Har länge vetat om att jag dricker för mycket. Nu har jag startat att ändra på det. Går lite si och så, men tänkte att jag reggar mig här och skriver dagbok ungefär. Kan bli bra med input och uppmuntran också. Ska försöka ge samma tillbaks.
Mitt mål är att få kontroll över mitt drickande (som steg ett) och om det inte går, att sluta helt. Har redan sökt hjälp där jag bor, men som de som provat det där innan går det inte alltid fort med hjälpen (om man inte är i akut kris). Därmed något slags eget grepp om det.
Bakgrund:
Fick rejält bakslag med självmordstankar för två veckor sedan. Har en psykiatrisk diagnos och "självmedicinerar" sas. Min partner sa ifrån och vi gick till ett slags vårdcentrum som start (bor utomlands, meninglöst med exakta ord). Sedan dess har det tuffat på men lite fram och tillbaks. Är i vilket fall i rörelse igen, och det är bra. Har via rekommendation (professionell) höjt annan medicinering och det har tagit skruv. Tagit kontakt med flera stödplatser, och nu testar jag här också.
Har sedan ett tag spanat in den här sidan:
https://www.paihdelinkki.fi/sv/sjalvhjalp/alkohol/tips-att-minska-drick…
Personligen känner jag att det är sunda tips och det är där jag vill landa. Jag har haft mycket trivsamt med lagom mängd alkohol, och dit vill jag tillbaks. Jo, jag vet det där med att det sällan funkar, men ger det en chans. Går det så går det. Är dessutom rädd för delirium och abstinensreaktioner om jag slutar för tvärt.
Några tips som redan funkar för mig (från länken ovan):
-Ta handen från glaset.
-Späd ut drinken.
-Identifiera riskfaktorer.
-Ha ett glas vatten bredvid.
-Drick långsammare än ditt sällskap.
Kommer igen med mer, men nu har jag startat!