Eller entligen vet jag det.
Min man dricker på helgerna och semestern. För mycket och för ofta. Tycker jag. Han håller inte med.
Jag har två barn med honom. Å det är hemskt hur 8 åringen lärt sig läsa av honom. Å han vet hur han ska behandla pappa när han är sådan.
Har gråtit , bönat och hotat alldeles för länge. Flyttat gränserna hela tiden.
Men frågan är när räcker det? När går jag? Vad händer då med mina barn? Måste de vara med honom på helgerna då ? Fasa.
Jag har ju funnits där som ett skyddsnät för dem.
Känner mig så ledsen!

Margaretavilhelmina

som har suttit i din ryggmärg.Nu ska du plötsligt varje gång säga till den reflexen att:Aj aj icke sa Nicke och gå och gömma sig.Reflexer är sällan så lydiga.Bättre råd än så har jag inte.Till slut fattar kanske din hjärna att det är så det ska vara i fortsättningen.

att ändra sina mönster! Ullabullas tips är bra tycker jag. Missbrukarna på "andra sidan" här brukar skriva om papegojan som sitter på axeln och tjatar, det du ska ta dig igenom nu är samma fenomen - så tänker jag : ändra mönster, växla spår. Du ska lära dig ha fokus på dig och vad du kan göra som är konstruktivt och bra för dig. Efter att du sagt "Aj aj icke sa Nicke" så kan du behöva göra något annat som hjälper dig hålla fokus på dig och håller tankarna och dina steg borta från riskfältet där du vet att det kan finnas gömmor... Vi vet vi som är här. Kämpa på - med dig själv! Jag läste den här, gång på gång http://medberoendeinfo.blogspot.com/2011/02/maktloshetmaktfull.html
Kram, hoppas din söndag blir fin! / mt

margaretavilhelmina

Idag märktes det på honom. Han smygdricker. Suck.
Och jag kollade efter burkar eller flaskor. Klarade inte att låta bli.
Undrar hur länge det tar innan vi är tillbaka där vi började. Livet känns tungt och ensamt. :-(

Även om man har bestämt sig för att inte leta efter flaskor så är det så svårt att låta bli. Det är helt sjukt för det blir ju inte bättre av att man vet var han har gömt spriten men på nåt konstigt sätt känns det bra för stunden när man har bevis.. Jag letar fortfarande fast jag snart ska flytta för jag känner mig så frustrerad när kag märker att han har druckit o måste bara veta vart han gömt den jäkla spriten!! Fast ofta talar jag inte ens om för honom att jag vet var han har sina gömmor. Är bara nöjd på nåt sjukt sätt att jag vet .
Kram till dig!!

den blandade känslan av sorg, vrede, vamakt och triumf när jag stod där med beviset i nån gömma. (måste spara - nu tar strömmen slut i datorn) / mt

Stigsdotter

Hoppas du är OK? Vi alkoholister är experter på att manipulera, ljuga och dölja. Om någon kommer på oss är vi också duktiga på att på något sätt lägga över skulden och skammen på någon annan för att själva slippa bära detta. Allt detta hör till sjukdomen. Om din magkänsla säger dig att han dricker så är det nog så.

Den enda du kan förändra är dig själv. Vill du inte bära någon annans skuld och skam måste du lämna tillbaka den dit där den hör hemma och ta hand om dig själv. Det tar tid att gå vidare och, inte glömma, men förlåta. Det är inte meningen att du skall förtränga det som varit eller det som sker nu, det handlar om att acceptera eller inte acceptera. Är detta OK, vill jag ha det så här? Vad kan jag göra, vad kan jag inte göra? Var rädd om dig, be sinnesrobönen!

margaretavilhelmina

Så kört eller?
Han dricker! Är onykter nu. Som tur är sover stora barnet borta inatt. Så han behöver inte dras med honom.
Vad ska jag göra nu då? Lämna?
Det var ju det jag sa men vet inte. .....
Jävla mes är jag. Blir sååå trött på mig själv.:-(

LenaNyman

Schemalägg just denna lördag. "Suptimmar för sambon".
Sen har du i din makt att planera denna dag timme för timme. Föreställ dig att du är ett ånglok med massa vagnar som är i gång på rälsen. Det dundrar och skakar redan, ett skepp kommer lastat.
Bry dig inte över det.
Lägg din hand på din mage.
Låt din mage ha din hand där för ett tag.
Gick det åtta sekunder?
Skaka omkring i förtvivlan och var i magen några sekunder till.
Titta på dina fingrar.
Begrip vad dom åstadkommit i ditt liv.
Stanna.
Vila.
Andas.
Är.

att de antagligen kommer att dricka igen.Men just det där löftet ger en ju rätten att slippa förändra något i sitt liv till det bättre.
Oavsett om det är att lämna eller stanna,byta jobb osv.

Du kanske måste ta in att det sitter inte i de där styrketårarna eller inte om ditt liv ska förbättras.Det sitter i dig och enbart i dig.Vad han sen väljer att göra är ju förstås en bonus om det gagnar er båda,dvs han är nykter.
Men han kan ju inte bära er bådas liv på sina axlar eller på sin nykterhet.Du måste ju bära ditt eget liv oavsett vad han väljer att göra.
Dansa efter din egen pipa istället för hans.Hör vad pipan blåser till dig.

margaretavilhelmina

Idag är en tung dag , vet inte riktigt varför! Bara ledsen.
Att jag även är förkyld och slut hjälper inte. :'(

att värka fram?
Ibland gör då jag så att när jag känner att sanningen eller vissheten eller svaret ligger där för mig att plocka upp.Vad gör jag?
Jo jag springer förbi och runt så långa omvägar jag kan för att slippa se.
Kanske en insikt på väg?
Stanna upp om du kan,må som du mår tills du mått så klart.
Kanske det då känns bättre efteråt?
Sorgen är ju en väg att vandra som ofta leder till någon typ av svar om man vågar stanna i den.

margaretavilhelmina

Snart är det jul. Ser framemot med skräckblandad förtjusning. Knäppt jag vet. Men jag vill nästan att han ska trilla dit ordentligt och tjatta med andra tjejer på nätet. Inte på julafton såklart men ändå. Känns hemskt att jag känner så. Men det här vakumet som jag är i nu är jätte jobbigt. Att bara vänta på ett bakslag.

margaretavilhelmina

Julen var bra. Skönt det :-). Jag och barnen sov borta dagen innan jul och då drack han. För helt plötsligt skulle han åka buss till oss på julafton och inte köra bil. Men han var ok på dagen.
Men jag kände att han luktade på kvällen.
Känner mig allmänt ledsen och ensam fast att vi har det relativt bra just nu. Vet inte om vi växer ifrån varandra eller om jag växer ifrån honom. Vet inte. :'(

Pis i detta nu, vad vil du ha, vad är viktigt för dig? Hur vill du leva, hur vill du bo? Jag förstår att du inte vet, jag har suttit i samma sits... Det är ju inte så konstigt om alla brutna löften och alla jobbiga saker har förstört kärleken, så kan det vara och det betyder inte att du gör eller gjort fel - du har rätt att känna, tycka och göra som du vill.
Kramar

margaretavilhelmina

Det är svårt att låtsas som om ingenting morgonen efter. Att vilja kramas. Du vill aldrig kramas! Nä jag har fullt upp med att fejka allt. Igår natt låg jag å grät mig till söms. Vad hände med mitt liv? Jag vill inte ta nästa steg. Vill vara glad och lycklig!

margaretavilhelmina

Det är svårt att låtsas som om ingenting morgonen efter. Att vilja kramas. Du vill aldrig kramas! Nä jag har fullt upp med att fejka allt. Igår natt låg jag å grät mig till söms. Vad hände med mitt liv? Jag vill inte ta nästa steg. Vill vara glad och lycklig!

margaretavilhelmina

Var tog Nolltoleransen vägen? Jamen nyår då måste man få dricka lite. Jasså. Jag har inte argumenterat alls. Han gör sina val jag mina. Jag försöker tänka så men det är svårt.
Undrar vad 2015 har med sig. Vi får se

margaretavilhelmina

Vad ska jag göra nu då!
Jag sa drick inte jag orkar inte mer. Han sa att han ska sluta men han har inte problem med alkoholen. Han har smygdruckigt hela tiden men nu dricker han öppet. Han anser att om det är nyår eller att man har middag så spelar det vi sagt ingen roll. Ska jag gå nu? Känner mig trött,slut, ensam och helt uppgiven.

Kolla var du kände dig starkare eller mer beslutsam.Och tvärtom,var kroknade du och varför.Du vet ju och har vetat hela tiden.Det svåra är ju att verkställa.
Det vet vi alla här inne.Man får sitta där med sitt illamående och det tilltar ju allteftersom man fått medvetenhet.Kanske gör du något åt saken,kanske inte.
Det vet bara du.
Det är inte så att jag inte känner medlidande,för det gör jag.Jag vet exakt vad du går igenom.
Jag hoppas du får någon sorts bränsle i startmotorn att förändra din situation.