Jag är alkoholist, behöver hjälp!

Märta

Hej Gunnar

Starkt av dig att komma tillbaka till forumet. Glöm inte att du har en styrka att inse dina problem, ta ansvar för dem, att du inte förminskar dem. Problemen blir så allvarliga som du är villig att göra dem till.

Ensam är inte alltid starkt dock. Kanske du i det här läget behöver mer draghjälp utifrån, alkoholklorna släpper inte taget utan strid. Bakslag, okej, men du är inte tillbaka på ruta ett , jag håller med de andra som skrivit.

Vi finns här för varandra

Styrkekram Märta

Gunnar

Tack för ert stod, det värmer.

Nåja, det är bara att inse, man är inte fantomen.
Jag får nog sänka mina mål och ambitioner en aning, tills jag är starkare.
Jag sätter upp mitt första mål till att "inte dricka på vardagar"
När jag klarat det under en tid kanske nästa mål ska vara "bara dricka 1 gång i månaden"
o.s.v.
Jag vet inte egentligen, kanske bara att det kanske är naivt av mig och tro att det bara är att "lägga av"

jaja, den intresserade får fortsätta läsa i tråden.
Jag har inte gett upp i alla fall.

Idag ska jag vara nykter.

/Gunnar

Bollen

Hej Gunnar,

Är dina knän avborstade?
Är du redo för nya tag?

Prova med att inte ha någon målsättning, förutom idag, denna timma denna stund, hela tiden, och när suget kommer (och det gör det ju...) så hantera det då...

[Citerat från Måne, hoppas att det är ok?]
Det finns inget mål
resan är målet
vägen du går
stigen du vandrar
är livet
o målet i sig

Björnbanan

Hej Gunnar, jag har precis läst din tråd efter att själv inte ha varit här på några månader. Förstår att det var svårt att stå emot i stugan, men nu har du lärt dig nånting som du har nytta av längre fram, det är INTE det samma som att börja om från ruta 1! Kom ihåg, en dag i taget!
hälsningar Björn

Märta

Bästa Gunnar

RAKT PÅ SAK!!! Det finns ingen väg ut om du börjar förhandla med alkoholdjävulen, tro mig. Du måste sätta P med noll-tolerans, förhandlingarna kommer du att förlora. Eller hur? Läs gärna Addes, Berras och Fenix trådar, det här är ett beslut du måst ta och kämpa för i fortsättningen. Snälla du, börja inte förhandla...

Styrkekram Märta

Mamma Mu

Gunnar,

Måste fråga, är det första gången du förhandlar så här? Jag undrar bara eftersom jag vet att så har jag hållit på i många år.. allt för att undvika det oundvikliga. Första delmålet i stöpet, bara nästa till vidare delmål..osv.. i ett råtthjul.
Nu menar jag inte att detta nödvändigtvis gäller för dig, för vi är alla olika, men tanken föll mig.

Oavsett vilket, så måste jag hålla med Märta. Förhandla inte. Du vinner aldrig. Du blir grundlurad.

Ensam är inte stark i detta, tänk på det, och tänk en gång till.
Vill du?

Ledsen för raka ord, men det har jag lovat dig.
Jag tror på dig Gunnar, du måste tro på dig själv också.

Stor Kram
Mamma Mu

Gunnar

Hej!

Mår inte så värst bra. Det blev ett återfall som varade tills i går kväll.
Nu har jag fattat ett nytt beslut, det måste bli ett slut på det här.
Idag har jag varit nykter och ska så fortsätta.

Jag har gjort det svåra och tömt ut all alkoholen i vasken.
Jag förstår att det går inte ha alkohol i huset, tömde även ut lättölen.

Jag har också ringt vårdcentralen för att be om professionell hjälp, väntar på att dom ska ringa tillbaka strax innan 15:00

Jag börjar om med nya friska tag, dock inte ensam denna gången(hoppas jag)

/Gunnar

Fenix

Bra Gunnar!! Ett riktigt bra beslut att söka hjälp. Jag har också varit på Nordhemskliniken, där finns verkligen alkisar i alla stadier. Men man kan nog lugnt säga att dom sett det mesta, och du möter säkert en bra och erfaren läkare där.
Lycka till i morgon!
/Fenix

Mamma Mu

Vad glad jag blir Gunnar, så starkt och modigt av dig!! Du kommer inte att ångra dig.
För min del så är det bland det bästa jag gjort i hela mitt liv - att inse att jag inte klarar allt ensam, och ta hjälp.
Det var ett ganska svårt steg att ta tyckte jag, men när jag äntligen tog mod till mig och kontaktade vården, så steg min självkänsla direkt.

För var dag jag håller mig nykter nu, så får jag en energi-boost på köpet.. för jag är stolt över mig själv.

Att hälla ut all alkohol är ett stort steg, att du gjorde det är ju ett bevis för att du verkligen vill. Nu finns inte möjligheten att dricka mitt framför näsan på dig längre.

Önskar jag kunde krama om dig i verkligheten, är så glad och stolt över dig Gunnar!!

/Mamma Mu

Gunnar

Det gick ju j-vligt bra - NOT

Var på Nordhemskliniken 8:30

Tyvärr kan vi INTE hjälpa dig idag, vi har ingen läkare.
Kom tillbaka i morgon.
Ja, vi får väl se om jag har lust då svarade jag.
Såna här motgångar måste kan ju vara förödande för en alkolist som vill komma ur sitt riskbruk.
F-n vad jag är besviken.

/Gunnar

vana

Jag förstår din besvikelse.Man behöver ju 100% stöd i en akut situation,Detta borde t.o.m anmälas.De har inga resurser!!!!!!! :(.
Men kan man inte ringa o beställa en tid?
Du har dock vårt fulla stöd här,Gunnar.
Go for it!!!!
Du VET vad du vill då har du åxå rätt att KRÄVA hjälp av dem du betalar skatt till

Fenix

Faan vad trist Gunnar, förstår verkligen din frustration. Du få leta upp en bra bio ikväll, eller något annat för att slippa alkoholen, och så traska dit i morgon igen. Det går ju inte att tidsbeställa på Nordhemskliniken, för övrigt ett ställe som fått kämpa med näbbar och klor för sin överlevnad i hur många år som helst.
En styrkekram till dig!
/Fenix

Märta

Hej Gunnar

Du har nu tagit ett enormt stort steg och brutit tystnaden. Jag förstår att du är väldigt besviken, att mötas direkt av ett bakslag när man tagit ett beslut att be om hjälp är fruktansvärt och kan vara förödande. Jag hoppas att du känner att vi alla här finns med dig och försöker stötta dig allt vi kan. Jag undrar också om du inte kan beställa en tid så du inte hamnar där igen att det inte finns läkare på plats?

Även om du är ledsen och besviken nu Gunnar, lova att du kommer igen. Massor med styrkekramar

Märta

Mamma Mu

Förstår din besvikelse till hundra procent. Vet inte hur jag reagerat om jag råkat ut för samma scenario.
Men jag vet en sak, och det är att du har kommit så himla långt Gunnar, så att ge upp nu är inget alternativ. Du har oss alla, och du har din fru.. och du har dig själv. Du klarar det!

Finns det inget alternativ till Nordhemskliniken? Själv sökte jag på Vårdcentralen hos min husläkare, och jag fick hjälp jättesnabbt.

Lova mig att du försöker igen, för det är du värd Gunnar, du är värd att vara nykter!

Kram
Mamma Mu