Ny här med egen tråd. Har dock läst många inlägg sedan jag hittade forumet för några veckor sedan.

Bestämde i tisdags morse att det får vara nog nu. Kände inte ens ett sug de första dagarna, ett par värktabletter mot huvudvärken bara. Efter att ha läst mångas berättelser förstod jag att lockelsen säkert kommer att dyka upp. I går längtade jag, men tack och lov infann sig aldrig tillfället.

Nu önskar jag lite pepp när suget sätter in. Har förstått att det finns många, många i samma situation som jag. Att det hjälper att läsa om andras erfarenheter och se responsen de får känns stort.

Hälsningar en lyckligt gift kvinna med ett bra jobb och flera fina (vuxna) barn. Så varför?

Nja, inte på det sätt ni kanske tänkte nu, med tanke på att det är lördagskväll. ? Hm, även om den inte ska underskattas... ?

Nåja, vill mest skicka en hälsning. Läser ibland, men orkar inte alltid. Forumet är inte längre det jag uppskattade det för. Men jag är glad för att det passar många andra. ?

Vill dock påminna alla om att förändringen är det viktiga. Glöm - aldrig - det. Att förändra ditt drickande, på vilket sätt du än väljer att göra det.

Önskar alla en fin julhelg, oavsett alkoholstatus.

I dag är jag nykter. Gott så.

Kram kram

Tack för uppdateringen Vinäger. Håller med, ”idag är jag nykter - gott så”. Det räcker rätt långt och då blir det heller inte lika farligt med en dikeskörning. Vi har olika problematik, olika lösningar, olika mål - eller kanske inte har identifierat målen ännu. Det räcker gott att vi är här och har möjlighet att resa på olika sätt och åt olika håll. Saknar dina kloka inlägg och reflektioner, de har varit så hjälpsamma för mig för att du också skriver så poetiskt så att orden fastnar i mitt huvud... (oerhört irriterande ibland när jag ser resterna av mitt ”sölande och pölande” ? på mitt ljusa överkast).
Önskar dig en fin vit jul, på flera sätt även om det ser riktigt dystert ut med snön.

Jag respekterar dig om du inte vill läsa eller skriva så mycket på forumet. Jag saknar dock dina inlägg här på forumet. I den fasen där jag befinner mig nu är de så betydelsefulla för du visar en sida när det både är jäkligt tufft men även när det går lättare och för mig blir det så trovärdigt.

Önskar dig en fin jul och att den blir precis så som du önskar???

Tänker på dig och önskar dig ett Gott Nytt År 2021???.
Hoppas vi kan hålla kontakten på något vis.
Saknar verkligen många av de "gamla" här, Fibblan, PimPim, Knaskatten, Jasmine, Lennis med flera och hoppas att alla mår bra!

Kram till dig fina Vinäger! ?

Åh, Varafrisk, FinaLisa, Sisyfos och många många andra, jag saknar er också. ? Tack för julkramen, Andrahalvlek, du får en nyårsdito av mig.

Läser på forumet ibland, men känner att jag inte har så mycket att tillföra. Det är fortfarande nästan hundra procent fokus på helnykterhet här och jag har svårt att leva upp till det.

För mig är mitt mående det viktigaste och nu tänker jag mest på att jag inte har köpt alkohol eller smygdruckit sedan slutet av september - ja, bortsett från den tragiska handspritsincidenten.

Det händer att vi dricker ett par glas tillsammans efter mitt önskemål, min M och jag, men fortfarande inga skandaler. Jag mår bra och det är mitt val att dricka ibland. Än så länge - och det är jäkligt viktigt - än så länge. Jag är på min vakt, men märker att det för mig är mycket mer komplicerat att tänka mig att vara utan helt. De nyktra dagarna är så otroligt många flera än de med alkohol, så det funkar.

Min långsiktiga målbild är fortfarande att vara helvit, så vi får se vad detta utvecklar sig till. En del tar ju tid på sig att komma fram...

Jag tror att min inställning färgas av att ingen annan än jag påverkas direkt av mitt drickande. Indirekt, kanske, men det gör ju de flesta av våra livsval, oavsett om det gäller exempelvis nikotin eller övervikt.

Jag har ju tidigare förundrats över hur många som snusar här på forumet. Tänker att många som "lyckas" med nykterheten utan många återfall brukar nikotin. Kanske finns det ett samband, kanske inte... Men det verkar vara många som absolut inte kan tänka sig att leva utan den drogen. Själv slutade jag röka för många år sedan och tycker att alkoholen är sju resor värre, minst, att sluta med. Men vi är olika, som vi har konstaterat mer än en gång.

Är rädd att upplevas som någon som kritiserar den här fantastiska plattformen, så jag slutar här. Förutom tillägget att forumet är bland det bästa som hänt mig. ?

Tack för att jag har fått vara en del av detta underbara. ?

Sammanfattningsvis, jag mår bra. Livet är helt ok, trots på tok för mycket jobb emellanåt. Ångesten hälsar på ibland, men överlag mår jag riktigt hyfsat. Alkoholen finns i bakgrunden, men bråkar inte med mig längre.

Jag tänker på er, det ska ni veta. Kanske får jag lust att hänga här mera igen. Som sagt, saknar er. ?

Hoppas att 2021 blir det år ni önskar. ?

Kram kram

-----

FinaLisa, det är klart att vi håller kontakten. ? Jag vet ju var du bor, åtminstone i vilken stad. Hör av mig när vi får resa igen.

Känner så otroligt många likheter m dig...vill inte tappa kontakten med dig?

Om du vill ...så finns jag...har inte förstått var du bor...vet inte om du vet var jag bor?

Kram och allt gott inför 2021❤️❤️

Så känner jag mig ibland som en...

Jodå, jag har listat ut vem du är (och många andra här, men vill inte avslöja för mycket. Tyst som muren, bär med mig min stränga jobbsekretss även här) och passerar ibland inte så långt från din stad. Särskilt inte om jag ska besöka FinaLisa. ?

Hör gärna av mig här eller på messenger om jag är i närheten. Skulle vara sååå roligt att träffas, Varafrisk. ?

Jag följer och håller på dig, fina du. Vet att du har det tufft, men tror att du knäcker nykterhetskoden till slut. Du behöver och förtjänar det. ?

Kram på dig

Vilka fina vänner jag har här på forumet. ? Så tacksam över att ni finns. Och så kul att se PimPim här igen.

Varafrisk, jag och några andra har skaffat ett Facebookkonto med våra nick. Mitt är Vinäger AH. Däremot är aktiviteten vad gäller inlägg inte så hög, men där kan vi hålla kontakten via messenger.

God fortsättning och kram på er! ?

Vinäger, jag valde att avsluta mitt AH Facebook konto eftersom aktiviteten där var väldigt låg. Ser att PimPim tillbaka här på forumet. Hon var ju även med i AH FB gruppen. Det kanske är dags att skaffa en profil igen om flera hakar på. En dag i taget ?
/Mrx

God fortsättning ❤️ Jag är en av dem som snusar, och aldrig tänker sluta igen. Jag var utan i fyra år, men tyckte att livskvalitén sjönk drastiskt. Att börja igen var ett väl övervägt beslut, inte pga något övermäktigt sug, utan pga att allt kändes ”meeeh...” alltid jämt och hela tiden. Kanske är det så det funkar för många med alkohol också. Jag vet att det har känts så mellan varven under min nykterhet, men inte alltid jämt och hela tiden, utan vid de tillfällen då vinet brukade komma fram. Fredag kväll i soffan, när man ska skaka av sig veckan. Då kan jag fortfarande känna ”meeeh...” ibland. Men det är ju trots allt ganska begränsat. Kram på dig kära vän ❤️