Hamnade här då jag bestämde mig igår för att nu får det vara nog. Jag som alltid varit målfokuserad, social, en glad förälder och partner. Vad hände? Jag vet exakt vad som hände, jag fick nej på en bukplastik, jag fick inte ett jobb som jag så gärna ville ha, jag hade många kämpiga år ensam med mina barn.
Ensamheten på kvällarna då jag kämpade med diverse jobb och hushållsarbeten och ledsamheten över att inte få den op jag tränat och kämpat för så länge behövde fyllas med något och vin funkade ju, socker funkade inte längre.
Karriärsbakslag - vinet hjälpte mig ännu mer och ja hela karusellen var igång. Nu föraktar jag mig själv, känner mig som en dålig förälder till mina barn, går upp i vikt, ja allt det där. Skammen och misslyckandet sitter som fastnålad i bröstet. Trots att vinandet eskalerade efter karriärsbedslaget så har jag lyckats klättra uppåt jobbmässigt. Arbetet är min tillflyktplats. Där mår jag bra, är högpresterande och får alltid högsta lönepåslagen. Tänker aldrig på alkohol när jag jobbar, bara när jag sätter mig i bilen hem. Först mat, sen mitt älskade vin, min allra bästa vän!
Nu har jag bestämt mig och jag kommer behöva skriva mycket, fråga massor och jag har läst massor med trådar idag! Ni inspirerar! För mig är det dag 2 utan vinet och huvudvärken är hemsk! Ungefär som bör man detoxar sig från kolhydrater i stort. Hur länge brukar den hålla i sig och vad kan jag förvänta mig mer?
Kram från mig!

Tack FinaLisa?✨ Det är så skönt att vara nykter?
Och tack snälla svagis! Att hitta tillbaka till sitt gamla jag sakta men säkert är ett gott tecken! Vill bli helt välmående igen.
Idag fick jag svar på det jag redan misstänkt... att jag har astma. Jag testade mig och min lungkapacitet låg på 63% och efter tre puffar och 15 minuters vila stigit till 76%-enheter. Så den totala ökningen landade på 20% vilket visar tydligt på astma. Så nu börjar hela den baletten med medicinering där.
Och det positiva var att vågen stod på -9kg sen september förra året. Jag har inte vågat väga mig sen dess för jag blev så besviken på mig själv då... men men... nu är jag på G igen. Och får jag balans på min astma kan jag ju komma igång med min träning ordentligt också. Heja mig! ??✨
Det är inte undra på att jag varit så extremt trött ju. Det är inte bara näringsbrister utan även astma... ??? Mycket skit ska man åka på när man passerat 40 ??‍♀️
Nu ska jag faktiskt ta och vila lite för jag är fortfarande orkeslös efter min tisdag.

Ha en underbar dag allesammans ?

Kram PimPim?

Jag har också astma. För några år sedan slutade jag med all medicin för att jag kände mig frisk. Många år senare upptäcktes det att jag hade knappt 60 procents lungkapacitet. Du måste väl ha varit trött länge, sa doktorn. Kanske det, svarade jag. Visst var det så. Men när det kommer smygande vänjer man sig. I vilket fall, jag började med medicin igen och kom snabbt upp i ca 70 procents kapacitet. Mycket mer blir det nog aldrig, men fasen så mycket piggare jag blev.

Oj, det blev mycket om mig... Tänkte att jag skulle ge dig lite hopp, men vet inte om det blev motsatt effekt... ?

Vad fint du klarar nykterheten nu. Är så stolt över dig och så glad för din skull. ?

Kram finaste du

PimPim ?
Jag har också astma och började medicinera för drygt tre år sedan.
Är mycket bättre och kan träna utan problem med flåset.
Så diagnosen behöver inte bli någon belastning utan tar du din medicin regelbundet kommer du må så mycket bättre?
Kram ?

Det är inte hela världen o man lär sig att leva med det. Har haft astma...måste räkna efter 18 år tror jag fick det i vuxen ålder. Medicinerar morgon o kväll med medicin som fungerar - träning funkar fint bara puffa i sig lite medicin o köra ?
Håller man den bara under kontroll o framförallt aldrig slarvar med medicinen även om man mår lite bättre så mår man bra. Blir en vana tänker inte ens på det känner man av lite så lite mer medicin. Min läkare sa att astmatiker är dom bästa läkarna själva o det stämmer verkligen ??
Ta hand om dig!!
Kram kram ??

...om mig. Jag insjuknade i torsdags och har definitivt inte blivit bättre. Tack vare att jag kan puffa så blir andningen lite lättare... Tack Vinäger, FinaLisa och Lennis för era astma-pepp.
Gammal vindrickare so. Jag är så har jag många gånger fått allergiska reaktioner med nässelutslag och lite svårare med andningen när jag pimplat vin. Nu vet jag ju varför och det kan ju vara en undanflykt om någon frågar varför jag inte vill dricka - att jag inte tål sliten längre och det är ju en sanning med modifikation, eller hur? Vänner runt omkring mig vet ju att jag varken dricker öl eller sprit, och att jag faktiskt reagerat på vin emellanåt så ifrågasättandet kommer inte vara någon belastning för mig.

Psyket - vilken skillnad det är nu mot i höstas. Känslan inuti kroppen är sprudlande, som små pärlande bubblor som flyter fram i mina ådror. Ångest och nedstämdhet får jag endast i samband med PMS nu, till skillnad från innan så vaknade jag upp varje natt utav hjärtklappning, virvlande tankar, klumpen i magen och svettningar som fick mig att dricka efter jobbet dagen därpå igen... det slipper jag nu. Det är helt borta. Vinet är inte värt detta! Sakta men säkert börjar jag återfå mitt liv, ja det liv jag vill leva och kunna utveckla. Måste blicka framåt men samtidigt vet jag att jag även måste ta itu med mig själv för någonstans i grunden finns det en människa med beroendeproblematik och just den biten måste jag få hjälp med.

Hoppas att ni som var på träffen igår hade en fantastisk dag! Nästa gång hoppas jag på att kunna vara med. Just nu ska jag krypa ner under täcket och kurera mig, se till att bli frisk...

Kram PimPim?

Hoppas själv att jag någon dag får må så bra som du gör nu. Trots att du har influensa, krya på dig! Är så glad för din skull ? Svinbra jobbat!

Tack för hälsningar från dig genom Vinäger igår???
Vet att du gärna velat vara med också... Men är man sjuk så är man?
Skönt att du mår bättre psykiskt i alla fall ?
Vi ser fram emot nästa träff i stället ??

Kram ?

Vad härligt att läsa om dina skillnader i psyket efter att du slutat dricka. Det är ju det man är ute efter: att må BRA.

Missade också träffen igår; vi får gå nästa gång :)

Låter inte kul med influensan.. kämpa på och hoppas att du är frisk snart!

Kram

Fibblan

Vet inte om du är inne och läser ibland, men ville i så fall skriva några rader i din tråd..?. Hoppas det är bra med dig?, trots det minst sagt annorlunda läget i Sverige och världen..(?)
Och så hoppas jag du har en fin påsk med plats för vila och återhämtning ??☀️!
Stor kram!
/Fibblan ?.