Hej!
Jag är ny här. Hittade av en slump alkoholhjällpen.se igår när jag surfade på alkohol och viktökning. Oj, om jag hade vetat att dessa forum funnits tidigare... Har ägnat större delen av gårdagen och dagen av att ta del av alla era starka historier och hur otroligt konstruktiva och peppande ni är mot varandra! I många historier känner jag väl igen mig. Nu får det vara nog och det är dags att försöka göra något åt saken!

Vi får se hur det går att skriva nu. Jag lider sedan ett par år av utmattningssyndrom och det tar sig i uttryck bland annat av "fågelkvitter i huvudet" när jag försöker tänka eller skriva, vilket är extremt frustrerande. Jag hamnade i utmattning efter ett antal år varit duktig mamma med stort engagemang för barnens skola och fritidsaktiviteter, full fart på ett krävande arbete etc. Förstår när jag läser i andra trådar att jag inte är ensam om att ha hamnat i alldeles för hög alkoholkonsumtion som ett resultat av detta.

Jag har under många år kunnat hantera måttlig alkoholkonsumtion (1-2 glas 4-7 dagar i veckan) men i samband med att jag fick utmattningssyndrom och var sjukskriven började jag dricka vin oftare. Framför allt i samband med att jag skulle göra något som krävde koncentration. Jag blev frisk, men det hände saker som gjorde att utmattningen i form av panikångest, koncentrationssvårigheter och en extrem stresskänslighet kom tillbaka. Sedan 2014 har allt varit en nedåtgående spiral, blev tröttare och tröttare, huvudet funkade sämre och sämre, ångesten blev värre och värre och samtidigt ökade alkoholintaget sakta men säkert.

För drygt två år sedan fick jag en ny VD och vi saknade samsyn i det mesta så vi kom överens om att jag slutar. Jag fick ett sjysst avgångsvederlag och tänkte att nu får jag möjlighet att vila och tänka efter och god tid på mig att hitta något annat. Bara veckor efter att jag hade slutat brakade det dock rejält och jag ramlade hela vägen ner i källaren. Det var egentligen här mitt osunda beteende började. Jag var ensam hemma och "unnade" mig ett glas vin på eftermiddagen för att lindra ångesten.

Mitt avgångsvederlag började närma sig slutet och det fanns inte på kartan för mig att söka jobb. Hur skulle jag kunna göra det när jag var fullständigt utmattad? Vilket jobb skulle jag kunna ta? Fanns inte en susning att jag skulle kunna skriva CV / personligt brev. Jag hade ett inledande samtal med Arbetsförmedlingen och förklarade detta. De var mycket förstående och tyckte att jag skulle kontakta läkare så att jag kunde bli sjukskriven. Sagt och gjort. Men, tror ni att jag fick någon sjukskrivning? Icke sa nicke. De bollade mig tillbaka till arbetsförmedlingen. Då hade jag fått en ny kontaktperson som sa att för att få A-kassa måste man söka jobb... OK. Då var det bara att börja kämpa (fast jag vet sedan mina KBT samtal att det är just det man inte ska göra när man lider av utmattning). Så jag började söka jobb. För att tillgodose arbetsförmedlingens krav. För att klara att skärpa hjärnan var jag tvungen att dricka vin samtidigt. OK, detta var i samband med att jag skrev ansökningar, alltså inte varje dag. Just i detta skrivande nu har jag rest mig flera gånger för att gå och hämta vin, då min hjärna vill ha det när jag skriver (men hittills har jag lyckats hejda mig).

Det var ju egentligen inte relevant för mig att ta en anställning på heltid. Jag gick en starta eget kurs på trygghetsrådet förra våren och för ungefär ett år sedan startade jag mitt företag. Det är jätteroligt, MEN. Det var mycket krävande arbete i samband med detta, så min vinkonsumtion ökade dramatiskt. Företaget går egentligen bra, efterfrågan finns och jag skulle kunna expandera kraftigt. OM JAG BARA ORKADE!!! URK! För att få ork har jag druckit mer och mer vin och nu under sommaren har det spårat ur helt.

Jag har länge velat förändra mina alkoholvanor men inte vetat hur. Hur ska jag få motivation? Hur ska jag kunna vara uthållig (har rättså kass impulskontroll) ? Det är många gånger jag tagit ett glas vin till frukost eller lunch bara för att det är ett sådant fågelkvitter i huvudet att jag inte klarar av att exempelvis ta fram en skål, öppna kylen och hälla i lite youghurt och sen hälla i lite müsli och ta fram en sked för att sedan äta. Det är så mycket att öppna kylen och tappa av lite från en box...Vinet stillade hungern.

Senaste månaden har jag haft mycket oro i kroppen på förmiddagarna och har vid ett par tillfällen druckit vin på morgonen bara för att stilla den.

Den senaste veckan har jag kommit till flera insikter.
Jag har märkt att jag blir supertrött så fort jag dricker vin och att min trötthet numera inte beror på utmattning utan alkohol.
Jag har insett att det faktiskt finns riktigt stora hälsorisker och det på allvar (vilket jag tror kommer att vara den tanken jag vill komma tillbaka till när det blir jobbigt). Under de senaste 5 åren har jag gått upp i vikt mer än 20 kg (vilket är mycket för en tjej på 158 cm). Har en stadigt expanderande ballongmage vilket varken är sunt eller roligt.

Så, då kom det lite fågelkvitter... vad skulle jag skriva nu? Nä, jag går INTE och hämtar ett glas vin nu.
Jo, i onsdags gjorde jag en ansats att bestämma mig för att bli sundare både vad gäller mat och alkohol. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att ta bort både socker och alkohol samtidigt. Så att man inte ersätter ett "sug" med ett annat. Jag har kört LCHF för och det fungerar bra för mig. Jag blir pigg, får energi och tappar vikt (dock funkade det inte förra gången, men då drack jag samtidigt en hel del alkohol, smart va!). Införde att jag inte får dricka alkohol förrän 18.00 och då inte mer än 1-2 glas vin. Det har gått ganska bra hittills. I förrgår blev det 3 glas vin (för att jag glömde av mig) och i förmiddags blev det ett halvt glas för att motverka ångest eftersom jag var tvungen att prestera något.

Mina mål är att få tillbaka min energi och min hjärna, bli av med min övervikt (visar mig helst inte längre) och att snart börja en vit period. Förhoppningsvis en ihållande sådan. Tills dess, en begränsad konsumtion på 1-2 glas per dag. Tycker förresten att jag redan märker skillnad i toleransnivåerna. Kan det vara möjligt?

Min stora utmaning är att jag har så kass impulskontroll. Jag är även mycket dålig på att ta motgångar. Någon som har några bra strategier för att hantera detta?

@Vinägermamman Det är svårt att bryta men du vet att du kan, du har gjort det förut med bravur. Känner så igen mig men när det väl är gjort så blir det bättre för varje dag även om de första dagarna är tuffa. Jag och många andra finns här för dig, och vi vet hur tufft det är. Kan denna dag bli första dagen? Styrkekramar till dig❤️!

@Kristoffer @Ny dag Tack för att ni kikar in och stöttar 🥰. Jag har svårt att få in rätt känsla ang. motivationen igen. Situationen är annorlunda nu mot tidigare, därför måste jag hitta andra tankar/sätt. Svårt. En av faktorerna för att kunna bryta är dock att jag måste kunna fokusera 100% fr a första dagen. Jag kan inte prestera det allra minsta på något annat område, åtminstone inte sådant som jag upplever ansträngande (mestadels praktiska sysslor som matlagning mm) den första tiden. Finns inte de förutsättningarna har jag inte tillräckligt starkt pannben.

En annan del är att jag är en annan person nu än för drygt 1,5 år sedan då jag tog tag i situationen med stor övertygelse och kraft. När jag går tillbaka och läser vad jag skrev då, att jag ville pränta in tankarna och känslorna för alltid, inser jag att det inte går. Jag kan inte återskapa det. Skillnaden mot idag är stor. Då var jag ett vrak och konsumerade 3-4 gånger mer än idag och hjärnan var helt ur led och jag var helt försoffad. Jag mår egentligen ganska bra nu. Bättre än på många år i alla fall. Har fått tillbaka ork och hjärna som jag inte haft på flera år. Det är väl därför jag känner det svårt att nu vara sysslolös och jag mår inte bra av att gå hemma längre. En av känslorna jag dricker på nu är tristess och vantrivsel. Jag känner för första gången på flera år att det börjar bli dags att leta jobb.
Vilket ju är positivt. OM jag skulle få ett jobb vore det en stor skyddsfaktor.

Det jag dock vet och är mycket väl medveten om är att jag måste ta mig ur denna onda cirkel innan det blir ett stort problem igen. Och förutom att sluta dricka måste jag ha något vettigt att göra på dagarna, och det utanför hemmet.

Det är väl här svårigheterna med motivationen ligger. Jag märker inte av några större negativa konsekvenser nu.

Idag borde kunna bli dag1 i alla fall. Kram🤗

Liten kvällsnotering. Det gick bra att bryta igår. Fick motivation av er som skrev hos mig och när jag läser hos andra som kämpar på. Gårdagen och även dagen har avlöpt väl. Har kommit igång ordentligt med mina morgonpromenader nu. Idag var 11 dagen i rad. Det är fortfarande motigt i detta blåsiga kalla gråa väder, men jag har pannben nog att tvinga mig ut nu. Kram och godkväll alla kämpar🤗

@Vinägermamman Vad uppriktigt glad jag jag blir av att läsa dina rader idag ❤️! Heja dig✊! Jag lyssnar varje dag på antingen Beroendepersonligheten eller Tänka klart för att på något konstigt sätt indoktrinera mig med nyktra fakta, kan du ha detta i lurarna medan du promenerar dagligen? Lyssnandet stärker mig på ett positivt sätt. När suget kryper på reflekterar jag över att ja jävlar, nu är det mitt beroende som pratar och den söker sinnesförändring och det betyder att något skaver i mig så nu behöver jag reflektera över vad och varför det skaver för att dricka gör bara att jag kommer förakta mig själv än mer. Så tänker iaf jag göra när jag väl kommer igång med promenaderna som jag vet att jag måste få till och samtidigt vill men suck vad duktig jag är på att ducka det… Gillar att det är mörkt nu så att jag kan gå direkt från sängen till 30-minuters rask promenad innan frukost och dusch. Hoppas du har en fin kväll så ”hörs” vi imorgon. Kram och starkt jobbat!

Hej @Ny dag ! Om du visste vad din positiva energi sprider sig som ringar på vattnet till mig🥰 Tack!
Ska lyssna/läsa böckerna, men på promenaderna har jag alltid sällskap av vår hund och ofta även min man och då vill jag vara närvarande i deras sällskap. Och jag försöker oxå alltid njuta av naturen på promenaderna. Har precis löst ett gymkort, så det blir utmärkt att lyssna under den mördande tråkiga tiden på löpbandet😂.
Jag är väl lite konstig, men för att få rätt perspektiv på nackdelarna med A måste jag ha ett helhetsfokus på hälsa. Därför är motion och kost så viktigt att ha med samtidigt.

Jag har ju varit borta från mitt ”riktiga yrke i många år nu. På 8 år hamnade jag i utmattningsdepressioner 4 ggr. Sista gången var när min mamma blev sjuk och dog. Det är 4 år sedan nu.

Jag har egentligen länge vetat att jag behöver en vettig sysselsättning, men så länge hjärnan var så utmattad som den var har jag inte kunnat se vad jag skulle kunna söka för jobb. Har funderat på olika frivilligorganisationer men inte riktigt vågat ta kontakt. Jag har ju oxå varit så instabil i ork vilket gjorde det svårt att lova något. Detta tillstånd har oxå inneburit att jag känt mig fullständigt värdelös. Skämts bland vänner där alla jobbar på som vanligt.

Nu finns dock en glimt av hopp. Att komma tillbaka, men i en omfattning jag mäktar med. Igår provade jag mina vingar. Jag fick möjlighet att på kort varsel leda en workshop med nya människor, i ny miljö, men med hyfsat tydligt syfte/mål. Det gick bra. Jag kunde fortfarande detta. Det var kul. Jag är så himla glad för detta. Jag vill göra detta igen. Jag hoppas innerligt att de var såpass nöjda att de vill anlita mig igen. Så nu måste jag skärpa mina sinnen, damma av mitt gamla CV och modernisera det (jag har inte kunnat göra sådant på flertalet år). Jag måste också uppdatera mig på, för mig, nya digitala verktyg, nya metodiker mm.

Denna önskan om jobb tror jag får bli min långsiktiga morot. Att inte riskera trött hjärna eller trött kropp pga A.

Jaha, då var man plötsligt dunderförkyld. Och jag som hade tänkt göra både det ena och det andra idag. Det har istället blivit te och soffhäng. Trots förkylning har jag i eftermiddag haft ganska starkt sug, som kommer och går. Igår eftermiddag kom en oförklarlig oro. Men den försvann. Känns med andra ord inte helt stabilt. Men änsålänge håller jag i💪🏻
Önskar alla forumvänner en trevlig lördagkväll! 🍁🍂🕯️☕️

Hej @Vinägermamman!
Förkylning är trist, men du gör rätt i att du tar det lugnt med en kopp te. Kom just på att det var länge sen man själv drack te. Brukar ha lite mjölk i och lite socker. Gott med rostat bröd med smör på till tycker jag faktiskt. Sug förvinner ofta när man är mätt och glad. Krya på dig och ha en fin kväll, trots snuvan, den ger snart med sig.
Kämpa på!

Hej @Flarran ! Tack för omtanken 😊
Ja, te är det som gäller idag med. Apropå te och barndomsminnen så minns jag så väl när vi åkte till landet på helgerna när jag var liten. Det bryggdes Earl Grey. Vi hade stora tekoppar på fat. Man tog en sked socker och rörde med mjölk medans teet stod och drog. Samtidigt doftade det ljuvligt från ugnen där de varma mackorna med svampstuvning och ost tillagades. Sedan hade vi mysig fredagsspis med te och varma mackor i köket medan brasan sprakade i storarummet dit vi sedan gick för att lägga pussel. Mina föräldrar var inte nykterister men drack väldigt sparsamt under min uppväxt. Samma med deras vänner och vår släkt. Jag upplevde aldrig onyktra vuxna som barn. Inte ens på midsommar, jul eller nyår. Mina alkoholproblem har jag tuggat till alldeles själv. I botten finns en mycket dålig självkänsla sedan skoltiden… och den hänger i än idag, även om jag har lättare att förhålla mig till det idag.

Nåväl, idag har förkylningen expanderat från snuva, nästäppa och ömma bihålor till att även omfatta ett kliande rivjärn i halsen. Tacksam att jag inte har feber i alla fall 🤧

Mina föräldrar var väldigt bestämda på att inte sätta upp ljusslingor ute före Lucia. Den traditionen har jag brutit för länge sedan. I år är dock rekord. Vi har tidigare väntat till första advent. Men i år stod jag inte ut längre, så i eftermiddags pälsade jag på mig och vi hjälptes åt att lägga/hänga 100 m ledslinga. Nu lyser det så fint och mysigt.😊
🌟🌟🌟💫⭐️

@Vinägermamman Det är aldrig för tidigt att hänga upp uteslingor i trädgården, november är så trist och mörk så vi behöver lite mys… Vi tog aldrig ner våra slingor utan drog bara ut sladden i våras 🙈🙈. Tänker dock köpa lite fler och göra det ännu mysigare. Har ju sparat mycket pengar på att slippa dricka alkohol så jag tänkte kosta på mig lite nytt. Trist med förkylning och halsont men hoppas du kryar snabbt. Perfekt att då dricka lite te m honung 🍯! Härligt att du håller i trots sug ibland! Tänker ofta på dig och visst fasiken ska vi ta oss genom detta, fortsätta vara nyktra genom att samla på dagar och stapla nya vanor. Jag börjar redan längta efter julen och ledigheten och för första gången på flera år känner jag mig trygg i att den kommer bli bra för att jag vill verkligen vara nykter. Kram till dig!

@Vinägermamman Hej, har läst i fatt här hos dig! 😊 Jag hoppas du är piggare idag och börjar bli frisk nu!
Jag har oxå tänt mina ljusslingor på flera ställen i trädgården trots att det varken är december eller första advent än. Rätt mysigt att tjuvstarta!
Vi kan väl ta följe framöver och kämpa ihop mot vårat sug?
🤗

Dagarna rullar på. Oftast inget sug, men just nu har jag det. Så därför blir det några rader nu. Har ätit lite för lite tror jag. Förkylningen är snart över. Rethosta och tryck i bihålorna som ger lätt huvudvärk. Annars förstår jag inte att jag har varit så pigg hela tiden. Vanligtvis är jag supertrött vid förkylning. Så jag har faktiskt pälsat på mig från topp till tå och gått mina morgonpromenader ändå. Det är minst sagt omväxlande väder. I måndags var det kallt och ganska stilla. Solen sken och havet glittrade. Till och med en segelbåt hade vågat sig ut. Just nu blåser det 18-23 m/s på Vinga, något mindre här på land och regnet har börjat dra in.

@Ny dag @Rehacer Härligt att jag inte är ensam om tidiga ljusslingor😜
Har satt upp ytterligare 25 m längs en mur idag. Hur mår ni idag? Kram 🥰

@Vinägermamman Hoppas suget gått över nu, tänk på HALT! Styrkekramar till dig 💪❤️!
Idag är ingen bra dag för mig, jag ör både låg och arg. Ska inte dricka men det är en sån dag. Ska checka ut från jobbet nu och försöka vila. Det är ansträngande och tröttande att kämpa på i dåligt psykiskt mående. Kram till dig

@Ny dag Påminn mig! Vad stod HALT för nu igen? 🤗
@Vinägermamman Vad härligt att du ändå varit pigg fast du varit förkyld. Det är skönt att komma ut även om det blåser och är kallt.
Jag har en liten hund så jag måste ut, just ikväll tog det emot då vi har riktigt dåligt väder här med gul varning. Men det gick det med. 😊
Ha en fin kväll!

Hej @Vinägermamman!
Jag nös just nu ett par gånger, så här har inte förkylningen gett med sig liksom. Hoppas att du snart kryar på dig från din snuva. Alkoholsug kan smyga sig på när man minst anar, hoppas att du har roligare saker att tänka på. Var nyss och handlade en del mat och dryck, dock inga pilsner utan nu fick det från drickahyllan bli några små burkar med läskeblask - julmust alltså.
Ha det gott!

@Ny dag Mjae, suget är borta nu, men förvärrades av A i HALT @Rehacer HALT står för Hungrig Arg Ledsen och Trött.
Idag var det både Hungrig och Arg, eller rättare sagt irriterad. Det hopade sig till 3 olika irritationsmoment varav ett blev droppen som innebar att jag inte kunde stå emot utan tog en mun vin vid matlagningen🤬. Jag hann stoppa mig snabbt, men så dumt och onödigt. Irriterande och otäckt hur farligt det är om man inte har koll på HALT. Hade jag inte varit hungrig hade jag förmodligen inte blivit irriterad…🙄

Kram och tack för er stöttning. Hoppas ni får sova gott inatt❤️😴

@Vinägermamman Ja, det gäller verkligen att hålla stabilt blodsocker så att det inte slår över i ilska eller andra känslor. Jag brukar ta en näve nötter när jag känner att hungern kommer att slå över i irritation eller ilska och maten inte är klar. Det brukar lugna ned mig😂. Vad bra att du hann stoppa dig, lätt hänt att man skiter i allt och bara sveper ett glas snabbt för att få lugn. Snyggt!

Ha det gott!❤️

@Vinägermamman Styrka💪 till dig som stoppade efter en mun vin. Bort med vinflaskan från köket tänker jag spontant. Sen får man ju ingen berusning efter en munfull men ändå riskfyllt. Jag vaknade mindre arg idag men supertrött efter 10 timmars sömn. Ska analysera gårdagens skav i mig och är lite på spåren som jag behöver ta i tu med. Telefonsamtal som ska ringas, försäkring som ska fixas, något på jobbet…. Hoppas du får en bra nykter dag fyra, vi tragglar på och staplar dagar bort från alkoholen och under tiden försöker vi reda ut våra skav och tänker på HALT! Kram

@Flarran Tack för dina rader! Min förkylning är borta helt nu. Din oxå som jag förstod det!

@vår2022 Tack för pepp!
Haha, nötter brukar jag oxå ta till. Men nu hade jag slarvat med lunchen så det räckte inte med nötter. Brukar också försöka att alltid ha ett kokt ägg till hands.

@Ny dag Ja, vi fortsätter att stapla dagar!! Jag är dock inte riktigt på banan än och känner mig inte stabil. Håller på att fundera över hur jag vill ha det med A framöver. Tidigare har jag tänkt måttligt, aldrig vardagar, aldrig före 18, Max 6 glas i veckan. Men nu funderar jag ändå lite annorlunda. Börjar bekanta mig med tanken att jag nog borde lägga A på hyllan permanent. Men är inte mogen att ta ett definitivt avsked än. Samlar bra stores från andra. Läste häromdagen om Gert Wingårdh, som slutade med alkohol när han var 60. För att orka jobba. Hade tänkt börja igen vid 70, men då såg han ingen mening med det längre.
Jag behöver också påminna mig om de andra hälsoriskerna som finns med A. Inte ”bara” hjärnan och beroendet. Utan blodtrycket, en hyfsat förhöjd risk att få förmaksflimmer, och därmed risk för stroke och med en livslång medicinering med blodförtunnande. Alkohol påverkar kärlen, vilket i sin tur innebär att plack bildas och kärlen blir trängre. Risk för olika cancerformer.
Sitter med min tekopp och skriver. Ska strax upp och pyssla om min surdeg.
Trevlig lördagskväll tillönskas!

Förkylningstider verkar det som. Blev frisk för ett par dagar sedan men nu har jag fått värk i ögonen och är täppt i näsan. Nästan alla runt om kring blir förkylda stup i kvarten. Som tur var ingen feber nu heller.
Jag tänker mycket på skydds- resp. Riskfaktorer. Jag har skrivit det förr, men upprepar hur oerhört viktigt det är med de dagliga promenaderna. Det känns som att de är ryggraden, stommen för att jag ska kunna hålla i både nykterhet och mat. Så på samma sätt som det är en skyddsfaktor är det en stor riskfaktor. Just nu är den biten stabil. Jag köttar på mina 3 km före frukost oavsett väder sen 3 veckor. De första dagarna kände jag ett kraftigt motstånd och olust att gå ut och kunde inte förstå att jag gått i princip varje dag under ca ett års tid tidigare. Och nu är jag tillbaka. Det är så skönt. På precis samma sätt fungerar det med alkoholen . Det är lika stort motstånd att sluta dricka som att börja promenera. Nu är jag dock tyvärr inte helt på banan med A än. Det blev ett par enstaka glas under helgen. Men inte i smyg. Och inte dagtid. Jag tänker också att det är en livslång förändring jag gör. Tror aldrig man kan släppa fokus, vare sig vad gäller motion, alkohol eller mat. För mat är också viktigt. Äter jag ”fel” mat blir jag trött och slö. Så, receptet är ett komplett hälsoplanerare.
Önskar alla kämpar extra styrka och en trevlig kväll!

Nu faller den första snön här. Morgonpromenad avklarad. Förkylningen släppte.
Inget sug igår överhuvudtaget. Inget sug= ingen kamp= mer energi över till annat!
Önskar alla en finfin vinterdag ❄️☃️