För ett år sedan har jag träffat en underbar man . Vi har träffats varannan helg....och inte i veckorna . Kunde inte förstå varför var det så men han hade inte den lusten :) . Till slut har jag förstod - soffan , tv , ölen och nätpoker. Han fick hjälp och han tog det för vi andra ville det . Han tog medicin som dämpar suget antabus ville han inte ha för han tyckte att han har inga sådana problem. Samtidigt drack han folköl för han tyckte att man får göra så. Han skulle klara tre månader utan stark sprit. Nu efter sommaren har jag kontaktat hans arbetsgivare igen och de har erbjudit honom hjälp igen. Vet inte om han tog emot den eller inte för jag bröts kontakt med honom.
Min fråga är - har man problem med alkoholen om man dricker varje kväll mer eller mindre ...om man spelar nätpoker nästan varje kväll...om man börjar dagen på sommaren och helgerna med en folköl.....om man sitter redan kl.04.30 på glasverandan och spelar och dricker wiskey och öl ?.....om man är passiv i ett förhållande men man sköter sitt jobb galant ....om man har förhöjda lever värden , eksem och kan inte somna på kvällarna utan en lite gnutta alkohol i kroppen ? Hittar jag på eller har han ett problem . Han själv tycker att han väljer inte mellan alkoholen och mig , men han måste känna efter om jag är den rätta för honom.Han bröts kontakt med mig med.

Kan någon förklara allt det för mig ?
...Hur kan jag hjälpa honom ?

Det är kämpigt, och det känns ibland som jordens undergång, men det kommer bli bättre! Försök tänka på det du inte ville ha, och vad du då önskade dig (lugn, harmoni?)
Kramar

i ditt medberoende.Det finns bara en väg och det är upp.Det triggar igång en själv på så många plan och jag tror att vi är många som vill lite för väl,eller älskar lite för mycket gömmer på en del problem.De problemen uppdagas när vi inte längre får vara vår alkis nära.I alla fall är det så för mig.Jag tror också att det kan vara orsaken till att en del har svårt att bryta med den som dricker även om man innerst inne vet att det kan vara det rätta.

Vi vill verkligen inte skärskåda oss själva då det gör för ont.Det är så mycket lättare att lägga allt fokus på en människa som uppenbarligen mår ännu sämre.
Men jag kanske generaliserar när jag skriver såhär.Då får admi ta bort mitt inlägg.

Ta hjälpen där du får den och jag hoppas att du får kraft att resa dig igen.

villveta

Tack att ni finns där . Ja Ullabulla , jag är på botten nu :( .
Jag känner mig mest kränkt som en kvinna ....besviken och sviken. Känner att jag duger inte till nåt.
Har lagt all min kärlek och omtanke och nu har jag inget kvar.
Kan inte förstå vad det är för fel på mig ....för det måste vara om man fick höra från honom att han vill ha en kvinna som livet leker med, som ger honom energi .
De där orden har tryckt mig till botten .
Hans familj skyddar honom och de är oroliga att ha mig i närheten för hans skull.
Det ekar i mitt huvudet - gör vad du vill och hur du vill bara det kommer inte ut att du dricker .
Ja ...alla där tycker att jag är riktig konstig för det är inte nån stor problem med hans drickande.....
Salongberusat varje dag , grå på ansikte, långsamma steg , ingen ork och ingen initiativ till nåt.
Ingen bryr sig att han sitter hemma själv och vad och hur han är där ingen ser detta. Det måste stanna där och jag har överdrivit .
Fyyyy vad jag känner mig .
Skulle önska mig att aldrig träffa honom i mitt liv.Han har ljugit för mig från första stunden ....han var inte beredd att träffa en kvinna och han hade otur att han har träffat just mig.
Han sitter mellan fyra vägar med sitt beroende och jag sitter här och önskar mig att komma upp över ytan och vara mig själv igen.

villveta

Har varit hos terapeuten idag .
Gick ditt med hängande huvudet , ingen glädje och smärta i kroppen .
Vi satt där , jag pratade och hon lyssnade .
-Men du , hur tänker du egentligen ....För att du vill alla väl betyder inte att du får mycket tillbaka.
Så fungerar människorna . Rädda att ingripa och rädda att känna sig besvärliga .
För att komma lite till ytan och sluta älta allt , tänkte jag att bästa lösningen är att umgås med de jag har förtroende för . Det handlar om Nyårsafton ....vill inte vara själv !!!!
Har frågat närmaste vänner om jag kan följa med de till Sällen .....men det fick jag inte !!!
Det var som en chock för mig.....men hallå ....man lämnar inte människor som mår dåligt !
Klart att man kan göra det......och då har jag förstått mycket !
Jag ska lära mig att vara en egoist och för att må bra i olika situationer måste jag lära mig att tänka på mig själv.....Man kan inte hjälpa hela världen , man kan inte hjälpa den som vill inte ha hjälp och man kan inte tvinga en annan att hjälpa mig heller.
Men vad blir jag för en människa om jag ska tänka bara på mig själv ......Jag kan lära mig balansen , jag kan lära mig begränsa mina känslor till omvärlden och sluta att vara så naiv och tänka bara väl om andra.

Att inte inse sitt eget värde.Att alltid tro att man måste prestera eller ge för att vara värd uppskattning är inte så kul.Men många av oss gör ju just det.
Ju mer man lyckas ge sig själv,ju mer får man också att ge.Märkligt,men jag har börjat kliva in i den världen nu och det är härligt.Stå på dig och hoppas att du hittar någon/något att dryga ut morgondagen med.

villveta

Gott Nytt År Ullabulla.
Önskar dig att det blir bättre för oss alla .
Mig själv önskar jag att aldrig hamna i sådan situation jag är nu . Önskar mig att aldrig mer känna sådan smärta i att vara bortvald för alkoholens skull och aldrig tillåta nån säga att jag är inte den som ger energi. Mest kränkande ord har aldrig jag hörd av en människa , en människa som är sjuk men den går vidare iallafall ...och utan mig . Jag känner mig som en sak som man har ställd på hyllan i en källare.
Just nu vill jag att nån hittar mig där , tar en disktrasa och torkar av all damm tills jag blänker igen .

är inte på sin plats.Vad tråkigt att höra att det inte blir bättre för dig.
Kanske att det vänder snart för dig och att du börjar se ljusglimtar.