Tack ni alla, Ser att han får kallelse till provtagning, han kan inte ta sig dit då ingen buss går. Satt med grannarna i går kväll och tre poliser, anmälan gjordes men kommer nog läggas ner då det saknas teknisk bevisning. Det viktiga var att mina grannar fick prata av sig med UNDERBAR polis.... " Jag kan bjuda på kaffe men inte på kaffegök för den är stulen" säger min 90-åriga granne när tre poliser kommer in i köket.

I morse ringde jag mannen, var så lugn och tydlig och grät. Om ånger har ett ansikte är det hans. Det enda jag ville var att han ska lämna tillbaka den stulna nyckelknippan så mina grannar får ro. I kväll åkte jag och hämtade dom hos en man som grät, skämdes och ser ut som ett ras. Han hade även skrivit ett fint brev med en ursäkt till grannarna.
Fint. Han fick en kram. Han grät. Gå till AA sa jag. Du är min luft, jag kan inte andas utan dig, sa han. Jag sa att det är över, jag tar hand om mig själv och min dotter. Du får hitta din egen luft.
Han torkade tårarna och något, litet har ändrats. Atmosfären ändrades. Det var ett adjö, på något konstigt sätt. Vi kommer inte längre ner nu. Antingen överlever han eller inte. Brevet han skrev var en glimt av min man, han som jag gifte mig med. Jag sörjer att han inte finns mer.
Jag sörjer så. Tror faktiskt det är dax att hitta någon slags hjälp i detta före jag spricker. Fan. för denna sprit. Fan.

Stöd i sorgen tror jag på att söka. Det är så mycket att reda ut och bena i. Tar åratal innan man fått rätsida på det, så känner jag åtminstone. Orkar du så prata med någon ❤

@EsterHanna Men åh så fruktansvärt jobbigt för dig. Både att ha denna oro över att han dyker upp hos dig och grannen.
Det är så sorgligt att se en människa förlora sig så helt i alkoholen tappa allt fotfäste.
Tänker också att det kanske vore bra att orosanmäla så samhället kan ta över och förhoppningsvis bryta detta destruktiva som han håller på med nu.
Det går att ringa helt anonymt och även polisen borde ha gjort anmälningar också.
ßkönt för dig att du snart har blivit klar med skilsmässan så du kan släppa den delen sen åtminstone.
Kram till dig och var rädd om dig🧡Azalea

@Azalea Tack för ditt svar. Betyder så mycket. Har gjort orosanmälningar, samhället tar inte över om individen inte vill själv och insatser kräver nykterhet. Just nu jobbar han på något konstigt jobb. Ringde i går och ville låna min högtryckstvätt. Herregud-efter allt som hänt här, bara maler han på. Reflekterar inte en sekund.
Sa nej. Och nej igen. Och igen... Han blev arg. Hoten låg i luften så sa adjö och la på.
3 veckor kvar till skilsmässan.
4 veckor kvar till han ska till rätten.

Andas in-andas ut- fortsätt....
Kram till er alla.

@Esterhanna Länge sedan jag var inne så har inte hela bilden men: Bravo, heja och värme till dig❤️
Jag har snart 8 mån efter uppbrott, det gör ont som fan men blir bättre och bättre.

@Hallonpaj - Hej, härligt att höra ifrån dig-hoppas du mår ok och vad skönt att det ändå går åt rätt håll! Tack för dina ord, denna resa har varit kämpig. Just när man tror att det inte kan bli värre så blir det så men nu tror jag kulmen är nådd. I morgon om en vecka kan jag lämna in "fullföljande av skilsmässa! , 9 månader efter jag ansökte om det. Helt galet att man kan, lagmässigt, tvinga någon att vara gift mot ens vilja med en person i 9 månader! När inga gemensamma barn finns med i bilden. Stor kram till dig!

@EsterHanna
Tänker på dig. Är inte här så mycket just nu. Men tänker på hur det är för alla oss som skriver här. Hur vi har det i livet, hur det går för oss, vad vi tar oss igenom. Vi utmanas. Några av oss orkar ta oss igenom, förbi och kommer vidare, ut på andra sidan. Jag är tacksam för mitt nya liv varje dag. Jag orkade! Och jag är så tacksam att jag stängde av kanalen för mitt ex att kontakta mig. Jag behövde blockera honom. Det har gått 6 månader insåg jag nu. Och jag undrar hur jag ens kunde ha kontakt med honom i 3,5 år sedan han flyttat ut. Räddningen var att träffa en sund och frisk man. Men att ens komma dit, att drömma, att fantisera, att vara realistisk. Och att tänka tanken. Och att våga. Det är nu jag lever det liv jag alltid skulle ha gjort. Som jag behövde förstå min ADHD. Hur jag fastnat. Nu säger jag nej till alla utanför min familj som behöver hjälp. Jag hjälper bara mig själv, min pojkvän och familjen.
Snart är du skild. Jag gläds med dig. Och jag önskar dig en fridfull påsk. Kram till dig!

Älskade vänner!!!

Tack för era ord, tack för ni finns. Oj, vad ni betyder mycket för mig! Ja, herregud vilken resa det har varit. Läser nya inlägg och bara tänker: SPRING!!!! Men vet ju hur svårt det är. Och att allt tar tid-på alla olika plan.
I tisdag stod jag på tingsrätten kl 9.00 med "fullföljande av skilsmässa". I torsdags kom ett brev till mannen där han ska yttra sig ang detta före den 27/4.

Är jag den enda i hela Sverige som inte kan skilja mig fast jag vill? Helt sjukt!!! Vadå yttra sig?? Om vaddå??

Mannen har sin rättegång om ett par dagar. Grov rattfylla, inbrott, ect ect. Har inte hört något alls från honom på längre tid men så i dag ringer han. Frågar om han kan flytta hem. Hem??
Supar-kompisen har slagit honom sönder och samman så hela ansiktet är trasigt, polisen hämtat kompisen och de är såklart vräkta. Jag sa bara kallt "Kommer du hit ringer jag polisen". Han undrade hur jag kan vara så hjärtlös.? Att han kommer få bo i skogen. La på luren. Packad var han såklart.
Har jag sagt ja till den mannen? Har jag levt med honom? Har jag lämnat min dotter i hans sällskap?

Jag och dotter har en underbar påsk med goda vänner boende här hela påsken. Har kommit i ordning. Byggt och inrett ett gästrum till dem. Städat bort alla halvklara projekt. Återtagit mitt hem. Hittat mitt gamla jag.
Känner att jag / vi är på sluttampen nu. Mentalt är "jag over and out". Dricker vin igen. Njuter. Lever.

#Självomhändertagande-har sett att du inte varit här så mycket och inte jag heller. Så skönt att när behovet av stöd poppar upp så kan man återvända hit. Tänk att du hittat en fin man, det känns nästan omöjligt och inte ens i mina tankar att göra det. Kanske när jag är äldre. Han vid vedspisen med husbil du vet? :)
Jag lever en dag i taget. Andas med magen. Går långsammare. Skönt! Tänker på dig med då och då. Vi har delat mycket. Jag ser dig nästan framför mig :) Lustigt! Glad påsk!

#Åsa-du skriver alltid så kloka svar till de du svarar. Du bidrar med mycket klokheter. Jag önskar dig med en glad påsk! Och sänder en stor kram.

#Ljus framtid- Tack, ja denna resa varit lång och tuff. Tillslut har man inget val än att fullfölja resan för det finns liksom inget alternativ. Läser om flera som undrar: Är han alkoholist? Är detta normalt? Och det var min första fråga jag med ställde här. Och när jag väl började säga stopp då kom den riktiga personen fram. Fullblodsalkoholisten som sitter på parkbänken. I finrummet. Det är dessa personer vi håller flytande och fungerande i vårt medberoende. Jag sänder dig en stor kram, och massor av kraft! Lycka till och Glad påsk!

#Tröttiz-min äldsta vän här :) Tror jag! Ja, du det gick fort nerför. Tänk när han var i utlandet och ringde efter pengar och jag sände pengar som bara gick till alkohol. Ni fanns här då. Sänd inga pengar-han super bara upp dom. Oj, vad rätt alla hade. Vilken process. Hoppas du har det bra, hoppas du lever fri från medberoende och kaos. Glad påsk! Och stor kram!

Jag är så nära nu. Mannen ringde, ville jag skulle rädda honom från att vara med sina alkoholiserade vän som slagit sönder ansiktet på mannen i ett fylleslag så folk hade ringt polisen. Min man, som jag dansade i köket med, som jag gifte mig med och som jag tog in i mitt liv med hela hjärtat sover i skogen. Han är en uteliggare, utan bostad och inte en krona på sitt konto. Med krossat ansikte.

Jag behöver skriva det. För att förstå. Han bor i skogen. Sover i diket. På torsdag ska han till rätten, han hoppas på fängelse och tror det kommer ske nästa dag.
-Får jag komma hem, frågar han.
-Nej, aldrig, svarar jag.

Jag tror han kanske utvisas, trots att han är från annat EU-land. Han är inte svensk medborgare och begår flera och många brott. I alkoholens namn. Han hade allt. Företag. Anställda. Oss. En liten fin gård. Kärlek. Hundar och katter.
Han valde alkoholen. Hela tiden. Inget brädade henne.

Gode gud, gör så detta går över snart, gör så någon eller något tar över omvårdnaden av honom. Gör så han inte dräller omkring i mitt närområde.
Snälla, gör så denna skilsmässa äntligen går igenom. Nu. Har väntat så länge.
Är så nära nu känns det som och håller knappt i hop. Orkar inte med ett endaste kaos till. Inte ett enda. Helt slut.

Det gör ont att läsa vd du går igenom. Kan du begära kontaktförbud? Det måste gå att slippa ha kontakt med någon som både förstör sitt eget och ditt liv. Blir så förbannad och ledsen över vad du behöver gå igenom, det är så ovärdigt 😞

Tack Tröttiz och Åsa M .... Åsa, jag läser ditt inlägg igen, ser inte hur jag någonsin ska komma loss. Från allt detta. Fattar varför han håller sig kvar-vägrar släppa. Tror inte ett kontaktförbud beviljas, han är ju inte våldsam....

Idag rätten. Han fick 3 månaders fängelse, hans advokat förhandlade ner det till två. Han gjorde sin klient en björntjänst, han kommer må som en prins där inne. En säng, mat, rutiner och inga krav.
Bästa tiden i hans liv kan jag tro.

Han har hittat boende så slipper skogen, ett rum på någon fd militärförläggning. Bilen som han har , är parkerad hos min granne...som sagt: kommer aldrig komma loss.
Försöker fokusera på mig och mitt. Målar, inreder och fixar. Har återtagit mitt hem. Men inte mitt liv riktigt ännu.
Kram till er alla!

Fina ni!! När jag läser ’gör så att det går över’ rinner tårarna. Att det ska ta så lång tid, först att få mannen ur ens liv och sen ur hjärtat. Jag är färdig med min alkoholist men saknar honom varje dag. Som den han var när det var bra.
Lycka till med inredningen @EsterHanna☀️

@Hallonpaj
Känner igen mig lite ... saknar honom men inte alkoholen och vätskan.
Och kan känna många känslor, bland annat sorg att han lever som han gör men även faktiskt en frustration att bli bortvald, fastän jag samtidigt vet att det är jobbigt att dra sig bort från alkohol.
🌹