Hamnade här då jag bestämde mig igår för att nu får det vara nog. Jag som alltid varit målfokuserad, social, en glad förälder och partner. Vad hände? Jag vet exakt vad som hände, jag fick nej på en bukplastik, jag fick inte ett jobb som jag så gärna ville ha, jag hade många kämpiga år ensam med mina barn.
Ensamheten på kvällarna då jag kämpade med diverse jobb och hushållsarbeten och ledsamheten över att inte få den op jag tränat och kämpat för så länge behövde fyllas med något och vin funkade ju, socker funkade inte längre.
Karriärsbakslag - vinet hjälpte mig ännu mer och ja hela karusellen var igång. Nu föraktar jag mig själv, känner mig som en dålig förälder till mina barn, går upp i vikt, ja allt det där. Skammen och misslyckandet sitter som fastnålad i bröstet. Trots att vinandet eskalerade efter karriärsbedslaget så har jag lyckats klättra uppåt jobbmässigt. Arbetet är min tillflyktplats. Där mår jag bra, är högpresterande och får alltid högsta lönepåslagen. Tänker aldrig på alkohol när jag jobbar, bara när jag sätter mig i bilen hem. Först mat, sen mitt älskade vin, min allra bästa vän!
Nu har jag bestämt mig och jag kommer behöva skriva mycket, fråga massor och jag har läst massor med trådar idag! Ni inspirerar! För mig är det dag 2 utan vinet och huvudvärken är hemsk! Ungefär som bör man detoxar sig från kolhydrater i stort. Hur länge brukar den hålla i sig och vad kan jag förvänta mig mer?
Kram från mig!

Blyg 123

Hej PimPim och alla ni andra grymma här ? Jag är ny här och detta är det första jag vågar skriva . Jag blev så otroligt inspirerad av att läsa det du skrev om att sätta undan 70-100 kr , såå himla smart !
Jag är fortfarande bara i förberedelsefasen för att förändra mitt sätt att dricka men genom att läsa det ni skriver så känns det mer och mer nära nu.
Varför är det så svårt att tänka tanken att sluta dricka ...
Ni inspirerar och jag är så glad att jag hittat hit ! Gott slut och Gott nytt år från lilla mig

Jag lovar dig att här finns de finaste och mest genuina människor i hela världen! När jag ”gått in” i mitt drickande har jag tagit avstånd... grävt ner mig själv och när jag väl kommer till insikt vet ju jag vilka jag saknar allra mest, och det är de som finns här.
Här finns bara en enda som vet om min identitet och jag hennes och tack vare hennes kloka ord emellanåt är jag åter här... ?

Så Blyg123... fortsätt läs här. Att vara förberedd är bra och att kunna sätt stoppdatum är perfekt. Mitt barskåp är tömt. Hade precis ett samtal med min hälft... ska jag köpa en flaska gin som vi kan ha hemma hos dig. Stopp och belägg sa jag... ingen mer alkohol här nu! Ja just det sa han... känns inte riktigt som han förstått ändå, för då skulle han inte fråga... eller?

Mitt beslut är taget och jag står upp för MITT LIV ❤️
Och när du väl gör det stöttar vi dig och givetvis även på resan fram tills dess ?

Kram PimPim ?

Blyg 123

Åhhh tack snälla rara PimPim för ditt underbara svar ??
Blev så rörd så tårarna började rinna direkt ..

Jag skriver mer sen och kommer absolut stanna kvar här .
Stor kram och tack än en gång ??

Tänkte på dig senast igår! Som jag saknat dig! Välkommen till den andra sidan, jag har inte skött mig helt och hållet men är på god väg! Fått ett helt annat liv sen min yngsta son fyllde 18 år och tog sitt efterlängtade körkort! Ikväll finns jag körbar för honom om han vill, annars stannar jag nykter ändå.

Ser framemot att ha dig tillbaka här på forumet! Kraaam

Äntligen är du tillbaka. ? Nu tar vi nya tag. Låt 2020 bli ett nyktert år.

Tack för fina ord. Att utbyta erfarenheter och klokskaper med andra är ett privilegium.

Många kramar

Ja mitt huvud känns verkligen som ett helt fyrverkeri... det sprakar och dunkar i skallen... det kryper som skabb innan för kraniet, men vet ni vad. Idag är jag nykter och mitt mål är att somna utan alkohol i kroppen. Vet att det kommer bli svårt de första nätterna med ångest och myrkrypningar. Det är därför jag passar på nu när jag ändå är ledig att ta mig ur skiten med den värsta abstinensen. Imorgon ringer ändå inte min klocka och jag har planerat in så att jag inte har bokat upp mig med någon väninna eller liknande. Jag ska bara gå hemma, städa ut julen och fixa inför min sons födelsedag på lördag. Puh....? Att vara sysselsatt och få annat att tänka på än just dricka vin hjälper mycket, det vet jag sen tidigare.

Så nu klappar jag mig själv på axeln för i regel har jag redan slukat både ett och två glas denna tid på kvällen. Det är en kamp, men jag ska fixa detta. Jag har inget val liksom!

Kram PimPim ?

svagis

hahaha...det var riktigt härligt att läsa din mening "det kryper som skabb innanför kraniet" - det är ju SÅ det känns! Bäst att aldrig glömma det för oss.
Skönt att gå hemma och skrota....dagarna går men nykterheten består :) Bra va?
Kram

Tack snälla för fint inlägg i min tråd. Ska svara där också ❤️

Men du, vilken bra start för nya året. Sysselsättning är nyckeln tror jag nu när det kommer bli tuffa dagar. Det som hjälper min ångest är att gå långpromenad, röra på sig. Det är jättebra att du är här inne igen och skriver! Vi får stötta varandra nu i nya året!

Stor kram

Så skönt!! Äntligen! Har saknat dig o undrat hur det gått (men kanske anat att det inte var så bra med tystnad) ?
Nu så! På rätt sida! Stark o så bara styra rakt fram - inte titta bak! Härligt ??
Jag själv har druckit för mycket över julledigheten - tre dagar vitt - vin den 30:e dec o nu vitt i två dagar! Nyårsafton med bara läsk o alkoholfritt bubbel vid tolvslaget mäkta stolt över mig själv...kändes rätt kändes bra o det var länge sen det var ett vitt nyår ??
Jag velar hur länge vitt eller lagom eller var jag ska ställa mig försöker kristallisera mitt huvud o komma på något bra! Men GLAD att du fattat ett super klokt o bra val för dig o dina barn!! Massa massa styrkekramar till dig!! You go girl!! Kram kram ??

Du har klarat det förut, så du kommer att klara det igen. Det är ju början som är knepig, sen gäller det ”bara” att aldrig trilla dit igen. Att aldrig dricka första glaset.
???

...för era välkomnanden tillbaks. Jag har verkligen saknat er så, men nu är jag här igen. ❤️❤️❤️ ni är ju som en familj till mig ❤️
Dag 2 för mig - vaknade utan baksmälla, bara med abstinenshuvudvärk. Jag bälgade i mig för mycket te i går kväll vilket gjorde att jag somnade sent. Sov givetvis som en kratta, men det visst jag ju redan innan att jag skulle göra.
Det var bara att ta tag i livet och börja jula av... bort med alla tomtar och troll och in med nytt fräscht. Var på en inrednings- och blomsterhandel och shoppade för 1000 kr... ?det behövdes. Sen blev det mat för lika mycket också och efter det har det gått i ett här hemma. Maten är lagad och det börjar bli ordning på torpet. Jag har inte haft mitt vinsug ännu men det kanske kommer... än så länge funkar bubbelvatten och te alldeles utmärkt!

Ikväll är min tanke att somna nykter! ??✨

Kram PimPim?

Naturligtvis så önskar man att tysthet beror på att man inte behöver forumet mer...
Oavsett så finns en värme/mänsklighet härinne man inte hittar så lätt därute.
Välkommen tillbaks till denna varma famn.

Kram

MM

Fibblan

Fortsätt så ?!
Precis som du säger, du vet vad som funkar för dig! Och nu finns det massor att göra inför festen! Grymt bra jobbat?! De första dagarna är ju en prövning, det vet vi..phu,
men vi är många som hejar på?!
Själv är jag mest butter, men gör vad jag ska ändå. D.v.s gör allt det vanliga och låter bli att dricka alkohol ☑️ ! Om bara en vecka börjar de positiva förändringarna märkas?!
Nu håller vi ut och hänger i?!
Kram!
/Fibblan ?.

TessMa

Tack för titt in i min tråd?att börja 2020 nykter känns som ett klokt beslut och dag 2. Super?Kommer att följa din resa!

Kram?

Tack FinaLisa ?- idag är min kämpardag... och så har det varit sen jag blev mamma... önskar dig en fin dag till dig oxå! Här skiner solen ☀️

Åh Jasmine! Vad glad jag blir att höra från dig och att du vill kämpa ihop med mig ??? kram?

Super TessMa - ju fler vi är som kan stötta varandra desto bättre! Kram ?

Återigen - visst är man knäpp som valfritt påbörjar sin nyktra resa när det är den värsta tiden på året för mig, idag har jag min sörjardag. Samtidigt som jag fick en son, förlorade jag även en och för att det inte ska krocka med dagen då de plockades ut från min mage, alltså sonens födelsedag, så har jag min sörjardag för tvillingbrodern idag istället.
Utöver detta ligger en nära släkting och tar sina sista andetag, troligtvis idag. #fuckcancer? Och samtidigt har jag fått reda på att en jämnårig kamrat till barnen valde att avsluta sitt liv vid nyår pga psykisk ohälsa. Tänker så mycket på hennes föräldrar och familj... fy fan vilken jobbig hemsk situation de är i nu. Min gamla bästa vän avslutade sitt liv när vi var i 20-årsåldern och det var en tuff period det också... fy vad jag inte tycker om döden!
Jag kämpar med detta klar i huvudet för med A i kroppen blir jag känsligare och med konfliktsökande och det har jag inte lust med heller. När jag väl bestämt mig för att vara nykter, ja då är jag nykter.

Nu har jag valt livet - ett nyktert sådant för om jag fortsätter förgifta mig själv med vin så är det som döda sig själv sakta men säkert, och det är en sak som är säker! ??

Natten som var kunde jag inte sova alls. Till slut gav min dotter en av hennes melatonintabletter till mig. Somnade rätt fort på den och sov oavbrutet till klockan 11:00. Men Jisses vad tung i skallen jag varit idag, värre än värsta baksmällan. Hoppas att jag kommer sova gott i natt bara.

Sonen ska ha lite vänner över här ikväll och nu ska jag snart påbörja deras mar de ska käka.
Ha nu en fin fredagskväll!

Kram PimPim?

Känns som du behöver båda idag ??
Klokt o förnuftigt att välja bort vinet idag! Precis som du säger alla tunga jobbiga saker blir tusen resor värre efteråt - de försvinner liksom inte även om man luras att tro så för stunden!!
Hoppas middagen för sonen blir lyckad o att du får sova riktigt gott sen i natt!!
Kram kram