Någonstans måste man ju börja.

Det är min 34:e födelsedag imorgon. Har jobb, bostad, partner, katter. You name it.
Alkoholdebuterade som 15-åring. Festade hårt genom gymnasiet även om det inte var särskilt ofta. Tre lobar under en tvåårsperiod när jag var 23-24. Inte mina stoltaste ögonblick.
Sen kändes det som att allt lugnade ner sig lite. Jag slutade ränna på krogen. Träffade min nuvarande sambo 2008. Oftast drack jag hemma eller i trygga sällskap där någon alltid beställde en taxi när det var dags.
För fyra fem år sedan började jag blanda drinkar. Gärna på esoteriska svåråtkomliga spritsorter. Mixologi. Det blev en hobby och höll ofta, men inte alltid. Plötsligt fanns det jämt sprit hemma och måttlighet har aldrig varit min melodi.
Förra hösten cyklade jag omkull på fyllan. Bröt ett nyckelben och var sjukskriven i drygt två månader. Det var en tid med väldigt få måsten och här började saker verkligen spåra ur. Nu kunde jag ta en flaska, gå in i dimman och komma ut som ett vrak tre dygn senare. Det behövdes inte ens blandas några cocktails.
Missbruksproblematiken går i släkten. Min morfar var svårt alkoholiserad. Min syster och min moster har uppenbara problem, så varför skulle jag vara den som klarar sig? Min sambo är i riskbrukzonen.
Jag accepterar mina beroendegener. Jag vet att muskelryckningarna och balanssvårigheterna inte hör till en vanlig baksmälla och nattsvettningarna och sömnproblemen beror inte luften i sovrummet eller vad jag har ätit på kvällen. Jag är alkoholist och vill inte dricka längre. Det var bara det jag ville titta in för att säga. Jag har smygläst på alkoholhjälpen ett tag och finner så mycket
inspiration i era fina och ärliga trådar.
Tack!

Varmt välkommen att räkna dagar med oss. ♡ Du kommer att fixa det när du känner dig redo. Hoppas att det blir snart! Kram

Båtsman

Brukar inte skriva här utan oftast bara läsa lite för att känna att man inte är ensam om allt det här. Men i din historia Mellow fellow känner jag verkligen igen mig. Nästan samma ålder bra jobb och stabil relation med sambo mm. Började också kröka ung och mellan 20-25 festade jag för allt vad tygen höll. Runt 26-30 började jag nog förstå på allvar att min relation till alkohol var allt annat än normal.
Dricker inte så ofta (tyckte jag i mitt skeva tänkande) men när jag gjorde det brukade jag tappa kontrollen helt. När man var 22 tog man det med ett skratt och tänkte att nästa gång så ska det inte bli så..... nästa gång..... jag måste sagt det 1000 gånger dom 15åren som gått sedan dess.
Just nu är jag 3 dagar från min första vita månad på säkert 10år så det känns bra,
lite ljusare lite positivare.
När du skrev om nattsvettningarna så skrattade jag nästan lite för mig själv för oj vad många olika förklaringar jag hittat på under åren, kryddig mat, tränat för sent, för varmt i rummet, kanske har jag någon kronisk sjukdom (iofs sant den kallas alkoholism) men att det var 3 dagars fyllan du drog på veckans jobbresa... nej nej det är för långsökt.
Nästa resa blir bättre..... nästa gång.... 1001...
Tyvärr som så många andra gömde jag det för min sambo sista åren och av någon anledning så är jag ganska ok när vi går ut, hon säger stop och så var det bra med det, men istället så såg jag till att det va på jobb resor eller om jag va själv i sommarstugan som man tog sig en riktig fylla i typ 2 dagar plus moms.
Problemet är att hon tycker det har blivit bättre eftersom hon inte ser mig när jag är bortrest och tycker jag överreagerar nu.
Jag vet att jag måste berätta för henne men just nu vill jag mest glädja mig åt månad ett och se fram mot månad två, så jag får ta det när jag blivit lite modigare.
Nu ger vi bara varandra en klapp på axeln och ser fram mot fler vita veckor, månader och förhoppningsvis år.

Grattis till din månad! Hoppas dom blir många fler. Stark jobbat.
Jag var nog också ca 25+ när jag på riktigt började fundera över mina alkoholvanor. Då drack jag ungefär en vinare en gång i veckan. Känns som ljusår från var jag hamnat idag. Men det handlar inte om hur mycket, hur ofta eller hur starkt. Det är bara hur. Mitt förhållande till alkohol var lika skruvat när jag drack en tetra billigt rödvin för ett decennium sen som när när jag klunkade i mig en halvliter gin en eftermiddag förra månaden. Det har nog funnits i mig sedan tonåren egentligen. Tänk att det ska ta nästan 20 år att komma till den insikten.
Tre veckor för mig idag!

Tack för peppet En vanlig man och Vinäger!
Konsert ikväll. Första gången jag kommer vara nykter på en spelning sedan jag var omyndig (Placebo, Fryshuset, 2000 för att vara exakt). Faktum är att jag super aldrig bort en musikupplevelse, så det är lätt att romantisera om den perfekta konsertberusningen. Men den när showen är över brukar det balla ur. Och det är inte värt det. Det ska faktiskt bli intressant att se hur jag tar in kvällen utan alkohol i blodet.
"Tänker du vara nykter ikväll eller?", frågade min sambo, märkbart irriterad när jag svarade ja. Har fortfarande inte sagt att jag vill ha en vit framtid. Först gör man allt för att dölja sitt supande och sen ska man smyga med sin nykterhet också. What a world.
Ha en fin alkoholfri helg alla därute!

Skillnad

...hittar jag denna härliga läsning! Dagar går och det går uppenbarligen nätter också. Du har redan klarat sådana prövningar. Starkt! Stort! Tjuuusigt ✨ Jag blir så glad att jag nog kan somna om ?

Tack, det gick fint! Inte en droppe på hela kvällen. Spelningen var toppen ändå.
Dagen efter träffade vi några vänner när vi ändå var i huvudstaden. Det var naturligtvis inte ölfritt, men man kan få kaffe i en bar också har jag upptäckt. Det kommer dock ta tid innan jag känner mig bekväm i sådana sammanhang igen och det är okej. Jag måste få finna mig själv i nykterheten först och sen kan jag arbeta på det sociala.
Och med det knyter jag ihop dag 28.

För en månad sedan hade jag varit full tre dygn när jag gick jag loss på barvagnen. Rye whiskey, tequila, Metaxa och slutligen stängde jag in mig i gästrummet med vad som fanns kvar i en flaska 65-procentig absint. Utöver det galna drickandet hände inget allvarigt. Jag hade kollat musikvideor på youtube och slocknat på soffan. Och visst kände jag spänningarna, svettattackerna, krypande ångest och en lever som gjorde sig påmind, men jag har mått värre så. Det som slog mig var sen stora meningslösheten. Slöseriet med livstid. Vill jag leva för minnesluckor? Fan heller.
Jag är så glad för alkoholhjälpen. Forumet med alla berättelser och erfarenheter har varit en livlina den här månaden. Jag hade nog inte tagit det där beslutet än om jag inte hittat hit.

Spöketimig

Härligt! Fortsatt lycka till! Det är en njutning att fylla livet med mening istället för alkohol?
God vit jul!

Andra halvan av ditt inlägg hade jag kunnat skriva. Meningslösheten och dessutom rädslan att det eskalerar ännu mera. Håller med om att forumet är fantastiskt. Hade inte heller kommit där jag är i dag utan det. Tror att det skiljer en dag på din och min nykterhet. God jul! ? Kram

Precis! Känslan av att det eskalerar och att det inte är jag som bestämmer. Den är hemsk, men har varit jätteviktig för mig. När jag erkände att jag aldrig kan hitta tillbaka till Måttligheten och att vägen är enkelriktad in i fördärvet blev jag liksom lugn. Det finns bara att stanna upp och sluta. Plötsligt är det frihet att inte ha några alternativ.
Dag 33 nu.
God jul till dig med! ☺️

Så kände jag för någon timma sen. Efter att ha jobbat hela helgen och julen städade jag lägenheten, lagade elva sorters tapas, underhöll gäster och städade igen. Sen ville jag bara hälla upp en sup och sjunka ner i soffan, men det blev en kopp te istället.
Jag har hållt mig sysselsatt hela december, så slentriandrickandet har inte direkt lämnat något tomrum efter sig. Än. Men det här glaset som faktiskt förefaller sig logiskt. Som är en utandning och en klapp på axeln efter ett gott arbete. Som hjälper nedvarvningen lite på traven. Vad ersätter man det med? Te funkade i alla fall inte.
Lite tankar sent på dag 36. God fortsättning!

Jag hade nog inte varit här än om det inte var för alkoholhjälpen. Troligtvis hade jag fortfarande suttit och väntat på Ett Bra Tillfälle. Troligtvis full. Nu har jag varit kritvit i två månader och läsning på forumet är daglig rutin för att fortsätta med det. Alkoholen är med i tankarna mest hela tiden, men det tunga "inte dricka" har ersatts av det ljusare "vara nykter".
Men nej, lätt är det inte. December var fullt av prövningar och högrisksituationer som jag fick en kick av att uthärda, så det har faktiskt varit svårare att hålla motivationen uppe genom vardagslunken i januari.
Jag tyckte att "en dag i taget" lät som nötta tomma ord i början, men nu förstår jag att det är det bästa sättet att hantera framtiden. Sommaren tänker jag inte på än, men jag kan absolut planera för kvällen, imorgon och kryssningen om två veckor. Nästa utmaning kommer sen, helt enkelt.

Kul att höra från dig. Grattis till din nykterhet! Hade två månader nykter i går, "firade" det med ett glas vin och en whisky. Så dumt, men tyvärr oundvikligt just då. Känns dock som att jag är på banan igen. Ha det gott! ♡

Mirabelle

Ville bara ge mig tillkänna, så du vet vilka mysko typer som läser din tråd ;) Nä, jag är inge mysko. Bara ytterligare en som behöver sluta med alkohol. Jag är inne på dag 21 nu. Känner igen det du skriver att man får en kick av att motstå i risksituationerna, men att motivationen i vardagslunken är svårare... Lunken kan kännas så tröstlös och evig på något vis. Grattis till två vita månader!

Vet inte exakt hur många dagar som gått, men jag är snart uppe i fyra månader. Har varit alldeles för inaktiv på Alkoholhjälpen senaste tiden, men nu bara måste jag skriva av mig lite.
Det var fullkomligt hemskt på jobbet. Har nog aldrig arbetat under en sådan press som idag. Ren ångest. Efter passet kändes det som att jag var på väg hem och supa ner mig. Det verkade helt logiskt att supa ner sig. Fanns inga alternativ för en stund. Både kropp och knopp bara ställde in sig på att få bli riktigt jävla nersupna. Visst har jag känt sedan november att jag saknar alkohol - ibland lite och ibland mycket - men det här var första gången jag kände ett så vidrigt behov av det.
Jag köpte en semla istället.
Nu på kvällen känner jag fortfarande ett obehag som jag vet att jag egentligen bara kan bota med en fylla. Jag kommer inte göra det, men det påminner mig om att jag måste hitta nya sätt att hantera negativa känslor. Att skriva några rader här hjälper för stunden i alla fall.
Ta hand om er, alla ni som kämpar därute.❤️

Vilken härlig läsning, Mellow fellow. Har för mig att vi började vägen mot nykterhet nästan samtidigt. Jag har inte lyckats fullt ut, men kommit långt ändå. Försöker fokusera på det positiva.

Det är precis i de hemska situationer du beskrivet som suget sätter in som värst. Att slippa känna, bedöva, en kort stund. Och det är det sistnämnda som är värt att komma ihåg. För det är just det - en kort stund. När man sedan vaknar upp ur dvalan är ju allt sju resor värre. Situationen som ledde fram till det hela har knappast blivit bättre, men man själv mår mycket sämre.

Du är otrolig, jag är imponerad! Trevlig helg! ♡