Jag orkar inte mer...

Jag vet knappt hur det är att vara normal längre, hur det är att vara nykter, att måbra, för vad fan är det?

Nu både vill jag och måste sluta dricka, men abstinensen är så grymt svår... vanan är så stark.

Vaknar på morgonen med en vilja att sluta dricka men en abstinens som får kroppen att skaka, ångest, ilska, tjurighet. Ett par glas gör det normalt igen men sen fortsätter det... jag är dum i huvudet. Jag har på något sätt glömt vad ett normalt liv är, isolerar mig men är utåt sett social. Fast i sociala sammanhang är jag dyngrak utan att någon verkar fatta, samma på jobbet i en relativt hög position. Jag är sjukt misslyckad och går från hypomanisk till ledsen.

Hur orkar man mer när man vill mer och ingen ser...

Tankar M ?!
Läs alla dina inlägg du gjort i din blogg. Så vet du mina tankar.
Men det är ditt liv, dina beslut, dina val.
Önskar dig all lycka.
Kram S69

Bladis

Känner precis som du, vill inte ha ett liv helt utan Alkohol.. Har lyckats hålla upp i olika långa perioder, men alltid fallit i gropen när jag känner att jag ”kan hantera det”. Planerar att ha en vit höst, just nu semester och har just blivit klar med ett litet byggprojekt hemma.. Tänkte hålla mig från flaskan till helgen, men tog en whiskey..

Sommarflickan2018

Precis som M skriver så är det ju inte på något sätt förbjudet att skriva i andras trådar men jag tror du får mer svar på det du behöver i en egen tråd, det är lätt att folk inte svarar eftersom de inte ser dina inlägg i andras trådar. En egen tråd kan man dessutom använda som dagbok vilket kan vara väldigt skönt.

Men du gör såklart som du vill :-)

Välkommen hit oavsett och bra att du har tagit ett första steg.

Bladis

Tack för det! Vet inte hur man gör... Har läst på forumet länge men aldrig varit med, fixade med inloggning idag. Jag har satt ett mål för mig själv att sluta dricka 1:a augusti. Jag har iofs satt många sådana datum tidigare och det brukar inte vara några problem med att sluta dricka när jag har bestämt mig. Problemet jag är att jag börjar igen?. Skämt åsido, mitt psykologiska datum 1/8 gör att jag känner att jag kan dricka vidare nu eftersom det är 2 veckor kvar. Tänkte jag skulle kunna bara dricka på helgerna till dess men det funkade inte heller nu när jag har semester. Skönt att skriva om det. Har varit i kontakt med alkoholhjälpen tidigare och det funkar bra när jag just slutat men sen kommer tiden efter det när jag tycker att det här är ju inga problem.. Då har det blivit som vanligt igen. Skit.

Dricklagom

Bladis, det där med att sätta datum i framtiden är jag lite tveksam till. Då tillåter iaf jag mig att dricka mer "för jag ska ju ändå sluta då". Har inte lett mig till bra saker. Men kanske det funkar för dig. Annars, starta idag. Just nu. Här. Direkt. Garanterar ingen framgång, men för mig mycket bättre än att sätta datum framåt. Jag är expert på att finta mig själv, verkar som andra är likadana. Dock inget sagt om dig.

Annars, starta egen tråd vettja. <3

Sommarflickan2018

Det är inte alltid så lätt att hitta hur man gör men med lite guidning så kanske det går lättare. Om du kollar längst upp till höger på den här sidan ser du en länk som heter "Starta en ny Forumtråd". Därifrån väljer du en rubrik och sen är det bara att skriva.

Va bra att du har tidigare erfarenhet av att sluta, då vet du vad som väntar och du vet att du kan fixa det. Att ha en vit höst tycker jag låter jättebra, det är en bra början och skönt för kroppen att få återhämta sig.

Lycka till med tråden och vi ses där :-)

Bladis

Ok va bra ska försöka. Ja jag vet hur det låter, har lurat mig själv många gånger under åren. Men att sluta helt nu två veckor innan jag börjar jobba vet jag inte kommer att funka, har förknippat ledighet med alkohol i många år nu. Men ”laddar” för ett nytt försök och att skriva på ett forum och berätta för dig och kanske
andra har jag aldrig gjort förut. Hoppas att denna lilla resa ska hjälpa mig bättre än mina tidigare misslyckade försök. Ska försöka skriva på en egen tråd. Ha de!

Märthan

Ärligt, tror du inte det går att hitta en normal relation till A igen? Eller vaksamt hanterbar?

Vaknade idag utan huvudvärk ? Hällde ut sista glaset i vasken, tog en zink och gick o la mig i en renbäddad säng. Sovit hur gott som helst utan mardrömmar.

Tankar om att starta dagen med lite gottis pockar men jag ska Inte! Att det är så jäkla gott att starta dagen med ett rus, så bedrägligt! Blir ju bara trött och vill ha mer.

Nej jag ska koka en kopp te nu (minns inte när senast), ta mina B-vit och försöka att inte känna skuld och skam över att jag inte vill bli helnykterist. Jag ska ta tillbaks kontrollen över Mitt liv.

Ha en underbar dag alla ❤️?

Jag har ställt mej frågan 1000 ggr minst.

Tror det funkar för vissa - beror nog på hur länge man missbrukat.

Empiriska undersökningar på mej själv visar på att i mitt fall är svaret ’nej’. Jag behöver inte skriva mej själv på näsan längre ?

Må så gott denna vackra dag !

Sommarflickan2018

Eller är det bara som jag inbillar mig? Jag tycker du verkar dricka mindre men jag vet ju inte. Men bara det att du startar senare, tänker medvetet runt alkoholen, häller ut glas och inte tar med dig ett glas till sängen tycker jag bådar gott. Sen om du inte vill bli helnykterist så är det ett val du själv måste ta och det kan ingen döma dig för, vi har alla våra laster och demoner. Dock tror jag det är svårt att hålla alkoholen på en "normaldrickares" nivå när man en gång tagit sig förbi spärren men det är bara vad jag tror.

Utan att lägga någon vikt vid det så undrar jag om du har funderat på varför du inte vill bli helnykterist? Det vore intressant at höra ditt resonemang kring det :-)

Ha nu en fin dag och njut av ditt te ;-)

Hej M
Mitt svar på din fråga är: NEJ!
Vi har gått över spärrarna, vi kan inte dricka normalt, lagom eller kontrollerat. Rysk roulette, varje gång vi nyttjar alkohol. Denna glorifierande inställning som vi har till denna troldryck, trots alla negativa konsekvenser, är skrämmande! Men DU skall fan inte känna skuld och skam över det, absolut inte. Det är inte min mening att få dig att känna så.
Kram S69

Märthan

Att ni orkar bry er, engagera er! Stort tack för era inputs och reflektioner.

Jag kan hålla med om att många som passerat gränsen aldrig kan gå tillbaks, men jag vägrar tro att det är omöjligt för min egen del. Sen om det är svammel eller ej får tiden utvisa och jag själv med flaggan i topp.

På frågan om varför jag inte vill bli helnykterist är svaret långt och säkerligen skiftande, men jag har en tro på balans. Till trots. Kalla mig dum men jag ger det en chans annars får jag verkligen ta mig en tankeställare. Jag må känna mig och låta hopplös mellan varven, men jag tänker låta det vara ok, jag ger mig inte!

Har haft väldigt allvarliga ätstörningar tidigare i livet, under omgångar och lång tid i livet. Tillslut hittade jag mig själv i just den världsbilden och är mer frisk än de allra flesta idag. En underbar känsla. Man kan försonas med sin ovän, gäller att hitta åtminstone delar av roten och en väg att vandra. Jag vet hur det är att hetsäta för 1000-tals kronor om och om igen, det tvångsmässiga beteendet. Jag tog den fajten och vann, jag tänker vinna denna. Jag äter med kärlek idag, jag vill dricka med kärlek imorgon. Balansen, min balans, kalla den vad som helst men allas vägar ser olika ut och att predika för mig fungerar Inte (tolka mig rätt).

Jag är så tacksam för allas er respons, ödmjuk som fan inför er energi och omtänksamhet! Önskar att jag kunnat ge tillbaks likaledes men just nu måste jag nog vara rätt ego.

Jag är förvånad över hur mycket abstinensen har lyst med sin frånvaro. Skakningar och ångest är tillsynes förbi. Dricker mycket, då menar jag mycket, mindre än på många år. Känns bra. Kommer kännas bättre ändå när det dras ner än mer är jag övertygad om. När jag dricker reflekterar jag över vad som händer, jag inser att jag har problem med mitt belöningssystem. Jag är en häxa och hormonkärring, alternativare, jag ska grotta mig i detta.

Nj jag tänker inte i nuläget bli helnykterist och jag tänker försöka att inte skämmas för det här inne, om det nu må va en trolldryck ska det aset få svar på tal! Jag tänker gå vinnande ur det här!

Så mycket känslor, förlåt. Men det är ju trots allt min blog. I övrigt har det varit en härlig dag med utflykt, nykter! Blev bjuden på både vin och drink, tackade Nej och var härligt nöjd med det. Min överkonsumtion, att allt är svart eller vitt är ett aber jag måste blotta mig inför, så är det.

Kramar M

DetGårBättre

Låter som mig. Jag gav dock inte upp. Jag ville bara inte dricka längre. Att kontrollera och få bestämma var viktigt för mig. Jag väljer idag om jag vill dricka. Inte gjort det på drygt nio månader nu och ser det fortfarande inte som att alkoholen vann. Jag bestämmer själv om jag ska dricka eller inte. Hur mycket blir aldrig en fråga idag. Känns klart enklare nu än innan när jag gett mig fan på det. Vad som händer i framtiden tar jag då!

Märthan

Låter väldigt hoppfullt, för jag ser det inte som att ge upp, kontrollen ska vara min! Bra jobbat med dina månader!

Fd bulimiker mellan 18-30 då jag valde livet och lade av med det beroendet.

Men alkoholen är fn värre !

Vi kämpar på ?

Märthan

om det var värre.... samma jävla skit rent ut sagt.... har du gått segrande ur din B?

Då när det begav sej lade jag mej platt och började äta utan att spy. Det var typ ’bli fet då’. Den attityden. Ja, den bataljen vann jag.

Känner samma trötthet nu inför mitt a som då inför mitt b ..

Märthan

Han som slåss mot monster bör försäkra sig om att han inte själv blir ett

Klockrent och eftertanke

Märthan

Ingen morgonfylla på 1v nu måste det ju bli och minst halverad konsumtion totalt. Ökat medvetande totalt sett.

För en stund sedan åkte maken iväg en sväng, o jädrar vad det började suga direkt.det är så knäppt men jag älskar att smygdricka, fattar inte varför för jag ljuger aldrig när jag blir ertappad (när han hittar ett lik=tomt vinglas gömt någonstans. Förstår inte vart suget kommer ifrån, jag vet att jag bara blir trött av drickat ändå. Så jag avstår, det blir Inte att tillfredsställa det där konstiga suget som jG nu analyserar istället.

Önskar er alla en finfin lördag