Trodde att jag hade allt under kontroll, att jag kunde dricka lagom.....
Dumt av mig, det kan jag ju inte....
Sabbade allt redan dag ett av semestern utomlands.
Idag tar jag steget mot ett liv utan vin.

Ensam vaken, huset tyst och regnet smattrar utanför. Soffan med den mjukaste filten, ett ljus och så kaffekoppen såklart. Tankar om gårdagens fest. I stället för att tycka synd om mig själv och känna att jag missar något så känner jag mig som den lyckats.

till morgondagen :-) Visst är det fint med tidiga mornar utan svett och huvudvärk, skakiga ben och illamående ?? Njut av dagen idag !

Sitter i en liten stuga med mina två söner. Efter en dag på stranden slappar vi alla tre med tidningar och dataspel.
Det är sommar och semester. I morgon kommer mannen hit och vi ska till huset vid havet som jag älskar så.
Har sommarlov och varit ledig några veckor redan.
Är inte alls den glada, nyktra, smala och vältränade mamman jag trodde att jag skulle vara i sommar.
Såg framför mig hela året då jag kämpat mot A att jag liksom skulle få utdelning nu till sommaren.
Att jag liksom skulle vara en annan person, som var förändrad och ville så mycket annat än mitt gamla jag.
Men det enda jag vill och det enda jag tänkt på sista veckorna är vin, vin, vin.
Det kryper och kryper och mig och jag vill inget hellre än att ha det där jävla glaset rosé här på bordet bredvid mig.
Äter bara yoghurt, söta flingor, glass och godis, ingen mat luktar gott, ser god ut.
Jag som var den där perfekta sommarpersonen som slängde fram en smarrig sommarmiddag med grillat och gott medan vinet flödade.
Just nu vill jag bara dit igen. Allt känns meningslöst och tomt och tråkigt.
Njuter inte alls av kvällarna utan tar fasta på tv-program och filmer för att "ta mig igenom" kvällarna.
Det kanske är värt att betala priset (ångest och bakfylla) för att få uppleva den där känslan jag saknar så. Känslan av sommar,ledighet och lycka! Finner den inte.
Har två veckor bokat till Grekland innan jag börjar jobba och funderar på att sälja dem på nätet, tror inte jag klarar av att vara där utan A.
Hur kunde det bli så här?

Jag säger som du, hur kunde det bli så där? Jag har verkligen inga förslag eller svar, känner bara med dej och hoppas du klarar det. Att det går om. Ja två veckor i Grekland med det suget blir inte roligt. Jag hoppas det löser sej för dej. Kram.

Mammy Blue

Jag reagerar på mängden kolhydrater du petar i dej. Blodsockret åker jätte-jojo med det du räknar upp, och suget efter mer sött när insulinet jobbar för fullt kan bli väldigt jobbigt, humöret likaså. Som jag själv har konstaterat... Dessutom liknar sockerabstinens alkoholsuget. Om du inte har druckit något på minst två veckor så är det inte fysiskt sug efter alkohol du känner, men din hjärna väljer att tolka suget som sug efter vin.
Läs lite på www.kostdoktorn.se om vad kolhydrater kan ställa till med, sparka igång grillen och ät dej mätt på kött, fisk, kyckling, släng ut godiset, så ska vi se om inte suget försvinner!

Kram!
/MB

Jag klarade av kvällen i går. Tryckte i mig ännu mer kolhydrater, chips, choklad och jordnötsringar. Tror att jag faktiskt på något konstigt sätt "straffar" mig själv genom att äta så här. Har helt slutat laga mat, överlåter det till mannen och lyckas inte njuta alls av gemensamma måltider. Det har varit så sedan 4 augusti förra året då jag slutade dricka. Testade LCHF ett tag och jag var faktiskt "nöjd" i kroppen då. Du ger mig faktiskt en lite spark där bak med din kommentar. Har ju 4 veckors semester tillsammans med mannen kvar och det är ju ett bra tillfälle att LCHF:a. Han älskar grill och kött och har tagit över matlagningen här hemma. Han dricker inget tillsammans med mig heller så jag VET, jag har värsta braiga uppbackningen men ändå är det något som gnager i mig. Kanske det delvis beror på ett ständigt socker-sug... Så som det är nu kan det ju inte fortsätta i alla fall.
Kan det vara så att jag känner mig så nere för att ett-årsdagen börjar närma sig?
Har någon varit med om detta? Var liksom så nöjd med mig själv, så stark i min tro och mitt beslut, men nu känner jag mig mest som en tråkmåns.

vill.sluta

Santorini har förklarat att LCHF är jättebra.
Sötsuget är förbannelsen till de som slutar dricka.
Alkohol är så energitätt och man vill gärna ersätta det "missade" energin och då är sötsaker et lätt alternativ.

Alla sätt att avhålla sig från alkohol är bra.
Tråkigt att inte dricka bara för att man romantiserar hur det var.
Man glömmer ångesten och begränsningarna som alkoholen ledde till.
Kom ihåg VARFÖR du ville sluta?
Avi b alla gånger man drack hur många blev det inte fel?
Det farligaste vi alkolister kan göra är att glömma hur det var/är!
Livet är inte alltid lätt, roligt. Men alkohol hör det inte lättare och bättre .
Kör din linje, den funkaro.
/A

Det har funkat utmärkt för mej med LCHF. Jag tror att det är grejen :) ok, visst äter jag choklad ibland och glass men mitt mål är att komma bort från det också. Det är sötsaker som är boven.

Har funderat på detta med LCHF och ja, jag ger det en chans i sommar. Men hur börjar jag? Är det kokta ägg och kött och bea som gäller nu? Det är nog bara bra för mig att ha ett "projekt" i sommar.
Hur kan det bli så att A är så viktigt fast att den är så långt bort?
Hur kan jag längta till något som egentligen gör mig till någon annan?
Börjar jag försöka hitta anledningar till att dricka igen, för jag var ju aldrig beroende, jag råkade ju bara inte kunna sluta när jag börjat....?
Tror att jag börjar grubbla ihjäl mig. Blir så rastlös, lyckas inte njuta av ledigheten alls. Finner inte ens ro i att läsa, jag som annars älskar det. Faan, nu tycker jag synd om mig själv igen.
Den här "åh, vad det är orättvist alla andra dricker vin hela sommaren och har det så härligt" känslan.

det är inte alls så härligt som du inbillar dej att dricka vin. Tänk efter hur det brukade bli. Sen maten. Gillar du yoghurt så ät det till frukost. Jag äter varje morron turkisk yoghurt med lite bär och en blandning av rostade nötter. Blandar i lite tunnare yoghurt också. Tröttnar inte på det. Omelett på två ägg och lite grädde till lunch kan du fortsätta med. Vill du ha bröd så kan du enkelt baka det. Jag ska berätta för dej att när man kommer igång så är det väldigt enkelt och god mat. Jag föreslår att du köper nån bok och läser in dej på det. Två bra böcker är LCHF för kvinnor av Anna Hallen och Viktminskning med LCHF, så lyckas du, av Åse Falkman Fredrikson. Där finns all information plus bra recept. Förra sommaren gick jag ner 10 kg på 10 veckor. Nu efter ett år har jag minskat 19 kg totalt. Är i toppform, alla värden bra och har inte varit förkyld på hela året. Äter gott och är pigg. Inget alkoholsug. Min man äter potatis som tillbehör, annars samma goda mat. Förra året la jag grunden till Beach 2013. Jag nådde mitt mål. Nykter och kan köpa vanliga kläder i vanliga butiker. Det kanske låter trist och långt fram i tiden men börjar du nu så är du i form till Beach 2014. Nykter är du ju redan, stor fördel. Du kan också.

vill.sluta

Och gratis Santorini, faaaan tjugo kilo är ingen liten ryggsäck du blivit av med.
Ååååååhhhh vad det måste ge possetiv livsglädje .
Allt blir lättare.
Grattis, lite avis, men alla kan, även du Sommarflickan.....
Lycka till!
/A

Mammy Blue

visst kan det kanske vara en släng av kris, ettårskris, men det kan också vara att du fastnat i en negativ tankespiral, det verkal lixom som om du skyller ALLT på det faktum att du inte ”får” dricka. Du får ju visst dricka om du vill, men det vill du väl inte? Håll inte på och misshandla dej själv psykiskt genom att önska något du inte vill, gratulera dej själv till den bedrift du utfört, det är många som gärna skulle vara i dina kläder!

Beröm dej själv, tänk ofta på vinet, men slutför filmen - efter det där efterlängtade första glaset, vad händer då? Förmodligen samma som för de flesta, det blir fler glas, ångest, svettningar och ett helt års kamp förgäves, kanske ännu värre följder längre fram, maken tar barnen och går? Spela upp filmen, konstatera att det blir ett garanterat olyckligt slut på den, och tacka din lyckliga stjärna för att du slipper leva din film!

Vad det gäller LCHF finns det mycket att läsa på nätet, en bra bok är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Han skriver så man förstår varför man mår bättre av LCHF.

En varm och svettig sommarkram! ;-)
/MB

Ja, idag har morgonen börjat bra. Tog tag i LCHF-projektet på en gång i går kväll. Köpte turkisk yoghurt, ägg, grädde och frön och nötter. Sedan kom mannen ner till stugan så nu börjar hans semester med oss! Inser att jag saknat honom väldigt mycket.
Nu har jag ätit ägg och yoghurt med grädde och frön. (Hittade inspiration på nätet) Läste sedan era inlägg och blev så glad! Du ger mig jättemycket inspiration Santorini, tack!!
Skrev ju här på forumet väldigt mycket förra sommaren när jag först började tänka på att sluta dricka och sedan lite från och till i vintras. Men sedan var det ju så osäkert på hur A-hjälpen skulle fortsätta så det var så tyst här ett tag. Men nu verkar det ju vara lite liv här igen, precis vad jag behöver. Trodde att jag skulle ha kommit längre till den här sommaren, men så lätt är det visst inte...
Tack för att ni finns där ute!

Spes

Jag är ny här och har inte riktigt hittat mitt nyktra liv men jag läser och mobiliserar kraft.
Blir både glad och ledsen när jag läser om din kamp. Glad för att du bevisar att det går att vara
nykter ett år och ledsen för att suget är så lömskt och inte vill ge sig.
Min bakgrund liknar de flesta här, kvinna, har barn och löst många problem med alkohol.
Tänker många gånger att vinet räddat mig ifrån att bli utbränd, klarat av en svår skilsmässa,
och även lyckats få mig att studera och göra bra ifrån mig på jobbet. Läste något inlägg att vinet
i början var till hjälp, uppiggande men numera blir jag trött, plufsig och dåsig.
Min senaste vita dag mådde jag hemskt, huvudvärk, sömnlös och deppig, antagligen abstinens.
Jag ska fatta ett beslut snart, jag vet att det kommer och under tiden inspireras jag av era inlägg.
Tack!

Har haft två riktigt bra dagar då jag varit nöjd med livet som det är.
Dags att andas ut, det är över för den här gången...
Ska njuta av ledigheten nu!

vill.sluta

Akta dig för motgångar då suget gärna sätter in, var inte hungrig då suget griper tag i dig.
Du fixar detta!
Nöjd och belåten är det bästa sättet att hålla suget borta.
Bra jobbat!/A

Mammy Blue

jag passar på att säga hej och välkommen till Spes.

Kul att du, Sommar12 mår bättre nu, det är inte roligt att känna sej deppig den enda tiden på året då man bara måste må bra och vara glad. Kraven är höga, själv är jag en av dem som får sammanbrott om det blir för varmt vilket får omgivningen att undra om jag har alla hästar hemma... :-)

Kramar til er båda/MB

I morgon åker jag utomlands två veckor och 4 augusti är det ett år sedan jag drack.
Har börjat fundera på vad som händer då...
Kanske jag ska börja dricka när jag är bortbjuden, när det är fest eller kanske inte?
Ska jag fortsätta så här, är det mitt öde i livet?
Funderar och funderar och funderar....
Och någonstans längst där inne vet jag att - ja - det här är min väg, jag ska fortsätta så som jag gjort det här året och inte ändra på någonting.