Hamnade här då jag bestämde mig igår för att nu får det vara nog. Jag som alltid varit målfokuserad, social, en glad förälder och partner. Vad hände? Jag vet exakt vad som hände, jag fick nej på en bukplastik, jag fick inte ett jobb som jag så gärna ville ha, jag hade många kämpiga år ensam med mina barn.
Ensamheten på kvällarna då jag kämpade med diverse jobb och hushållsarbeten och ledsamheten över att inte få den op jag tränat och kämpat för så länge behövde fyllas med något och vin funkade ju, socker funkade inte längre.
Karriärsbakslag - vinet hjälpte mig ännu mer och ja hela karusellen var igång. Nu föraktar jag mig själv, känner mig som en dålig förälder till mina barn, går upp i vikt, ja allt det där. Skammen och misslyckandet sitter som fastnålad i bröstet. Trots att vinandet eskalerade efter karriärsbedslaget så har jag lyckats klättra uppåt jobbmässigt. Arbetet är min tillflyktplats. Där mår jag bra, är högpresterande och får alltid högsta lönepåslagen. Tänker aldrig på alkohol när jag jobbar, bara när jag sätter mig i bilen hem. Först mat, sen mitt älskade vin, min allra bästa vän!
Nu har jag bestämt mig och jag kommer behöva skriva mycket, fråga massor och jag har läst massor med trådar idag! Ni inspirerar! För mig är det dag 2 utan vinet och huvudvärken är hemsk! Ungefär som bör man detoxar sig från kolhydrater i stort. Hur länge brukar den hålla i sig och vad kan jag förvänta mig mer?
Kram från mig!

Ååh, så tungt det måste vara med så mycket på en gång?
Men som Lennis säger, det hjälper inte med vin, tvärtom blir det värre.
Så ta hand om dig på bästa sätt, vila och sörj i lugn och ro.
Sänder styrkekramar till dig.
???

Fibblan

i massor till dig PimPim ?!
Usch vad mkt tungt på en gång..?.
Starkt gjort att inte "råka" hälla i sig något. Men precis som du säger, det blir ju bara värre av det och du är stark och beslutsam trots sorgen i dig och omkring dig!
Heja dig?
Varma kramar!
/Fibblan ?.

Så himla kämpigt! Du är stark och målmedveten nu, jag känner det! Men förstår att dessa dagar är hemska att genomlida! Kram på dig!

TessMa

Skickar kramar?Låter som dessa dagar är oerhört tunga för dig. Det är mycket att hantera på en gång.

Det måste känna otroligt överväldigande med så mycket tung sorg. Går inte att föreställa sig men som dom ovan skrivit så är det otroligt starkt och samtidigt otroligt bra för sorgearbetet att inte bedöva med alkohol.

All styrka till dig! ❤️

Hej!
Tack Lennis, FinaLisa, Fibblan, Jasmine, Pellis, Stormenlilla, TessMa och Nilja för er omtanke! Guld värt ❤️❤️❤️
Jag hade inte ens sug på A igårkväll. Kände mig slutkörd och trodde jag skulle somna. Min hälft vill ju alltid somna med tv:n på och med A i kroppen har ju jag inte problem med såna ljud, men utan A... Jisses.... jag vill ha knäpptyst, så det tog lång tid innan jag fick min sömn. Tankarna for kors och tvärs men stolt över att jag lyckades stå emot A... och vet ni vad, idag vaknade jag upp utan den förbaskade huvudvärken. Den abstinensen har släppt tack och lov. Får se när sömnen blir bättre... brukar vara kring dag 7-10 för mig.
Idag har det varit fullt ös med kalas och sonen är mer än nöjd med sina presenter ✨??✨❤️

Jag har inte hunnit fundera över A ens idag och det har nog att göra med att min huvudvärk är borta, den kunde jag ju bota med vin innan... sakta men säkert lämnar giftet kroppen!

Nu efter avdukning och disk och efterstäd ska jag äntligen slå mig till ro i min soffa, bulla upp med massa kuddar, en gosig filt, en var, kopp te, bubbelvatten och chips för det är jag värd!

Ta hand om er alla godingar, ni är bäst! Ikväll somnar jag nykter???

Kram PimPim?

När dom kroppsliga symptomen börjar ge sig och man blir klarare i knoppen så brukar man ju se lite mer hur värt det är att avstå A.

Grattis till ännu en dag där du stod emot! Varje dag är värd att fira och det lät väldigt mysigt med din tid för self care, för det tycker jag det är när man är snäll mot sig själv och myser lite extra. Balsam för själen!

Kram ❤️

Fibblan

Vad roligt att det blev ett lyckat kalas✨?!
Och förstås, att nykterheten fortgår?!
Du gör det så bra?!
Jag har också väldiga bekymmer med sömnen för tillfället..? Detta trots att jag inte druckit så mkt senaste återfallet och inte upplevt någon fysisk abstinens direkt o tala om i denna nystart. För mig är det snarare psyket som spelar mig spratt, av ganska stora mått..?. Försöker tänka som du, för har också läst att det kan ta upp till 10 dagar innan man fysiskt är renad eller vad man ska säg.
Vi får hänga i och göra precis som vi gör. Göra det vi ska ändå och göra det bästa av det. Och vi vet ju att det för var dag bara blir bättre??!
Önskar dig en skön och vilsam söndag ☀️!
Stor kram!
/Fibblan ?.

...när man vaknar och är pigg och helt ren i kroppen. Det är just den känslan man ska ta med sig resten av dagarna. Härligt att kalaset blev lyckat, ikväll ska jag bort på middag men jag tar med mig Komboucha.

Kram på dig PimPim

Hej vännen,

Jag sover också som en kratta. Drömmer extremt mycket och vaknade upp i vad som bara kan beskrivas som nattskräck. Precis innan jag vaknade drömde jag att jag hade druckit och gjort andra dumheter men när jag vaknade var jag så sjukt lättad. Men helt klart mycket som spelar upp i psyket.

Men vet ni, vi kan vi! Vi har gjort bra val för oss själva. Man får trösta sig med det när man håller på att somna på dagen. Ska träna och försöka att inte trilla av rullbandet ?.

Hoppas ni får en superfin solig dag!

Kram till er båda ❤️

...hua... att bli nykter denna första veckan på året är en prövotid av dess like. Men jag har klarat av massa positiva saker också.
✅ Inget vin på sex dagar
✅ Städat med värsta abstinensen
✅ Hemmet är fräscht och snyggt
✅ Jag har inte något på min ledighet, men måste sätta mig idag och förbereda ett föredrag jag ska hålla för mina kolleger på onsdag.
✅ Min söta lilla mormor, som bara blir snurrigare och snurrigare kände igen mig så vi fick tårar båda två och grät lite ihop❤️
✅ Min son har blivit myndig
✅ Jag har fått träffa hela min familj på en och samma gång❤️ Och alla var friska.
✅ Gosat med min lille gudson som är 5 månader
✅ Aunt to be again - klappat bebismage
✅ Jag har lagat god mat
✅ Kärleksmumsen jag bakade var oerhört uppskattade
✅ Min stora kärlek har sovit jämte mig 4/6 nätter ❤️

Ja det finns mycket att vara tacksam över och små saker kan glädja mig massor.
Igår skulle även min mamma fyllt år så innan jag besökte min mormor var jag vid hennes grav och tände ett ljus, och samtidigt fick jag beskedet om att min släkting nu somnat in efter 7 månaders kämpande mot cancer #fuckcancer. Ikväll kommer jag givetvis att kika på cancergalan och med tanke på hur känslig jag är nu kommer jag gråta massor... igen...?
Livets gång är tyvärr inte lika rättvis för alla, definitivt inte, och många av oss som är här inne har ju sitt slitna bagage på ett eller annat sätt och det är jag otroligt ödmjuk inför, precis så som jag bemöter de människor jag jobbar med dagligen.
Genom min profession har jag lärt mig att mötet med människan handlar många gånger om inte vad man säger till henne utan HUR man säger det och tyvärr kan mycket av det feltolkas i text men här inne känner jag att ingen är dömande om man någon gång skulle uttryckt sig klumpigt, vulgärt eller missvisande ❤️ All kärlek till er ❤️

Dag 5 och 6 - NYKTERT ✨??✨

Tusen kramar PimPim?

Vilket inspirerande inlägg! Även om det också innehöll en del sorg?

Bra jobbat iaf! Heja dig?

Kram??

Skönt att höra att du är så på G igen!!
Du verkar milt sagt ha haft en fullspäckad helg en blandning av det mesta ??
Fördelen med att hålla sig upptagen är att man inte hinner med vinet mitt i allt annat! Bra där! Mer inbokat på helgerna framöver är nog ett vinnande koncept ?
Ta hand om dig!! Skickar massa styrkekramar!! ??

...och det är bara jag som bestämmer hur det ska sluta!!! Därav mitt val - nykterhet. Dag 7??✨

Ni är för goa Jasmine, Strulan65, Fibblan, Nilja, Lennis och JoYo ✨???TACK???✨

Jag har alltid mycket energi som jag försöker göra så positiv som möjligt. Jag ser möjligheterna, inte hindren... Somnade halv två i natt och gick upp halv sju imorse. Den sömnekvationen går inte ihop med den energi jag vill ge, så jag lär somna snart. Måste bara bli färdig med mitt upplägg till morgondagen. Har redan jobbat 12 timmar idag... men ju mer jag gör nu desto mindre behöver jag göra i helgen.
När jag åkte hem från jobbet idag var känslan ganska skön när jag tänkte på att innan jul fick jag alltid tänka enextra gång om jag hade vin för kvällen, om inte, vilket bolag jag skulle åka till, och vilket vin ska jag dricka.... så sjukt beteende... Det var en lättnad ? att inte behöva planera så idag, men en skam över att jag gjort så alldeles för länge...
Jag fattar inte varför jag började igen... jag var nykter så länge mellan Jan-Maj förra året och sen en tid på sommaren också... Varför började jag igen?????‍♀️??‍♀️
Ok gjort är gjort och nu är jag här, inne i nykterhet igen... väntar tålmodigt på varje positiv effekt jag ser och känner av... ?

Nu ska jag bara jobba lite till... Ta hand om er! ?

Kram PimPim?

svagis

"När jag åkte hem från jobbet idag var känslan ganska skön när jag tänkte på att innan jul fick jag alltid tänka enextra gång om jag hade vin för kvällen"

Var det en känsla av FRIHET kanske?

Superbra jobbat! Inspiration för mig och mitt nyktra liv.
Kram
svagis