Skit samma...vilket fall som finns det ett rus att möta efter arbetsdagens slut.
Fan...vill inte sova dåligt en natt till. Vakna med svettigt lakan klistrat runt kroppen.
Vakna runt fyra-fem snåret och inte kunna somna om, förbanna kvällen innan, det måste bli ett slut. Sitta med ett mörker över ögonen, trög hjärna fram till lunch.
Det håller inte mannen, skärp dig, kan inte vara så svårt att bara ta ett glas. Eftersvettas lite lagom fram till förmiddags fikat.
Kör småvägarna till jobb imorron, där står ändå inte farbror blå.

Kom för fan inte och fråga vad vi pratade om igår kväll. Kunde lika gärna lovat bort livet till djävulen, inte vet jag, kommer inte ihåg.
När livet äntligen återkommer i kroppen går första tanken till kvällens första whisky. Lite bonus så står det ett par biror i kylen. Kvällsmaten sköljer vi ner med en pava rödvin.

Ändå är jag som lyckligast när jag dricker. Bekymmerslös. Full av idéer, full av längtan till något annat.
Dessvärre sjunker ambitionen som en sten efter ett par stadiga whisky. Lättjan blir större, olusten kommer smygande.
Idiot!, nu är du här igen.

Vänd ryggen till familjen, håll glaset i hela handen. Då ser dom inte att det är minst en deciliter i glaset. En stor klunk så är det bara en liten fyra kvar. Tre besök på kort tid så har man dunkat i sig närmare en kvarting. Det är det bästa med en stor whiskysamling syns inte att jag dricker. Enkelt att fylla på med en flaska eller två.

1,5 liter whisky på veckan måste väl ändå anses som normalkonsumtion? Det är ju dessutom findricka..! Bonus öl, grogg och vin.
Dessutom är jag som lyckligast när jag dricker.
Alla lyckliga situationer. Skidåkning, golf, god mat, umgänge, etc. Vad är det som dyker upp i hjärnan? Inte snön, gräset, oxfilén, diskussionerna. Nä, helt rätt tänkt. Spriten, ruset, friheten från det dagliga, den sköna känslan av att glida in en bubbla av lycka.
10 år är lång tid av kortvarig lycka. Eskalerande intag, kortare lycka.

Nu, 5 veckor utan en droppe i strupen inbillar jag mig att jag kan börja "normal dricka". En liten wirre, ett glas rödvin, en pilsner med polarna. Trots att det kommer ett sug större än kärleken vissa kvällar. Vem tror du att du är? Lovar, rör du wirren tar det max två veckor med normal drickande sedan står jag där igen.

Det märkliga med Sverige är att det är mer onormalt att inte dricka....!

vill.sluta

Vill du förändra så håll dig på banan, med 5 veckor i ryggen är du bättre än mig.
Jag som gått från klarhet till klarhet i min vilja och otaliga försök att ändra på mitt beteende.
Men vilja finns hos mig, hoppas den fortsätter hos dig?

Stanna här och läs läs läs, skriv också och låt denna tråd bli din ickedrickandes dagbok.

Nåväl, välkommen hur som!!!!
//A

WT

Ny här jag med!
Känner igen mig så jäkla mycket.
Dock är ölen min värsta fiende och bästa vän.
Bonusen är groggen, vin och allt det andra.
Hela dagen har jag tänkt på att få hälla (inte dricka) i mig en öl, och sen, ja fler.
Men ännu har jag inte druckit, och jag ska INTE dricka idag.

Ha det gott du och försök hålla kroppen lugn, eller något, ja du vet ;)

Weekend

Tjena
Tack. JA att man överhuvudtaget funderar på ett glas igen är ju fantastiskt konstigt.
Men suget är stort!
Klarat två helger i rad med "kalas" utan att falla för trycket. Ursäkten, jag kör, fungerat utmärkt.

Kan konstatera att ytterligare en god natts sömn och en morgon utan tungt huvud borde vara "kicken" att ge fan i det.
I det resultat omgärdade livet vi lever så adderar jag en månad till på det vita livet. Delmålet är klart.
Sedan knackar julen på dörren med allt vad det innebär. Långledigt är det åxå.
Dags att köpa en ytterrock av stål!
Ha det!

Weekend

27 dagar...26 nätter utan detta förbannade gift.
Känner mig glad.
Pigg och utvilad en tisdag. När hände det sist 1997?
För alla ER andra inklusive mig själv.. KÄMPA PÅ. Det går!

Ledig ikväll, fri från förpliktelser. OCH tankarna går INTE till fyllet.

Sköt om ER!

konstnären

Grattis till dina 27 dagar starkt gjort. Själv har jag varit
nykter 2 månader plus 2 veckor idag, det är noga med tiden
för mig. Trodde aldrig det skulle gå men mycket jävlar anamma
står jag här idag, pigg utsövd och utan krav att inhandla giftet.
Suget har liksom bleknat ner med tiden tänker inte som första
två veckorna då jag bara hade vin i huvudet. Det var jobbigt,
satt en goja på axeln nästan hela tiden och sa, visst kan du
ta ett par glas vin. Men jag kan inte det vill bara ha mer när
jag sitter med första glaset. Tror jag nådde min botten 10 september
jag orkar knappt tänka på vilken spillra jag var, men jag har varit
tvungen att ta fram det bit för bit för att orka gå vidare.
Ångesten jag hade höll på att kosta mig livet med sjukhusvistelse
Nej det vill jag inte komma tillbaka till. Nu lever man ju även
om man har många funderingar. Det var någon som skrev i jul blir det
järnrocken på och det är samma för mig.
Ha en skön dag
Konstnären

Weekend

Tjenis Forum
Ni som vet och har klarat eller försöker.
Har ni talat om problemet hemma?
Inbillar mig att ingen anser att jag har problem då ingen frågar eller konfronterar.
En vit månad kan ju alla relatera till. Den är nu över.
Har inte för avsikt att börja om på ruta noll igen.
Kommer en del frågor nu när det är "dax" att dra igång igen. Känns jävligt obekvämt att berätta om beroendet. Är inte mogen i tanken för den åtgärden. För som så många andra här på forumet så händer ju inte detta mig!

Vad har ni för erfarenhet?

m-m

Jag kan bara svara för mig själv, men min man vet om mitt problem. Han är den ende som vet "allt". Jag hade inte kunnat komma så här långt utan våra samtal, och ett gemensamt mål, i alla fall inte med en långsiktig förändring (har hållit uppe i snart sju veckor) och vill gärna att uppehållet ska vara betydligt längre än så här. En kollega och god vän har jag berättat lite grann, dvs att det blivit för mycket under en period och att jag behöver bryta mönstret. Till andra har jag sagt att jag pga trötthet och sömnsvårigheter gjort ett försök att låta bli alkohol samtidigt som jag försöker äta bättre och motionera mer, och att det känns så bra så jag tänker fortsätta vara utan alkohol ett tag till. Punkt. Inga fler förklaringar. Om fler frågor kommer har jag svarat i den riktning som jag börjat i, och sedan bytt samtalsämne till något som handlar om personen jag pratar med - brukar funka, många vill prata om sig själva :/

Detta är min strategi för att inte outa mig för dem jag inte vill, och för att inte bli "hon som inte kan hantera alkoholen" eller annat. Jag har vägt för och emot, och detta är min strategi. Fungerat bra hittills

Lycka till!
/m

Pellepennan

Jag menar då jag själv hade en lite längre vit period. Faktum är att jag tror att andra inte reagerar så mycket på nykterheten - eftersom familjen förmodligen inte saknar när vi pimplar?!
Att det är svårt att berätta känner jag med, vad är om det går åt pipan...
När det kommer till kompisar och andra som tycke att man ska ta sig ett glas fungerar det kanske att säga: - att man mår bra efter en vit månad? - Och för övrigt drack drack ja ju inte schemalagt innan heller, så varför ska jag göra det nu? Eller du kan ju säga
1 vit dag i veckan, 1 vit vecka i månaden, 1 vit månad om året, ett vitt år varje decennium... sen gäller det bara att klara det :-).Hade kanske inte varit så dumt om jag själv gjort något i den stilen. Det där med en dag i veckan syftar naturligtvis på ett Kontinentalt dryckesmönster där man tar ett glas vin eller så till maten under veckan - inte 6 fyllor nota bene...

Strongt gjort än så länge!

Buzzz

Massor. Varje dag med min fru.
Det måste jag för att ha en chans att klara detta.
Få prata om hur glad jag känner mig, få tröst när det känns mörkare, varför jag är dödstrött idag. Få förståelse helt enkelt.
Hon ställer upp och lyssnar och hejar på såklart, hon har kanske lidit mer än jag på grund av situtionen som varit så länge.

Jag har alltid varit en ensamvarg och trivts med det och har följdaktligen inget stort umgänge privat, så där behöver jag inte "hitta på" anledningar till varför jag inte dricker. Det inträffar bara när det uppkommer "tvingande" aktiviteter, t.ex arbetsrelaterat. Men jag har kört vita perioder förr och varit öppen med det så det är inget problem den första tiden. Säger bara att jag kör alkoholfritt för att städa upp i kroppen.
Några få utomstående (läs: inte närmaste familjen) känner till hur läget är, men de har samma problem själva, så där har jag varit öppen med mina mål förr. Den här gången har jag inte talat om att jag inte har satt någon tidsgräns. Varför? Jag vill väl (fegt?) lämna en reträttväg öppen om det skiter sig. Det är så eländigt tråkigt att höra tråkningarna och ana den eventuella gädjen över ett misslyckande.
Konstigt nog känns det som om andra med samma problem nästan hoppas på ett misslyckande. Antar att det beror på en önskan om att själv egentligen både vilja och inte vilja göra samma sak, lägga ner alltså.

Visst vill jag ge upp skiten för mina närmastes skull, men denna gång är det absolut JAG som står i centrum. Kanske egotrippat men jag tror inte att det fungerar att sluta för att någon annan lider, större ego än när man håller på blir man aldrig. Man skiter ganska ordentligt i att andra drabbas, insikten kommer inte innan man blivit nykter och ser klart. Alltså måste jag sluta för min egen skull, andras välmående kommer som en bonus (en ganska stor bonus som ytterligare hjälper till i mitt tillfrisknande).

Hoppas att du kunde få något matnyttigt ur detta Weekend. Du har kommit en bra bit på väg!

//Buzzz

Weekend

Tjena
Just nu, idag, är den uppsatta månaden över.
I början var det jäkligt bra att ha en bortre tidsgräns. Gissa om man längtade till dagen D då man kunde få ett glas igen.
För mig med en jäkla tävlingsinstinkt var det med största sannolikhet enda vägen ur dimman. Ett klart och tydligt mål att jobba mot.
Nu när månaden är slut....
Skall på krogen ikväll och fira mina framsteg!
Finns inte en chans i helvetet att jag byter denna goa, pigga, upprymda känslan mot ett rus.
En dålig natts nykter sömn är tio ggr mer utvilande en god natts fyllesömn!

Är dock fortfarande inte mogen för en diskussion med frugan. Tror det stjälper mer än det hjälper för tillfället.
Hon konsumerar fortfarande under "normalmängden". Fint, ta du ett glas....jag kör ikväll (hon har ju dock kört i tio år nu)

Weekend

Härligt. Idag räknar vi 42 dagar och kvällar utan alkohol!
Energi....gör saker som inte innan. Kan ju bero på att man inte sitter med nappflaskan...får lite tid över till annat.

Ha det bra...kämpa på!

Weekend

Läste på forumet eller i en undersökning, kommer inte ihåg.
MEN... skall man bryta sina dryckesvanor skall man hålla upp i 90 dagar.
Detta för att hjärnan skall glömma?
Då räknar jag ner nu då! Halvvägs till målet med mina 45 dagar.

Ha det - Kämpa på!

Weekend

50 dagar inräknade.
Just nu, idag, för stunden undrar egot lite försynt...VARFÖR i H-E spolade du inte kröken långt tidigare!
Ett lyxproblem man får dras med är all tiden på kvällarna! Istället för att slockna i soffan är man på tå till 23 tiden!
Mornarna har man ju alltid haft tid då sömnen aldrig varade så länge. Viss skillnad på nykter tid och bakistid!
FY satan vad skönt att slippa.
Förr ett par veckor sedan fruktade jag umgänget med alkohol då suget att deltaga i normaldrickandet var stort. Problemet var ju att jag inte kunde normaldricka...
Bottna med ett par stadiga innan fest....tog ju en jävla tid innan man kom igång annars och det såg illa ut att hinka isig 3-4 pilnser på stående fot framför värdens kylskåp.
Då frestelsen känns av är det bara att tänka på morgondagen!!! ingen betongluva ingen ångest.
Till helgen är det självklart glöggfest hos vänner. Glöggen är bara tändvätskan till starkare varorna som kommer att komma i mängder. Känner mitt umgänge. Men jag känner ingen oro. Endast glädje att vakna lördagmorgon 0700 pigg som en lärka. Kaxiga ord men jag kan garantera att ett snedsteg är uteslutet.

Nästa måndag, när jag skall skriva 56 dagar i nykterbloggen skall jag nämna ett annat lyxproblem som ingen (vad jag vet) skrivit om...vilket borde vara en viss drivkraft..

SEX! Ingen porrnovell men ett litet konstaterande!

Getagrip

Hej! Har väldiga fjärilar i magen och ångest just nu. Tänker på det där vinet. Hjälp!!men ska inte ge mig iväg..har familj att tänka påoch det blir bara värre om jag gör ngt dumt.

Getagrip

Har jag känt mig lugn utan ångest idag. En obeskrivlig känsla. Känns som jag är född på nytt. Är det så här man ska känna sig. Jag har haft problem med alkohol i flera år. Har försökt med psykologer,terapeuter,läkare,AA men ändå tänkt att jag kan nog ta ett par glas till middagen. Sedan har det eskalerat med att Åke (ångesten)inte rösten dragit iväg mig till systemet och jag har handlat bara för denna gången. Imorgon slutar jag. Sedan kan det ha gått några dagar ibland faktiskt. Fast har knappt kunnat ta mig ut,får ångest på Ica,när jag hämtar mitt barn på skolan,vågar inte prata eller träffa kompisar flr jag känner mig tråkig och har svårt att koncentrera mig,slutar på jobb för jag inte tror jag klarar det,bråkar och skriker på min man. Känns som om på ngt sätt att saker och ting börjar falla på plats. Eller är det bara en illusion. All denna skam,samvetskval,tårar av misslyckande och att inte vara sk normal har gjort att jag självmedicinerat med alkohol och lagt ner så mycket tid på att planera mitt drickande och gömma undan det. Byggt fasader bl.a. Bl.a. Bl.a...all denna tid år efter år som jag varit medveten men ändå inte gjort rätt val. Har läst mycket hela dagen här inne på forumet och det känns som jag hittat rätt ställe att ta del av andras tankar och skrivande och även skriva lite själv som blev väldigt mycket nu..hoppas jag inte får Åke i hjärnan imorgon igen bara...

Weekend

Du får gärna skriva i denna tråden
men
vill du ha respons på dina inlägg är det bäst att du startar en "egen" tråd.

Allt det du skriver hittar du igenkännande i alla trådar, mer eller mindre!
Detta forum är en superbra ventil, att få skriva av sig anonymt känns bra i själen!
Få lite positiv push när man klarat delmål.
Kämpa på! Du är inte ensam!

Weekend

Tjenis
Tyvärr ingen sex rapport idag. Legat sjuk i helgen så den tanken har inte kommit för mig!
Men jag konstaterar att jag skriver 56 dagar i motboken!
Livet utan alkohol ter sig rätt schysst. Det finns gånger då viljan att ta en jävel är stor. Har tex alltid kurrerat sjukdom med Whisky.
Men vid närmar eftertanke har jag kurrerat, firat eller "tyckt synd" om med Whiskey i all evighet.
Fy fan vilken idiot man vart!
Börjat med dyr whisky medans det smakade för att avsluta med vilket märke som helst.
Det var ju inte smakerna jag ville åt, kamouflerat fylle när man dricker finwhiskey. Det var ju ruset!
800 liter whiskey på 10 år.... samt några ton öl, några ton vin, några hundra liter gin. Obegriplig!
Allt, till att börja med, gömt bakom dyra sorter för att legitimera supandet!

Nåväl, Reflektionen angående sex kommer nästa måndag, när jag skriver 63 dagar i motboken.

Kämpa på där ute - Ha det!

Weekend

Tjenis Forum
Julen är en högtid förknippat med FYLLE!
Gåvor från leverantörer = alkohol
Gåvor från företaget = alkohol
Gåvor inom familj = alkohol (vid vår ålder har man allt eller är det för dyrt)
Förra året hade det varit konstant påfyllning hela julelgen.
All mat tycker hjärnan att det skall vara en....nåväl....flera supar till. Öl till maten, whisky framför tv. Alkohol på korsen och tvären i alla dess former.
Åt Julmat i fredagskväll. Favotiterna sill och Janson fanns med. Under de nio veckornas nykteret har jag aldrig varit så nära att falla dit.
Belöning tycker tankarna, en liten en till maten skadar inte...en öl till den. När tanken fick flyga vidare var det inte smaken som hägrade.
Det var/är självklart ruset, den "härliga" känslan av innre sinnesro. ELLER HUR!
Vaknar återigen glad och lycklig efter 63 kvällar/nätter utan fylleångest!
Man får ha ett mantra om skönheten i att vakna nykter. Glömskan är alkoholens bästa kompis!

Jo!
Så var det det här med sex...
Kanske bara jag som man som reflekterat över styvheten..hrmm
Visst var det stånd innan också men nu kan man fan borra i granit.....lite tjugoårsvarning på det!

Jag skrev på för en vit jul! Gör ni det också så motar vi fan i dörren!!

Ha det bäst där ute! - Kämpa på!

Weekend

Lite trött på must, vatten och läsk så jag provade något nytt.
Kan någon förklara varför alkoholfri öl inte är alkoholfri?
0,5% är fortfarande alkohol!
Jag fattar att lite alkohol tar fram smaken...men
det är väl vilseledande!
Köpte tre sorter. Mariestad, Carlsberg samt Staropramen samtliga 0,5! men etiketten står alkoholfri eller NA.