Hej alla fina människor därute i natten/morgontimmen

Jag kallar mig för Nossan (av någon obegriplig anledning som jag inte minns) och har ägnat större delen av natten åt att läsa igenom trådar på detta fantastiska forum. Känner mig så inspirerad av alla kloka och fina människor som är aktiva här. Så, efter vad som egentligen är ett resultat av månader av ångest och självrannsakan är beslutet fattat: jag måste sluta dricka! Hur i h-vete det ska gå till har jag ingen aning om. Har också beslutat att det är dags
att träda ut ur skuggan och våga erkänna/berätta om mina problem och själv bli aktiv på forumet. Vore så skönt att ha en vän därute med samma problem och att inte lägre vara ensam...

Min plan är i första hand att 2014 ska bli ett vitt år. Antar en klassiker såhär före nyår men tycker det känns bra att ha ett datum att räkna från som också kan användas som förklaring utåt sett??? Om det finns någon därute som tänker samma sak kanske vi kan peppa varandra extra och räkna dagar ihop? Inser självklart att det i praktiken blir en dag i taget men varför inte tänka stort när man ändå är i gång?

Puh, då är bollen i rullning. Nu dags att försöka få ett par timmars sömn innan barnen vaknar. My story kommer i nästa inlägg. Lite "cliffhanger" där:-)

Ladytramp

Jättejobbig/rolig/utmanande dag på jobbet. Just en sån som skulle ha bäddat för fredagsmys med lite gott att äta och dricka ...
Och den lilla flaskan på köpcentrets toalett för att fort få upp stämningen .. Och lördagsmorgonens svepskäl att åka in till byn och bunkra ett par lådor för veckoslutet ...
Och förväntan som på nolltid förbyttes i skam och ångest!
I går var jag smart och handlade färdigt för i kväll :) sade också sen åt mannen på hemvägen från jobbet att jag lite försöker undvika att handla i närheten av frestelser .. Han sade inget men kändes lugnbra, och körde sen via en delikatessbutik och köpte några utländska öl åt sig,
Så kunde konstatera att frukt och ost går väldigt fint ihop med vitt te.
Om jag bara kommer över timmarna mellan 16 och 19 på arbetsdagar går det fint!
På tal om abstinensbesvär.. Har alldeles fruktansvärt ont i fötterna, googlar om förstörda nerver och är rädd. Har någon erfarenheter?
Tack för att ni finns! Varje kväll ligger jag här i sängen bredvid snarkande make och påminner mig själv om vad det är som jag på riktigt vill. Jag läser nya och gamla trådar och de ger mig kraft. Kram och god natt!

Brittis

Vad är det med fredagar, varför dras jag av en osynlig makt till stan för att "göra ärenden" när jag vet att det är Systemet jag tänker besöka? Jag diskuterar med mig själv varje gång, jag räknar upp allt jobbigt som kommer att hända när jag dricker, framför allt ångesten och alla fysiska symptom som jag tycker är så fruktansvärt jobbiga. Jag säger till mig själv att jag vill vara nykter, fräsch, stark, pigg och glad men det jobbiga är att argumenten biter inte! Jag säger till mig själv att ja, ja jag vet allt det där men nu är det bara så att jag ska ha mig en vinare! Hur ska jag bära mig åt för att det över huvud taget ska bli en kamp, jag känner att jag bjuder inget motstånd och jag vet inte hur jag ska få fram den där jävlar anamman som jag har i så många andra situationer. Jag hoppas att den här tråden ska ge mig den där extra knuffen att kunna tänka åtminstone dag för dag för jag vill känna mig precis så där som jag skrev, fräsch, stark, pigg och glad!!! Idag är jag allt annat än det och det känns tufft när det bara har gått 11 dagar av 2014 och jag redan har supit till två gånger trots att det här året SKULLE bli det året då jag gav mig själv hälsan och livet tillbaka!

Mammy Blue

vänd på resonemanget - det här KOMMER bli det år då du ger dej själv hälsan och livet tillbaka.
Allt blir mycket lättare då, året har bara börjat, det finns en del fallgropar att trilla i och lära sej av, till exempel att man flyttar fredagshandlandet till måndagar, eller något annat, men att du är här visar ju att du VILL.

Trevlig lördag!
/MB

Kalle33

Jag vill verkligen vara med! Vill så gärna slippa alla skit som kommer av att dricka.

Lexi

Hur går det för er? Själv har jag klarat 13 dagar nu och är jättestolt och glad. Hur går det för er?

mnbv098

Jag har också 13 nyktra dagar. Stolt,nöjd och glad! Har fått tillbaka min energi och kommit igång och tränat. Sover som ett barn och är närvarande min vakna tid.

Nossan

Hej alla fina. Och Ojsan vad konstigt det blev med mitt inlägg innan. Skriver på telefonen och ibland slinter man... Hur som helst, allt bra här också.
Försöker skaffa nya rutiner. Läser mycket böcker om kvällarna. Skönt och avkopplande. Har lyckats hålla mig ifrån pekpinnen mot maken som fortsatt dricka ungefär som innan. När det blir jobbigt (typ fredag kl 18) går jag helt enkelt undan en stund. Funkar fint även om det inte är så socialt. Men orkar inte vara så trevlig just nu....sov gott!

Mulleman

... håll ut! Släpp inte taget och så vidare. Grattis till varje vunnen minut, timme om så behövs. Trava dem på varandra tills sikten klarnar alltmer över vilka möjligheter och segrar en nykter dag till faktiskt är. Hitta på vilka tokskaper som helst för att hålla fast, kom ihåg "alkoholen är listig falsk och stark". Det värsta av allt är att den rackarn aldrig behöver sova!
Egentligen skriver jag bara en allmän uppmuntran och uppskattning för det jobb vi alla i nykterhetens gemenskap gör. Tänker ofta att vi är ju vinnare, som en vän brukar säga "egentligen är jag glad för att jag har supit för nu först fattar jag hur förbannat skönt det är att vara alkoholist, bara man inte tar första glaset!" Nu värdesätter man helt andra saker än tidigare och respekten för själva livet, det egna och andras, är så annorlunda.
Men som sagt, nykterheten är alltid en färskvara. En dag i taget, det viktigaste först och det gäller att ta en sak i taget samtidigt med att ta det lugnt. Som nykter kan man bli lite egotrippad, sätta sig själv rätt högt upp på betydelselistan. Men det är ju så att för att kunna tycka om andra på riktigt, behöver man först tycka om sig själv.
Tack för en nykter dag, ser fram emot nästa träningspass i nykterhetsspåret i morgon!
God Natt till alla.
Mm. (Mulleman, mitt nick).

Askan

en hand till alla er som jag har följt i denna tråd. Hur går det för er?

skammen

På onsdag blir det fyra nyktra veckor för mig. Det går bra än så länge, bättre än förväntat, har känt mig stark och positiv och känner inte av något direkt sug. Men ibland kommer tvivlen (som verkar vara samma för alla). "Så farligt var det väl inte" osv. Men jag har gjort lite minnesanteckningar och när jag läser dem så vet jag att jo så farligt var det visst!!! Det hjälper mig. Hoppas det går bra för er andra!

Vi känner nog alla igen tankarna "så farligt är det väl inte" eller "jag kanske överdriver". Fast vi mycket väl vet att vi har problem. Man hör ibland att alkoholister lever i förnekelse men det tror inte jag riktigt på. Vi vet nog men vill helst inte erkänna för då måste vi göra nåt åt det. Bra att du påminner dej om nackdelarna. Eller fördelarna med nykterheten framför allt. Det ger en positiv riktning. Håll bara ut, det blir lättare!

Nossan

Med mig är allt toppen! Nästan sådär ”äckligt bra” att jag själv tycker jag är irriterande. Kanske därför jag inte har loggat in så ofta på sistone…

Har faktiskt nästan helt slutat att tänka på alkohol/att jag inte dricker vin just nu. Bara på så här kort tid (4 veckor) har den nya livsstilen blivit helt naturlig. Jag dricker min lime med bubbelvatten och känner ärligt ingen saknad efter vin alls. Har märkt att man hinner med så mycket också om kvällarna när man inte dricker vin. Tidigare blev jag ju alltid sömnig vid 21.30 men nu kan jag vara uppe till 24.00. Känns som den extra levnadstid som jag köper mig genom min nykterhet på detta sätt blir direkt mätbar i vardagen. Det sporrar mig. Jag tränar, läser och pysslar med hemmet (barnen får tom strukna T-shirts i skolan, det ni...). Men viktigast av allt – jag tänker inte ens på att jag inte dricker längre.

För mig finns det inte på agendan att se detta som enbart en vit månad utan inser att det nog är ett års- eller livsprojekt att förändra mitt drickande. Men, samtidigt har jag inte heller uteslutet att jag någon gång kan tänkas tacka jag till ett glas vin t.ex. på en social tillställning. Det viktiga för mig har varit (och är) att bryta det farliga mönstret - detta slentrianmässiga drickande av vin som ofta började kl. 17 på vardagarna och ofta blev 5-6 glas innan jag somnade. Och, kanske lika viktigt, att känna mig bekväm med mig själv och min egen nykterhet. Jag kan faktiskt både HA kul och VARA kul utan vin! Tror mycket handlar om självkänsla för min del…

Jag hoppas innerligt att alla ni fina därute mår bra. Nästa gång jag loggar in kanske jag inte är lika euforisk.

Dagens tanke: försöker man köra in i framtiden med blicken fäst i backspegeln kommer man att krocka…

Mina allra varmaste styrkekramar
/Nossan

Tinhad

Är ny här. Har läst delar av din tråd och skriver mitt första inlägg nu. Härligt att läsa att det går bra för dig.
Själv känner jag igen mig i mycket som jag läst i den här tråden. Jag är en medelålders man som har det bra på alla vis, roligt och lagom utmanade jobb, vacker fru som jag älskar, tre egna barn och två bonusbarn - 4 av dem vuxna och "flygfärdiga", även om bara en flugit iväg.

MEN, med start för drygt 10 år sedan, alkoholen finns ständigt närvarande i mitt liv nu. Jag och min hustru dricker i stort sett varje dag och normaltillvaron de senaste åren har varit att dricka öl och/eller vin mycket på helger och lite mindre mycket på vardagar. Det kan handla om 6-8 öl på vardagar och minst 6-8 öl och minst en vinflaska fredag- eller lördagkvällar. Ofta kommer jag in i en trall där jag dricker på kvällen, vaknar bakfull på morgonen, anstränger mig att orka igenom dagen och måste "boosta" mig med alkohol för att komma igenom kvällen efter jobbet.

Det senaste året har jag också börjat sova sämre. Jag slocknar tidigt, måttligt eller ordentligt berusad, typiskt mellan 21 och 22, för att vakna vid två eller tre på natten och inte kunna somna om. Jag vrider mig i ångest, både för att jag inte kan sova men också för att jag dricker och inte tar hand om mina barn och allt annat duktigt jag har för avsikt att göra, men sällan eller aldrig gör. På nätterna tittar jag på TV, läser, dricker vatten, planerar hur jag ska bli en bättre människa osv. Oftast slocknar jag ungefär en timme innan det är dags att gå upp.

Jag har gjort försök att minska (sluta helt verkar vara ett väldigt stort steg) men jag efter ett par dagar hittar jag ofta en ursäkt för att köpa några öl och dricka och umgås med frun, och vi har det verkligen jättetrevligt, åtminstone under de 3-4 första ölen.

Nu har jag varit nykter tre dagar/kvällar. Jag drack alltså senast måndag kväll. Den här gången hoppas jag att det kommer att bli annorlunda: jag vet att dricker för mycket (lite självinsikt skadar inte ;)), jag använder självhjälpen eChange (som tillhandahålls av alkoholhjälpen) och jag har på ett tydligt sätt kommunicerat vad jag vill till min fru.

Mitt mål är att nå någotslags normaldrickande och att inte dricka alkohol annat än när det är "fest". Denna "fest" ska inte inträffa oftare en en-två gånger per vecka. När det är "fest" ska jag inte dricka mer än 6 glas alkohol. Jag vet att det finns en stor risk att jag trillar dit i mina gamla vanor efter en "fest", och om det skulle inträffa, får det bli ett nytt mål som går ut på att vara helvit under en period. Jag har ett eget utvecklat belöningssystem som handlar om att jag får en liten belöning (i pengar) efter varje vit dag och en stor bot (mycket mer pengar än belöningen) de dagar jag dricker. Målet är att ligga plus och kunna använda belöningarna till något trevligt åt bara mig själv.

Mår så här efter ett par dagar ganska bra och klarar av att hantera suget ok. Det är inte så farligt när jag har bestämt mig. Det lär väl bli värre nu i helgen kan tänka (ingen "fest" kommer att arrangeras). Jag ägnar en del av tiden åt att fundera vad jag ska göra i stället för att dricka och hur relationen till min fru kommer att bli. Vår relation är ju präglad av alkohol. Just nu är jag övertygad om att det kommer att bli bättre, att jag kommer att ha en bättre tillvaro med bättre relationer. Jag måste bara orka stå emot i det korta perspektivet.

Gillar tanken med backspegeln och framtiden och är glad att du och detta forum finns.
/Tinhad

Nossan

Vi är många här som delar liknande historier. Du verkar ha tänkt igenom det hela noga och skriver många kloka saker. Det där med "festen" känns såå väl igen...Och vilken bra ide att ge sig själv ekonomiska incitament att vara nykter (börjar genast tänka på en viss oförskämt dyr väska som jag nyligen sett och undrar om man kan lägga pengar i burken retroaktivt???) För var och en "blir ju salig på sin fason". Man får helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar. För en del passar det bäst att trappa ner medan andra vill bryta rakt av. Personligen har jag nog testat lite av en kombination. Det var under våren 2013 som jag på allvar började fundera över mitt drickande. Jag började då helt sonika anteckna hur många vita dagar jag hade på en månad och blev helt chockad över att upptäcka att jag snittade typ 2 vita dagar i veckan. Under sommaren och hösten började jag därför medvetet försöka lägga in fler vita dagar och testade då allt från "inte dricka på vardagar" till "bara dricka 3 glas per kväll". Var inte riktigt nöjd med resultatet (typ drack nästan mer) och bestämde mig därför att testa att vara helt vit under ett år. Just nu känner jag lätt eufori men de första dagarna/veckan var urjobbig, framför allt på det sociala planet. Vad GÖR man egentligen om man inte dricker vin en fredagskväll? Vem är jag då - en te person? för mig har nog identifikationen av den kritiska tidpunkten 17-19 varit avgörande. Under den tiden undviker jag alla vinsituationer genom att gå undan och tex läsa bok eller bada. Har förklarat för min man som tålmodigt accepterat läget. Men kul tycker han inte att det är, det märks..

Usch hoppas att du inte uppfattar allt detta inlägg som innehållandes en massa snusförnuftiga tips som du inte bett om. Vill egentligen bara välkomna dig till gänget! Vi tar hand om varandra!

God natt alla fina!
/Nossan

mnbv098

Av egen erfarenhet vill jag säga att försöka kontrollera och begränsa sitt drickande snarare ökar sug och tankar på alkohol. Det är ett jättejobb att hitta balans, och utan att man märker det så börjar man tänja på sina regler och är snart tillbaka där man började. Eller ännu värre, längre ner än där man började. Slutar man helt får man också alla fördelar av att vara nykter, ska man måttlighetsdricka blir det inte samma sak.

Efter 25 dagar nykter mår jag så fantastiskt bra. Jag blir förvånad över hur lätt det är att skaffa sig nya vanor och hur snabbt man märker skillnad. Jag tror inte jag inbillar mig att jag ser yngre och fräschare ut. Kilona rasar av och hyn har blivit fin igen. Men det som jag älskar mest (förutom att vakna utan baksmälla) är känslan av frihet och möjlighet! Jag har begränsat mig så pga alkoholen men jag har inte sett det innan. Jag som älskar att läsa har inte kunnat göra det eftersom jag hade så svårt att koncentrera mig förut. Och jag som alltid gillat att träna och velat testa nya aktiviteter har inte kunnat det på grund av alkohol. Motivationen att göra saker fanns inte där, alkoholen tog upp för mycket av min tid och energi.

Jag har fått så mycket bättre självkänsla och välmående, bara genom att inte dricka. Att avstå alkohol är verkligen ingen uppoffring. Men jag är vaksam för jag vet hur lätt de där tankarna smyger sig in. Ibland glömmer jag nästan bort att jag någonsin haft ett problem till att börja med.

Nossan

Hej mnbv0898!
Du och jag verkar vara på samma plats just nu. Känner särskilt igen mig i den känsla av frihet som du beskriver. Livet har lixom öppnas upp igen. Ser möjligheter snarare än problem. Vill och kan prova nya saker. Min 40-år- kris känns som bortblåst. Och så den ljuvliga sömnen. Visst är det obegripligt att man tidigare frivilligt valt bort alla dessa underbara känslor...

Håller också med dig att det gäller att vara vaksam på den lilla rösten.
För såhär enkelt ska det väl inte gå? Själv har jag tex funderat på att dricka vin när jag fyller år om två veckor och när min pappa fyller jämt i maj. Inte mycket utan bara Ett par glas vin till maten. Av sociala skäl och för att testa om det går..Jag har ju aldrig haft vit månad/längre uppehåll innan. Kanske kan jag måttlighetsdricka? Just nu känns det som en urdum ide men Samtidigt undrar jag om inte detta är något som måste testas; som jag måste "få ur vägen".Svårt. Nog bäst att sova nu..

God natt till dig och alla andra fina därute..

för dej Nossan ,mnbv0898 och många andra. Så här enkelt kan det faktiskt vara men jag skulle stark vilja avråda från alla tankar på att av sociala skäl planera att dricka vin. Du skriver själv om din frihet och alla fördelar du uppnått, riskera inte dom. Jag förstår det svåra i umgänget med andra men det visar sej att andra bryr sej mycket mindre om vad vi dricker än vad vi tror. Det KAN gå men varför chansa?

Bea-Li

Hej allihop! Jag har flera gånger (sedan åtminstone ett år tillbaka) lovat att bli helnykter, endast dricka tre glas, endast dricka två glas osv men vissa gånger kan jag inte begränsa mig. Jag dricker tills jag blir så full att jag får minnesluckor med otrolig ångest dagarna efter. Ångesten kan hålla i sig i en vecka. Jag orkar inte längre och är rädd att jag förstör mitt liv. När ångesten bleknat trillar jag dit igen. Som någon högre upp i tråden sa, "jag överdriver nog"... Tänker mig att jag ska ta ett par glas och då är det kört. Hur ska jag göra för att sluta med alkohol. Jag kan inte lita på mig själv. Ibland kan jag dricka måttligt men ibland inte. Mår så mycket bättre utan alkohol egentligen. Men hur ska jag lyckas sluta?

Mulleman

Nu blir jag smått tokig!
Skrev ju till dig och vips så är det totalt borta!
Ville bara skriva att jag läst, berörts och ville dela med mig från mig till dig, dela för att visa dig delaktighet och ett öra som kan lyssna, lyssna förbehållslöst. Finnas, och vara kvar oavsett det som sägs, för vi som är här, vi vet något som det gäller att vårda och värna, faktiskt!
Nu sänder jag bara detta lilla då, förargad över mig själv för att jag slarvade bort det. Det var ju naturligtvis väldigt bra!!! :-)
Men du, du är verkligen inte ensam om alla funderingar, tankar på hur och vad man skall göra. Det har de flesta av oss här gjort under längre eller kortare tid innan vi kommit så långt som du nu har gjort. Börjat berätta för andra!
Det finns ett liv utan alkohol, det är samtidigt så att visst sjutton hade vi hur kul som helst med alkohol och fest och vänner en gång i tiden. Men det gäller att välja ett annat liv och du, det FINNS ett annat liv även utan alkoholen. Jag har fattat att det idag bara är att konstatera, jag kan aldrig mera få en kul fylla! Bara det att man funderar över hur man skall göra för att kanske i alla fall, på något sätt skulle... kanske senare, om två veckor osv. tillhör just den där process vi kanske och troligen mer eller mindre får acceptera som en del i vårt liv som nyktra. Men det fina är att det finns ett liv som nykter och då är det så fint att kunna dela, stötta och finnas tillsammans med andra, på ett eller annat sätt. Du är ju en livslevande människa och inte alls förminskad till "alkis", speciellt viktigt för mig har det varit att se mig själv som den person jag är, som "kommit ut" på en annan sida av mitt betydelsebärande liv.
Så det så! Kram! Mm.