Hej!

Jag är 57 år gammal, kvinna, och beroendet tar mitt liv. Det måste bli ett slut på detta. Skammen och ångesten varje gång det spårar ur - hemsk, ändå trillar jag dit igen. Utan att älta detaljer, det har jag gjort tillräckligt för mej själv, så känner jag nu att botten är nådd. Jag lever ett bra liv med snäll make och bra jobb. Det är skönt att hitta detta forum och få känna att man ändå inte är ett alldeles hopplöst monster. Den här gången ska jag klara det, finns ingen annan väg. Min man säger inte så mycket, han dricker själv för mycket ibland och vågar väl därför inte slå näven i bordet. Man nu känne jag att hans tålamod börjar tryta. Hur kul är det att ens fru slocknar framför TVn på kvällen?
Jag bor på en liten ort där det är svårt för att inte säga omöjligt att vara anonym så jag känner inte att jag kan söka professionell hjälp. Jag tror också att man kan klara det själv. AA är hur som helst inget för mej, det känner jag.
Jag vet att jag kan och nu har jag bestämt mej. Ska följa med forumet och er andra.

Kram!

att vara stressad och irriterad! Men jag var på ett 1,5 timmes zumbapass och efter det orkar man inte vara sur längre! Nu dricker jag mineralvatten och kollar lite på datorn, sen blir det väl sängen rätt snart. Grattis Maria till din viktminskning! Jag ska också ner men tror inte det hänt så mycket ännu. Borde köra GI-rivstart, det funkar. Men jag ska inte ta i för mycket nu utan ta en sak i taget. Jag har kommit igång med både promenader och zumba så det är ok tillsvidare. Och jag tillför ju inga vinkalorier längre.

Maria42

Skönt att irritationen släppte efter Zumba-passet, det är skönt att träna. Jag kör LCHF det är nog därför jag gått ner och minus all alkohol. Det satte fart på viktminskningen. Läser att många är godissugna och när jag höll upp i våras så åt jag godis hela tiden. Mkt socker i vin... Men med LCHF är jag inte det minsta godissugen, det tar bort allt sötbehov och det känns också bra. Håller med dig som du skrev i en annan tråd, fy fan vad vi är bra. Kram!!

det är lugnt och bra, känns helt naturligt nu att ha det så här. Vad höll jag egentligen på med förut? Bara att njuta av att det går smärtfritt och hoppas att det håller i sej länge. Och vara beredd när suget kommer för det lär det väl göra. Men jag tänker aldrig mer ge efter.

Stigsdotter

Lugnt och bra är toppen!

Ett tips är att fundera lite på i vilka situationer du tror att du kommer att få sug och hur du då ska hantera dem (göra istället). Mina svaga stunder är efterjobbet-stressen, hämta trötta ungar och fixa mat - att klara detta utan det bedrägliga lugn jag får av ett glas vin. Det hjälper att tänka innan att idag ska jag vara en snäll och tålmodig mamma, säger de så säger jag såhär osv.

Så att man inte blir överrumplad!

Gomorron till ännu en fredag och lördag, kvällar då jag brukade ge mej lov att dricka öppet. Det blev ju oftast för mycket och skämmigt ändå men på helgen var det liksom ok. Andra kvällar var skamliga smygdrickartillfällen, gömma vinet. Jag låg och tänkte på det innan jag somnade igår, att jag faktiskt inte saknar det alls just nu. Jag vill inte dricka vin. Jag försökte föreställa mej smaken och hur jag hällde upp men det lockade inte alls. Tänk om det vore så väl att jag tappat lusten! Jag fick ju min smäll och blåtiror, jag tog foton av mej som jag la in i ett dokument som jag tittar på ibland. Det kan vara bra att ha för att påminna mej om vad vindrickandet leder till om jag får för mej att jag skulle kunna dricka igen. men som sagt just nu är det underbart lugnt och jag njute av dt. Jag hoppas ni alla får en bra dag.

Maria42

Tänk att det är dag 20, jag har inte heller direkt ngt sug. Tänker att det ska bli skönt att slappa till På Spåret ikväll. Fick en inbjudan igår till ett par vänner som ville att vi skulle träffas och då blir det alltid till rödvin. Det brukar inte bli några fylleslag med dem men självklart blir bag full och eftersom det inte brukar bli så sent hos dem så fortsätter jag hemma sen tills jag däckar i soffan. Fick lite panik hur jag skulle göra och första tanken var att jag dricker bara då.
Men jag vill ju inte bryta detta, mår mycket bättre nykter på alla sätt, vardagarna ät lite ljumna men stabila och det är också skönt har jag upptäckt. Så det blir alkoholfritt imorgon, maken tänkte också avstå med hänsyn till mig, men där sa jag ifrån, klart han kan dricka, han dricker ändå inte mycket. Trevlig fredag på er alla, Kram!!

har vi klarat. Jag fick förstås en vision på hemväg från jobbet av hur trevligt det skulle vara med lite vin i alla fall på fredagkvällen. Men jag har kommit så långt att jag inser att det inte slutar med "lite vin". Jag inbillar mej inte att jag skulle kunna dricka bara lite. Jag vill inte ha bara lite, jag vill ha mycket. Och jag vill inte ha konsekvenserna så det blir ganska enkelt att avstå i alla fall. Jag menar, suget försvann ganska snabbt för jag inser hur omöjligt det skulle bli. Det är skönt. Jag skulle inte stå ut med mej själv om jag föll igenom. Nå det är ingen risk men det visar bara att sug kan slå till när man känner sej säker. Kom an bara! Ha en trevlig nykter kväll mina vänner!

Jag tittade på alkoholfritt i min matbutik ikväll. Dom har en del sorter, både vitt och rött vin och cider. Inte för att jag tänker börja dricka alkoholfritt vin, det tror jag inte, men det är intressant att veta vad som finns. De flesta sorter hade lite alkohol, 0,5 %, det är ju inte alkoholfritt eller? Är det ok? Jag köpte en cider på skoj för att prova, den hade 0 %. Ska kyla den och prova. Glad att jag inte har det minsta sug efter alkohol ikväll, det är så skönt. Bara en kort glimt på hemvägen och sen var det bra.

ledig dag som ligger öppen för allt. Lite gråtrist väder och halt. Jag tänkte att jag skulle ta en långpromenad nen får väl se. Vill inte halka och slå mej gul och blå igen. Jag ska börja med att läsa lite i min roman. Lugnt och skönt. Jag hoppas fredagskvällen gick bra för alla, det är värsta triggerkvällen för mej men jag hade bara ett snabbt övergående sug. Lördan kan också vara lite känslig men eftersom jag absolut inte känner för att dricka så är det ju inget att orda om.

Har en humörsvacka, sovit dåligt och är allmänt trött. Det är väl inget konstigt med det. Jag ska försöka att inte vara så mycket vid datorn på kvällarna, fått ont i nacke och rygg. Jag kan ju inte låta bli att spela Bubble Shooter här, "bara en omgång till" osv. Jag jobbar vid dator så jag måste försöka begränsa mej på kvällarna. Ska försöka ta mej i väg på zumba ikväll, det tröttar ut en på ett skönt sätt. Hoppas det är bra med er alla. ♥♥ testar att göra hjärtan:-)

Maria42

Att du känner så, känner mig inte heller på topp, är trött men det hör nog till. Huvudsaken att vi är nyktra, hoppas det känns bättre efter Zumba. Kram!!

kalla

Klart att man får känna sig trött ibland, men zumban hjälper dig nog den drar ju igång endorfinerna i kroppen. ♥

ienni

..kommer helt klart göra dig gladare! När man minst känner för träning behöver man det mest! Jag har ännu inte köpt mitt träningskort än, snålar in i det sista :) Massage skulle också göra gott! Hoppas att du blir piggare!

Stigsdotter

...ska det ju egentligen vara, vet inte om man kanske kan trilla dit även om det bara är ½%? Känns onödigt. Det kommer väl nya alkoholfria viner hela tiden men jag tyckte de som fanns när jag var gravid smakade jätteäckligt!

Just nu finns det supergod äppelmust i butikerna och jag kan verkligen rekommendera 100% Blåbär som finns på vissa Coop och på systemet. Visserligen innehåller den sistnämnda över 2000 blåbär och smakar det så kostar det (typ 60 för en liten flaska) men den är nyttig och jättegod :-D

Vi får försöka hålla fast vid den där insikten om att det ju faktiskt inte är "lite" vi vill ha, vi vill ju ha hela flaskan! Får vi inte det kan det ju lika gärna vara!

Jag var på zumba igår och då glömmer man nog allt annat och bara jobbar på. Det som stör mej är att jag plötsligt kämpar mot ett jäkla sug igen och det är så frustrerande! Varför kan man inte bara inse att det är skit med alltihop? Och det är inte ett glas jag längat efter utan jag är väl medveten om att jag skulle vilja ha ordentligt. Nå det ger sej säkert det också. Ingen har sagt att det ska vara enkelt. Jag ska lägga mej tidigt ikväll.

kalla

Jag tror att vi får ha det så med vissa dagar tyngre än andra, vi håller ju på att lära oss hantera livet igen. Vi har ju stängt dörren till flykten in i dimman och nu gäller det att öppna en ny dörr och lära om. Så ett steg och en dag i sänder på våran lilla väg, kramar till dig

Maria42

Hur går det för dig? Tänker på dig, hoppas du får en trevlig helg. Kram!

Jag är med, inte så mycket vid datorn bara! Har ett barnbarn här och två till kommer i morron så det är full rulle! Tack för att ni hör av er. Ingen fara med mej, var lite låg ett tag bara. Kram tjejer, hoppas ni också mår bra!