Skit samma...vilket fall som finns det ett rus att möta efter arbetsdagens slut.
Fan...vill inte sova dåligt en natt till. Vakna med svettigt lakan klistrat runt kroppen.
Vakna runt fyra-fem snåret och inte kunna somna om, förbanna kvällen innan, det måste bli ett slut. Sitta med ett mörker över ögonen, trög hjärna fram till lunch.
Det håller inte mannen, skärp dig, kan inte vara så svårt att bara ta ett glas. Eftersvettas lite lagom fram till förmiddags fikat.
Kör småvägarna till jobb imorron, där står ändå inte farbror blå.

Kom för fan inte och fråga vad vi pratade om igår kväll. Kunde lika gärna lovat bort livet till djävulen, inte vet jag, kommer inte ihåg.
När livet äntligen återkommer i kroppen går första tanken till kvällens första whisky. Lite bonus så står det ett par biror i kylen. Kvällsmaten sköljer vi ner med en pava rödvin.

Ändå är jag som lyckligast när jag dricker. Bekymmerslös. Full av idéer, full av längtan till något annat.
Dessvärre sjunker ambitionen som en sten efter ett par stadiga whisky. Lättjan blir större, olusten kommer smygande.
Idiot!, nu är du här igen.

Vänd ryggen till familjen, håll glaset i hela handen. Då ser dom inte att det är minst en deciliter i glaset. En stor klunk så är det bara en liten fyra kvar. Tre besök på kort tid så har man dunkat i sig närmare en kvarting. Det är det bästa med en stor whiskysamling syns inte att jag dricker. Enkelt att fylla på med en flaska eller två.

1,5 liter whisky på veckan måste väl ändå anses som normalkonsumtion? Det är ju dessutom findricka..! Bonus öl, grogg och vin.
Dessutom är jag som lyckligast när jag dricker.
Alla lyckliga situationer. Skidåkning, golf, god mat, umgänge, etc. Vad är det som dyker upp i hjärnan? Inte snön, gräset, oxfilén, diskussionerna. Nä, helt rätt tänkt. Spriten, ruset, friheten från det dagliga, den sköna känslan av att glida in en bubbla av lycka.
10 år är lång tid av kortvarig lycka. Eskalerande intag, kortare lycka.

Nu, 5 veckor utan en droppe i strupen inbillar jag mig att jag kan börja "normal dricka". En liten wirre, ett glas rödvin, en pilsner med polarna. Trots att det kommer ett sug större än kärleken vissa kvällar. Vem tror du att du är? Lovar, rör du wirren tar det max två veckor med normal drickande sedan står jag där igen.

Det märkliga med Sverige är att det är mer onormalt att inte dricka....!

konstnären

Grattis till dina 15 veckor. Var stolt det har du all rätt i världen att vara.
På tisdag firar jag 5 månader. Inne i en bra period nu.
Kram
Konstnären

Weekend

Riktigt bra!5 månader är mer än en tillfällighet!!!!
Min 5 månadersdag blir i alperna v8. En riktig prövning då alpresorna brukar vara synonymt med ett högt intag!

Ha det - kämpa på!

m-m

själv ligger jag på 16 och en halv :-) fyra månader nästa vecka. Visst är det skönt?
/m

Weekend

Härligt m-m!
Hoppas jag aldrig kommer ifatt dig!!!
Ha det - kämpa på!

konstnären

Heja m-m hoppas du aldrig kommer före mig, så förstår du vad som hänt mig.
Bamsekram
Konstnären

konstnären

God morgon. Hoppas allt väl. Här är lugnt. Fick svar på leverprovet i går,
och det var utmärkt, Jiiiipi. Jag giller när levern mår bra och det ska den
få fortsätta med. Idag regn vilken jävla vinter eller vad man ska kalla den.
Som sagt var ordningen behåller vi som den är, skulle definitivt inte gilla
om du spurtade om mig.
Ha det underbar och kram
Konstnären

Weekend

Glömde min minnesnotering igår.
111 dagar grabben (112 idag). Starkt jobbat. Kom ihåg baksidan av en öl i "goda vänners lag", glöm aldrig det din pappskalle!

Ha det - kämpa på!

Weekend

Tjena
Nu är en riktigt STOR milstolpe inom räckhåll...6 månader utan en enda droppe alkohol infaller under påskhelgen!
Kommer att serveras allhanda drycker på "kalasen" men jag är trygg i mig själv med min N.A öl.
Varit på flertalet tillställningar med alkohol, stora som mormala intag, utan att känna att det är orättvist. Det kändes alltid orättvist i början av nykterheten..som ett litet barn som inte får godis på vardagen.
Känns förbannat skönt att det inte triggar så hårt längre. Garden är uppe, släpp inte in fan i huset igen.

För tillfället irriterad på mig själv då jag är i mer "konflikt" nu än tidigare...!
Beror nog på att i alkoholens trötthet orkade jag inte ta fighten vilket jag gör nu.

Ha det - kämpa på!

Pellepennan

Förstår att det är ett visst symbolvärde på något sätt. och jag är riktigt glad för din skull Weekend! Du delar tiden ungefär med m-m. Jag ser fortfarande själv fram mot var vecka som läggs i potten. Känner igen mig lite i det du beskriver om att vara mindre trött och mer på i det mesta. Kanske är det för mig är lite på gott och ont, jag vet faktiskt inte. Saken är ju den att jag inte har några referensramar hur det ska vara när man den första tiden är nykter. Frågeställningar som: Är detta jag? Eller är detta jag när jag är på väg att tillfriskna? Vem blir man sen? Kanske något som "rävar" som t.ex. Adde Berra kan dela med sig av? Önskar dig en riktigt fin påskhelg.

Starkt jobbat!

//PP

Weekend

Då är man där 6 månader utan en droppe fylle!
Känns jäkligt okey! Dock inga trumpeter och hyllningar.
Hade satt detta som en gräns för förändringen, efter detta skulle det gå att "smaka" igen.
Tror jag vidhåller den utstakade kursen ett tag till, känner inte alls för att dricka.
Varför detta upphausade tjaffs om att dricka vin och öl?
Fan jag dricker ju för att bli full, visst god smak de första glasen men sedan blindas hjärnan bort och vettet försvinner.
JA du dricker för att bli full...inget annat...inbilla dig inte det!
Finns så mycket negativt elände med alkoholen. Hittar inget positivt överhuvudtaget.
Nä, köss mig i röva. Det blir N.A pilsner ett tag till.

Ha det - Kämpa på!

Pellepennan

Varför inte trumpeta och hylla? Om du har gått igenom det jag gjort, så tycker jag verkligen det är på sin plats!
Kanske är det lite typiskt för män att inte vilja göra så stor sak av vare sig drickandet, eller framgången att vara nykter ;-)
Jag är i alla fall djupt imponerad av mig själv, och er andra som lyckas i att förändra det destruktiva beteendet som drickande för med sig.
Det är verkligen ingen promenad i parken, och väl värt att trumpetas för!

//PP

wolf

Jag känner att jag sitter och småler gott, till vad du skriver.
Det finns inte bara en vilja att kämpa utan också förmåga att se tillbaka i dåtid men inte fastna där igen.
/wolf

wolf

.. i parken men då sparkar man på löven i frustration över sin till synes hjälplösa situation.

Nu, blir spankulerande bättre och blicken höjs till alla nybildande knoppar, dofter och stigande värme.

/wolf

Weekend

Sneglade i kalendern och såg att det är 200 dagar idag utan fylle.
Läser om de nya "skribenterna", fy fan, 200 dagar sedan man satt i den skiten.
Ångrar ALDRIG en nykter dag!
Sover som ett barn även om livet är fullt av problem. Tror jag sovit mer de senaste 185 dagarna än de senste 10 åren.
God, djup, utvilande sömn pratar jag om. Ingen flyktig, svettig, ångestfylld och sängskruvande sömn.

ALlA ni där ute... Kämpa på - ha det!

konstnären

Kanonbra med 200 dagar. För mig blir det 8 månader på lördag. Stolt och glad är jag.
Blickar tillbaka ibland och rullar upp min usla film. Det är inte svårt längre att inte
gå tillbaka. Sover som en prinsessa på natten, uppe med tuppen har alltid varit morgonmännska.
Ångrar aldrig heller en nykter dag. Förut förknippade jag varje helg med vin som nummer ett
och sedan som kamoflage lite mat. Nu är et tvärtom man har ju fått tillbaka smaklökarna.
När jag drack kunde jag i slutet få i mig ett par ostskivor. Fruktansvärt.
Nej, ångestnätterna vill man inte ha tillbaka det var ett rent h-vete. Upp och ner går själva
livet för mig nu. Mest upp. Sällan besök av gojan numera, han har nog satt klorna i någon annan.
Ha en fin dag
Konstnären

Weekend

Skriver jag idag. Inte utan lite stolthet.
Runt omkring mig häller folk i sig som vanligt. Kan ju inte klaga, har aldrig berättat att jag har problem med "sista" ölen.
Nåväl, känner mig urstark med min väg utan alkohol. Finns gott om fylle hemma till gäster och vänner men det bekommer mig inte.
Det står ju en N.A pilsner i kylen till mig så det är lugnt.
Till Er som vill ha annat än saft i glaset kan jag rekomendera vitt N.A bubbel. Sött, läskande och gott. Funkar perfa i sommarvärmen.

Ha det - kämpa på!

simbo

Grattis dina inlägg har varit till stor hjälp, har känt igen mig i mycket. Själv åkte jag dit efter 3 månader, har börjat om, känns lite mindre inspirerande, men ska gå

JmT

Längtar tills den dagen.
Vilket märke på det alkoholfria bubblet.?
Själv tycker jag staropramen har bra A-fria bira.

Själv är jag exalterad över min andra alkoholfria helg.:-)