Oki de känns både skumt men ändå inte att skriva detta inlägg.. Alkoholistbarn det är jag och lovat mig själv i alla tider att inte hamna där.. Istället lyckas på alla sätt.. Lyckats har jag i mångas ögon, man, hus, fina barn, bra utbildning, bra jobb osv.. Men vad har pågått under ytan? Jo jag är på god väg att bli det jag mest avskyr.. En människa vars fokus Under ytan är drickat.. Jag började dricka alkohol i senare delen av tonåren! Ganska genast så var jag den som alltid blev för full.. Något som skämtades bort de var liksom ok i den åldern på ngt vis.. Jag kunde också själv skylla på att det aldrig varit ngn i min närhet som haft vidare bra alkoholsinnne. Åren har gått och i perioder har jag druckit mindre då barnen var små.. För principerna var så viktiga att nej inte dricka framför barnen etc. Men att ngn gång per månad tsm med vänner alltid bli den fullaste var fortfarande ok. Började smått ändra principerna efter samtal med vänner klart mina barn ska kunna växa upp med föräldrar som dricker normalt för det är skillnad på att dricka för mkt med barn än normalt. De köpte jag och började leva efter det.. Gäster hemma och och alkohol! Gick ju bra! Äntligen gjorde som "man skulle".. Men sakta så flyttade jag även gränserna där.. Blev för full även då barnen var hemma.. Men de sov ju.. Misstag kan alla göra!!! Men misstagen blev fler även om barnen inte varit närvarande på de viset och sett mig kräla på golvet så kom frågorna "varför dricker ni vin varje fredag".. Osv.. Jag försvarade mig! Gick upp dagen efter för barnen skulle inte lida av att de blev för många glas efter de somnat... Kompenserade med roliga aktiviteter dagen efter! Det gick ju ett tag.. Från att festat ngn ggr i månaden med vänner så spelade det inte längre roll om det var fest.. Helg eller ledighet rättfärdigar ju "lite" vin... Konflikter med maken som inte förstod varför jag inte bara kunde ta ett två glas utan var tvungen att dricka tills jag blev uppenbart berusad.. Här borde de ju räckt! Men nej lyssnade inte.. Umgås med de vänner som ska festa.. Gå ut trots att jag nykter inte vill det på grund av jobbrelaterade saker.. Bli för full, söka uppmärksamhet av män (svika mannen) dagen efter ha ångest be om ursäkt, försöka orka vara bra mamma... Jobba i veckorna som den duktiga jag är där... Inga problem för jag dricker inte då.. Men återigen fredag det eller lördagen då ska jag ha vin med eller utan fest. Full blir jag! Problemet är att jag flyttat mina gränser så tydligt under ett par år ... Jag har skämt ut mig på samma sätt som vid 18-års ålder.. Ramlat, åkt polisbil hem, minnesluckor... Det är inte ok längre.. Inte som mamma inte kopplat till den jag är i yrkeslivet... När jag börjar dricka är intentionen nu ska jag bara dricka 3 glas de blir mer... Ångesten slår mig så hårt! Nu inser jag faktumet jag hanterar inte alkoholen som många andra.. De jag alltid vetat men nu är det på väg åt det håll jag inte vill.. Än så länge Gud bevara mig har barnen inte fått lida av att torka spyor, sett mig ramla, hört oss föräldrar gapa och härja.. Men känslan är att det inte är långt därifrån OM jag fortsätter såhär.. Då hamnar jag där jag inte vill... Nu är det dags att ändra på detta.. Kanske kan jag aldrig dricka alkohol?? Kanske behövs ett uppehåll och att alkohol endast används sporadiskt.. Som de gjorts i perioder... Jag vet inte! Men att fredagsvinet ska väck för en tid är ett måste... Stanna, reflektera, hitta tillbaka... Snurrigt! Ärligt! Mitt sätt att konstatera att jag hanterar inte alkoholen när andra glaset är taget går det alltför ofta utför den kvällen.. De negativa konsekvenserna är många. En incident nyligen har fått mig att "hitta hit" Jag Har sagt till maken och mamma att en ny riktning ska ske.. Ett måste för lura sig själv när ångesten lättat är alltför enkelt! Hoppas o detta forum få stöd. Ändra relationen till det "kära" vinet som gör mig till ngn jag ej vill vara. Den första helgen på länge stundar snart..

höst trollet

Hej Minime! Har du bytt ut alkoholen mot "godis" och choklad kanske.. (det är många som får ökat godis-sug, när de slutar med A)?
DET kan nämligen förklara finnarna..
Annars får du se det som att kroppen "rensar" ut efter ditt "supande" :-) och då får man bl.a finnar..
Man kan också få gå på toa lite oftare, bli "lös i magen" etc..
Du kan dricka mer vanligt vatten, eller mineralvatten (ta gärna extra B-vitaminer! de hjälper till att reparera hud och nerver)

Tänk på att det tar nästan lika lång tid för kroppen att återhämta sig, som när du misshandlade den med A ;-D

kram trollis

Minime

Hösttrollet: hm får nog erkännas att de gått ner mer av sådana varor de senaste veckorna så de är säkert därför. Jublar över ännu en helg utan alkohol!

Minime

Dialogen i huvudet pågår för fullt, ögonen dras mot vinet i flaskorna här hemma. Tankarna på att nu har jag hållt upp ett tag kanske skulle ta ett par glas vin framåt helgen osv ...... Kan jag det? Eller är mitt problem så stort att jag ska avhålla mig helt för all framtid? Kräver inga svar men vet själv inte svaret. Vågar jag prova . Rätt skönt att varit nykter ett tag. Varför kommer tanken på att dricka ändå? Jo jag vill ju kunna njuta av alkohol på ett sunt sätt. Oh dessa kvällar när tankarna brottas är tunga. Jag ska försöka sova och hoppas att mitt resonerande imorgon är klarare. Finns ni där som " bara" behövt ett break och sedan kunnat dricka mer vanligt utan dessa misslyckanden som för mig kommit ibland. De man vill undvika. Är det bara en dröm och vision som ej går att uppnå när man har dåligt "öl-sinne"?

Stigsdotter

...det på AAs huvudkontor i USA sitter en tom tavelram på vägen. I den skall sättas fotot på den person som lärt sig att dricka "normalt" trots dåligt "ölsinne". Den har suttit där tom i många år nu. Var det svaret på din fråga tro?

Minime

Stigsdotter: dessvärre kanske det var det. Men är väl dessvärre inte där att jag helt förlikat mig med den
Sanningen ännu. Är frustrerad idag också. Jag försökte med min partner prata om mina känslor eller snarare tankar idag (se tidigare inlägg). Känner mig så dum för fick inte stöd utan snarare kände jag mig misslyckad. Att jag var svag/dum som tänker så. Jag som varit så duktig att de inte ens räknas nu när jag tänkt som jag gör var det som förmedlades till mig. Jag vill kunna bolla ärligt med min partner om vad som sker under denna resa men tydligen inte okej. Hade god lust att "supa" till när jag ej fick stöd utan sarkastiska svar och "klapp på huvudet". MEN gjorde det inte för vem straffar jag jo mig själv jag vet det. Kampen fortsätter......

att "ta ett break" och sen kunna dricka normalt. Då är du nog ett undantag. Det bästa för dej vore att inte ha nåt vin hemma, då blir det inget resonerande. Håll ut så blir det lättare snart!

Minime

Jag tror också att det är så att de blir mindre sug att ej ha det hemmavid. Däremot tror jag att tankarna och dialogen skulle fortgå ändå men istället handla om "ska jag åka till bolaget eller inte". När jag slutade röka behöll jag ett pkt hemma för de stressade mer att ej ha det nära. De funkade ändå! Vinet står kvar här hemma om inte annat för att bjuda på. Jag får be om ursäkt för att mina inlägg är halvt tråkigs nu. Men de senaste dagarna har varit tunga.. Suget är stort efter en "normal" fylla vill inte inse att jag ej är som alla andra. Men jag hankar mig vidare. Skulle om möjligt behöva höra er andra, hur var er resa. Eventuella snedsteg på vägen eller tips hur ni lyckats att hålla er. Vad har varit er största hjälp på vägen..?? Trots att de är tungt nu så är det ännu en fredagskväll nyktert! En månad börjar närma sig! Första gången på många år. Förrutom graviditeten och amningsperioder såklart.

vill.sluta

Vad göra när ALLA dricker, skullle vilja
Kunna dricka socialt. Men NEJ, det går inte.
Hela tiden tänka på att
"hur skall jag kunna fylla på glaset utan att
det märks" och vad skall jag dricka när alla gått?
Knep och knåp tack!
/A

Minime

Var på middagabjudning i helgen en vit månad och nu drack jag tre glas vin. De var en bra kväll så som jag vill kunna dricka emellanåt. Vet inte pm jag kommer kunna det men denna gång gick bra. Njöt av vinet till mat med vatten emellanåt det var gott! Var nöjd trots att jag ej blev onykter vilket var en skön känsla. Om detta berodde på vaksamheten och var en engångsföretelse vet jag ej. Fortsätter min resa.. Vill inte återgå till slentrianmässigt fredagsvin drickande. Ser för många
Vinster med att avstå. Testar mig fram! Har en dialog med min partner för att fortsätta min resa mot förhoppningsvis ett sunt förhållningssätt till alkoholen.. Min förhoppning är att jag tog detta uppehåll i rätt tid.. Men får akta mig att lura mig själv att "nu hanterar jag det" för de vågar jag inte påstå.. Men de var skönt att vara på en bjudning och dricka som man bör och njuta av det. Vakna utan ångest .. Spendera dagen med vänner, barn och partner utan huvudvärk dagen efter. Så vill jag ha det! Vara på jobbet idag utan ångest! Nu vardag och mot en helg utan alkohol igen. Hoppas kunna hitta en lagomnivå vid speciella tillfällen. Går det inte och jag "trillar" så är faktumet att jag inte kan dricka alls då får jag acceptera det och fortsätta den vägen.. Ni får tycka jag resonerar märkligt men detta är mitt ärliga forum och min kamp för att hitta rätta vägen i mitt liv för mig och mina nära.

vill.sluta

Precis så som det var på middagen ska det vara.
Grattis, och det är som du skriver. Går det så"fine".
Jag önskar att det för det för dig!
Lycka till.
/A

Minime

Helger är fortfarande det bästa jag vet trots att det inte automatiskt inkluderar vin. Har verkligen börjat se vinsterna med att inte ständigt dricka varje helg. Hyn är
Bättre igen trots att de ej var så till en början, piggare på morgonen hela veckan, huvudvärk mindre förekommande, pussar av barnen varje kväll (ej klagande att jag luktar illa pga alkoholintag), är mer närvarande med alla kring mig. Har kommit tillbaks lite till den jag är i grunden dvs jag har roligt även utan vin, jag kan slappna av utan vin, jag kan välja bort vinet vid vissa tillfällen även om andra dricker. Helg behöver inte alltid inkludera vin! De känns som att det är sunt att jag ser fram emot helg inte som under en relativt lång period där jag ej såg fram emot helg och allt vad det inmebär utan själva vinet. Samma sak med middagar såg jag fram emot det? Ja till viss del men främst till att det var legitimt att dricka vin och em självklarhet att göra det varför skulle man inte på något vis. Dessa insikter om hur relationen till vinet varit är bra att tänka på med lite perspektiv. Idag ex har jag haft gäster på middag: god mat, trevligt sällskap! Jag såg fram emot umgänget massor! Fick alkoholfritt vin av gästerna (de visste om valet att minska). Vissa drack alkoholfritt andra med alkohol något glas. Denna helg drack jag själv varken eller utan alkoholfri Ica cider till maten. Kändes som naturligt vinet "behövdes" inte. Förra lördagen valde jag på annat sätt som ni sett. Det sköna är att jag nu väljer känslan är att jag under alltför lång period inte valt utan bara kört vin jämt då det getts legitim möjlighet. Klart jag valt det då med som med alla handlingar.. Men de var inte med reflektion. Summan ännu en skön vecka avslutad! Där jag aktivt gör val!

vill.sluta

Vilka fantastiska framsteg du gjort. En RIKTIG pärla
Och vad roligt för dina underbara barn och mannen. Nu ser du alla vinster med att
hoppa alkoholen.
Nu behöver du inte resonera:
Idag får jag inte....' Nä, idag VILL jag inte.
Men passa dig för papegojan på axeln som med
jämna mellanrum försöker få dig att ta
Ett, två, tre, fyra glas eller mer för det
är du värd. Men det är INTE värt det.
Grattis vännen underbar läsning!
Kram/A

Minime

Fest ikväll för en jubilör får se hur jag reder ut det.. Varannan vatten och en flaska vin medtagen. Brukar bli mkt mer men denna ggr ska jag vara lago
!!!

Vill

Jag är ny på forumet men har läst och läst länge. Jag vill bara skriva att jag hoppas att det gick bra för dig igår och att jag förstår hur du känner. Just nu pågår det en kamp i mig att försöka få ihop en dag ett så du ligger långt före. Min kamp börjar i dag och din fortsätter i morgon. Vi får stötta varandra.

Minime

Vill: välkommen!!! Självklart ska vi stötta varandra i helvetskampen!!! Det gick bra igår riktigt trevligt och kvar i flaskan vid kvällens slut. Idag ont i fötterna av allt dansande. Ingen ångest och huvudvärk!