Nu är det längesedan jag skrev. Då drack min man varje dag, ofta i smyg. Till slut konfronterade jag honom och vi redde ut en del problem. Han lovade då att dra ner på sitt drickande. Han skulle inte dricka på vardagar och inte alla helger. Han drack för att han var ledsen för att jag var elak mot honom och jag var elak mot honom för jag hatade honom när han var full. Vi lovade varandra en förändring.
Han slutade dricka i smyg och på vardagarna. Jag tyckte han var otroligt duktig som fixade detta vilket jag inte trodde att han skulle göra. Kanske var det därför jag inte brydde mig så mycket om att han alltid var full varje fredag och lördag. Jag undviker honom när han dricker och därför har vi inte så trevligt på helgerna. Vi ser på varsin tv och umgås inte alls.
Men nu börjar ledigheterna byta av varandra. Det innebär flera lediga dagar på en vecka och då även fylla fler dagar på en vecka. Det gör så fruktansvärt ont men jag har inte velat säga något eftersom han skött veckorna så bra.
Idag åkte han och spelade golf kl 7 på morgonen. Kom hem vid 17.30 och öppnade en öl direkt som snabbt blev två. Vi käkade lite och sedan drog han till en kompis som ville bjuda på en öl. Han kom hem och gick till grannen på en (eller flera) öl. Kom hemvinglandes vid 22. Där har jag suttit först hela dagen ensam hemma och sedan hela fredagskvällen. Var så jäkla ledsen och ensam. Har två vuxna barn hemma som jag inte vill visa vad jag känner för, även om de vet hur jag känner.
Konfronterade honom när han kom hem och hotade om att flytta. Sedan kom barnen och satte sig hos oss så vi fick inte prata klart, vilket kanske var bra eftersom han var ganska full. Han gick och lade sig och snarkade så gott och obekymrat inom några minuter. Här sitter jag med bultande hjärta och tårar i ögonen. Nu börjar långhelger och på det kommer semestern. Då är det precis sådana här dagar och kvällar jag har framför mig. Ensamhet och fylla. Jag bara orkar inte. Det är skönt att skriva av sig lite innan man lägger sig så man inte ältar för mycket och blir sömnlös. Så glad att detta forum finns!

Blåklocka

Så himla bra tips med denna Prioriteringslista!
Jag håller verkligen med om att MSN blir " geggig" i huvudet då man lever med en alkoholist. Man har dels alla sina egna känslor med det värsta och svåra är ju att man som medberoende/ anhörig tar på sig eller rättare sagt får även sin anhörigs känslor i sitt " system".
För mig var det alltid så att då min man kände sig " dålig" pga sitt drickande då fick han mig automatiskt att känna mig ännu sämre. Dom om jag blev en soptunna där all hans skit hamnade.
Därför tror även jag att man behöver göra precis som du gjort- en prioriteringslista.
Vad behöver jag?
Vad kan jag avstå?
Vad vill jag inte ?
Kram och lycka till!

Bedrövadsambo

Fortfarande semester? Fortfarande alkohol varje dag? Skriv och berätta hur ni har det! Kram ❤️

Tösabiten

Jag vet inte vad jag ska svara. Vi har fortfarande semester och det förekommer alkohol dagligen. Jag vet inte vad som har hänt med mig. Men just nu bryr jag mig inte. Jag kollar inte när, vad eller hur mycket han dricker. Jag säger inget, tycker inget och bryr mig inte. Vet inte varför jag reagerar så här. Vi lever bredvid varandra på ett konstigt sätt. Jag tror han är nöjd med att jag inte säger något. Vet inte om min energi och ork tog tvärt slut. Är väldigt trött och sover mycket. Behöver lägga mig både på fm och em en stund för jag är galet trött. Mågon som känner igen sig? Tack för omtanken Bedrövadsambo. Blir rörd när någon bryr sig om mig! Tack!

Bedrövadsambo

Det låter faktiskt som om du är deprimerad. När man lever i en dysfunktionell familj är det lätt hänt att man stänger av sina känslor. Det känns som alla känslor dränks under en våt, tung filt. Man orkar inte känna någonting. Så kan du inte ha det, men jag förstår att orken att göra något åt det inte heller finns. Din man har fått dig att tystna, men just nu begår du våld på dig själv när du inte står upp för dina behov och åsikter. Du skulle verkligen behöva ha någon att prata med. Någon i din närhet som kan stötta dig, och hjälpa dig med praktiska bestyr. Någon som blir skitförbannad å dina vägnar. Ett besök hos läkare kanske kan vara en början? Söka för depression och be att få samtalshjälp? Kan du få hjälp via jobbets Företagshälsan annars? Därigenom har jag fått bra hjälp när jag var utmattningsdeprimerad. Fortsätt skriv här. Om vi på forumet just nu är din enda ventil är det viktigt att du skriver. När man skriver tvingas man sätta ord på tankar och känslor, och det är också en form av terapi. Var rädd om dig! Kram ❤️

så väl! Sånt man normalt sett gör i förbifarten på väg till tvättstugan typ är helt plötsligt något man bara inte orkar! Man ägnar mycket tid åt att ligga och stirra i taket och fundera fast man brukade vara en sån som har tusen järn i elden samtidigt! Tror också att du kanske blivit deprimerad! Åh kan du inte komma iväg utan honom några dagar med nån som GER dig energi? Lider med dig!

CattaU

Jag är helt ny här men läser och känner igen mig. Jag träffade min sambo för ungeför 3 år sedan. Till en början var allt bra men efterhand har jag lärt känna hans rätta jag. Han kallar mig dum i huvudet, efterbliven och en massa andra saker.

Ärdetnågonide

Efter läst och känner igen mig, inser jag att det faktist är fler som kämpar.
Lever med en sambo som erkänner att han har problem kontrollera mängden. Blir alltid för full. 99% av gångerna då blir han arg, grinig och allmänt otrevlig mot mig. Det vill säga om han inte hinner bli för full och somna.
Varje gång jag tar upp detta med honom så blir han arg men säger att han ska inte dricka. Vilket han fortsätter med....
Har levt med detta sen vi träffades. Hans förra förhållande tog slut för att han drack. Strax efter det så var hans far på behandling och har varit nykter sedan dess.
Men det ringer ingen klocka för honom. Han ser inte problemet. Han kan helt enkelt inte låta bli. Han har tom bjudit sin 17 årige son på en 7,2 öl en vardag medan jag jobbade. Han kunde inte ens se problemet i att han gjorde det....
Men droppen är att min mamma blev plötsligt sjuk i cancer och kommer inte överleva. Detta har gjort att jag inte orkar med ens en vanlig vardag. Känner att jag inte orkar med mer. Jag har nog problem med att orka med allt just nu.
Han har dragit till stugan med sin son och jag sa att det är ok om jag kan ringa om det händer mamma något och han kommer hem direkt. Men som vanligt så ringde jag och han sluddrar....
Jag älskar honom såååå och jag vet inte hur jag ska orka...
Då han inte dricker är han underbar och vi kan ha jättekul. Själv slutade jag dricka för flera år sedan. Ska vi någonstans kör jag alltid så jag kan åka om han dricker. För jag orkar inte umgås med honom då han dricker. Han har ju en tendens att även prata med andra om mig, mitt humör. Han har vid ett tillfälle bett en annan främmande karl känna på mina bröst, att dom var fina. En annan gång berättat hur jag var i sängen för en hel fest, då jag var med!!!!
Fast detta var flera år sedan så sitter det kvar att det är vad han är kapabel till då han är full.
Att leva med detta och att min mamma, min bästa vän som jag alltid pratat med om allt ska gå bort sätter livet i perspektiv...
Känslorna går upp och ned om vart annat och jag vet ärligt inte hur jag ska orka allt just nu.....

Jennie

Hej första gången jag skriver hör m tårarna i ögonen . Så jobbigt vet inte vart jag ska ta vägen . Han kan inte dricka , lovar att sluta & är där igen om 2 dagar . Skyller allt på mig . Han blir otrevlig säger dumma saker kaos , vi har 3 barn & det har blivit värre sista halvåret . Jag kan aldrig slappna av . Nu sist igår sa han aldrig mer . Går ut och äter med barnen , han beställer direkt en öl , min mage knyter sig på en gång . Hatar känslan , han han lovat så många ggr , vet inte vad jag ska göra . Har sagt flera ggr att det inte funkar längre . Han lyssnar & är leden , men sen är vi där igen

Li-Lo

Det låter som att du under en längre tid försökt påverka din partner att dricka mindre och gjort mycket för att er relation ska fungera. Vad bra tt du hittat hit. Kanske har du redan funnit trådar som du kan relatera till och känna stöd av? Nu har du tagit steget och berätta hur det är för dig vilket är ett viktigt steg för många. Både att sätta ord på hur det faktiskt ser ut men även att berätta för andra. Starkt och modigt.

Ditt första inlägg hamnade i en tråd som inte varit aktiv på ett tag vilket kan bidra till att du inte fått ett gensvar än. Om du vill så starta gärna en egen tråd, då ökar sannolikheten att du får svar. Det kan ta lite tid ibland. Ni är många som delar med er här. Välkommen igen.

Hopp om en bra start på året för dig och varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet