Jag är alkoholist, behöver hjälp!

chral

Hej på er alla

Grattis till nya jobbet Gunnar.
Det är starkt av dig att kämpa på med din nykterhet när det i övrigt är rörigt och lite tråkigheter i ditt liv. Tycker att du har en riktigt bra inställning och du har verkligen bestämt dig.
Är säker på att du även kommer lyckas med att finna ett bra boende med.

Du är inne på din 13-de dag och jag på min 9-dag. En sån här bra nystart på livet får vi inte släppa nu. Vet inte hur du fungerar, men jag är helt seg och orkeslös på jobbet när jag krökar i veckorna. Om du har liknande tendenser så är ju inte det speciellt bra med ett nytt jobb. Då gäller att visa framfötterna.
Tillsammans med alla andra här hänger vi på.

Alla vi här är nyktra i dag också.
Visst är det härligt

Thea

Gunnar o Chral, dag läggs till dag. Tänk inte så mycket framåt, jag lovar att tänket en dag i taget funkar.
Jag har 3 månader idag. En dag i taget.
Skulle haft 4 egentligen, tog ett återfall i juli, pappa hade precis dött, o 2 poliser mer eller mindre tvingade sig in, o ville fråga mig om mitt ex, så blaffade de i ansiktet på mig att han blivit mördad. Blev totalt chockad, paralyserad. (utredningen e inte avslutad så jag vet ingenting)
Fast jag reste mig igen, o dt e ju det viktigaste, o sen dess tar jag en dag i taget.

Ja, fy fan säger jag bara. Går det inte att vaccinera sig mot livet? Sådär lite lagom?

Märta, dina ord värmde gott i själen! Tack!

Kramar alla!

irene x

Gunnar
Å vad glad jag blev över att du fick jobbet! Din tråd var den första som jag läste när jag hittade forumet för ett par veckor sedan. Jag lärde mig mycket av att läsa den, och jag fängslades över din färd. Först så positiv och sedan med de fallgropar som vi alla har. Och så nytt hopp...

Och sen det jobbiga med din relation! Jag är så imponerad över att du nu orkar var stark. Självklart vore det frestande att vid detta tillfälle huka sig för övermakten (alkoholen) och trösta sig.
Men du har valt annorlunda. Du ger inte efter! Denna styrka kommer att ge dig ytterligare styrka!
Jag hoppas att du nånstans även kan se på din framtid med en viss mån av nyfikenhet – förändringar är trots allt ofta av godo, även om det först innebär att man sparkas ut från tryggheten.

Du – och alla medskrivande på din tråd, gjorde att jag är där jag är idag. Att jag för första gången ska gå till beroende-centrumet idag. Det känns spännande på något vis.
Genom att läsa din tråd har jag förstått att hindren man ska över är stora. Och många. Det har fått mig att inse att jag kommer att behöva ta till hjälp utifrån. Med stolthet kan jag skriva att jag är inne på min sjätte vita dag idag.

Ni har alla gett mig råg i ryggen! Tack för det!
Kram
//Irene

Gunnar

Irene x

Tack för dina ord.

Jag kan bara säga att som många andra sagt till mig, ta en dag i taget, ibland bryta ner det ytterligare till en timme i taget. Ibland är det extremt jobbigt och jag tänker inte på något annat än hur gott det skulle vara att få sig ett glas eller två. Då tänker jag - som många här sagt åt mig - vänta en stund innan du tar det där glaset, känn efter igen och har jag tur har suget gett sig av.

Jag var rätt kaxig i början och kände att det här blir en baggis. Jag behöll all alkohol här hemma, trodde det skulle ge mig mer styrka om jag kunde motstå frestelsen. Jag tömde ut alltihop efter mitt första nederlag. Nu finns det inget här hemma som jag kan ta när jag får ett sug.

När jag insåg att mitt äktenskap höll på att rasa tog jag kontakt med vården för att få hjälp. Tyvärr var det för sent. För sent för att rädda äktenskapet, inte för sent för att få hjälp att komma ifrån alkoholbegäret. Jag går nu på Nordhemskliniken i Gbg och jag får medicin som ska minska suget efter alkohol.

Jag har goda chanser att klara mig, börja ett nytt liv utan alkohol, tyvärr utan min fru men kampen har ett pris, det blev ett högt pris för mig och jag känner ingen bitterhet mot min fru utan jag förstår henne. Det kanske är detta som krävs för att jag ska klara min kamp.

Jag hade aldrig klarat mig om det inte vore för er alla som läser och skriver här, alla peppande ord, tröstande ord när det är svårt. Att läsa om er kamp, om era svårigheter, om era glädjestunder. Jag kommer förmodligen falla igen, men jag kommer inte ge upp, det har kostat för mycket för att jag ska ge upp. Jag ska ta igen allt det som alkoholen tagit från mig, all den tid man lagt på att vara berusad/packad. Nu ska jag starta ett nytt liv. Är det nån som vill göra mig sällskap?

Idag ska jag vara nykter!

/Gunnar

Pellepennan

Hej Gunnar,

Känner igen mig så i det du skriver. Att mitt tidigare äktenskap gick åt pipan var kanske inte helt och fullt pga av alkoholen, men det var bidragande. Efter det gjorde jag ett rejält ryck och kom tillbaka till livet. Inte helt nykter men ändå. Förmodligen har du rätt i att man är lite för kaxig när det fortfarande finns alkohol hemma. En anledning till att jag inte slänger bort den är väl förmodligen att jag inte vill berätta för någon, inte stänga dörrarna till alkoholen, om jag skulle falla. Förmodligen någon listig list ihopbakad av en beroende hjärna.

Jag gillar din tanke på att ta igen det som alkoholen tagit ifrån dig. Tiden som går åt. Jag har säkert lagt lika mycket tid på att dricka, planera, och känna mig dassig, är på arbete. Eller vila. Har för mig att arbetar rörelsen talade om 8 timmars arbete, 8 timmars fritid, 8 timmars vila. En genomsnittsdag för mig har nog varit: 10 timmars arbete, 5 timmars vila och 9 timmar alkohol.

I vilket fall, jag hänger på och gör dig sällskap!

victoria

Gunnar, läser din tråd för första gången på ett par veckor och du har min fulla medkänsla för det som drabbat dig. Livet är ju nu inte så snillrikt utformat att man alltid kan få deala med ett slag i taget. Det kan lika gärna komma en massa tunga saker samtidigt. Livet är riktigt svårt ibland, med stora prövningar, kan kännas som en omöjlighet att få tillvaron att flyta igen. Du verkar göra ett bra jobb Gunnar, att våga se sanningen i vitögat och göra vad som krävs. Stor styrkekram till dig.

Gunnar

Hej Märta.

Jodå, det är bara bra med mig, håller mig fortfarande nykter.
Fast lite jobbigt är det eftersom jag började jobba i onsdags, har ju varit a-lös rätt länge.
Det är så mycket nytt för mig som jag aldrig sett tidigare.

Det är lite jobbigt med skilsmässan och husförsäljning. Sover dåligt på nätterna vilket gör att man är lite seg på dan.

Men för övrigt är det bara bra. Jag har absolut ingen längtan att borja dricka igen.

Nu är det fredag och jag ska vara nykter.

Ha det bra.

Gunnar

Gunnar

Idag är det söndag och jag har för första gången på länge faktiskt sovit riktigt gott och detta utan att ha berusat mig med alkohol. Det kanske är så att kroppen börjar må bättre, precis som jag faktiskt. Det har ju hänt en del i och för sig, jag har börjat arbeta igen, efter att varit a-lös i 1½ år, klart kroppen blir lite trött. Jag hoppas i alla fall att det håller i sig, att jag får sova ordentligt för det är länge sedan jag gjorde det.

Skilsmässan är underskriven och inskickad till tingsrätten. Vi har bestämt oss för en mäklare. Jag är nykter och jag ser på något vis en liten ljusning i tunneln. Det känns faktiskt som om att jag är på väg uppåt, det är inte så eländigt längre. Vårt äktenskap var förmodligen slut för längesen egentligen utan att man insåg det, eller ville inse det. Vi är fortfarande vänner och vi är överens om allt så det kommer att gå bra.

I morgon ska jag träffa psykologen, undrar hur det ska gå, om det ger nåt. Läkaren sa att det fanns såå mycket skit i mitt förflutna, saker jag behöver prata med en utomstående med. Jag hoppas att det blir bättre i mitt liv, att det hjälper att prata med en psykolog för ingen skulle bli gladare än jag om man kunde börja leva ett normalt liv igen. Ett liv med glädje runtomkring. När jag känner efter känns det som om man levt i en bubbla, en bubbla som tryckt ner mig ordentligt. Jag hoppas verkligen att allt elände är slut nu och att min bubbla spricker och jag kan komma fram.

Hur som helst, det är skönt att skriva av sig lite.
Idag ska jag vara nykter - hmm, det känns som en självklarhet numera.

/Gunnar

Thea

Vad skönt att höra Gunnar!
All ordnar sig till det bästa, o helt underbart att du o din fru e vänner, det e guld värt!
Hoppas det klickar mellan dig o psykologen, ja skiten e jobbigt att plocka fram, men i ljuset spricker trollen, du vet.
Byt psykolog om det inte känns bra, för om man ska blotta sig e man väldigt sårbar o det känns inget bra. Du ska känna dig trygg.

Lycka till!/ Thea

Märta

God morgon Gunnar

Hoppas att det går bra hos psykologen i dag, håller alla tummar. Det är bra att ta tag i saker, och det spelar ingen roll när i livet man gör det. Vi har alla våra ryggsäckar fyllda med oberabetade saker. Själv har jag gått i terapi sedan 1 1/2 år tillbaka, skulle aldrig varit så hel idag utan det. Men sen är det ju inte enkelt, det är många gånger smärtsamt att ta tag i vissa saker. Men det är så himla skönt att äntligen läka.

Grattis till din nykterhet, du är en kämpe

Kram Märta