Skit samma...vilket fall som finns det ett rus att möta efter arbetsdagens slut.
Fan...vill inte sova dåligt en natt till. Vakna med svettigt lakan klistrat runt kroppen.
Vakna runt fyra-fem snåret och inte kunna somna om, förbanna kvällen innan, det måste bli ett slut. Sitta med ett mörker över ögonen, trög hjärna fram till lunch.
Det håller inte mannen, skärp dig, kan inte vara så svårt att bara ta ett glas. Eftersvettas lite lagom fram till förmiddags fikat.
Kör småvägarna till jobb imorron, där står ändå inte farbror blå.

Kom för fan inte och fråga vad vi pratade om igår kväll. Kunde lika gärna lovat bort livet till djävulen, inte vet jag, kommer inte ihåg.
När livet äntligen återkommer i kroppen går första tanken till kvällens första whisky. Lite bonus så står det ett par biror i kylen. Kvällsmaten sköljer vi ner med en pava rödvin.

Ändå är jag som lyckligast när jag dricker. Bekymmerslös. Full av idéer, full av längtan till något annat.
Dessvärre sjunker ambitionen som en sten efter ett par stadiga whisky. Lättjan blir större, olusten kommer smygande.
Idiot!, nu är du här igen.

Vänd ryggen till familjen, håll glaset i hela handen. Då ser dom inte att det är minst en deciliter i glaset. En stor klunk så är det bara en liten fyra kvar. Tre besök på kort tid så har man dunkat i sig närmare en kvarting. Det är det bästa med en stor whiskysamling syns inte att jag dricker. Enkelt att fylla på med en flaska eller två.

1,5 liter whisky på veckan måste väl ändå anses som normalkonsumtion? Det är ju dessutom findricka..! Bonus öl, grogg och vin.
Dessutom är jag som lyckligast när jag dricker.
Alla lyckliga situationer. Skidåkning, golf, god mat, umgänge, etc. Vad är det som dyker upp i hjärnan? Inte snön, gräset, oxfilén, diskussionerna. Nä, helt rätt tänkt. Spriten, ruset, friheten från det dagliga, den sköna känslan av att glida in en bubbla av lycka.
10 år är lång tid av kortvarig lycka. Eskalerande intag, kortare lycka.

Nu, 5 veckor utan en droppe i strupen inbillar jag mig att jag kan börja "normal dricka". En liten wirre, ett glas rödvin, en pilsner med polarna. Trots att det kommer ett sug större än kärleken vissa kvällar. Vem tror du att du är? Lovar, rör du wirren tar det max två veckor med normal drickande sedan står jag där igen.

Det märkliga med Sverige är att det är mer onormalt att inte dricka....!

simbo

Du har så rätt weekend . Ett gott glas vin till maten och en liten wiskeypinne av ngn fin malt , som den finsmakare man försöker inbilla sig att man är. När det enda man är ute efter är ruset.

Vickan69

Och du har rätt att kvinnor glömmer bort sig själva och vi är några som konstaterar duktig-flicka syndromet som sabbar och ligger till grund för mycket tomhet och grundar en svag självkänsla.

Det är häftig med er som nu kan skriva 9, 10, 11 månader. Hurra för er och tack för att ni inspirerar oss andra!
/v

simbo

Och tänk så mycket bättre golfen blir när man kan hålla puttern stadig redan på första Green

Weekend

Tjena
Då firar en 10 månader som snövit!
Känns bra. Avhandlat semester med allt vad det innebär i frestelser och alkoholtillfälle. All inclusive kanske inte är så begåvat men det funkade bra.
Kan inte finnas många som susar in på bolaget en fredag eftermiddag och kommer ut med 3 st alkoholfria Nanny State.... Här finns en!

Konstaterar åter - Ångrar aldrig en nykter morgon!

Ha det - Kämpa på!

konstnären

Kul att höra av dig och jättegrattis till 10 månader.
Konstnären

Vickan69

En till som susar in och ut på systemet med endast A-fritt. Undrar ibland vad de tänker i kassan. Betydligt billigare än tidigare, är det också.

10 månader, juste!!! Grattis, vad härligt för dig och din kropp. :-)

Johannes

Otroligt starkt när man också har folk i familjen som dricker (även om de kan hantera det). Du har gått från "jag blir bara lycklig när jag dricker" till "jag blir bara lycklig när jag inte dricker". Grattis och kämpa vidare

Weekend

Tjenis
Glömde logga in på 11månader. Allt flyter på och året är inte mer än 2veckor bort.
En bedrift som i hjärnan var helt jävla omöjlig för 11,5 månader sedan. Veckan innan uppbrottet fanns inte ork, inte lust och ingen vilja.
Märkligt hur det ändras. Brukar skriva att det inte finns något jag saknar med A. Jo det finns en sak.99,9% av alla dumma idéer kommer på fyllan.
Har man inget dumt att kritisera kommer inget gott. Haft den känslan ett tag, avsaknad av tokideer.

Ha det - kämpa på!

PP

Om man saknar något och i så fall vad, är något som även jag funderat mycket på.
Du har så rätt i att tanken på att kunna bryta mönstret kändes som något näst intill oövervinnerligt.

Din tråds titel är ju " Jäg är bara lycklig när jag dricker!" Grundade sig säkert på den konstgjorda lycka som infinner sig av alkoholen.

Skulle vara intressant att veta hur du uppfattar lyckan idag?
Har den infunnit sig, eller är det fortfarande ett tillstånd av acceptans att leva på ett sätt som är ok, utan att uppleva "konstgjord lycka"
Kanske en lite flummig fråga, men tror säkert du förstår vad jag menar med den?

Kommer säkert själv att göra ett försök att formulera mina tankar kring det i egen tråd. Det hela är faktiskt lite komplicerat tycker jag.
Men det är kanske för att det snart "bara" gått ett år, vem vet ;-)

Ta var på dig!

//PP

Weekend

1år utan brännvin. Känns som igår men är rätt lång tid. Funderar inte så mycket på A längre även om det någon gång hugger till av avundsjuka till dem som dricker "riktig" öl, tar en grogg, skålar i skumpa eller dricker en rökig whisky.
Inte desto mindre har jag nått ett stort mål. Ett mål som satts upp med belöningen att sedan går det att socialdricka! Vet i tusan det... får se vart hän det styr.
PP - Lycklig, ja du. Grunnar lite på det för tillfället. Saknad av lycka beror kanske på avsaknad av semester och en rejäl arbetsbelastning, vilket är en taskig kombo, har jag läst.

Ha det där ute - Kämpa på!

PP

Djupt imponerad av din målmedvetenhet och resultat. Blir intressant att se vart du nu styr. För nu är det väl du som styr?!

/PP

m-m

Weekend! En hel era på ett sätt och så kort tid på ett annat. Så känner iaf jag, som också haft min årsdag, för någon vecka sedan. Socialdricka? Tänker du försöka? För min del ska jag inte prova, känner i hela mig att det inte skulle fungera, mer än ett kort tag. Lycka till med vad du än gör.
/m

Weekend

Tjenis
Nä...innerst inne vet jag också vart det slutar. Även om man är benhård i början. Har ju visat mig att jag kan vara benhård.
Dessvärre så slutar tankarna med alkoholen på ruset, hur skönt det är att sväva iväg. Finns inget socialt i det!
Hjärnan är programmerad med att alkohol är rus och flykt från nuet, inget annat. Njutning av god dryck är ett svepskäl för att svepa.
Är rätt säker på att lördagsvinet kommer att trigga viljan efter mån-fredags ruset! Trigga längtan till den riktiga helgfyllan på fredag och lördag.
Så jävla dåligt som jag mådde för ett år sedan med all ångest och rädsla kan inte vägas upp av socialdrickande?

Ha det - kämpa på!

Weekend

Hej på Er
Ett tag sedan jag hälsade på här inne.
Statusen är vit. Den 21/12 är det 14 månader. Förra julen var nog en av de jobbigaste alkoholhelgerna att mig igenom.
I år är det ingen "sak" att vara nykter det flyter på. Nyår kommer även den att vara vit.
Hoppas ni orkar stå emot där ute! Livet utan A är så mycket enklare. Exempelvis köra bil, vilken dag som helst klockan 18.30. Det var omöjligt för 14 månader sedan.

Ha det - Kämpa på!

Weekend

Hej på Er forumet.
Det blir långt mellan besöken nuförtiden.
Tittade tillbaka i min tråd och läste om mina egna tankar. Känns oändligt långt borta likväl så kommer minnena tillbaka, fy fan!
En bra bieffekt av min nyktra väg är att även omgivningen på festerna dricker mindre....
Gubbarna blir lite tjuriga men damerna tycker det är bra! Är det vanligare att män krökar än kvinnor?

Ha det - Kämpa på!