Måste bli ett slut på detta!

Hej!

Jag är 57 år gammal, kvinna, och beroendet tar mitt liv. Det måste bli ett slut på detta. Skammen och ångesten varje gång det spårar ur - hemsk, ändå trillar jag dit igen. Utan att älta detaljer, det har jag gjort tillräckligt för mej själv, så känner jag nu att botten är nådd. Jag lever ett bra liv med snäll make och bra jobb. Det är skönt att hitta detta forum och få känna att man ändå inte är ett alldeles hopplöst monster. Den här gången ska jag klara det, finns ingen annan väg. Min man säger inte så mycket, han dricker själv för mycket ibland och vågar väl därför inte slå näven i bordet. Man nu känne jag att hans tålamod börjar tryta. Hur kul är det att ens fru slocknar framför TVn på kvällen?
Jag bor på en liten ort där det är svårt för att inte säga omöjligt att vara anonym så jag känner inte att jag kan söka professionell hjälp. Jag tror också att man kan klara det själv. AA är hur som helst inget för mej, det känner jag.
Jag vet att jag kan och nu har jag bestämt mej. Ska följa med forumet och er andra.

Kram!

Profile picture for user Lisamari

Välkommen

Bor också på liten ort, känner också som dig att det är svårt att söka hjälp, eftersom det skulle komma fram på något vis. Jag har fått enormt stöd av forumet.

Att också skriva ner sina tankar både glada och lessna tycker jag är en bra hjälp att hålla sig kvar.

Det ska bli spännande att följa din resa
Kram
Lisamari

Profile picture for user santorini

för ditt välkomnande! Det känns hoppfullt att det går bra för dej, jag ska också klara det. Ska checka forumet så ofta jag hinner och läsa.

Bra dag, känns skönt att ha tagit ett beslut, känns att det är på riktigt. Har läst lite av era inlägg ikväll, så mycket kloka ord. Så många kloka människor som fallit ner i beroendet men kämpar sej upp. Jag förbannar mej själv så ofta, hur kunde jag hamna i detta? Jag är ju inte dum, jag fattar att det går åt helvete att hålla på dricka för mycket. Nu känns det bäst att fokusera på det positiva istället för att älta det gamla. Jag njuter av friheten att ha klara tankar. Var på zumba igår och tröttade ut mej, skönt men inte för att jag har sug utan bara för att jag har en bra känsla av att vilja ta hand om mej och komma i form. Imorron ska jag återuppta simningen. Ser med tillförsikt på framtiden.

Profile picture for user Stigsdotter

Viktigt att ta hand om sig. Jag tror att jag ska gå och simma ikväll jag med och inte frestas att stanna kvar här på jobbet där det kommer att bli raj-raj...

Gommoron! Jag kommer just från simhallen där jag simmat 800 meter! Så glad att jag återupptagit det, vatten är mitt rätta element. Det är viktigt att skaffa nya(nygamla) goda vanor när man slutar dricka för då har man mindre lust att förstöra det goda man uppnått. Varför har jag inte simmat på söndagmornar på flera år? Tja gissa det, har inte varit i körbart skick. Lycka till alla!

Profile picture for user Vildvuxna rosor

Härligt att du "hittat" simningen igen. Idag har jag min 4 :e dag sedan jag valt att ta en dag i taget, känner mig utsövd och idag ska jag vara nykter. Det har gått förvånansvärt bra, och jag sover bättre och känner mig lugnare än på länge. Jag har inte druckit varje dag, men jag har svårt att inse när jag ska sluta, så ångest och minnesluckor, svikna löften har följt med som ett brev på posten. Men eftersom jag flytt ifrån mig själv hela livet så känns det bra att jag idag iaf inte längre flyr. Jag vill vara med i livet, och inte förspilla bort det på flykt. Tack igen för att ni delar med er av era erfarenheter.

Som svar på av Vildvuxna rosor

Javisst sover man bättre! När man druckit somnar man fort men sömnen är inte bra och sen vaknar åtminstone jag i vargtimmen och får ångest. Nu kan jag ligga vaken om så är utan ångest. Jag vet vad jag gjort och inte gjort. Idag känner jag sug av och till men det finns inget hemma och jag ska för övrigt inte ha nåt heller. Sug får man räkna med och man behöver inte ge efter. Vi kämpar på, vi har så mycket att vinna!

Tja en månad sen jag var här och det höll inte över första helgen. Men det gäller att ta nya tag. Jag måste sluta annars kommer jag säkert att supa ihjäl mej. Förr eller senare blir det ju så, vilket slöseri med livet. Det här går inte. Nu ska jag hålla mej på forumet. Tack för hjälpen alla här!

Hej och välkommen tillbaka, jag har oxå beslutat mig för nya tag. Jag trodde i min enfald att det ine skulle vara så svårt, inte heller att det faktiskt var så att det är noll tolerans som gäller för mig. Jag har lovat mig att vara här på forumet så mkt som möjligt, det är ett otroligt stöd.

vildvuxna rosor, skönt att se en "gammal bekant"-:) Den här gången ska vi klara det! Noll är det som gäller, det går INTE att tro att man kan fuska. Vi ses imorron!

som du ser i min tråd har jag börjat om flera gånger och fallit igenom till helgen. Nu är det helg och jag har inget hemma så vad jag än vill så finns ingen alkohol. Det ger mej en chans att få en vecka i ryggen till nästa helg. Om jag klarar julen och nyårsafton det vågar jag inte säga än men mitt nyårslöfte ska i alla fall bli "alkoholfri". Vi är otroligt många smarta välfungerande människor som hittat hit, det hjälper mej att inse att det inte är mej det är fel på utan att jag utveckat ett beroende. Nåt som gått snett och kopplar fel i hjärnan. Det blir inte lätt men är tvunget.

Profile picture for user Vinarina

...men det är ok, gäller bara att inte ge sig! Det påstås om Edison att det tog honom ca 2000 försök att skapa en fungerande glödlampa. När andra människor påstod att han hade misslyckats svarade han: "Nej, jag har inte misslyckats. Jag har kommit på tvåtusen sätt att inte göra en glödlampa."

Vet inte om det där är sant men jag är ganska så säker på att de flesta som lyckas med något gör det för att de vågar/orkar försöka igen. Och igen... och igen... och igen...

Jag har hängt här ett tag, läst men inte skrivit så mycket. Nu är det ett nytt år och på nåt sätt känns det hoppfullt. För mej är det här definitivt en vändpunkt, NU är det slut med alkoholen. Jag har sagt det förut men nu är det på allvar.

Profile picture for user Maria42

Hej! Är också klar med alkoholen, blev självklart fullast igår, blir alltid det. Men nu är det stopp. Idag tar vi inte första glaset!!. Har tyvärr druckit närmare 2 flaskor vin varje dag sista halvåret.

så skönt det ändå känns att man inte är ensam! Vi kan väl följas åtmot nykterheten? Jag är så fruktansvärt trött på detta livet men ändå, på nåt konstigt sätt så tar man till vinet för att lindra ångesten när man druckit för mycket. Sjukt! Men nu känner jag mej färdig med detta och redo för ett bättre liv med andra valmöjligheter.

Tillsammans ska vi klara det, har just nu jätteångest eftersom jag inte har en susning om vad jag sa igår. Känner mig konstig i huvudet, är livrädd att jag ska få kramper, har hört att man kan få det när man slutar dricka. Vill bara sova, känner mig jättetrött.

Profile picture for user Blacky

Maria42 och Santorini jag hakar gärna på er resa under kommande år :)

Kan bli ett jättefint år som kommer med en dag i taget!

Kram

Maria och krigarn, nu ska vi göra det här nya året till det bästa. Vi är säkert fler som hakar på. Det är bra att läsa och skriva här, det känns skönt att man inte är ensam om att bära sej så här destruktivt åt.

Hej Krigaren och Santorini. Snart har vi klarat första dagen, och imorgon tar vi inte första glaset. Kram!

Ja Maria, idag har jag verkligen inte varit sugen heller. Eftersom jag ramlade igår och stikade lillfingret ur led så har jag en bra påminnelse om hur det går. Dessutom har jag en bula i panna så jag kommer nog att gå säker för sug ett bra tag i alla fall. Kanske en nyttig läxa trots allt.

Profile picture for user kalla

Jag skall slå följe med er, även om jul och nyår gick bra i år.Var nykter i 6 månader men under sommaren började jag igen.Dom senaste månaderna har det barat ökat, börjat gömma vinet så inte sambon skall se hur mycket jag dricker. Hatar mig själv när jag gör så, men nu skall jag göra ett helhjärtat försök.

Vad kul att vi är flera som fått nog, jag höll upp april-juni men sedan var det kört igen och värre än någonsin. Känner igen mig, jag har också gömt och dolt för maken hur mkt jag dricker. Har äntligen förstått att jag är alkoholist. Nu ska jag lyckas, 2012 ska bli mitt år!

Profile picture for user PersonligaPersson

Många vittnar om att missbruket ökar efter att man faller dit igen efter en vit period, och blir värre än innan man blev vit. Antagligen ett resultat av att självkänslan går i botten helt med känslan av misslyckande och bristande självkontroll.

För mig har det också varit så, och därför har jag insett att jag och A är färdiga med varann.

Idag på förmiddagen, nyårsdagens förmiddag alltså!, satt jag och skrev ett arbete för skolan. Det tog fyra timmar. Det hade jag aldrig gjort om jag hade druckit igår.
Nykterheten är det bästa som hänt mig, efter mina barn.

Så skönt att få höra att nykterheten är det bästa som hänt dig, efter barnen självklart. Har haft en totalt sömnlös natt nu på väg till jobbet, idag slipper jag oroa mig om jag luktar bakfylla. Det känns skönt

Hoppas ni alla har en bra dag. Jag har ledigt en vecka till och tur är det för imorse hade jag fått en rejäl blåtira runt ena ögat, känns för jävligt. Jag trodde jag skulle slippa det eftersom jag slog mej uppe vid hårfästet men icke. Smög ut och köpte täckstift men det funkar inte så bra. Eftersom det regnar är solglasögon inte heller en lösning. Förhoppningsvis är det bättre imorron så det går att kamoflera... Inte är det väl skamligt i sej, vem som helst kan ju halka, men när jag själv vet att det är alkoholrelaterad. Jag hade samma sak för sex år sen vilket gör det pinsammare. Tur i oturen ändå att jag inte slog ut nån tand eller så, jag fick nån sorts mikrosvimning. Inga vittnen utom min man och han är lyckligtvis inte arg på mej. Konstig karl, han måste verkligen älska mej trots att jag de senaste åren alltmer blivit en fyllekärring. Nu ska jag bli värdig honom. Smällen i sej har definitivt gett mej ännu starkare motivation att bli nykter, så nånting gott förde det med sej. Så här vill jag aldrig mera må.

Tänkte på din man, pratar ni om det efter åt. Här nämns det inte när jag tuppat av på soffan eller gjort något ännu värre(vilket jag har). Att min man älskar mig tvivlar jag inte på,men tycker att det är lite konstigt. Denna gången har jag tänkt vara ärlig mot min omgivning om varför jag inte dricker och även mot mig själv genom att inse att jag inte kan dricka mer.
Jag hoppas att jag denna gången kan komma ihåg känslan som jag har i dag, att jag vill vara nykter och att jag väljer det.
Så jag tar ett steg i taget på en lång väg!

vi pratar inte om det efteråt. När jag somnat i soffan kan han komma och stänga av TVn och ryta "varför går du inte och lägger dej istället för att sitta där och sova?!" Men inget som tas upp dagen efter. Det känns faktiskt som nån beskrev det, i en bok tror jag, som att ha en flodhäst i vardagsrummet. Man ser den men låtsas inte om den. Ibland har jag tyckt att det vore bättre om han blev arg eller ställde ultimatum men han är inte en sån som vill ha konflikter. Dessutom dricker han själv för mycket ibland och då är det väl svårt att klaga på nån annan. Men hans drickande har en annan karaktär än mitt.
Jag har sagt till honom att jag vet att jag dricker för mycket och att jag ska sluta vid nyår. Nu blir det en extra skjuts enom att jag har fallit och fått min synliga blåtira. Det blir tydligt för alla som ser mej. Kanske jag inte ska försöka hitta bortförklaringar utan säga att jag drack för mycke på nyårsafton och ramlade. Kanske jag ska vara öppen med varför jag slutar. Jag misstänker att det kommer att bli svårt att sminka över redan efter en vecka men inte vet jag om jag har lust att gå ut med det bland kollegor heller. Hur det gått till. Nå jag har lite tid på mej att fundera på det. En dag i taget. Men det fungerar som ett jäkla bra antabus just nu...

man man jobbar ofta borta i veckorna och då har jag haft möjlighet att dricka även till vardags. Gömma Bib i garderoben osv. Det har hänt att jag druckit upp en massa av hans öl men inte ens det har han nämnt fast det är uppenbart. Jag vet inte om det hade hjälpt om han skällt eller konfronterat mej. Knappast. det hade bara gett ännu mer skam. Man måste vara redo själv för att sluta.

Är vi gifta med samma man :D Nej, jag tror inte att det hade hjälpt att skälla på mig heller, men vi skulle nog pratat om detta tidigare. Jag vill helst inte ha någon sprit hemma alls, men känner att det är svårt att ställa sådana krav på någon annan. Hur gör ni andra och vad säger era partners?

Som om inget hänt dagen efter, skrattade till, exemplet om flodhästen var klockren! . Men till slut fick min man nog och även tonårsbarnen som är helt nyktra för de tycker alkohol(jag) är så äckligt. Jag har gjort bort mig så många gånger, och ändå fortsatt. Har varit helt inställd på att sluta 1 jan men ändå fick jag känslan idag när det var superstressigt på jobbet att det skulle vara gott med lite vin ikväll!!
Hur är man funtad? Det blir ju inte lite, det blir 2 flaskor för maken är mkt måttlig, han tar 1 glas och är nöjd, resten tar jag o ibland blir det lite whisky också pm maken har lagt sig. Nej usch, idag ska jag inte dricka!!

bästa vänner, ännu en dag. För varje dag känns det bättre ändå. Åtminstone nykter och inget sug alls, tvärtemot snarare, äckel. Jag sover dåligt och min blåtira tycks bara bli större men det är ju övergående. Jag försöker se det som min bästa antabus, jag behöver inte ens fundera på att fortsätta dricka. Inte med detta bevis i spegeln. Men skammen är tung; hur ska jag undvika att visa mej? Fast man kan ramla och slå sej i vilken situation som helst så vet jag själv att den här är alkoholrelaterad. Usch ja, önskar jag kunde vrida tiden tillbaka och slippa detta. Men nu är det så här. det kunde varit värre. Jag önskar er alla lycka till idag.

Önskar dig också en riktigt bra dag! Förstår din känsla av skam, har själv den eftersom jag inte vet hur nyår slutade, har inte orkat ta reda på det heller. Är nu nykter dag 3 och det känns bra, har dock inte sovit i natt heller, ska nu jobba och vet ej hur jag ska orka med dagen. Men bör väl sova inatt, hoppas jag. Kram!

Ja Maria vi går in på dag 3 och denna gången känns det rätt ok, även om min hjärna måste vara felprogrammerad. När stora killen ringde om lite problem på sitt jobb i går, gick min hjärna till ett glas vin. Fast jag bara minuterna innan satt och var så nöjd med mig själv, men lät ju bli så jag somnade ganska nöjd ändå.
Ny dag och nya utmaningar, hoppas att alla får en bra dag.

ser att du Maria också sover dåligt. Det ger sej nog så småningom efter några sömnlösa nätter. Kämpa på.

Hej alla ni som kämpar, jag vill gärna hänga med på er resa. Jag har misslyckats med mina löften, och är ordentligt trött på mig själv just nu.
Jag börjar idag och idag ska jag välja att vara nykter.

Profile picture for user Stigsdotter

Flodhästen i vardagsrummet

Visst är det så att man inte pratar om det. Dumt för fler skulle nog bli hjälpta av att prata mer om det. Själv gjorde jag bort mig rejält en jul hemma hos min mans släktingar men ingen nämner det efteråt eller frågar hur jag mår (vilket ju faktiskt är en ingång till ett samtal, eller hur? Man behöver ju inte säga att "jag tycker du dricker för mycket").

Jag kan bekräfta att man inte bryr sig om skäll, tvärtom. Min man klagar på att det försvinner i flaskorna "det är ju för fasen bara slattar kvar, så här lite skulle jag aldrig lämna!!" ryter han åt mig och jag bara rycker på axlarna och funderar över vilken flaska jag kan ta en klunk ur för att lugna ilskan som jag känner (ilskan kamoflerar skammen gott och har jag druckit den dagen så skriker jag tillbaka åt honom att jag inte har en jäkla aning om vad han gormar om).

Men, det är viktigt att vara ärlig, inte minst för att man då får hjälp att komma ihåg. Omgivningen som känner till problemet men inte vågar prata om det blir också lättade tror jag och hjälper gärna till. Så har jag upplevt det i alla fall, svärföräldrarna var mycket noga med att köpa speciella goda drycker till mig till julen efter att jag sagt att jag inte vill dricka mer nu. För att jag inte vill dricka helt enkelt. Mer behövs inte sägas!

Som svar på av Stigsdotter

Jag har inte läst boken men borde kanske göra det.

Min ångest lättade när jag pratade med min syster nyss och erkände att jag druckit för mycket när jag ramlade och att jag har problem med att sätta gränser. Jag sa också att hon inte behöver oroa sej för mej för att jag nu lagt av. Jag begriper själv att det är åt helsike. Såklart har hon märkt att jag dricker för mycket. Vi har ju en far som tidigare var periodare så mina syskon har nog antennerna ute. Att erkänna det för henne sätter ett ansvar och en press på mej att lyckas som jag inte tror att jag behöver just nu men kanske längre fram i nykterheten när man börjar bli tuff igen. Är det inte så att så länge man inte erkänner eller pratar om det med nån så kan man fortsätta dricka och låtsas att det inte är nåt problem?

Jag är ändå glad att ingen skällt på mej eller försökt prata mej till rätta. För mej är det här ett beslut som måste komma från mej själv. Skulle min man skällt på mej och konfronterat mej så hade det bara ökat min ångest och min konsumtion när jag varit ensam hemma. Hade han hittat mina gömda flaskor skulle jag skämmas ihjäl.

Jag tror så här med lite perspektiv (och ett bra täckstift:-) att min blåtira är en välsignelse. Jag behövde en smäll för att fatta att det är allvar nu.

Jag vill än en gång uttrycka min tacksamhet till er som skriver här, för era kloka ord och uppmuntring. Ensam är det tufft men tillsammans med er kommer det att gå bra!

Profile picture for user ÄnnuEnVindåre

Hej alla!

Jag är inte ny egentligen, jag har läst här från och till under loppet av flera år, men det här blir mitt första inlägg. Jag tror att det är dags idag för att det just här och nu finns flera trådar och personer som är precis som jag. Kvinna, 41, en vinpimplare som är svindlande nära gränsen där det går tokrätt åt helvete.

Jag har nog varit på denna vägen, mot alkoholismen, sedan jag var 25 och började gå ut många dagar i veckan. Sedan har det gått vidare med stadig kurs men olika hög fart, med långa perioder då jag naturligt druckit mindre, på grund av krävande jobb och annat. Men visst har jag långsamt blivit mer och mer upptagen av att tänka på nästa gång jag ska få dricka mitt vin. Idag kan jag se att jag på förra jobbet la mitt schema så att jag skulle kunna dricka ett antal dagar i veckan utan att behöva gå upp och börja tidigt dagen efter. Jag kan också se att det inte finns en enda släktträff eller kompisbrunch de senaste 10 åren jag inte varit mer eller mindre bakis på. Dock alltid på rätt sida om skranket, jag har alltid dykt upp och ingen har märkt något(eller?).

Under de senaste åren har jag haft en pojkvän som på kvällarna varit hemma med barn och och jag har samtidigt varit hemma med vin. Har väl inte trott vare sig att jag var välkommen dit eller att han skulle kunna leva med att jag hade ett för vidlyftigt socialt liv. Jag har suttit helt fucking jävla ensam fem dagar i veckan. Och träffat honom två. Och då gärna delat på en vinare. Nu senaste året har jag pluggat. Detta har inneburit typ fem föreläsningar i veckan. Hade man tur var de på eftermiddagen. Alltså inga tidiga morgnar - ingenstans att vara= VIN VIN VIN! Nu är jag färdigstuderad och arbetslös och har inget alls jag måste göra. Vin vin vin. Jag dricker 2/3 flarra framför teven medan jag handarbetar. Somnar vid midnatt. Vaknar klockan 9. Känner mig lite seg. Ungefär kl 11 så slår den så till. Den jublande glädjen i insikten om att jag snart kommer dricka vin igen! Ren glädje. Men också isolering, sjunkande framtidstro och tillit, tilltagande bukfetma, bristande intresse för relationen, alla relationer. Men jag gör det. Jag får snart dricka mitt VIIIIIIIIN! Kl 21:15 ringer jag min pojkvän och säger godnatt. Sedan är det fritt fram.

Såhär har det sett ut under kanske ett halvår. Men nu trillade jag igenom. Kanske för att jag läst mycket här under en period. Då kan jag inte hålla det ifrån mig. Att jag är precis lika förbannat upptagen med att tänka på alkohol som alla andra. Att det inte är någon skillnad. Att det har tagit över mig helt. Även om jag inte har minnesluckor, bråk, bortgjörningar (för att jag är så förbannat ensam), tappade plånböcker, missade skyldigheter eller annat. Jag har gömt mig bakom att jag inte kommit så högt i tolvfrågerankingen. Förrän idag när jag fick svara jag på många av frågorna.

Ja ja, tack om någon orkat läsa ända hit. Jag tror att den enda början är genom ärligheten. Har jag skrivit det här är det sant och måste på något sätt kommenteras i framtiden.

Just nu sitter jag väldigt oduschad i mjukisar och har inte tränat, inte kollat jobb, inte ringt någon kompis, inte hällt ut den halva vinaren jag har till ikväll. Inte gjort något annat är storknat av ångest.

Ni som är på denna tråd, plus jenni i din, det verkar som att många är på samma plats och jag hoppas att jag får vara med och stötta er och att vi kan hjälpas åt!?

VinDåren

hjärtligt välkommen i klubben! Nu är rätta tiden för nystart. Ja vi är så lika vi vindårar. Just glädjen över att snart får jag dricka mitt vin, men ack hur kortvarig är den väl och hur man får betala priset med ångest och skam efteråt. Det är ju inte värt priset om man skulle väga för-och nackdelar. Men just då gör man inte det. Jag kunde ringa och kolla om min man tänkte komma hem på kvällen (han reser i jobbet) bara för att få veta om det var fritt fram att dricka. Ibland gjorde jag det och la mej innan han kom hem och hoppades att han inte skulle märka nåt. Fy fan så korsiktigt tänkande. NU känns det underbart att jag kan ta bilen när jag vill, behöver inte fundera på hur mycket jag drack igår och när det kan tänkas vara ur kroppen. En sån frihet!
Just att tankarna ständigt var kring när får jag dricka, har jag tillräckligt hemma, luktar jag bakfylla? Inget värdigt liv. Men som vi ju också vet så är hjärnan kapad och det är inte alltid så enkelt som det tycks mej just idag. Det är ett kemiskt beroende, en allergi som nån så pasligt skrev. Vi kan inte dricka ett glas eller två för vi funkar inte så helt enkelt. Och kommer aldrig att göra det heller, det är lika bra att inse det från början. Jag har som sagt varit utan iett och ett halvt år och trillade dit på ett glas champagne så det ska jag inte inbilla mej fler gånger. En dag i taget visserligen men i mitt fall vet jag att det måste bli för gott och det känns riktigt bra att ha den insikten. Lycka till, Vindåren:-)

Som är så lika, jag är idag 45 år, gift och 2 tonårsbarn, den ena är myndig men båda bor hemma. Jag är en riktig vintant, är nu på väg hem från jobbet och suget efter vin är oerhört, trots att jag vet att jag inte kan dricka. Jag har berättat för min familj och de är jätteglada för beslutet och det har även gjort att jag stängt en bakväg. De skulle bli oerhört besvikna om jag än en gång inte höll vad jag lovat, då skulle nog den äldsta få nog tror jag. Jag måste stå ut detta sug!!

Som svar på av Maria42

Det sätter extra press på oss och gör det svårare att börja igen. Min man vet också att jag länge tänkt på att sluta, jag har slutat många gånger för den delen. Nu är det upp till bevis att jag menar allvar.

Sug är inte farligt, det måste vi lära oss. Sug kan inte få oss att dricka. Sug går om när man inte ger efter. det gäller att hitta annat som distraherar när suget kommer.

Kämpa på! Jag mår bättre idag som tur är. Hoppas vi får sova bra inatt.

Heja dig Maria! Jag har själv haft ett långt samtal med mina närmaste och känner ett sådant stöd, men även mer krav på mig denna gången.
Så nu gäller ett steg i taget och sträcka på ryggen för ett klokt beslut.

Hjälper oerhört mycket, dricker citronvatten och härdar ut suget, det har inte gett med sig än. Hoppas verkligen att vi får sova inatt. Kram på er!

Profile picture for user trollnäsa

Jag är med i klubben. Ibland tycker jag att det är svårt att följa trådarna, detta forum borde utvecklas. Men jag jag läst er alla, och speciellt vindåren hälsar jag varmt och kärleksfullt välkommen.

Kalla, Maria42, Santorini och alla ni andra, räkna med mig också! Vi VILL ju!

Kära vindåren, du skriver vad de flesta av oss redan har upplevt! Helt otroligt vad det finns många härliga ärliga kloka eller ska vi säga insiktsfulla istället ;-) människor det finns här!

Men jag tror inte ens man står ut för att han älskar en precis. Men han är väl lika fången av ens dompterande av att DETTA FÅR VI INTE SNACKA OM FÖR DÅ MÅR JAG DÅLIGT OCH BLIR GENERAD! och då gungar hela alltet och då är det bättre även för honom att låtsas som intet. Men till slut tror jag det brister. Har ni sett My Skarsgård på Skavlan? Så fantastisk! Men hennes äktenskap tog slut på grund av hennes alkoholism, eller rättare drickande. Vi nöter ner våra män tror jag och så mår vi dåligt på kuppen av det också. Vi människor känner ju av otroligt mycket mer än vi kan sätta ord på. Maken blir en seismograf. Men erkänner man och vill ändra sig, ja då växer man flera meter och alla troll spricker. Barnen är alltid beredda att förlåta, det är ett under! Kram till er allihopa och godnatt! Även om vi inte sover, är vi åtminstone inte bakis i morgon... ;-)

Bibliotekarien, så mitt i prick, exakt så är det. Dag 4 idag, har faktiskt sovit hyfsat inatt, känns jätteskönt att vakna pigg och inte bakfull. Nu kämpar vi vidare!!

och ni andra. Jag har också sovit riktigt bra idag och mår mycket bättre. Undan för undan så sjunker ångesten när man börjar få tillbaka tron på sej själv. Vilket fantastiskt gäng vi är här, vilken klokskap och stöd. Håller med den som sa att det är lite svårt att följa trådarna men man får försöka läsa i kapp. När jag börjar jobba igen nästa vecka kommer jag inte att vara lika aktiv här förstås. Jag önskar alla en bra dag. Det blir bättre och bättre!

Godmorgon alla!
Har sovit som en stock i natt och inga mardrömmar, så nu är det dag 4 och det känns rätt bra. Även om det kommer en och annan svacka under dagen. Känslan av att vakna utan bakrus eller ångest är härlig och den skall jag försöka komma ihåg länge, också känslan av att slippa smussla och ljuga skall ligga i den burken.
Så jag hoppas att vi alla får en dag, där vi är starka och väljer kloka vägar i dag!

Profile picture for user ÄnnuEnVindåre

Hej och tack alla för ett fint välkomnande som har gjort mig glad!

Vindåren

hoppas alla haft en bra dag och en bra kväll. Jag har två busiga barnbarn här så jag hinner inte skriva så mycket men jag har fullt upp. Mår bättre dag för dag nu!

Efter jobbet skulle jag ut och äta med min mamma och mina barn, jag och mamma brukar alltid dricka vin då ( även hon dricker för mycket). Gruvade mig lite för det men det gick bra, kände lite sug men inte så farligt. Har faktiskt varit en bra dag, vad duktiga vi är alla som kämpar!!

Profile picture for user viktoria

Härligt Maria, varje seger som läggs till i erfarenhetsbanken, avdelning "hantera livet nykter", blir din styrka och självförtroendet kan frodas. Vi ska behandla oss själva med kärlek♥

Heja dig Maria! Var nu riktigt stolt över dig själv och tänk vilket jättesteg det är. Jag hoppas jag kan vara lika stark på fredag när vi skall på middag hos goda vänner.

Vad glad jag blir, detta forum är en ovärderlig hjälp, jag pratar mycket med min man om detta, men han förstår inte riktigt, han är en mindre än normaldrickare. Men sen har jag ingen jag kan prata med om detta.
Kalla sänder styrketankar till dig så att du klarar fredagen, du kommer känna sug men tänk på vad stolt du kommer att vara över dig själv på lördag morgon när du vaknar pigg och nykter istället för bakfull och superångest. Kram!

Tror också vi måste visa oss själva lite hänsyn och kärlek och omtanke: vi tål inte alkohol och då behöver vi tas om hand på andra sätt. Det att vi som skriver här är fungerande tänkande människor, gärna med kontroll i övrigt på tillvaron, visar att det inte är vår svaga "personlighet" eller dåliga "karaktär" som gör att vi ändå ballar ur när vi dricker utan något helt annat, jag tror genetiskt. Om det berott på vår person hade vi ju inte mått dåligt helt enkelt.

ni alla ger oss på vägen. Visst är vi duktiga och det du skriver bibliotekarien att våra problem inte beror dålig karaktär eller svag personlighet, ja så är det ju. Det är just för att vi fattar och bryr oss som vi mår dåligt. Det som jag har så svårt att förstå är hur man kan förstöra för sej gång på gång FAST man fattar. Det är nåt genetiskt, jag har olika missbruk i släkten. Nu gäller det bara att fokusera på det positiva, att vi slutat och se framåt. Sen med några veckors nykterhet bakom mej tror jag att jag kan börja förlåta mej själv för all förlorad tid till alkoholen. Det är sånt som börjar kännas nu när man ser klart på tillvaron och inte kan fortsätta att döva känslorna. Jag får bara vara glad att jag inte gjort nåt oreparerbart. Jag menar mitt äktenskap har hållit, mina barn har inte genomskådat mej, tror jag i alla fall, och jag KUNDE ha åkt fast för rattfylla i värsta fall. Inte för att jag kört bil i fyllan men om man dricker mycker flera dar i rad så kanske man har promille kvar i blodet. Hade det hänt så vet jag inte hur jag klarat skammen. Nå nu är den faran över.
Ett tag funderade jag på att köpa en alkomätare för säkerhets skull men dåinsåg jag verkligen att jag har problem och att inte DET var lösningen.
Jag är så tacksam idag när jag vaknat och mår bra och börjar min 5:te dag av det nyktra nya året. Jag är inte alls orolig utan är beredd att ta problem och sug som det kommer. En dag i taget. Vilken frihet att slippa handla vin till helgen, fundera på om det ska räcka, att kunna åka och hälsa på mina föräldrar utan att fundera på om jag kör för tidigt.
Ha en bra dag alla!

Av er , jag håller med och jag har vaknat till min tredje dag och mår bra. Nu idag är jag stark, och jag hoppas att det ska hålla i sig. Det är ju bara jag själv som kan välja vilket liv jag vill ha.
Tänker på alla "fällor" det är lätt att hamna i. Men jag har tagit till mig tipsen här på forumet. Och jag behöver just nu bara komma ihåg känslan när man vaknar när man druckit kvällen innan, behöver inte vara så att det är mycket, men skillnaden är jättestor om man inte druckit. Jag är allergisk emot alkohol. Som någon skrev här på forumet så är det ju bara första ölen som är god, och det kan jag vara utan. Vinsten att låta bli känns som ett fullgott alternativ att välja bort A i livet.

Idag är jag trött, har sovit hela natten men drömt massor, kan inte minnas när jag drömde sist!. Har ändå varit en bra dag, inget direkt sug. Var och handlade på eftermiddagen och såg alla som måste hinna till bolaget och stod och kollade hur det har öppet i helgen och jag kände mig bara glad att jag inte behövde bry mig om det. Idag är jag nykter och det är jag glad för, ska lägga mig tidigt och vakna utvilad imorgon. Normalt hade denna helg blivit rätt hårt drickat torsd- förmodligen söndag och jag skulle kommit som ett vrak till jobbet på måndag. Ser fram emot att komma utvilad till jobbet på måndag. Kram på er, vad bra vi är!!

Jag känner precis som du Maria, vad härligt att inte behöva se till att man har tillräckligt med vin hemma. Och ja, det skulle säkert blivit att dricka från ikväll och till söndag, om det inte tagit slut före det förstås. Jag drömmer också massor, tror det är nån sorts utrensning i hjärnan. Vi kommer nog att drömma att vi dricker och vakna alldeles förskräckta eller glada att det bara var en dröm. Jag känner friheten av att jag kan köra bil imorron, kanske hälsa på släktingar. Tidigare har jag faktiskt varit fånge i mitt hem på helgen eftersom jag varit bakfull eller i alla fall inte vågat köra bil. Vad duktiga vi är!

Dagen kändes kanon, vi var och handlade och det kändes skönt att slippa bolaget. Sen åt vi en god middag och allt var toppen, då helt plötsligt slår det till. Alla jävlar dumheter jag gjort, sagt
och till och med det jag tänkt börjar mal huvudet. Händelser spelas upp som en film i huvudet, ivanliga häller jag i mig 2 snabba glas vin och filmen stannar. Nu skall jag lära mig att leva med detta och förlåta mig själv. Känns som om det här kommer bli en lång natt, men denna gången skall jag reda ut det. Och om det inte ger sig på några timmar får jag väl titta på små kronorna spela final vi två tiden.

Ny dag med nya möjligheter. Jag har sovit sämre inatt men det beror mest på att jag har ett hostigt barnbarn här. Jag var upp i natt, kokade te och läste lite här. Blev att tänka på vad du skriver kalla, om att alla dumheter börja mala runt och tråkiga händelser spelas upp som en film. Vet du då tänkte jag på att vi bestämmer faktiskt över våra tankar. Vi kan stoppa filmen och aktivt bestämma oss för att tänka på nåt annat, nåt roligare. Det gör jag ganska ofta när jag ligger och ska sova och kommer på mej med att tråkigheter maler runt. Då tänker jag stopp, det här vll jag inte tänka på mer och börjar fantisera om sommar, sol, vad som helst som känns bra. Låter som präktigt flum men det fungerar oftast. Vi måste nu träna på att se framåt och vara stolta över våra framsteg istället för att skämmas för det som varit. Det tjänar ingenting till. Detta skriver jag som en påminnelse till mej själv.
Igår kände jag faktiskt för första gången på länge ett stråk av lycka som drog igenom. Ännu lite flum men riktigt lycklig har jag inte varit på länge tyvärr. Inte när jag avskytt den person jag blivit. Det finns så många kloka kommentarer om just det i nån av trådarna, om att hitta den man är innerst inne, hitta tillbaka till sej själv. Det är det som börjar hända när det konstgjorda lagret skalas bort.
Hur som helst, jag mår riktigt bra idag, ska köra bil lite senare utan rädslan att ha för mycket promille kvar och eventuellt hamna i blåskontroll. Hu!

Så kloka ord santorini! Tanken är min och jag styr, i natt dök det upp ett gammalt råd, när man känner sig orolig skall man återvända till en plats eller tillfälle där man kännt trygghet och lycka. Kom ihåg från den kursen att man kunde känna sig nästan inbakad i bomull, vid avslapningsövningarna. Så nu skall jag pröva lite övningar och kanske komma in avslappningstekniken igen.

Vaknade pigg och utvilad, vad härligt det känns, idag ska jag tom försöka träna lite, denna alkohol har tyvärr gjort att jag lagt på mig övervikt. Nu ska den bort, fick faktiskt höra igår på jobbet att det såg ut som jag gått ner i vikt, skrattade lite för mig själv, det var väl plufsigheten i ansiktet som börjat försvinna, ser inte riktigt lika sliten ut längre utan börjar se pigg ut igen. Det är så härligt. Ikväll ska jag vara nykter och det känns bara härligt. Hoppas ni andra har en bra dag också. Kram till er!

Jag såg på Sverker rakt på i SVTPlay igår. Missade i TV. Det kändes så bra att se och höra My Skarsgård berätta lugnt och odramatiskt om sitt missbruk. Jag missade henne i Skavlan tyvärr. Det var ett riktigt bra program att se nu när jag är redo. Frågor ställdes till folk om dom hade nån i sin omgivning som hade alkoholproblem och om dom sagt nåt till den/de. Då blev jag riktigt illa till mods själv vid tanken på att nån skulle försökt tala med mej. Det hade inte hjälpt. Jag vet att jag själv måste vara redo och ta beslutet. Inte kan man ju heller tjata sej till att nån ska sluta röka eller gå ner i vikt? Lag menar, alla rökare är medvetna om att det är skadligt och inte gillar nån att dra på 20 kg övervikt heller. Det är samma sak, missbruk som inte går att styra med förnuftet. Jag skulle bara försökt undvika den personen och fått smyga och isolera mej ännu mer med mitt drickande. Och skammen skulle ökat miss missbruk.
Men nu är det över. Jag har drömt så mycket underligt och osammanhängande i natt, jag är säker på att hjärnan håller på och sopar rent i alla vrår. Min blåtira har bleknat så jag kan sminka över den tillfredsställande, på måndag kan jag nog gå på zumba och börja komma i form. Liksom du maria har jag förstås dragit på mej övervikt av all vinkonsumtion. Men jag ska passa mej och inte ta i för hårt. Jag är snäll mot mej själv nu och tar det lugnt och har inte dragit igång nån diet. Bara det här med nykterheten i sej är ett stort steg i rätt riktning och det är bäst att inte ta i för mycket på en gång. Med lite tur är det vackert väder idag, regnar inte i varje fall, och då ska jag ta en långpromenad.
Läget är helt ok just nu. Inte ett sug på hela veckan, halleluja:-)

Profile picture for user PiL

Tycker mig se en attitydförändring bland 80-talisterna som i större utsträckning och inte sällan utan omsvep kan erkänna alkoholproblem, eller är jag helt fel ute?

I övrigt, keep up the good work!

Håller med Pil, det är en attitydförändring, upplever också att 80-talisterna inte känner samma skam vid ett alkoholmissbruk som vi äldre gör, det är ju fantastiskt om det är så. Har missat My Skarsgård Santorini, men håller med dig, hade någon pratat med mig om mitt missbruk så hade jag mått pyton och undvikit den personen. Det går inte att förändra denna sjukdom förrens man själv vill det. Idag är jag nykter dag 7, så härligt, sover jättebra nu och känner mig glad och lugn. Hoppas ni alla får en bra dag!!

att det går bra för dej med! Så trrevligt med sällskap här och vi mår ungefär likadant ser jag. Idag känner jag mej väldigt lugn, det är så skönt att ha klarat av en helgkväll. Maken drack nån alkoholdryck igår, inte vin dock. Men han får gärna köpa hem vin idag om han vill. Bara det känns så underbart, att jag inte bryr mej. Mitt beslut är bergfast.

Maria, gå in på SVTPlay och se programmet, mycket intressant! Så skönt om det sker en attitydförändring till alkoholproblem. Jag får känna mej för hur jag ska göra framöver. Just nu har jag ingen lust att gå ut med det. men det känns bra att en såsn som My är så rak, hon är visst dessutom läkare. Det visar ju att vi inte är dumma, att vem som helst kan trilla i det.

En idé jag har är att lägga pengarna jag skulle ha använt till vin denna vecka i en sparbössa. Efter ett halvår eller år eller så är det ganska mycket pengar minsann som man kan använda till nåt trevligt. Är inte det en bra idé?

Riktigt bra ide, jag har också snuddat vid tanken, tänk de boxar vi har köpt varje vecka, att lägga undan det och tex unna sig en resa för dem pengarna. Jag älskar att resa, min dröm nu är att åka till alperna på sommaren och uppleva naturen. Jag ska se henne på SVTPlay, bra tips Santorini!. Läste en annan tråd där du skrivit om hur lika vi är och det är så klockrent, även jag tycker att ett glas vin är inga problem att avstå, vet jag att det bara blir det så är det inget att ha. Dela på en flaska vin är inget man blir full på så det är också helt ointressant, vi vill bli fulla, allt annat är ointressant. Så skönt att slippa tänka så längre.
Nej dumma är vi inte, har läst så många trådar och vi är så många kloka, bra människor som råkat ut för denna sjukdom, den kan verkligen drabba vem som helst.

jag har googlat på min nya idol My Skarsgård och hittade ett klipp "efter tio" tror jag med Malou. Jättebra. Det känns så underbart att kunna börja fullt förstå hur an hamnat här. Sen hittade jag ett fantastiskt citat av henne att ta till sej: "Jag inser att jag kan ha skadat mina barn och det enda sättet för mig att kunna gottgöra dem på något sätt är att jag är nykter och fortsätter att vara det, säger My till Damernas Värld." Just det. På så sätt kan vi sakta försonas med det som varit.

Profile picture for user mulletant

och andra "nykomlingar" - vad starka och positiva ni är och så fint ni stöttar varandra! Härligt att följa er mot det nyktra livet! / mt (som hör hemma på anhörigsidan)

Det slog mej att det här är första lördagskvällen på jag vet inte hur länge som jag inte dricker vin! Som jag är helt nykter. Det har varit otänkbart tidigare och i fall jag inte haft tillräckligt med vin hemma så har det varit oerhört frustrerande. Nu märker jag hur många andra saker jag kan göra. Läsa i min roman t.ex och inte behöva läsa om det imorron för att jag glömt vad jag läst. Jag kan se en film om jag vill och vara vaken ända till slutet och komma ihåg den. Komma ihåg vilket program jag såg innan jag slocknade i soffan med Tvn på. Jag har massor av möjligheter. Plus att jag kan somna gott och sova utan att vakna av ångest och moralare på morrontimmarna. Jag kan ta bilen imorronbitti om jag har lust att åka nånstans. Det finns så många fördelar, jag är tacksam för att jag äntligen tagit detta beslut på allvar. Jag önskar er alla samma känsla.

Jag vet att det här är "smekmånaden" och att det säkert kommer tuffare tider men jag vägrar oroa mej för det och jag tänker inte återgå till gamla vanor. Aldrig mer. Jag rekommenderar er att gå in på SVTPlay och se "Sverker rakt på" och Efter 10" med Malou om alkoholmissbruk. Googla på My Skarsgård så hittar ni det. Mycket tänkvärda program. Ha en trevlig kväll alla!

Klart att vi skall leva på våran "smekmånad" och njuta av det. Håller med dig om programmen, som säger mycket.
Hoppas att ni alla får en bra kväll.

Klart att vi skall leva på våran "smekmånad" och njuta av det. Håller med dig om programmen, som säger mycket.
Hoppas att ni alla får en bra kväll.

att när jag åkte för att handla middagsmat idag så sa jag till min man att "du får gärna dricka vin till maten om du vill men du får åka och köpa det själv för jag gör det inte". Nej, han sa att det gick bra utan. Så han har några öl endast idag, det är väldigt lite för honom också. Det är ju skönt att vi kan dra ner tillsammans fast jag bryr mej ine om ifall han dricker, det är hans val. Man måste lära sej att leva med att alkoholen finns omkring en.

Kände mig irriterad hela dagen igår, spec på maken. Ser han väldigt nyktert nu, ibland kan det vara jobbigt. Tror nog att alkoholen har fått mig att inte bry mig om det som irriterar mig hos honom. Men var inte sugen på att dricka, bara på att få vara själv. Sovit sådär inatt, tror att mina känslor håller på att komma tillbaka.
Hoppas det går bra för er, dag 8 idag, vad duktiga vi är! Kram

dom känslor vi dövat med alkohol kommer nu fram och vi får ta itu med dom. Det kommer nog att bli tufft framöver. Min man drack på fredagskvällen och jag tyckte han var fånig, sånt man inte märker när man själv hänger med. Fast i vårt fall kommer nog han att minska sitt drickande automatiskt när han blir ensam om det. Och visst får vi hitta på annat att fylla kvällarna med men det måste ändå vara bättre att ha tråkigt än att supa tänker jag.
Imorron ska jag börja jobba igen och det känns helt ok om det inte vore för att min blåtira ännu syns ganska mycket. Jag sminkar över så mina kunder kommer nog inte att reagera men däremot mina närmaste kolleger och jag har inte bestämt riktigt hur jag ska förklara den. Tänk att det ska vara så svårt! Tänk att man orkar bry sej om vad andra ska tro, det spelar väl egentligen ingen roll. Jag kan väl bara säga at jag slagit huvudet, that's it. Ändå är jag nervös och studtals lite deppig över att det gick så här. Så onödigt. Men jag får tänka på att jag säkert behövde detta för att äntligen nå botten och börja klättra uppåt. Sugen på vin är jag verkligen inte, vill bara komma in i normala gängor. Ska gå på zumba imorron + att jag ska promenera till jobbet, det tar 30 minuter en väg. det blir nog bra med alltihop.

Kan bara små le, Maria och tänka på att det är nog många saker som man kommer se med nya ögon när dimman skingras.Går ju inte att komma ifrån att man dövar allt när man dricker och att man säkert kommer att ändra på sig under resans gång. Eftersom man blir piggare så kräver man ju mer av livet och nu gäller det att göra förändringarna i lagom takt.
Men som du säger Maria, dag 8 och det rullar på. Heja oss och ha en toppen dag alla!

Profile picture for user Andas

Jag vill bara säga att jag blir så glad när jag läser era inlägg. Jag blir stärkt i min övertygelse att alkohol bara är något för dem som kan hantera den. Vi andra mår så bra utan!

Santorini, jag har också vurpat och fått en blåtira då jag druckit för mycket hemma. Jag sa bara att jag ramlat och slog i en kant. End of story. Ingen frågade vidare, utan jag fick lite sympati, och sen var det bra så. Den blåtiran du fått tycker jag verkar vara det bästa som hänt dig på länge! Vårda den ömt och tacka den för ditt uppvaknande. För visst är det lite så? :-)

Tack Andas för dina uppmuntrande ord! Du har alldeles rätt i att blåtiran nog är en välsignelse som verkligen fått mej att nå botten. Jag trodde jag var färdig med alkoholen flera gånger i höstas efter blackouter och bortgörningar men de hjälpte inte. Nu har jag verkligen fått nog och jag känner mej så underbart nöjd och trygg i mitt beslut. Jag ska säga att jag slog i en kant, det gjorde jag nog också.
Hur länge har du varit nykter?

Jag tycker du skall vara glad att det hände Santorini, att uppvaknandet kom nu och inte om ett år eller ännu längre fram. Till din kollega kan du väl bara säga att du ramlat, som med allt annat vi oroar oss för så är det väl så att dom skiter i vilket. Jag har haft turen att min man valt att inte dricka något hemma under en tid, på fest och när han reser får han göra som han vill. Så var nu jätte stolt över dig själv och var lycklig över att du nu tog chansen till att få ett bättre liv, kram

Jag önskar er alla en riktigt bra dag. Jag ska strax gå till jobbet och det känns riktigt bra efter min julledighet. Sovit gott, mår bra och som ett mirakel så har min blåtira minskat så pass att jag tror jag lyckats sminka över det som är kvar. I alla fall är den inte iögonfallande:-)
Det känns fanastiskt att ha kommit så här långt, att ha klarat av drygt en vecka. Det värsta är gjort när man klarat av en lördag tycker jag. Nu ska det gå av bara farten.

Som svar på av kalla

Kalla, jag råkade trycka på "anmäl kommentar" istället för besvara ditt inlägg den 2 januari. Hoppas de som ansvarar för forumet inser det. Förlåt - det var verkligen inte meningen.
Jo, angående det där att ställa krav på andra om att inte ha alkohol hemma. Min man tycker också om att ta sig en whiskey, en öl eller ett glas vin ibland. Men vi har pratat om det här. Faktum är att det är riktigt förrädiskt att ha alkoholen tillgänglig i sitt hem åtminstone det första året, men helst inte senare heller. Det är alltid det som stökat till det här hemma. Efter ett tag står det något där i skåpet. Det funkar INTE för mig ännu. Så småningom kanske, men jag vet inte om jag någonsin vågar ta den risken igen. Jag är så himla rädd att det ska braka igenom igen. När vi pratat om det här, så väljer min man mig framför "nöjet" att kunna ta sig ett glas. Visst är det för sorgligt att han inte ska kunna göra det, men så ser hans frus sjukdomsbild ut. Om han blir allergisk mot pälsdjur, så kan vi inte ha husdjuren kvar heller här hemma. Jag vet inte om det är så svåra krav egentligen. Om det handlar om sin partners liv, och i mitt fall är det så, så borde det vara ett ganska lätt beslut. Egentligen. Tror säkert han kommer att sakna det ibland, men han försäkrar mig att det inte gör något.
Idag är det min andra nyktra dag. Nu ska jag ta ett bad, gå till jobbet och förhoppningsvis är jag i stånd att sova normalt nästa natt. Jag önskar alla en nykter dag! En dag i taget...

Vi har gjort som ni Carlin, barskåpet ner plockat och bort kört då jag inte litar på mig själv. Hade nog gått bra nu när jag är på min vakt, men vill inte chansa. Vi har väl resonerat fram att stod han ut med mig när jag dricker så är det här ingenting att avstå alkohol hemma. Sen får vi väl se om ett tag hur vi gör, men just nu så känns det här bra.

Vad kul det var att vakna en måndagsmorgon utan att vara helt slut efter helgen. Lite trött är jag men jag har sovit lite dåligt. Vad kul Santorini att blånaden håller på att försvinna, och vad kul att det går så bra för oss alla i våran nykterhet. Min man stöttar mig och dricker ingenting, för han är det självklart även om jag säger att han kan dricka så vill han inte det med hänsyn till mig. Han är en normaldrickare så det är ingen stor grej för honom. Bra jämförelse med allergi Carlin, min man blev allergisk så vi fick göra oss av med våran älskade katt för några år sedan. Nu är det jag som har drabbats av en sjukdom. Valet känns lätt idag, dag 9. Idag väljer jag att vara nykter. Kram på er!!

att det går så bra för oss! Jag har haft en bra dag på jobbet, ikväll ska jag iväg på zumba. Så mycket piggare man är!

Somnade kl 23.00 har tränat ikväll och kände mig härligt trött, men vaknade 00.30 och har varit vaken sedan dess. Sov dåligt igår också men inte så här dåligt. Har detta med avvänjningen att göra tro?. Försökte somna om ett tag men har givit upp det nu, är klarvaken.
Ligger och läser i trådarna här, mår så bra i min nykterhet att det börjar kännas avlägset hur jag har betett mig, se vad fort man glömmer. Men när jag läser andras berättelser så känns det som om någon beskriver mitt liv, oerhört viktigt att jag inte glömmer bort min bakgrund. När jag gör det är nog nästa glas nära. Imorgon (idag) är det dag 10. Helt fantastiskt. Hoppas ni andra fått en bättre natt än mig, jag kommer vara ett vrak på jobbet imorgon men ett nyktert vrak, alltid något! Kram

och tänkte "vad har Maria gjort här mitt i natten"! Ja det här med sömnproblem hör till processen, det kommer jag ihåg från tidigare försök. Men hellre ett nyktert vrak än ett bakfyllevrak som sovit eller? Inatt sover du nog bra istället.
Vi får nog aldrig glömma vår bakgrund och att vi inte klarar av att dricka måttligt. Men samtidigt ska vi inte behöva älta det som varit heller utan kunna se framåt med tillförsikt. Mitt sug kommer att slå till på fredag gissar jag när arbetsveckan är slut och man vill slå sej ner med ett glas vin (som man säger fast i vårt fall menar vi väl en flaska minst). Kom an bara, jag kommer inte att ge efter. Jag mår så bra och är så nöjd med mej själv. Det ironiska är att jag tyckte att jag klarade av att dricka även vardagskvällar och inte känna av det dagen efter. Nu märker jag hur mycket bättre jag mår och så mycket piggare jag är, redan. Ha en bra dag alla!

Heja oss dag 10 och vaknade till ett vinterland, nu är ju snö inte min grej men ett par dagar skall man väl stå ut.
I dag skall jag och hunden på en riktig långpromenad och bränna lite kilo igen, lätt träningsverk sen igår men ändå pigg.
Hoppas ni alla får en toppen dag!

Jobbat, kommit hem just tränat och ätit, känner mig helt slut, läste att det var fullmåne inatt, jag och äldsta dottern är känsliga för det och hon hade också legat vaken inatt. Suget kom idag, när jag var på väg ut genom dörren på jobbet, kände mig jätteseg, då kom längtan att gå förbi bolaget och dricka vin ikväll. Började även tycka att jag har ju inga problem!!. Men jag sansade mig och åkte hem, nu är det borta. Ska nu duscha och sedan se del 2 på hinsahäxan eller vad det hette, den var riktigt bra. Det blir citronvatten till. Kram på er!

Heja dig Maria, men visst är det konstigt att hjärnan helt plötsligt säger; du har inga problem, klart du klarar lite vin. Skulle så gärna se vilka vägar tanken tar för att undvika ångest och allt annat :-)
Kram på er alla nu tar vi ett steg till!

Hej alla! Inatt är det jag som sovit dåligt, omöjligt att somna men det är som sagt fullmåne och jag är också känslig för den. Sen tror jag också att det kommer att vara upp och ner med sömnen ett tag framåt tills allt är utrensat. Jag drömmer såna galenskaper utan reson men det är för all del riktigt intressant. Inte drömt att jag druckit vin. Annars bra, inga sug. Ja nog är det konstigt hur vi kan få för oss plötsligt att vi kan dricka utan problem, det är ju bara att spola bandet lite bakåt så ser man ju hur det ser ut med det. Nej det är en sak vi ALDRIG får tro mera. Vill vi dricka så vill vi men problem det får vi. Men dricka alkohol vill vi ju inte eller hur?! Nya tag!

Vi vill inte dricka alkohol mera. Vi har druckit så det räcker livet ut. Tråkigt att du sov dåligt inatt, jag somnade direkt efter Hinsahäxan och har sovit hela natten. Inatt drömde jag att jag var på fest och det blev riktigt fylleslag. Har nog aldrig varit på ett sådant fylleslag, det brukar vara sansade fester med några däribland jag som blir för fulla. Vi är sällan på fester, mest dricker jag hemma. Otäck känsla var det, skönt att vakna och vara nykter dag 11. Ha en bra dag alla!

Ännu en dag har snart gått. Idag var jag ett ärende in till centrum efter jobbet och parkerade på systembolagets kundparkering, centralt och bra. Då kände jag en kort stund ett litet sug, en liten tanke på att det skulle vara trevligt att gå in och köpa vin. Jovisst, vi vet ju hur "trevligt" det skulle bli sen! Nå jag skulle inte göra det och tanken for snabbt förbi. Man kanske ska utmana sej lite så där lagom men inte mer.
Jag roade mej med att göra en sammanräkning idag på vad jag/vi handlat på bankkortet från systemet. Summan blev hisnande! Jag räknade från kontoutdragen så det stämmer nog. Nu har jag ju inte druckit allt själv men ändå. Det var mer än jag kunde trott. Så nu har jag tagit fram en sparbössa där jag ska lägga summan varje vecka som jag fick när jag dividerade årskostnaden med 52 veckor. Det blir en redig slant när året är slut att göra nåt roligt för. En resa så småningom, 5-stjärningt hotell räcker det nog till...

Det ska bli spännande att se hur min man kommer att göra till helgen. Hans konsumtion kommer nog att minska betydligt när inte jag hänger med. Han får göra som han vill, jag vet att han inte köper hem mer än vad han tänker dricka under helgen i alla fall. Vi har lyckligtvis inget barskåp som står här och kan stressa mej. Spännande tider.

Trots att jag sov dåligt inatt så har jag varit pigg och energisk på jobbet. Ingen baksmälla, det är en stor skillnad. Jag trodde inte jag led av baksmälla fast jag ofta drack på vardagarna, jag tyckte det gick lika bra ändå. Men det gör det inte, nu känner jag skillnaden. Vad det är skönt att slippa det!
Intressant Maria att du drömt om fylleslag, jag bara väntar på liknande drömmar. När jag fastade en vecka en gång i tiden så drömde jag om hur jag åt princesstårta, kunde nästan känna smaken! men bättre att ta det i dömmen än i verkligheten. Kalla och Maria (kanske fler), som följs åt mot nykterheten, vad duktiga vi är!