på helgen och extra under vardagar, till en som bara häller i sig på helgen. Ska jobba på att hålla det nu och sedan då tiden är mogen även minska mängden på helgen ytterligare. Helgen nu har jag redan nu minskat från 1,5-2 flaskor fredag och lördag till 1 flaska. Joggingen som jag pressat på med har delvis tagit ut sin rätt, känner av div ställen mest knän och fötter. Jag är inte skadad, men ska byta ut jogging mot simning under veckan.

Mån: Cykel tor jobbet. Lagade mat som tog extra lång tid, blev en matlåda också. Hade hoppats på två matlådor, men vi var lite extra hungriga efter gårdagens längre pass. Inget vin, men var sugen. Brukade nästan alltid dricka då jag stod i köket och lagade roligare mat under lite längre tid.

Hälsosam

Tis: Cykel tor jobbet, simning 1,2 km på väg hem. Lagade mat lite extra länge igen. Inget vin

Ons: Tog bilen och passade på att storhandla. Ska göra det en gång i veckan då butiken jag passerar på vägen hem inte är så kul att handla i. Lagade mat, så missade hemarbetet. Inget vin

Tors: Cykel tor jobbet, simning 1,2 km på väg hem. Mer matlagning igen. Inget vin

Fre: Cykel tor jobbet. Fick värdens vinsug och googlade billiga all inklusive resor bara för mig, så jag kan lämna sambon hemma och ligga i en solstol och dricka 1 vecka. Jättekonstigt, jag gillar inte alls all inklusive, eller barn och nu tittade jag tom på barnhotell. Hällde i mig 7 glas vin..., men på 6 timmar så ingen alltför hög berusningsgrad.

Lör: Var ute på en aktivitet, och så lite hemarbete på det. 6 glas vin. Var botad från behovet att hälla i mig vin.

Sön: Kunde inte jogga då jag (helt nykter på fre morgon) fick ett skärsår. Jobbade hemma istället, ca 6 timmar. Inget vin.

Det var intressant har inte berättat för min sambo om mitt försök att bli mer hälsosam. Och han har inte sett det förens på söndagen. Då jag gjorde en hushållsaktivitet som jag "alltid" dricker vin till. Det är tråkigt och tar lång tid, men jag brukar då ge mig vin på ackord och då jobbar jag på bra :), men nu hade jag ju hällt i mig mycket under fredag och lördag så ransonen för veckan var slut. Jag berättade att jag hållit på ett tag att närma mig en rekommenderad maximal mängd vin, så jag inte fick dricka mer och hade jobbat på det ett tag. Han trodde 2 månader, då jag fick en provrumschock när jag skulle köpa mig en bikini, men då valde jag att dricka för att glömma den bilden. Jag vet inte hur jag ska tolka det, att han inte märker något. Har jag gjort för liten förändring eller har jag inte så farliga problem eller ska jag ta den enkla vägen att han är kille? Men det borde ju märkas om jag går från 6 dagar i veckan till 3, dessutom är det han som kör till återvinningen...

Så jag klarade halvt veckans mål
Drack 2,6 flaskor vin (13 glas), på 2 dagar. Så jag har ägnat 12 timmar av min helg åt vin...
Cykel tor jobbet 4 dagar av 5.
2 träningspass, 2 st 1,2 km simning. Kunde ju inte det tredje passet pga skada.
Extra arbete hemma 8 timmar. Så bra, men det blev pga skadan annars hade jag inte gjort det jag skulle. Lagat mer mat iaf. Normal dricker jag alltid vin medan jag står i köket och lagar lite roligare mat, nu klarade jag 4 dagar med en öppnad flaska med ca 2 glas kvar utan att ta något.

Nu när jag inte "fick" dricka på söndag så har jag som mål 5 helt vita dagar på raken sön-tors, med en öppnad flaska i kylen.

Hälsosam

Veckorna rullar på... 5 dagar på raken utan vin (sön-tors)

Mån: Bil till jobbet för att handla. Matlagning. Inget vin.

Tis: Cykel tor jobbet. Lagade mat som blev 5 matlådor och från middagen 2 matlådor.Ingen träning fortfarande pga skada. Inget vin.

Ons: Cykel tor jobbet. Mer matlagning och lite plockning i hemmet. Inget vin

Tors: Cykel tor jobbet. Matlagning igen och plock i hemmet. Ingen träning fortfarande pga skada. Inget vin.

Fre: Cykel tor jobbet, 7 glas vin.

Lör: Arbetade med hemmet 5 timmar extra, 5 glas vin.

Sön: Jogging 12 km + promenad 3 km + jogging 5 km, så totalt 2 mil, stretching efter. Lyckades på slutet köra ifrån sambon alldeles på slutet (med medgivande och jag hade en vettig anledning) som jag borde gå ned 6 kg för att få samma BMI Blev sliten, men inte handikappad sliten. Fick lite ont pga min skada och för att jag Inget vin.

Så jag klarade halvt veckans mål
Drack 2,4 flaskor vin (12 glas), på 2 dagar. Så jag fortsätter att dricka lite väl mycket när jag väl "får" dricka.
Cykel tor jobbet 4 dagar av 5.
1 träningspass, missade 2 pga skada, 20 km 17 jogg och 3 km promand
Extra arbete hemma 7 timmar. Lite dåligt där..., men har ägnat mig åt enmassa matlagning istället. Tycker det är roligare, men det behövs mer att jag jobbar på med hemmet.

För nästa vecka kan de bli 6 dagar utan vin, det finns en tävling på fredag som jag och sambon ev ska vara med på, måste fixas lite innan den så om vi orkar med det blir det inget vin på fredag heller. I övrigt ska jag jobba på som tidigare, men om kanske 2-3 veckor ska jag se till att bli lite mindre "helgalkis" om jag fortsätter att klara veckorna.

Har också kommit på ett annat belöningssystem åt mig, solarium. Inte jättehälsosamt men har läst att 10 gånger/år är ok, passerar ett på vägen hem från jobbet och har köpt servetter för att ta bort sminket. Så om 10 veckor eller så får jag fundera ut någon annan belöning, om jag fortfarande behöver. Vin har/är ju min belöning på allt.

Hälsosam

Mån: Handlade (bil till jobbet) och lagade mat. Inget vin.

Tis: Cykel tor jobbet, solade solarium på vägen hem (min nya ersättning för vin) jobbade med hemmet 1 timme. Inget vin. Letade fram en målbild, mig själv, efter en tävling för 6 år sedan.

Ons: Cykel tor jobbet. Funderade på meningen med livet om jag inte får dricka vin när jag cyklade, det blir som om jag kommer att sitta fast i ekorrhjulet. Inga fel på mina rutiner, men det känns tråkigt. Hur ska jag få kul i vardagen? Lagade 7 matlådor. Inget vin.
Vägde mig 72,3, så minskat 1,7 kg på 1 månad. Det är bra, tänkte mig 1 kg/månad, men det brukar ju gå lättare i början.

Tors: Bil till jobbet pga regn. Kom efter gårdagens tankar fram till att jag skulle tillbaka till vältränad, inte elit, tävla eller träna så mycket, men tillbaka halvvägs iaf. Simning 1,2 km. Inget vin.

Fre: Cykel tor jobbet. Tävling nattorientering, var ute strax under 1 timme, tung löpning men tror det beror på underlaget. Skulle ha varit nykter, men tog en 6:a whiskey då jag kom hem. Var genomkall och trött, så jag behövde värmas på.

Lör: Jobbade med hemmet ca 4 timmar. 7,5 glas vin. Ska ju snart få en begränsad mängd på helgen och ville passa på, tänker så fel, men det är så det ser ut.

Sön: Jobbade med hemmet ca 1 timme. Ca 10 km promenad, drygt 2 timmar. Skulle ha joggat, men kände av min gamla skada foten efter orienteringen. Inget vin

Så det blev inte 6 dagar på raken nykter mån-fre. Hade inte planerat att dricka efter orienteringen. Kom ändå under 9 glas, för första gången på ett halvår. Då hade jag en vit vecka inför en tävling. Förutom allt jag hällde i mig på lördagen var det en bra vecka, men lördagen hade jag bestämt ett par dagar innan.
Klarade mitt mål iaf
Drack motsvarande knappt 2 flaskor vin, på 2 dagar.
Cykel tor jobbet 3 dagar av 5.
3 träningspass, simning+orienteringstävling+10 km promenad
Extra arbete hemma 6 timmar.

Hälsosam

Det var varit en speciell vecka. Anledningen till att jag gjorde ett försök till att ta tag i mitt liv. Jag har varit bortrest och deltagit i en aktivitet som innebär en längre distans löpning/jogg/promenad, i kombination med en massa vindrickande.

Det var en spark i baken som jag behövde och för att klara aktiviteten behövde jag ta tag i mitt liv. Därför har målen för denna vecka inte räknats, men för den skull har jag inte passat på och druckit varje dag, men det har definitivt blivit mer än 3 flaskor vin. Aktiviteten gick bra, men det hade blivit svårt om jag inte ordnat till mig innan.