Sedan cirka 3 år tillbaka dricker jag varje kväll efter arbetet, sedan hela helgerna, för att fly undan och få "vila" från dödsångest och problem.

Nu är jag inne på min andra dag som nykter. Har tänkt på alkohol till och från under hela dagen. Önskar att natten snart är här så jag får sova ett par timmar. Hoppas jag inte vaknar tidigt....

Robin

Kämpa på, en vecka är bra, det är riktigt bra Det vänder snart och blir lättare och lättare, men släpp inte garden, alkoholen är stark, listig och farlig.

kruven

Ont kroppen, speciellt i magen och upp i/omkring solar plexus. Hugger liksom till då och då. Ständiga svängningar i måendet. Kan kännas riktigt bra vissa stunder för att i nästa kännas helt nattsvart.

ha det!

Robin

Det känner jag igen, jag hade ont överallt i kroppen, leder, muskler och framför allt i magen. Det går över när du har hållit upp i ett par veckor. Att det känns nattsvart i bland hör oxå till, men ju längre du håller dej nykter desto bättre kommer det att kännas. Kämpa på, du kommer klara det.

Ha det! R

kruven

Idag ska jag inte dricka och det betyder att jag inte rört alkohol på 2 veckor. Nu är det helg och det är verkligen den mest kritiska tiden för mig. Kryper i kroppen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra istället för att hälla i mig alkohol från det jag vaknar. Svårt att ta mig för att göra saker, blir mest att jag blir sittande och mer eller mindre bara tittar rakt fram. Det är så det känns, men om sanningen ska fram så har jag varit mer social med familj och vänner.

Det som har varit skönast under dessa 2 veckor är att slippa planera drickandet och tänka ut strategier för att ingen ska märka att jag är en missbrukare. Helt otroligt vad energi jag lagt på det innan.

På måndag kommer mina barn och det känns pirrigt...

I förrgår natt drömde jag att jag drack öl...

Har berättat för flera människor i min omgivning att jag har problem med alkohol...

Och det visar sig att jag inte är ensam om det...

Pellepennan

Kommer tiden då det dyker upp fler positiva tankar kring detta med nykterheten kruven. Om vi fungerar lika vill säga. Jag tror att du kommer att få uppleva det ganska snart. Två veckor är verkligen bra, och se det som att du tagit dom veckor av investering som kanske inte ännu ger så mycket igen, men det är på väg. Bara tanken är väl en belöning i sig. Unna dig något kul eller något som får dig på andra tankar. Använd gärna pengen du inte supit bort till det :-)

Kämpa på!

//PP

Idag dricker inte jag heller en droppe!

kruven

Skönt att helgen är avklarad, det var en riktig pärs. Rörde mig på stadens gator under eftermiddagen i lördags och uteserveringarna gjorde det tufft för mig. Slog mig ner på en bänk mitt i stråket och kände en smula sorg i kroppen. Efter en stund gick jag till en pizzeria UTAN rättigheter och åt innan jag begav mig hemåt.

Under de senaste dagarna har jag läst frenetiskt i forumet och jag slås av återfallsfrekvensen bland medlemmar. Det här är i princip första gången jag håller upp med alkohol (kunde ej dricka pga medicin 2 veckor tidigare i år) och jag slås av tanken att detta väntar även mig. Kan det t o m vara så att det blir en självuppfyllande profetia för mig? Tanken skrämmer mig i varje fall. Hur som helst fortsätter jag att ta en dag i taget och noterar att tanken finns där och lockar med en bakdörr ut. Antar att en del av processen är hur jag förhåller mig till dessa tankar som dyker upp och erbjuder mig ett skäl att dricka. Ungefär som den här tanken; håll du uppe ett tag, du kommer ändå att ta ett återfall förr eller senare...

Annars var det skönt att jobba i dag och att ikväll ha barn i huset igen. Första gången på länge de hade en närvarande pappa som engagerade sig istället för att sätta på en film åt dem, så att jag kunde sitta i fred i köket och dricka öl eller vin.

Ha en bra kväll!

Pellepennan

Tycker du har rätt i att frekvensen att falla tillbaka är stor och jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är att förhandla med sig själv. Mäktigare fiende en man önskar det där beroendet. Det värsta för mig var att även om jag visste om detta så lyckades jag tysta rösten under en väldigt lång tid. Jag lovar mig så ofta jag kan att idag ska jag inte dricka. Då kan det inte bli något självuppfyllande i det just den dagen. Men tankarna kommer, och dom är envisa. Det verkar som segern inte är lättköpt, och det verkar som man får leva länge med detta.

Starkt av dig, ungarna förtjänar en närvarande farsa. Jag njuter själv av att vara det idag.

Fortsatt styrka!

//PP

konstnären

Starkt av dig 2 veckor, grattis till dig. Tänkte som du i början, skönt att denna dagen är över,
skönt att denna veckan har gått. Men sakta, sakta vänder tankarna till både goda och onda tankar.
Egentligen ska man ju inte tänka så, men det blev så ändå för mig. Nu kan jag se glädje i små saker,
inte varje dag men det finns många ljusglimtar. Jag känner mig stark, och det ska inte A få ta ifrån
mig. Det är rotad inneboende jag har i mig. Men ofta försvinner han långa stunder, så ge inte upp allt
blir bättre.
Fin dag till dig
Konstnären

Pellepennan

Du är så fint på väg kruven och jag förstår verkligen att det är jobbigt. Samtidigt ligger det positiva runt hörnet. Jag vill minnas att jobbigheten som finns där den första tiden nu gjorde mig ännu mera "enveten" att fortsätta. Det kan bli som att gå en match mot begäret, och matchen kan nästan bli till ett nytt livsinnehåll. Jag önskar dig fortsatt styrka, du kommer att behöva den. Kör på och ta inget första glas så blir det mycket snart en månad av detta.

När jag hade min månad så frågade jag mig på nytt hur stort jag tyckte att problemet för mig hade varit under den första månaden. Då blev det solklart att det var så enormt att jag innerst inne förstod att rösten som började säga: "nu var du varit så duktig, så nu kan du säkert ta dig ett glas" verkligen var en fara. Samtidigt började lite roligare tankar och glädje över att vara nykter dyka upp. Se fram emot den tiden, den kommer snart!

Vet att det kan vara svårt att hitta saker som gör att man inte tänker så mycket på A när suget och sorgen kommer över en. Men testa att göra det! Åtminstone om det är så att du ibland är utan barnen runt ikring. Då är det tommare och i och med det ännu farligare. Man blir faktiskt på bra humör när man tänker på ungar som nu i sommar kan få göra saker med en farsa som är närvarande. Vi kan exempelvis göra en utflykt för utflyktens skull, inte som en anledning till att packa med oss dricka. Det blir bara bättre!

Lycka till!

//PP

kruven

Tack snälla ni för bra inlägg.

Första helgen på 3 år som jag varit nykter med barnen. Vi har hittat på mer saker än vi brukar. Har alltid velat vara hemma till 15.00 så jag kan börja dricka. Men jag skulle ljuga om jag inte erkände att det var extremt jobbigt stundtals igår.

Idag påbörjar jag fjärde veckan som nykter.

konstnären

Jag är imponerad av dig och tycker du är så stark. Ta en dag i taget. I början var tankarna
där hela tiden för mig. Som pelle skriver, man måste gå en hård match dagligen.
Det avtar sakta, det sker inga mirakel över en natt. Tvivlat många ggr. och undrat vad jag håller
på med. Men jag gör rätt nu för första gången.
Skriv mycket här det hjälper
Ha en underbar dag
Konstnären

JmT

Som förtjänar en nykter pappa.

Efter tre veckor utan Alkoholen så har tankarna i huvudet poppat upp, en efter en..

Hur känner sig ett litet barn inombords när ens mamma eller pappa yrar omkring och slöddrar helt plötsligt.!?

Vilket egoistiskt tankesätt man haft, man har proriterat Alkoholen framför sina egna barn.
Dom man älskar mest av allt har man satt på andraplats i sitt liv.

Bara för att man själv ska få dricka och fly undan verkligheten.

Själv planerar jag varje dag på morgonen,
går ut i skogen när suget blir som mest,
går ut och cyklar för att stilla tankarna.

Andra klarar av det så då ska banne mig jag också klara av det,

Kämpa på Kruven.

Jag vet inte hur du mår, men jag mår bättre än någonsin.

Allt, precis Allt beror på att jag inte dricker längre.

kruven

Tänk att det redan har gått en månad. De senaste dagarna har faktiskt varit en aning lättare, tankarna har inte enbart kretsat kring alkohol. Ibland infinner sig sug och ångestattacker och det är förstås jobbigt. Har alltid trott att en dag ska jag må bra och att det ska vara så konstant sedan. Min viktigaste insikt är att så inte är fallet och med den insikten kommer det faktiskt en viss avslappning.

Sitter i solen med en kopp kaffe och behöver inte planera dagens drickande. På ren svenska; "Fy fan vad skönt".

Pellepennan

Finfint kruven! Så härligt med en månad. Stort grattis till det både för dig och ungarna! Du ska se att det blir en riktigt skön sommar att blicka tillbaka på om vi håller oss ifrån drickat!

//PP

Sommarfjärill

Tack för att ni delar med er av tankar och erfarenheter. Jag vill också vara nykter och kunna se tillbaka på en fin sommar utan A som förstör mitt och min familjs liv allt mer. Imorgon måndag, börjar jag kampen som jag måste vinna.

konstnären

Grattis till en månad, vad fint. Du låter stark. Bra jobbat. Dom där tankarna var som värst första
månaderna, tyckte synd om mig själv. Men sakta sakta släpper det lite grand i taget.
Dom hälsar på ibland men inte så ofta nu för tiden.
Visst överväger fördelarna med ett nyktert liv. Gör mig inget längre att det är mer sällan jag umgås
med festprissarna. Och dom tyckte jag att jag hade så mycket gemensamt med innan.
Nu kan jag bli lycklig över en kopp kaffe. Inte varje dag, men jag försöker fånga dom där ögonblicken
av ren och skär glädje.
Kul att höra från dig
Må bra
Konstnären

Pellepennan

Ja det släpper lite undan för undan. Naturligtvis individuellt hur det funkar. Trots detta vill jag minnas att det gärna dyker upp lite " Nja, ja kanske kan ändå" "Det var kanske inte så farligt" OM detta skulle ske så är det just exakt så farligt som man trodde det var under den första månaden. Kanske annorlunda för er men för mig kom sedan det lite mer jobbiga tillbaka. Om det händer så håll ut. Dag för dag igen om så krävs. Jag vill på intet sätt ta glädjen ifrån någon, men kanske finns det fler som jag. Som det tar längre tid för innan allt sätter sig en smula. Har tillbringat lång tid med detta. Nu har det faktiskt börjat ge resultat. Jag är fortfarande nyfiken på hur allt kommer att te sig, om jag får fortsätta på inslagna vägen :-)

Ta vara på er i solen!

//PP

kruven

En nykter vecka till lagd till handlingarna. Ett par tillfällen under veckan har jag hamnat i situationer som tidigare lett till stor konsumtion av öl och vin. Nu har jag faktiskt stannat upp och inte smitit den enkla vägen. Det har inte varit lätt och mkt smärta har kommit upp till ytan.

Ha en fin söndag!

kruven

Veckorna rasar iväg i snabb takt medan helgerna tenderar att gå långsammare.Veckan har flutit på fint. I det inräknar jag även sug och ångest som ter sig vara en del av vardagen. I mitt fall betyder inte nykterheten att jag går omkring på rosa moln, tvärtom är det ett hårt jobb som måste göras varje dag. Tack och lov finns det stunder av ljus. Nyckeln för mig är verkligen den klassiska: en dag i taget.

Har under dessa 6 veckor inte utsatt mig för miljöer med alkohol och det har varit skönt. Börjar känna mig mogen att snart skriva i andra trådar tror jag.

Hang in there