Skit samma...vilket fall som finns det ett rus att möta efter arbetsdagens slut.
Fan...vill inte sova dåligt en natt till. Vakna med svettigt lakan klistrat runt kroppen.
Vakna runt fyra-fem snåret och inte kunna somna om, förbanna kvällen innan, det måste bli ett slut. Sitta med ett mörker över ögonen, trög hjärna fram till lunch.
Det håller inte mannen, skärp dig, kan inte vara så svårt att bara ta ett glas. Eftersvettas lite lagom fram till förmiddags fikat.
Kör småvägarna till jobb imorron, där står ändå inte farbror blå.

Kom för fan inte och fråga vad vi pratade om igår kväll. Kunde lika gärna lovat bort livet till djävulen, inte vet jag, kommer inte ihåg.
När livet äntligen återkommer i kroppen går första tanken till kvällens första whisky. Lite bonus så står det ett par biror i kylen. Kvällsmaten sköljer vi ner med en pava rödvin.

Ändå är jag som lyckligast när jag dricker. Bekymmerslös. Full av idéer, full av längtan till något annat.
Dessvärre sjunker ambitionen som en sten efter ett par stadiga whisky. Lättjan blir större, olusten kommer smygande.
Idiot!, nu är du här igen.

Vänd ryggen till familjen, håll glaset i hela handen. Då ser dom inte att det är minst en deciliter i glaset. En stor klunk så är det bara en liten fyra kvar. Tre besök på kort tid så har man dunkat i sig närmare en kvarting. Det är det bästa med en stor whiskysamling syns inte att jag dricker. Enkelt att fylla på med en flaska eller två.

1,5 liter whisky på veckan måste väl ändå anses som normalkonsumtion? Det är ju dessutom findricka..! Bonus öl, grogg och vin.
Dessutom är jag som lyckligast när jag dricker.
Alla lyckliga situationer. Skidåkning, golf, god mat, umgänge, etc. Vad är det som dyker upp i hjärnan? Inte snön, gräset, oxfilén, diskussionerna. Nä, helt rätt tänkt. Spriten, ruset, friheten från det dagliga, den sköna känslan av att glida in en bubbla av lycka.
10 år är lång tid av kortvarig lycka. Eskalerande intag, kortare lycka.

Nu, 5 veckor utan en droppe i strupen inbillar jag mig att jag kan börja "normal dricka". En liten wirre, ett glas rödvin, en pilsner med polarna. Trots att det kommer ett sug större än kärleken vissa kvällar. Vem tror du att du är? Lovar, rör du wirren tar det max två veckor med normal drickande sedan står jag där igen.

Det märkliga med Sverige är att det är mer onormalt att inte dricka....!

Weekend

Kul att man kan inspirera!
Chapel Hill hette bubblet, helt okey för en "torris"
Prova Nanny State, finns bara på bolaget. En N.A öl med smak som inte liknar de ljusa du köper i butik.

Skriver 218 dagar idag.

Ha det - kämpa på!

Weekend

i nyktert tillstånd.
Nästa vecka midsommar. BRING IT ON!
Clausthaler står på menyn. Ni kan kröka bäst ni vill. Jag är nykter!

Ha det - Kämpa på!

SuzyQ

och jag stöttar din kamp. Ska försöka få min man, när han väl blir nykter igen, att läsa din tråd. Den kan nog hjälpa honom för nu är det hemskt.

Fortsätt kämpa!
Kram

Weekend

Hej
Vad kul att mitt skrivande kan vara till Er fördel.
Problemet med alkoholproblem är att förstå när firande och festande är en ursäkt att bli full.
När är det ett problem? Helgfylla... rätt normalt. Alltid dela en flaska rött till kvällsmaten....normalt i vissa kretsar.
Det är väl så att när man själv sätter ett mål om att inte dricka ett glas och det misslyckas å det grövsta.
DÅ är det dags att verkligen ta tag i det. Efter den punkten eskalerar supandet till smygande och en konstant längtan efter alkohol.
Ångest, svettningar, hjärtklappning, ljugande. HEMSKT!
Men, det är din man som måste inse problemet och vilja ha en förändring.

Ha det - kämpa på

Weekend

Idag. Dagen efter det stora fylleslaget midsommar.
Konstaterar igen att det är gött att vakna nykter.
Konstaterar även att vi sjunger för jävla illa!!

Ha det - kämpa på!

konstnären

Grattis till 8 månader starkt jobbat. Själv är det drygt 9 månader för mig.
Saknar jag det, nej. Har fullt upp att insupa sommarens dofter och fågelkvitter.
Ibland tänker jag på november månad som inte går att komma runt. Men, men
en dag i taget.
Må så jättebra
Kram
Konstnären

Weekend

Läser runder på forumet. Ack vad sorgset man känner igen sig!
Jag kan bara titta från min situation.

Sluta nu. Skit i planen. Ta varje dag som den kommer. Orka hålla emot.
Mitt eget beslut tog jag när jag skulle vara gräsänkling i en vecka och kunde kröka bäst jag ville. Gissa om jag längtade till dagen D
Lovar, jag hade fylle så det räckte och blev över.

Men jag mådde skit, tittade mig i spegeln. Pluffsig och svullen.
Är detta den du vill fortsätta vara? Följa med spiralen ner i skiten tills du sitter med flaskan som enda polare!!!
Livrädd för bilen på morgonen. Eftersvettningar på jobbet fram till tolv. Vikande intresse för allt utom fylle.

Svaret var enkelt. Handlingen var jobbig. Dagarna går. En i taget. Efter en tid så känns det inte så hopplöst längre.
Det är ju så jävla synd om en..... aldrig få dricka detta goda vin, öl och whisky (i mitt fall)
Skitsnack!
Det är ruset man vill ha! ALLT precis ALLT annat är en skitursäkt för att fortsätta på sin väg bort från livet.

250 vita dagar på kontot efter 3500 i helvetet skriver jag idag.

Ha det - kämpa på!

Pellepennan

Din upplevelse faller mycket väl samman med min. Beslutet kom plötsligt och det var inget som var värre än vanligt som utlöste det.
Även jag var så trött på att behöva vara jag i sitsen med drickat. Resan har varit lång men de vita dagarna på kontot faller sig nu ganska lätt. Vissa dagar finns inte en enda tanke på alkohol och det är helt fantastiskt skönt. Hoppas du får en fortsatt fin sommar!

//PP

Weekend

Härligt med cykel till jobb!
Inte för att man är bakistvungen utan för att det är......bara....är!
Signerar 260 dagar.

Ha det - kämpa på!

Vickan69

Känner igen mig. Belöning efter jobbet och till helgen blev till slut mer och mer. Efter tuffa år i relationen, på jobbet och en hemsk sjukdom sökte jag än mer tröst och lugn i vinet. Min man slutade helt för ett år sedan. Jag fortsatte och någorlunda måttligt men suget finns där jämt på eftermiddagen och kvällen. Sista veckorna helt destruktiv, isolerar mig mig med drickandet och inser att jag missat många fina stunder med mina tre barn. Bara glad när jag är lite berusad när jag är hemma. Jobbar mycket för övrigt. Har försökt förut och börjar misstänka att det festliga drickandet orsakade min första ångest och depression. Jag får så djävla dåligt sa,vete för mina barns skull. Sitter här och svettas dag två som ny medlem här.
Kram till alla starka som gör sig av med nervgiftet långsiktigt och säger ja till livet! Jag ska kämpa.

konstnären

Det känns i dina rader att du inte vill detta längre. Då har du kommit en bit på vägen. För utan viljan att förändra går ju ingenting. Visst är det så att A framkallar ångest, i alla fall gjorde det hos mig. Hade ständiga panikattacker, kunde inte gå in i en affär bland folk. Sen kom det där mörkertänkandet som var hemskt, kunde inte se något positivt i någonting. Nu är panikattackerna borta och det är underbart. Visst har det varit tufft att sluta, men det har varit värt det 100 ggr om.
Idag tar vi inget första glas
Konstnären

Weekend

Kämpa på. Det är så jäkla skönt att slippa tanken... "jag måste ha ett glas" det enda som lugnar mig, enda gången jag är lycklig.
Så fel men det är vad alkoholen gör med en. Trångsynt och längtande efter ett glas. Finns inget positivt med alkohol.

Ha det - kämpa på!

Vickan69

Tack weekend och konstnären. Jag har en stark känsla av att det är nog och med både rädsla för alla skador och misär alkoholen kommer att orsaka mig och mitt liv. Trodde nog som många andra att jag kunde kontrollera och även runt om mig så ingår alkoholen i det sociala. Skönt att sluta på semester och i en familj där inget alkohol finns. Läst alla kommentarer nästan här på forumet och förstår att suget kan komma och förmodligen kommer när jag är stressad och pressad eller nere. Det är också lätt tror jag att intellektualisera användandet och särskilt när man varit utan ett tag. Jag har kontroll. Jag dricker mindre i sällskap men ensam kunde jag dricka tills jag slocknade. Började och grunda innan fester och fortsätta när jag kom hem men måttlig i andra människors sällskap. Det är varmt och jag svettas ymnigt. Är det avgiftningen, tänker jag. Vaknar pigg och lägger mig tidigt och läser med yngsta och själv. Positivt. Åhaga som var så aktiv och kreativ hoppas på lusten och inspirationen igen, utan ruset!
Jag inspireras av er! Tack

Vickan69

Imorgon en vecka. Jag sörjer att inte som i kväll få dricka gott rött vin när jag lagade god mat. Allt är annorlunda nu. Rastlös, deppig emellanåt, manisk och sugen... på något. Tränat fem dagar i streck för fösta gången på flera år. Forumet är bra stöd för motivationen och framåtblickandet. Vet att jag och familjen mår så mycket bättre utan A.
God kväll och natt!

Jockew84

Hej, fan vad jag känner igen mig i det TS skriver.
Att glida in i en lyckobubbla allteftersom alkoholen går ut i kroppen, hur den annars så slumrande inspirationen kommer till en direkt.
Jag känner mig mycket mycket mer inspirerad när jag är berusad, jag bryr mig om politik, bryr mig om att skriva musik/spela gitarr, bryr mig om framtiden, bryr mig om saker, sen dagen efter är allt bara ett stort svart hål.
Är i skrivande stund nästan nykter, kl 18 har alkoholen sen igår helt gått ur kroppen, enligt min app på ipaden. Jag önskar att igår var sista gången jag drack. Det är planen i alla fall...

Vickan69

Känner jag mig också i ruset men när mängderna ökar blir man slö, minns inget och tappar den egna nyktra inspirationen. Den finns ju där egentligen. Dagen efter är man ju verkligen inte full av energi. Jag får mer gjort och upplever mer i nyktert tillstånd. Tyckte tråden; alkoholen min älskarinna, var inspirerande att läsa.
Ge det en chans. Du har allt inom dig!
/V

Weekend

Glad idag (igår 9mån) utan giftet.
Bäst av allt för tillfället är den totala avsaknaden av saknad!
Det väder som råder är världens trigger till alla möjliga alkoholdrycker som rinner ner i strupen!
Men....nu är det nya mål som gäller, året är inom räckhåll.

Ångrar aldrig en nykter morgon!
Ångrar aldrig en hel natts sömn!

Ha det - kämpa på!

Vickan69

Grattis till 9 mån!! Förstår att du inte ångrat en nykter dag! Ja, sommaren är A:s längsta högtid. Tänker att dagarna som är så ljuvliga hade varit ett töcken och runnit förbi med A istället för som nu verkligen uppleva varje smmardag.

Glad för din skull Weekend

konstnären

Instämmer med er till hundra procent. Minns förra sommaren när jag drack som mest, satt inte på balkongen en enda dag.
Gick omkring som i en dimma och pimplade vin dagligen. Denna sommar smakar jag verkligen på, jag både ser allt vackert,
och hör fåglarna. I går kväll såg jag i huset mitt över mig en kvinna och man som satt och käkade ute på balkongen.
Mannen serverade vin och gud vad klack till i mig. Tänkte på iskallt vin i värmen att det skulle smaka. Men lyckades ganska
snart ta fram mina gamla bilder i huvudet, hur det verkligen var utan några försköningar. Farligt, farligt för mig att försköna alkoholen.
Den gjorde mig bara illa sista tiden. Idag inga tankar alls på A. Vickan jag tycker du är superduktig och låter så motiverad.
Grattis till nio månader weekend. 10 augusti blir det elva för mig. Vad duktig jag är, har börjat berömma mig själv, varit så dålig på det.
Tror många kvinnor glömmer bort sig själva.
Fin dag till er
Konstnären