Ny här med egen tråd. Har dock läst många inlägg sedan jag hittade forumet för några veckor sedan.

Bestämde i tisdags morse att det får vara nog nu. Kände inte ens ett sug de första dagarna, ett par värktabletter mot huvudvärken bara. Efter att ha läst mångas berättelser förstod jag att lockelsen säkert kommer att dyka upp. I går längtade jag, men tack och lov infann sig aldrig tillfället.

Nu önskar jag lite pepp när suget sätter in. Har förstått att det finns många, många i samma situation som jag. Att det hjälper att läsa om andras erfarenheter och se responsen de får känns stort.

Hälsningar en lyckligt gift kvinna med ett bra jobb och flera fina (vuxna) barn. Så varför?

Söndag den 3:dje borde funka bäst för mig. Nu vet jag inte hur du menar Majaela - om du tänker att det är ett krav att ha lyckats först. Det vore kul om du dök upp oavsett om du lyckats med ditt stopp eller ej. Kanske kan du hämta lite energi, ork och styrka vid en träff. För det är lite speciellt att träffa människor där man redan vet det allra hemligaste. Det finns en förståelse för väldigt mycket.
Hur som helst, kul om det blev av i höst.

@Vinäger väl organiserat! Tyvärr är den helgen dålig för mig så kan inte. Håller med Sisyfos, Majaela häng på oavsett, det är bra att träffas IRL. För mig befäster IRL-möten min problematik (som ju inte är ett problem sedan länge) och bidrar till känslan av trygghet - man är inte ensam. Ensamma är vi ju inte här inne heller förstås!

Kram!

Hej.
Skulle bara säga att jag finns kvar men med nytt namn Majaella. Jag skulle vara så anonym så jag lyckades inte logga in på en anonym e-mailadress , men jag finns här i alla fall o följer o kanske följer med . 🌸
Majaella

Hej på er!

Då kör vi söndag 3 september, även om det är tråkigt att du inte kan vara med, Charlie. Kul om du, Majaella, vill och vågar komma. Som övriga skriver, är det självklart inget krav på en viss tids nykterhet före träffen.

Vill också förtydliga att vem som helst här på forumet är välkommen att vara med. Den här träffen är alltså i Stockholm.

Vi hörs vidare när det närmar sig.

Passerade sju månader för ett par veckor sedan utan att tänka nämnvärt på det. Det nyktra livet rullar på. Midsommarhelgen tillbringades i goda vänners lag. Flera drack öl och snaps till maten, men olika aktiviteter emellan gjorde att ingen blev berusad. Hade det varit under min dryckestid hade jag både grundat och fyllt på i smyg - flera gånger. Så jäkla skönt att slippa.

Här är några "gamla" reflektioner jag hittade i min tråd. De är i allra högsta grad fortfarande aktuella:

"Visst är det konstigt:

Jag har druckit på grund av sömnbrist, men sover mycket bättre utan.

Jag har druckit för att lindra min panikångest, men mår mycket bättre utan.

Jag har druckit för att döva jobbiga situationer, men hanterar dem mycket bättre utan.

Jag har druckit för att känna ett välbefinnande, men upplever livet mycket bättre utan.

Jag har druckit för att orka med allt smusslande och pusslande, men slipper förstås allt det utan.

Jag har druckit för att stå ut med det dåliga samvetet inför min man, men av naturliga skäl infinner det sig inte utan.

Jag kan som så många andra räkna upp massor av skäl till att jag druckit, men också minst lika många till att låta bli."

Ha en fin sommar! 🌼

Kram kram

Fastnade och fortsatte läsa gamla inlägg i min tråd och hittade detta:

"Mr Alcohol!

Du falska lismande så kallade vän
Jag vill aldrig mer se dig igen

Du nästlar dig in och tar över
Tror att du vet vad vi behöver

Du tar precis allt du bara kan
Skonar ingen, kvinna eller man

Du känner inte till ordet empati
Bryr dig inte om hur det känns inuti

Du lockar och pockar på alla sätt
Men du, jag ger dig inte många rätt

Du lovar oss mod och kraft
Egenskaper du faktiskt aldrig haft

Du påstår att du ger kreativitet
Resultatet blir dock instabilitet

Du tror att du förgyller våra liv
Men vi väljer nu annat tidsfördriv

Du, jag ber dig att lämna mig ifre'
Jag har gjort slut, fattar du de'

Du, det kommer aldrig att bli vi två
I dag är jag nykter - gott så"

I dag har jag varit nykter i nio månader. 🤩

Jag är så nöjd över att jag lyckades till slut, efter fem års svajande hit och dit, trots att jag redan från början var övertygad om att jag skulle bli helvit.

Under två år drack jag kontrollerat på så sätt att jag inte rörde alkohol annat än på lördagen och vid mycket speciella tillfällen. Stort för mig som druckit varje dag i många och långa perioder. Tyvärr blev mängden rätt stor på dryckesdagen och vissa gånger drack jag på tok för mycket med skador som följd. 😕

Vår resa mot nykterheten kan alltså se väldigt olika ut. Tänker att det är viktigt att dessa vägar synliggörs. Ibland är det lätt att tro att bara för att många delar samma upplevelse är det en sanning. Tror också att det är de som känner igen sig mest som stannar kvar länge som aktiva på forumet. Själv välkomnade och peppade jag många under mina två första år här, sedan fasade jag ut och det kändes naturligt att andra fortsatte. 🥰

Numera mår jag bra, lite svajig i perioder, men aldrig vad gäller övertygelsen om att det är slutdrucket för min del. Skulle aldrig äventyra min nykterhet. Den sista perioden med handsprit och dygnet runt-drickande finns för alltid inpräntad i mig, så fruktansvärt var det. Min man dricker inte heller något sedan jag slutade, trots att han inte har problem. Han gör vad som helst för att slippa se mig som det vrak jag var veckorna innan det var över.

Egentligen ville jag mest berätta att jag varit nykter i tre fjärdedels år. Men som vanligt blir det längre än jag tänkt. 😁

Superstolt och tacksam! Livet är bra, tillvaron så mycket bättre. Erfar en ofantlig lyckokänsla emellanåt.

Nio månader i dag!

Kram 💗

@Vinäger, ville bara säga att jag nu läst din tråd (eller stora delar av 😅) och vilken resa du gjort! Och med vilken ärlighet, vilket mod, vilken självinsikt och vilken humor. Du är också en lysande skribent och jag blev helt knockad. Tack 🙏

@Vinäger
Grattis!
Så roligt att läsa att du mår bra och allt funkar för dig !
jag själv ligger strax före dig med 10 månader utan vin , så himla skönt !
Tror vi började ungefär samtidigt här på forumet och dina inlägg har varit mycket till hjälp för mig , tack !🙏
nu ser vi fram emot att få må bra resten av livet
Stor varm kram ❤️

Grattis ☀️☀️ skönt att höra att det går så bra o framförallt känns så bra för dig o du mår så bra 😊!! Vi har ju varit med här några år vi båda - jag känner med att jag landat tryggt i att knappt dricka ett dugg. En eller par tjejträffar Max om året o en semestervecka utomlands om året där jag ”unnar” eller ”tillåter” mig att dricka mest öl faktiskt men lite vin ibland. Annars vitt vitt vitt o mår så bra av det! Egentligen undrar jag om man inte skulle kunna vara helvit men…jaja nu är det så o så långe det funkar bra så funkar det. Känner mig trygg o det spårar inte ur - isåfall vore det skillnad. Lycka till o häng fast vid din härliga nykterhet det är du VÄL värd! Stora kramar o ha en superskön fortsatt sommar ☀️☀️

@Vinäger stort, stort grattis till 9 månader! Måste säga att du är en makalös kämpe med tanke på alla kringelikrokar du har tagit på vägen. Känn dig bara BÄST!

Kram!

@Vinäger
Först och främst stort grattis till dina nio månader! Jag fick din tråd rekommenderat så jag ska försöka läsa den, när jag orkar.
Men, jag fick reda på att det finns en träff i Stockholm den 3 september? Är den öppen för alla eller ?

Själv så har jag varit här i några månader med ups och downs. Jag kämpar vidare ...

Kram
Crusade
xxx

@Vinäger grattis till dina 9 månader. Du har gjort en lång resa och kämpat hårt. Du är en av mina äldsta forum vänner. Vi har ju även träffats irl vid ett par tillfällen. Dina kloka inlägg här har varit intressant att ta del av. Du har inspirerat mig många gånger och varit en bra förebild. En dag i taget 😎
/Mrx