Som den alkoholberoende Groda jag är så har jag hoppat ut och in från detta forum under flera år. Jag försöker och tappar taget om och om igen och på resan förlorar jag all självrespekt. Nu får det fanimej vara nog! Jag har inte tid att hålla på med all skit som alkohol bär med sig - livet är för kort. Jag tänker på alkohol hela tiden i form av att jag ska/inte ska dricka, jag har ångest, dåligt självförtroende och skäms. Jag dricker och alla de andra saker som jag vill göra med och i mitt liv får stå tillbaka för mitt ölpimplande. Barn, vänner, kärlek, hus, trädgård allt, allt får stå tillbaka - det är nog nu!

Jag vill känna ro och självrespekt. Ta emot varje dag som bjuds mig med klara öppna ögon.

Men hur ska det gå till med en liten alkoholdjävul i huvudet? Ett exempel: Imorgon ska jag träffa några väninnor (singlar) och vi ska kanske gå ut och då tänker jag så här att det är ingen idé att sluta dricka idag eftersom vi ska ses imorgon. Men, det betyder ju att det aldrig är någon idé att sluta dricka eftersom vi kommer att träffas vid flera tillfällen? Dumt! Så nu får jag välja antingen dom eller alkoholen, eller så får jag väl för f-n, träffa dom och låta bli att dricka!

Kanske till och med våga visa vem jag är? Våga vara sårbar och tro att jag duger trots att jag inte är perfekt? Se nedanstående underbara klipp:

http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html

Det blev litet vimsigt men så är det också min första stapplande dag.

Grodan

Grodan

Jobbade mycket igår och på väg hem i bilen kom ett ordentligt belöningssug. Hade ett litet samtal med mig själv:
Jag:Du tycker att det skulle vara mimla gott med några öl när du kommer hem va?
A: Ja, absolut.
Jag: Det är bara för att du ätit medicin som du inte kommer att åka förbi bolaget?
A: Ja.
Jag: Så om du hade kunnat hade du druckit?
A: Ja.
Jag: Men du blir inte irriterad eller sur över att du inte kan dricka?
A: Nej, det är som det är, men hade jag kunnat så hade jag gjort det.

Så mycket för alla filmer som ska spelas, alla kloka tankar som kan och ska tänkas - var var dom igår när jag behövde dom? Borta! Puts väck! Därför vågar jag inte göra detta bara av egen kraft. Hade det bara varit på egen kraft så hade jag druckit igår - litar inte ett uns på min egen styrka i förhållande till A.

Idag kom det nya sug och vis av gårdagen försökte jag spela filmer till slut m.m. Inser att jag egentligen inte är så himla sugen, bara trött av för litet sömn och mycket arbete. Det går upp och ned. Stundtals blir jag äcklad av tanken på alkohol. Stundtals tänker jag att jag kanske ska vänta med den här nykterhetsresan till efter sommaren - himla dumt valt tillfälle.

Ja,ja - nu ska jag strax gå och lägga mig (nykter ) och imorgon när jag är litet mer utsövd kanske det inte är lika upp och ned.

En vinglig Groda

att du tar antabus som hjälpmedel är ju fantastiskt bra eftersom det fungerar. Det verkar som att du tycker det är svagt eller fel men det visar på styrka att verkligen ta till alla medel. Så småningom är du stark nog ändå men stressa inte med det. Du jobbar jättebra. Skjut inte upp det här nu så kommer du att få uppleva en underbar sommar, uppleva med alla sinnen.

Grodan

Det är nog sant Santorini, jag tycker nog att det är svagt av mig att jag inte kan göra det här utan hjälpmedel - andra kan ju. Det gör mig också rädd - kommer jag någonsin att kunna det?

Har verkligen svårt för det här med att stå på min egen sida - ställer mig gärna på de (inbillade) andras sida och dömer mig själv därifrån. På min sida är det så här och därför måste jag göra som jag gör om jag överhuvudtaget ska ha en chans. Tack Santorini.

Har fått sova och idag känns allting mycket bättre. NU är det bästa tillfället att bli nykter på och jag ser återigen fram mot att fortsätta vara närvarande denna sommar. Det braiga med mina dippar som jag hade igår och i förrgår är väl bland annat jag fick en hint om hur jag kan träna upp min motståndskraft. Dessutom blev det tydligt att det bara var tankar som hände mig- man kan låta tankar komma och gå utan att agera på dom - jag dog ju liksom inte.

Kramar till alla

Grodan i meditationsställning

Vet inte det jag. Vi har alla våra olika hjälpmedel, vi som klarat oss. Du gör ett fantastiskt jobb, ge dej själv beröm för det! Det finns dom som går på AAmöten alla dagar i flera månader. Det är en sak som inte passar mej men funkar för andra. Alla sätt är bra som funkar. Stressa inte med att sluta med ditt antabus, fortsätt. En dag klarar du dej utan, jag lovar. Tar det ett år so what! Att bli sugen på alkohol är inte farligt. Det får vi leva med. För mej är det vissa situationer som triggar igång suget. Med tiden kommer det alltmer sällan och går snabbt om. Kan återkomma oftare vissa perioder, t.ex tycks sommar och sol väcka tankar på vin. Men en viktig sak måste du komma ihåg: vi behöver inte agera på det. Sug försvinner. Känn efter, rid på vågen som nån sa och det går om. Du är så bra på gång, jag är stolt över dej och din kamp. Du har rätt inställning. NU är rätt tid. Om du är på Facebook får du gärna kontakta mej, sök på Santo Blond. Om du vill förstås :)

Grodan

Tack för fin stöttning Santo. Behöver verkligen sådant stöd. Är dock alldeles för skör för att agera in "real life".Tror till och med att det skulle kunna ställa till det för mig i nuläget - däremot senare när jag känner mig mycket mer stabil skulle det vara roligt med halvverklig kontakt. Tror jag än så länge behöver det skydd som anonymiteten på forumet ger mig - då vågar jag vara öppen om mig - vilket jag tror är en nödvändig komponent i min nykterhet.

Idag är det min 24 nyktra dag - inte särskilt märkvärdigt för vissa-men för mig är det nästan en revolution. Har vad jag kan minnas bara varit nykter så länge (35 dagar) en gång tidigare under de senaste 20 åren. Det känns verkligen som om jag gjorde ett vägval där i inledningen av min nuvarande nykterhet när jag gick på fest med en flaska alkoholfritt och tänkte att det får bli som det blir, dom får tycka vad dom vill, för jag väljer mig. Det kan inte få vara så att människor som ändå inte kommer att ställa sig på min sida om det verkligen skulle blåsa ska få styra vad jag gör med min mitt liv. Kan dom inte acceptera mig som jag är så får det vara.

Känns så skönt att träffa arbetskamrater och inte oroa sig för om jag luktar eller hur jag ser ut. Tycker också att mina tankar sakta men säkert klarnar - väntar nu bara på litet mer ork än vad jag har för tillfället- men den kanske behöver en puff med litet träning - kommer till det.

Har ett enormt godissug och ska strax åka iväg till affären för att tanka mjuk lakrits med socker på. Tänker unna mig att njuta av detta en tid till och kanske alltid - men i så fall inte i de mängder det nu är fråga om. Men var sak har sin tid och jag blir ialla fall inte bakis av lakrits och hur mycket lakrits jag än stoppar i mig så vet jag hela tiden vad jag gör.

Härliga juni!

Grodan

alau

24 dagar är absolut märkvärdigt! Var stolt! Ge dig själv en klapp på axeln. Jag kör också Antabus. Jag vet att det inte är någon lösning långsiktigt, men det hjälper mig just nu. Det är som ett par kryckor tills jag kan gå själv, som någon klok människa har sagt. I nuläget vågar jag inte helt lita på mig själv. Möten verkar funkera för mig. Det är alltid något jag tar med mig hem efteråt.

kram

Grodan

Dag 26, men jag har mycket sug och skulle vilja vila från att vara nykter -vet inte hur jag förklarar det. Samtidigt vill jag ju naturligtvis inte ha konsekvenserna av att dricka. Så mycket slöseri med tid med att må dåligt och att vara bakis. Tror jag måste börja träna eller någonting för att få ordning på den leda och trötthet jag känner. Ska man vara så här trött? Tycker nästan att jag har mer energi när jag dricker - men det stämmer inte för då blundar jag för mina bakisdagar.

Grodan.

att när min man slutade dricka alkohol för ett par år sen sov han alldeles kolossalt en hel sommar. Lär vara vanligt med ofantlig trötthet. En läkningsprocess för kropp och själ.
Kämpa på - för din egen skull och för ett värdigt liv! / mt

alau

Precis ibörjan var jag ofantligt trött. Tyckte jag kände mig vimsig och såg i kors hela dagarna, och sov (och sover fortfarande) som en stock på nätterna.

När suget kommer krypande, kom ihåg att det är övergående! Påminn dig själv om vilka konsekvenser ett glas drar med sig. Gå på ett AA möte! Har du någon att ringa till och prata av dig? Logga in här och skriv av dig!

Hang in there!!

Pontus

Jag vet exakt vad du menar med att vila från att vara nykter. Jag har sj inte lyckats pasera en hel
nykter månad än sen ja skapa detta bekymmer, många år sen. Träning är jätte bra!! Blir stärkt o pigg.
I mitt eget fall efter en tids nykterhet blir man både stärkt o peppad men nånstans möter jag alltid en vägg
jag haft svår att tackla. Trött psykiskt av den ständiga focus antar jag, orkar inte träna mm. Men nånstans
där bakom krönet måste de ju vända! Skulle sj vilja veta var o när. Unna dig av livets goda. Kämpa

Tilde

"Skulle vilja veta hur o när" skriver du... Som jag ser det är det bara du själv som kan bestämma hur och när det ska vända. Alla gör olika, jag tror att självhjälpsprogrammet som finns på startsidan här kan hjälpa att hitta ens risksituationer och ett sätt att handskas med dem. Jag tror det är lättare i en övergångsperiod att veta om när risken finns och vara medveten om och förberedd. Kanske inte man lyckas varje gång men jag tror man får ha stenkoll på sig själv, ingen annan har det åt en. Med tiden tror jag att hjärna och kropp klarnar och det blir lättare att hålla sig till ett liv i "verkligheten" och se med öppna ögon. Det är du själv som måste vara god mot dig själv och vilja dig själv det bästa. Så tror jag...
Försök självhjälpen, det är mitt råd. Kanske i kombination med andra lösningar. jag har inte läst igenom din tråd men kände jag ville svara lite spontant här.
Ta beslutet och bestäm över ditt liv. Att missbruka alkoholen är inte ett främmande väsen som slänger sig på oss enligt mig... utan vi väljer in den och så blir den en del av oss som vi måste befria oss från och välja bort med egen kraft. Den försvinner inte av sig själv.
Jag skriver detta för jag tycker du verkar vara på riktigt god väg med träning och en god vilja. Vill verkligen att det lyckas för dig.
Styrka till dig.
Tilde

Tilde

Förlåt jag använde din tråd att skriva till Pontus i. Såg det först efteråt, och önskar dig styrka också :) Du är ju också på god väg... det är härligt. Fint att kunna njuta av våren också...
Tilde

Pontus

Tilde, håller fullständigt med dig i allt du skriver. Ville inte låta negativ. Visst är det vi själv som
bara kan ändra på framtiden! Bara att jag förstår tröttheten och att försöka hitta verktygen vid
motgångar. Kämpa Grodan kämpa

Grodan

Vad skönt att du förstod Pontus vad jag menade med att vilja vila från att vara nykter. Det talar ju egentligen om vilken ansträngning det verkligen är det här- kan också förklara tröttheten. Precis som du hoppas jag och längtar också efter att det någonstans bortom krönet ska vända. Att det inte är bra att dricka på det sätt som jag gjort tidigare är det inget snack om, men det betyder inte att det är helt bekvämt här i nykterheten heller. Man väljer sitt liv sägs det, men den här kampen har jag inte valt. Om jag hade fått välja hade jag valt att spela mitt liv med helt andra kort både vad gäller gener och miljö. Däremot tror jag att man i viss utsträckning kan välja hur man spelar med de kort man fått. Men att man kan det betyder inte alltid att man vet hur.

Heja dig också Pontus och alla andra som kämpar.

Grodan

alau

Visst känns det tungt att vara tvungen att spela med de kort man fått. Kan kännas orättvist. Varför hände detta just mig? Det är svårt att kliva ur sitt eget ego och inte bara tycka synd om sig själv. Att istället vända på tankarna och försöka se det som är positivt. Jag har, t.ex. fått tips om att börja varje dag med att skriva ner tre saker i livet som jag är tacksam för. Jag försöker även påminna mig själv att inte fladdra iväg för mycket i tankarna och istället fokusera på idag. Idag är jag nykter. Bara idag. Så länge jag kan hålla mig till det, blir allt mer hanterbart.

Kämpa på!

Grodan

Hej Alau!

Tänker sällan på vilka kort jag fått här i livet. Det har jag liksom accepterat för länge sedan och en sak kan man med säkerhet säga om mina kort. Dom är intressanta, dom utmanar mig och tvingar mig att fundera och reflektera över en hel del. Tog upp det här med kort därför att jag ibland kan bli litet trött på att allting bara är ett val och går det åt helvete så är det för att jag har valt fel.Tror inte att det är så enkelt, vilket inte betyder att man ska sluta kämpa, tror däremot att förutsättningarna är olika för olika människor och att vägen är längre, guppigare och helt enkelt svårare för vissa än för andra. Betyder återigen inte att man inte ska försöka eller ge upp. Håller på och läser en bok som vänder sig mot uppfattningen att vi föds som blanka blad (Steven Pinker "The blank slate"). Han går igenom idéhistoria och forskning m.m. på området. Läste nyss ett avsnitt som handlade om att man gjort experiment där man frikopplat två hjärnsidor och sedan visat olika bilder för dessa hjärnsidor. Ett resultat av exeperimentet var att det visade på vår inneboende reflex att rationalisera våra beteenden. Ex: Den ena hjärnhalvan fick se en snöflinga. Den andra hjärnhalvan fick se en spade. Efteråt berättade forskningspersonen att den skottat snö. Tänker på min mamma. Kom på henne med handen om ett glas Gin i skåpet. Trots det sa hon till mig att hon inte drack - och menade det. Såg faktiskt på min mamma under många år som hjärnskadad trots att jag inte hade några belägg för det. Upplevde en sådan en enorm skillnad mellan den hon sa att hon var och den hon var.

En nykter och fnulande Groda.

Grodan

Under långlång tid var det kvällsgrodan som tilläts styra över mitt liv. Enligt den var jag värd några stöl på kvällen (läs 5-7) som belöning m.m.Kvällsgrodans beslut styrde därfö hur morgongrodan hade det nästa dag; skam, trötthet, bakfyllebrus i huvudet.osv. Morgongrodan protesterade, grinade, sparkade och tjöt. men varje kväll var det kvällsgrodan som fick sista ordet. Nu har jag vänt på kuttingen och istället låtit morgongrodan få sitta vid styret sedan drygt 4 veckor. Äter antabus varannan dag på morgonen och har inte missat en enda gång sedan jag påbörjade denna resa. Naturligtvis njuter morgongrodan i full drag, men när kvällen, tröttheten och ledan kommer spottar och fräser kvällsgrodan över att inte kunna göra som den vill. Hur jag än gör kommer en groda alltid att vara missnöjd verkar det som. Hoppas på tiden och att jag sakta men säkert finner mig till rätta i denna nya nyktra värld. En sak har jag lärt mig - förnuftiga beslut måste tas på morgonen. Hade jag struntat i när jag skulle ta min medicin och ibland tagit den på kvällen hade jag aldrig uppnått fyra veckor.

Två grodorna, två grodorna är lustiga att se...

Mammy Blue

Underbart! Mycket underhållande och samtidigt glädjande att läsa här!

Fortsätt öva på att spela filmem till slutet, förslagsvis morgongrodan, sätt dej själv i fantasin i svåra, triggande situationer och spela filmen. Man får nog göra som brandkåren och öva brandsläckning så man har ett färdigt koncept...

Kram!/MB

Grodan

Just nu, i denna stund känner jag mig nästan lycklig, lugn och trygg av tusen skäl.

Ville bara säga det.

Grodan