Hej, jag hittade detta forum igår, efter att ha sökt motiverande sidor på nätet. Jag vill inte dricka mer och igår lät jag bli för första dagen på länge. Jag har druckit minst en flaska vin varje vardagkväll och mer än det på helgerna. Förutom några kvällar då jag tagit sömntabletter istället. Så har jag nog hållit på i alla fall senaste året även om jag druckit alldeles för mycket i flera år nu. Tänkt flera år att jag bör sluta dricka vin, smygdruckit, gömt vin och allra helst druckit ensam utan vittne till hur mycket jag dricker eller skammen.. Det som fick mig att inte dricka igår, var att ångesten över mitt fysiska tillstånd blev så stor. Jag är rädd att bli allvarligt sjuk eller dö av det. Hjärtat slår så det känns som om det håller på att hoppa ut, ångest, depression och ingen ork till något. Flåsar som en tok när jag går ut med hunden. Plufsig och blemmig i ansiktet, svart under ögonen, alltså jätteful. Döm om min förvåning när jag såg lika dan ut imorse,fast jag varit så "duktig" och inte druckit på ett dygn ;) Så ångesten över hälsan blev alltså större än viljan att bota den med vin. Men jag fick ta en timme i taget.. Och nu sitter jag här idag med och tar en timme i taget. Jag har läst massa här idag och tycker mycket om den respektfulla och positiva andan här. Så jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med. Jag är så trött på att alltid tänka på hur och när jag ska dricka. Att det fullkomligt har tagit över mitt liv...

anonym11208

Jag tror nog att du såg lite fräschare ut i morse än vad du gjorde igår morse. Det där med ensamhetsdrickande, jag är expert på det :-( tyvärr. Ta en dag i taget och det är så skönt att vakna och inte vara bakis och man känner i både kropp och själ att man mår bättre.

Mirabelle

Här hittar du fler som vill ”göra om och göra rätt”, lära oss att hantera det jobbiga i livet utan alkoholen som snuttefilt. Nu kör vi!

Mortis

Jag kände mig i alla fall lite bättre imorse än igår morse :) Sen blev jag också så förvånad över den stora tröttheten som kom, känns som jag skulle kunnat sova hela dagen, fast sömnen i vanliga fall är ett av problemet. Det är det jag är mest rädd för, att inte kunna sova.
Jag läste här inne att det var vanligt att bli jättetrött första tiden. Har läst massor här idag, det hjälper mig timme för timme. Tack alla som delar med sig!

Mortis

Kan bara inte sova... sov några oroliga timmar på morgonen och är supertrött nu. Oroar mig för att jag ska upp och jobba imorgon, jag klarar inte det om jag inte får sova. Funderar på om jag ska sjukskriva mig eller ta ett par öl innan läggdags ikväll..
Just nu känns det som jag inte ens kan ta mig ur sängen och ut med hunden :(

Mirabelle

Paniken över att inte kunna sova och se arbetsdagen torna upp sig framför en... Men jag har lärt mig att man överlever faktiskt arbetsdagar utan nattsömn också. Förr eller senare ger hjärnan upp sin insomnia och man sover som en gris. Jag vet inte hur det ser ut på din arbetsplats, men sedan jag valde att vara ärlig mot mina närmsta kollegor och säga som det är "Jag har inte lyckats sova inatt, så jag är inte riktigt i form" så har mycket stress över att inte sova släppt. Det finns förståelse hos andra för att man är litet snurrigare än vanligt när de vet vad de beror på, att det inte bara är att man inte bryr sig... Sjukskriven har jag aldrig varit, om det inte gällt något akut, som magsjuka. Anledningen ör enkel. Om jag stannar hemma i sängen vet jag faktiskt inte om jag kommer upp igen, eller om det blir långtidssjukskrivning av det hela.

Mortis

Efter en skön promenad känns allt bättre, känner mig glad faktiskt :) Jag är nykter, inte bakis och solen skiner!
Jag var för några år sedan långtidssjukskriven för utmattningssyndrom, den gången berodde det inte på alkoholen. Jag känner i stort sett samma symptom nu, men är ganska säker på att det handlar om att jag dricker hela tiden. Det har varit en process att komma fram till det, att mitt psykiska och fysiska taskiga skick beror på det. Och jag är livrädd för att bli sjuk igen, men det här kan jag ju göra något åt själv!

Jag har varit ledig den här veckan och jag hade nog planerat att dricka så mycket jag ville, utan att någon såg. Men.... så hände något, jag ville inte mer. Jag hade inte planerat att sluta, men nu känner jag att jag får väl "go with the flow". Hade jag planerat hade inte sömntabletterna varit slut.. Men jag ringer imorgon och ber om nytt recept. Ingen öl ikväll och sover jag inte inatt, får jag gå trött till jobbet eller i värsta fall stanna hemma.

Och jag längtar till att sova som en gris :)

Mortis

Fortfarande nykter, men så trött.. Bara att släpa sig till jobbet. Kommer inte stinka gammal fylla i alla fall....

Mirabelle

Hur gick det? Jag fick mer eller mindre dra mig själv i örat hela vägen till jobbet imorse... Man får väl vara glad att man inte var bakis ovanpå måndags-sjukan... Sen blev jag som vanligt inspirerad och har istället svårt att sluta jobba och ta ledig kväll :P Måtte vi få sova som folk inatt!

Mortis

Ja, det gick bra. Lite trött men stolt över mig själv. Tänkte att har jag kunnat släpa mig till jobbet när jag knappast hunnit nyktrat till förut, borde man väl klara det här.. Tycker vi är jätteduktiga som håller i det här ? Så hoppas vi att vi sover som små grisar inatt ???

Mirabelle

Grisar var det ju utlovat, inte folk ;) Ja nu lägger sig den här lilla kultingen i snarkofagen och inväntar insomnandet med barnslig förtjusning ;) Vi är skibra!

Mortis

Nykter och sömnlös... Känner inte så många positiva vinster ännu med att inte dricka... Men det kommer väl förhoppningsvis. Så än så länge håller jag i, tänker på allt negativt med att supa sig full varje kväll. Men jag önskar att den förlamande tröttheten och sömnlösheten ville ge sig.. Men imorgon går jag in på dag 7 utan alkohol och det är ju bra, antar jag..

Vaniljsmak

Jag kommer ihåg när jag väl tog tag i mitt problem. Det var hemsk! Jag visste ju egentligen att jag hade problem men när jag väl erkände det för mig själv, verkligen erkände det PÅ RIKTIGT efter att ha hittat det här forumet, grät jag från och till en hel dag. Sedan väntade ett par veckor av dålig sömn, huvudvärk och rastlöshet. Jag väntade också på de där hälsovinsterna, på att kunna se förändringen på utsidan men de dök ju aldrig upp!

Efter ett tag, fråga mig inte hur länge, så blev det hur som helst bättre. Det gäller bara att hålla ut. Sömnen fungerar från och till, jag tror det beror på hur man sovit tidigare. Det röda och plufsiga ansiktet blir en aningen bättre, speciellt om man kan sova. Vikten, för mig som dras med övervikt, påverkades en del men inte alls lika mycket som jag hade hoppats. Framförallt så släppte en del av ångesten! Inte all ångest, det mörker jag bar på innan jag tog till drickandet finns kvar, men bakfylleångesten är skön att slippa!

Så fortsätt kämpa!

Idag är det dag 6 för mig som helt vit, utan alkohol så jag ligger en dag efter dig. Sover inte heller bra på nätterna men känner mig lite piggare överlag. Lite mer klipp i stegen när jag promenerar med hunden. Precis som du skriver har jag inte heller märkt någon skillnad på hälsan direkt mer än att jag kanske ser lite fräschare ut i ögonen. Inga vattniga röda ögon på morgonen längre. Jag bävar inför denna helg, men visst klarar vi det galant!

Superbra med dag 7 snart en hel vecka!!

För mig är det 7 v idag. Både min man o jag tvivlade de första 3-4 veckorna på hur detta skulle gå.... Jag var trött och deprimerad, grät o allt kändes hopplöst, både jobbet o privat. Men sedan vände det. Nu känner jag ett lugn o känner att jag vill ge mig själv tid att pröva nykterhet. Känner inte de där akuta: jag står inte ut! Ge mig vin nu!
Är mer stillsamma o djupa känslor som hag kan tillåta mig att känna.
För min del känner jag att hälsovinsterna komner att komna. Just nu äter jag för mkt sötsaker istället f vin. Men tänker att jag snart ska ta tag idet. En sak i taget. Var snäll mot mig själv. Ge mig själv tid o lugn .

Mirabelle

Jag känner mig bara trött trött trött och gråtmild... Labil. Utmattad. Det är väldigt ovana känslor för mig, som jag verkligen inte kan förlika mig med. Litet halvtokig, positivt laddad duracellkanin är liksom mera "jag". Nu sover jag iaf bättre. Känns ju som jävla skit att man blev ännu tröttare och tossigare då. Det borde väl vara tvärtom? Baaah! Vi får väl hoppas att välmåendet väntar på oss runt hörnet...

Vill bara säga: Det går över!! Håll ut lite till!
Jag blev rent ut sagt förbannad över tröttheten som var förlamande och inte sov jag som jag ville heller... hade svårt att somna men när jag sen väl sov, ja då sov jag så tungt att jag inte hörde väckarklockan. Första månaden nykter försov jag mig oftare än jag någonsin gjort tidigare men så plötsligt vände det. Efter sådär två månader tror jag, då kom energin! Och inte bara den utan också glädjen, glädjen över att vara jag...
Så jag säger bara: Håll ut, helvetet har ett slut!
Kram❤️??‍♀️

Mirabelle

Då är det bara att vänta på att det går över! Jag känner igen scenariot med svårt att somna, men sedan är sömnen så otroligt djup... Man är helsnurrig hela förmiddagen. Groggy. Längtar tills det går över och man får vakna utvilad. Kram

Mortis

Tack för att ni ger hopp,ert stöd betyder jättemycket för mig och jag hoppas jag kan ge något tillbaka. Jag ser ju att jag redan är mindre plufsig och som Pellisan skriver "inga vattniga röda ögon på morgonen". Varför blir man rödögd, är det någon som vet?
Helgen tror jag att jag fixar, ska åka till mina vuxna barn och dom dricker inte, dom har fullt upp med småbarnslivet. Den här gången kommer jag inte att smuggla med vin som jag sedan smygdricker. Jag brukade dricka när jag gick och la mig.. sängen, en bok och en flaska vin. Mitt barnbarn ritade en teckning av mig... mormor med ett glas vin "ja, mormor dricker ju alltid vin" Jag skämdes... och började dricka i smyg. Så den här helgen ser jag fram emot, när jag ska vara nykter och närvarande. Förhoppningen är att inte tänka på alkohol.
Sen har jag ringt till vc idag och bett att jag får ett nytt recept på sömntabletter,i värsta fall kan jag ta en.
Så tack igen för all pepp och värme, kramar skickas :)

Härliga planer inför de närmaste dagarna. Strategiskt smarta dessutom. Njut av att bara vara i nuet med dina nära och kära. ♡

Trevlig helg, nu håller vi i det här!

Mirabelle

Känner du av något positivt än? Jag sover som en gris ? 12 timmar inatt, och ändå sjukt svårt att kvickna till och ta mig ur sängen! Jag har insomningstabletter, melatonin. Det är samma som mina barn har (pga NPF problematik). De är inte psykofarmaka, utan lindrigare på något vis. Jag tar dem inte annat än i absolut nödfall. Det känns ändå tryggt att ha dem i lådan. Men på något vis har min insomnia långsamt botats under de senaste två veckorna. Jag lägger mig i sängen och litar på att sömnen kommer. Det känns underbart ?