Så innerligt less på mig själv att jag inte bara slutar dricka eftetsom det ofta blir för mycket. Det leder inte till något bra utan bara elände. Det går ut över mig själv, min familj, min fina man, mina hundar till och med.
Nu har jag tagit ett beslut att lägga ned denna helvetesdryck. Det kommer säkert inte att bli lätt men jag ska kämpa.

Skillnad

En vecka är en vecka och en + en likadan till blir två. Det fixar vi. Sen när vi fixat två, då gör vi om samma sak och dubblerar och då blir det fyra ? Snabbt har vi många klara dagar istället för klara droppar i minnet ?

Snart 50

men snart är det helg och då måste jag stålsätta mig. Den där rösten pratar redan med mig om belöning i form av liiite vin när jag varit så duktig och hållt upp i två veckor snart.
Kämpar!

Fortsätt att kämpa! Bunkra upp med alkoholfria alternativ och tänk ut flera strategier som kan få dig att kunna, helst vilja, avstå just den här helgen. Bra, fungerande strategier som du sedan kan använda inför nästa helg. Och nästa...

Själv blir jag oerhört peppad av att läsa här på forumet. Både trådar om vilket elände många genomlider som fortsätter missbruket och trådar om hur bra och fria de känner sig som lever ett nyktert liv. Att bli avskräckt av alkohol och längta efter nykterheten på samma gång.

Håller en extra tumme för att du klarar även denna helg utan giftet som förgör så många. ? Lycka till!

Snart 50

Du har rätt i att det börjar med en tanke. Jag ska fokusera på det positiva och nyktra.
Tack för din pepp fina Skillnad ♡

Snart 50

Trodde inte det skulle vara så svårt att förändra ett beteende. Jag dras mellan olika tankar och känslor. Jag önskar att jag vore normal o bara kunde dra ned på drickandet o dricka lagom mycket och lagom ofta.
Trevlig helg alla fina ♡

Skillnad

Fina du! Jag är inte starkare än du! Jag har vacklat 1000 gånger, bara inte nu...tro mig, det gäller att hitta stunden och tillfället när beslutet tas. Jag var redo för ett annorlunda beslut. Ett tveklöst ? ett oemotståndligt bergfast ? FAST jag inte vågar, så gör jag, uttalar mig och tror att jag kan, att det går, för jag gör OCH det innebär att du kan också, för jag ÄR inte annorlunda, jag bara GÖR annorlunda! Bryter vanor...

...lyssnade du till länken du fick igår eller om det var i förrgår? Den är till dig från mig...bryt och byt ❤️

Försök härda ut, gå igenom och förbi tanken. Tänk att det är just en tanke, vilken inte måste leda någonstans. Tankar rår vi inte över - däremot våra handlingar. Förstår att du har det jobbigt ♡ men hoppas av hela mitt hjärta att du orkar stå emot. Kör det klassiska: I dag är jag nykter, får se hur jag gör i morgon. Kram

Snart 50

I helgen har tankarna snurrat runt i mitt huvud. Det känns skönt att skriva av sig här. I lördags blev det trots allt tre glas vin...varken mer eller mindre tillsammans med min man. Jag kapitulerade men föll inte handlöst. Jag drack inte ensam eller för mycket..men ändå.
Nu blir det nya tag....dag för dag mot ett nyktrare och hälsosammare liv.

Skillnad

...det har hänt och det var inte handlöst. Vad du vill vet bara du!

Om jag haft en man som druckit vin bredvid mig...kanske jag inte klarat...varit...velat...vet ej...har ingen...man...längre...nu...

Du ❤️ Vad vill du? Handen på hjärtat ? Vara nykterist? Dricka måttligt? Ta en paus från a och fatta beslut utifrån uppehåll?

Jag inbillar mig att det hjälper att veta vad jag verkligen verkligen vill själv ?

Snart 50

Jag vill så gärna tro att jag ska klara av att vara måttlig. I mina ögon...ej oftare än varannan vecka och ej fler än fyra enheter högst per tillfälle. Hoppas att jag ska klara av detta då jag kännt att det blev alldeles för ofta och mycket innan. Klarar jag det slipper jag få ångest över omdömeslösa handlingar och pinsamt beteende.
Så nu blir det två nyktra veckor minst.
Kram alla fina ♡