Detta är mitt första vecka som helnykter sedan ett tag. Druckit ca 15-18 öl i veckan under 2-3 dagar i veckan under ett halvår. 29 år. Har känt mig hängig, orkeslös o sjuk i höstas så beslutat mig för att vara nykter en tid. Känt av konstiga hjärtrubbningar, varit stressad, nere och läkarna verkar tro att det är panikångestattacker. Kollat EKG m.m. Förra veckan slutade ja tvärt o tog antabus. Blev rastlös och irriterad de första 2 dagarna. 3 dagen fick jag obehagliga kramper i diafragma och lättare svettning som jag inte vet om de beror på abstinens eller pga konditionsträning. 4 dagen dödstrött och har varit så varje dag sen dess. Sömnig hela tiden o som en zombie.. Hur länge är man trött med antabus? Kan antabus vara farligt OM man skulle råka ha t.ex hjärtrubbningar? Har inte tänkt dricka något på antabus! Obs. Men undrar om det är farligt i sig mot hjärtrelaterade åkommor. Är det skadligt att träna 1 timme kondition varje dag om man går på antabus? Jag VILL bli stark, pigg och hålla mej helnykter, speciellt nu i jultider med ständiga glöggfester, julbord o firmafester. Har t.om slutat med kaffe och gått över till vegetarisk kost. Tänkt gå ner 10 kg på 2 månader. Har antabus nån biverkning så man blir extra hungrig eller nåt? Äter aldrig godis.

nya_mia

Skönt att juldagarna är över! Jag känner mig själv bra och VISSTE att jag skulle bli irriterad. Nu blev jag irriterad över folk som var lite högljudda när dom pratade, att sitta alldeles nära folk som skålar, att man kunde känna alkohollukten från deras glas tydligt samt att jag blev uttråkad att vara där sååå många timmar utan att dricka socialt. 7 timmar tyckte ja var alldeles för länge. Satt o skruvade mig och ville hem efter halva tiden. Som TUR var fanns det så mycket god mat och efterättsbordet var ett helt långbord att välja från :) och snart är det nyårsafton, samma prövning.

steglitsan

Bra jobbat Mia! Suck hur irriterande är inte människor som är onyktra. Det är som att allt socialt ludd/skimmer/fingertoppskänsla försvinner med alkoholen och de blir nakna och primitiva. Precis som jag själv en gång i tiden. Jag tror att toleransen blir större allt eftersom, jag var också sjukt irriterad förut men det har lagt sig lite. Däremot finns det alltid några extra jobbiga exemplar och då kan man få unna sig att irritera skiten ur sig på dem (i huvudet). Äh lite svamligt inlägg som egentligen bara skulle förmedla att det är en fröjd att följa dina framsteg! Gott nytt år!

nya_mia

Hihi ja kände mig rätt töntig som blev irriterad, jag förstår ju att andra kan dricka normalt. Ja, verkligen att primitiviteten kommer fram. Blev nästan äcklad av att se folk sluddra och skråla sådär högt. Även fast jag nångång kommer sluta med antabus och kanske dricker måttligt framöver så kommer jag ALDRIG att låta mig bli sådär odrägligt full. Har varit nyttigt att vara nykter o betrakta med klara ögon och hjärna en tid. Har fått många tankeställare och kan se från annat perspektiv hur jag varit när jag druckit. Och DEN insikten är väldigt jobbig att ta in. Det behövs en skäms-kudde, svälja hårt och hoppas att tiden bleker de jobbiga minnena ytterligare.

nya_mia

Tycker dagarna svischat fram och har varit lite disträ. Koncentrerat mig på att hitta spännande och outstanding recept på nyårsrätteŕ då vi kommer ha vänner på besök. Och alldeles nyss hipps vips så kom DET! Jag glömde helt bort att jag är tillfällig nykterist! Jag började planera välkomstdrinkar och hann flera minuter fundera på olika sorter. Fruktigt, exotiskt...innan jag insåg att "Herregud, jag kan ju varken inte göra dom här drinkarna eller provsmaka dom. Jag går på antabus" Känner mig lagomt dement och fnissade som en galen människa när ja kom på de.. tur jag "kom ihåg" det nu istället för att råka provsmaka i morgon inför massa vänner och bli alldeles röd i ansiktet av antabusen. Men det är väl bra att jag sysselsätter mig så pass? ;)

nya_mia

Och jag känner att jag snart ska prova vara utan antabus. Min erfarenhet av det hittills har varit att det verkligen varit som ett extra stöd de dagar mitt psyke och vilja varit liten. Det tog emot hårt att ens gå till läkaren och självmant få det utskrivet, men från vården har alla varit så stöttande och alltid sagt att det är ett bra initiativ från mig, istället för att få få situationen " skämmig" för mig .har gnällt några veckor av oerhörd trötthet som biverkning, men det har lagt sig. Och dom dagar alkoholsuget pickat på och man VERKLIGEN skulle vilja köpa en flaska vin,så har de ju rent tekniskt hindrat mig :) jag har verkligen fört ett smärre krig mot mig SJÄLV som slukat energi. Men har sett att ju längre tid man varit nykter så har kroppen fått avgiftas och hela jag har blivit lugnare och mitt fokus på livet har helt förflyttats. Så har man oberäkneligt psyke och bristande vilja emellanåt är antabus verkligen något att rekommendera!

Stingo

Det låter till mig, som om antabus ger dig ett stöd, som du ännu behöver. Dessutom är det mycket möjligt, eller rent av sannolikt att tröttheten du känt inte varit en biverkning av antabus, utan en reaktion på att avstå från alkoholen.

nya_mia

Nej, än ska jag inte sluta :) till slutet av januari ska jag fundera en gång till. Tror jag behöver oxå att som många ni andra få prova på att vara nykter på egen hand, utan antabus-hjälp. Men antabusen har hjälpt mig att ta mig upp några snäpp från det absoluta mörkret och hjälpt mig klara några mål som gett mig bättre självkänsla. Bara känslan att kunna säga "jag klarade just det".

nya_mia

...är jag ständigt på vakt mot! Jag VET hur jag betett mig tidigare och hur skevt mitt tankesätt varit. Är uppmärksam och försöker vara 100% ärlig mot mig och inte luras av de smekande, ljuva tankarna att "nu är faran över, dags att slappna av". Tror verkligen kroppen reagerar med urgamla reflexer och impulser med just detta. Att slappna av efter den omedelbara faran och kicka igång belöningssystemet. Allt gammalt invant sökes först och främst. Godis, alkohol, nikotin, fet mat..... Ska vara benhård. Jag tror att OM man börjar nalla på lite av de gamla lasterna som t.ex snus och snabbmat så lämnar man dörren vidöppen till även alkohol. Min närmaste plan är att även kunna hantera omvärlden nu. Kan inte sitta gömd i min egen trygga, nyktra bubbla i all evighet utan att prova möta halvjobbiga situationer. T.ex våga passera Systembolaget, gå på restaurang med arbetskollegor utan att dricka. Ska fortsätta gå på KBT-behandling och ta reda på mer svar. Läsa mer böcker om Mindfullness som jag faktiskt gillar. Bara att sitta på balkongen och titta på hur trädens kvistar faktiskt ser ut. Något som jag knappt kommer ihåg att jag någonsin haft tid eller ro att göra.

Stingo

Du vet naturligtvis vad som passar dig bäst, men jag tror att det också kan vara viktigt att tillåta sig själv en del laster. Vi (eller åtminstone jag) måste hitta till ett liv som känns trivsamt utan alkohol. Så att det inte blir nykterhet med vita knogar.

nya_mia

Givetvis. Inte ska man behöva leva som en benhård kuf bara för att va nykter :) Vill dock att de så småningom att det ska kännas avslappnat och naturlig, inte leva i en bubbla o vara nervös över situationer. "Laster" kan man ju göra till vad som helst. Behöver inte vara nikotin, godis utan kan ju också vara "nyttiga laster" som ett lyxigt skumbad, riktig god mat, en biokväll. Typ såna nyttigheter ska ja sikta på istället för att frestas i onödan. :)

nya_mia

Idag har jag hoppat kört 45 min intervall på löpbandet och 1 halvtimme situps, plankan och lättate vikter. Sen hoppade jag hopprep och kanske råkat bryta en tå. ;P hur man nu lyckas med det ?! Min vanliga otur. Hur som helst ställde jag mig på vägen. Gått ner 9 av 10 kg! Ett enda fjuttkilo kvar så har jag gått ner 10 kg på typ 2 månader.det kommer jag faktiskt fira med vaniljglass o jordgubbar! Fuskar med glass nu, för det är synd om min stackars tå :)

Meredith12

Jag beundrar din ambitiösa träning, och tycker det är orättvist att du skadade din tå på kuppen. 9 kg är bra gjort.
Hoppas du känner dig som en prinsessa (bara ett uttryck för att må riktigt bra) o att tån får läka fint!

nya_mia

Ja, det gör ont som tusan och jag haltar runt som en krympling. Kan inte böja tån alls. Men ändå så glad över att vara nära målet!! :)) Jag får helt enkelt träna på crosstrainer eller cykel framöver ett tag.

nya_mia

Äntligen kan jag säga att jag gått ner 10 kg! Det har varit en bra resa och fungerat som en morot åt mig för att hålla mig nykter samtidigt. Fått något att koncentrera mig på istället för att bli rastlös av abstinensen. Kommer fortsätta med hälsosam mat o ska fortsätta med nya mål. T.ex ta tag i utomhuslöpning och ställa upp i Tjejmilen! Äntligen kan jag tro på mig själv och försiktigt tänka på framtiden. Det gick inte tidigare. Det hjälper nog att ha realistiska mål och många delmål för att hålla uppe kämparglöden, istället för att gå in i väggen direkt. Men framför allt den egna viljan att lyckas. Det gäller alkohol också. Det tog nåt år att få mig själv att vilja sluta. Tidigare försök att hålla mig ifrån har varit helt fruktlösa. Endast för att jag innerst inne inte ville.

Trötter

Stort GRATTIS!! Lyfter på hatten :-)) Vilken kämparglöd!
Ha en fortsatt fin söndag!

Trötter