Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.

Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.

Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.

Kram till alla er som kämpar där ute!

Vad jobbigt du har det...
Du skulle behöva en kickstart, ta de första värsta dagarna på en annan ort.
Kan du ta en vecka semester och sticka iväg någonstans där du inte har tillgång till alkohol?
Försöka bena ut vad som är orsak och verkan på ditt mående?
Du är i en ond cirkel och måste ta dig ur den.
Ta hjälp från vårdcentralen eller annan innan du kollapsar fullständigt!

Kramar
???

Så trist att höra att du har det så jobbigt nu. Fy. Har du några mer tillställningar som dyker upp, eller kan du ta den här veckan som kommer och bara ha fokus på att sova, vila och vara nykter? Så borde energin och styrkan komma tillbaka. Du klarar det! Kram!

Usch så jobbigt det låter! Kramar till dig! Hoppas du får en lugn och fin jul. Det är jobbigt att ha en massa obligations framför sig, Jag förstår precis ditt krig inombords med dig själv, du ville köra men samtidigt inte säga Nej till din vän som varit så omtänksam och ordnat skjuts. Man förhandlar lite med sig själv. Kram

Det här från Nurture gick ju rakt in i hjärtat: Men du behöver kanske nån som är snäll mot dig just nu, som låter dig vila och som stöttar dej. Om någon sade åt dej ” nu dricker vi inte, och du skall vila ’, så gjorde du nog som vederbörande sade. Ja, jag skulle göra såinihelvete som den personen sa. Jag är så less på att förstöra min kropp med alkohol.

Har förstått att för att orka sluta dricka måste jag bli snällare mot mig själv. Det är när jag känner mig nere och pressad som A-djävulen vinner. Jag får tänka som IronWill skrev i en annan tråd... att mina tankar inte alltid är verklighet, att man kan se saker på ett annat sätt när man är deprimerad. Jag ska försöka tona ner katastrofkänslorna som kommer när jag inte hinner det jag ska på jobbet. Jag ska försöka prioritera att jag ska få må bra och inte vakna med hjärtklappning på nätterna. Jag ska försöka få perspektiv på min situation och sluta göra sådant jag inte mår bra av. Jag ska skriva en lista imorgon, men nu måste jag sova.

Knaskatten, trodde jag hade en lugn vecka, men det är tydligen julbord med jobbet imorgon, en barnaktivitet (trots att det är pappavecka) på onsdag och på fredag kommer barnen tillbaka. Lördag är det julbord igen. Fanns inte så mycket tid för återhämtning den här veckan heller..

Ikväll skulle jag ha jobbat, men glömde datorn (fick med mig en tom datorväska,,, stress symtom) så det blev vila istället och ett lugnt yogapass.Ingen alkohol behövdes när jag inte hade jobbstressen.

God natt alla fina!!!! <3<3

Försök att ta det lugnt ändå, trots julbord etc. Kanske kan du smita tidigt?
Om inte, ta det i alla fall lugnt med alkoholen. Den är inte den där kompisen du behöver, och det vet du ju. Du har klarat fester nykter förut med bravur, så du KAN ju. Det går! Stor kram! ?

Hoppas du mår ok och inte stressar för mycket. Tänker på dig och vill så gärna att du har det bra. Du är värd det!??

Kramar
???

Tänker på dej och skickar dej kramar och starka vågor. Du är fin och bra, vetdu.

Om du orkar, ge oss ett livstecken. Vi här har ju gjort lite samma resa. Vi vill bara hålla om.

Styrkekramar ??????

Mitt i allt kalasande kom jag på att jag vill skicka en hälsning, jag med. ? Har ju själv haft det lite kämpigt, men är hyfsat ok så att det räcker för pepp. Hoppas att du har haft en fin dag och att det får fortsätta så. ? Du är värdefull. ?

Ni är bara bäst... Vinäger, Knaskatten, Nurture, FinaLisa, John, Vinägermamman, Denhärgången, Pellis... det värmer att läsa era kommentarer. Det känns fint i hjärtat att det finns några som vet om min kamp, hur jag mår bakom det sminkade ansiktet med det glada leendet. Det är fint att ni finns <3.

Jag har varit bortrest över jul, på ett ställe med sol men utan alkohol och det var fantastiskt skönt!!! Under mina åtta alkoholfria dagar kände jag inget sug, gissar att mitt "kemiska" beroende inte är så starkt, att jag dricker på grund av ett psykologiskt beroende. Ett sätt att fly vardagen och de bekymmer jag inte kan eller orkar ta itu med. Jag inser att livet liksom bara flyter iväg utom min kontroll och jag vet inte hur jag ska "hitta tillbaka".

På nyårsafton var jag hemma hos min mamma med mina barn, hemskt. Jag inser att jag blir den där lilla flickan igen när jag är "hemma", en liten flicka som inte alls mådde bra. Jag tycker verkligen inte om att umgås med min mamma, sorgligt men sant. Man borde få känna sig omhädertagen och få vila i sitt barndomshem, men jag blir bara orolig och på dåligt humör, känns som om det kryper i kroppen och jag vill bara därifrån. Jag drack på nyår, en flykt såklart, och mådde urdåligt igår som en följd av det. Jag ville inte alls fira nyår i mitt barndomshem... När ska jag lära mig att jag faktiskt får göra det som känns bra för mig???

Ps. Angående resan över jul fick jag såklart en utskällning av min mamma för att jag var egoistisk som reste bort. Jag åkte i alla fall och mådde väldigt bra vid stranden utan alkohol och utan julmat....

Kram till er alla <3 <3

God fortsättning Jasmine! Kul att se att du fortfarande hänger kvar här och kämpar ??✨
Kram PimPim?

Är lite som dig, dålig på att ta hand om mig själv! Men männsikan behöver ro, vila, för att styrkas och byggas upp. Jag bröt med alkoholen januari 2018, varit nykter tills nu. Hade antabus som krycka, fungerade utmärkt! Man märker inte hur låg man varit tills man mår bättre ett längre tag och får distans till det.
Lycka till, ta hand om dig och din familj!

Du sätter för mig huvudet på en spik med din retoriska fråga om när du ska lära dig att du får göra vad som känns bra för dig. Så mycket man ställer upp på trots att man inte vill och människor man umgås med som stjäl energi. Det är faktiskt så att man inte måste vara kompis med sin mamma (eller pappa för den delen) om man känner att man inte fungerar tillsammans. Ändå har man förstås ett ansvar att hjälpa sin familj så det ör en balansgång mellan att tänka på sig själv och finnas för andra. Jag är innerligt trött på dåliga samveten och vill som du fokusera på saker som för mig glad och harmonisk. Med nykterhet och glädje i livet blir det förhoppningsvis lättare att hantera relationer som tidigare skapat negativa känslor.

All lycka till dig och fortsätt ge dig själv goda psykologiska förhållanden så du inte släpper in alkoholdemonen.

Grattis till ett år av nykterhet, stark prestation! Jag är uppe i 21 dagar, tar en dag i taget men hoppas få uppleva stoltheten i fira ett år. Det är som du skriver en härlig känsla att må bättre och samtidigt skrämmande att inse hur djupt ner i träsket man var förut. Nu gäller det att bara se framåt och endast använda historien för motivation!

Har du "bara" viljan, och då menar jag att verkligen ha viljan, så fixar du det. De gånger jag inte fixat det så har jag innerst inne inte velat ta tag i det 100%.

Glad att "se" dig här igen....låter härligt med din resa över julen och då utan alkohol! Imponerad! Känner igen mig i det där vad det är för beroende man/Vi har egentligen....Verkar som vi båda inte har det "kemiska" beroendet utan andra typer av beroenden....nog så jobbiga även de...
Önskar dig en bra start på ett nytt år.
Läs min uppdaterade tråd när/om du orkar....
Ta hand om dig!
Kram L