Senaste kommentarer

Hej Nalle... Bra val... & väldigt modigt av dej att...

2009-03-23 16:12 av Mie - Hej Nalle... Bra val... & väldigt modigt av dej att öppna dej här. Det hjälper både dej själv & andra. Ta inte i så förfärligt...ta en dag i taget, en timme om så behövs. Din son ska inte behöva växa upp i en beroendefamilj... det finns det 400 000 st andra barn i vårat land som gör. Hur har du tänkt att du ska gå tillväga? AA? el ngn annan beroende / behandlings enhet innom kommunen?...

Hej Berra... Du är ett föredöme och uppnått något...

2009-03-23 15:40 av nalle_8009 - Hej Berra... Du är ett föredöme och uppnått något som känns långt bort för mig.... Sitter hemma idag för jag inte pallade att gå till jobbet idag. De har varit en såndär riktigt dryg söndagsnatt med svettningar och hallicar som resultat av en hård lördag! Jag som verkligen hade tänkt ta en vit helg... började hos polaren som jag va å hjälpte bära in en pall gips som han köpt till sin kåk.... Då...

..återigen, en GOD morgon, världen! Tänk...

2009-03-23 12:35 av Berra - ..återigen, en GOD morgon, världen! Tänk att vakna upp en morgon och inte må dåligt, utan ångets, utan huvudvärk och utan en mage som håller på att vända sig ut och in efter gårdagens episod... Ett mycket enkelt sätt att komma dit är att inte ta det första glaset, som vi brukar säga här... För utan ett första glas, så blir det heller inget andra, tredje osv... Men det är inte enkelt för...

Jaha... har varit på kalas hos barnens pappas bror,...

2009-03-21 21:22 av Mie - Jaha... har varit på kalas hos barnens pappas bror, hans fru & son fyllde år. Barnens pappa kom inte.Skönt på ett sätt, men trist för barnens skull. Nu finns det ju andra som kan axla hans mantel... hans pappa, Kom lite lurig... sen bjöds det ju på ngn öl till smörgåstårtan... & senare ngn whiskey. Sitter & säger samma sak flera ggr. När vi skulle köra hem honom så fixar han inte att...

SHIT.... Denna tråd är uppe i 4000 visningar i denna...

2009-03-19 19:48 av Mie - SHIT.... Denna tråd är uppe i 4000 visningar i denna stund... Makalöst... Kram Mie...

Hej Telje... Modigt av dej att titta in här på...

2009-03-19 17:10 av Mie - Hej Telje... Modigt av dej att titta in här på forumet...& Grattis till 7 månader utan "polaren" alkohol. Tror du kommer att ha stor nytta & glädje över att kunna känna igen dej i andras berättelser & få bolla dina tankar. Det finns en enorm kunskap här... Använd dej helt egoistiskt av den. Det känns som om du säger emot dej själv...bara lite... Du säger först : För mig har det inte...

Hej! Är helt ny på forumet och har varit vit sedan aug...

2009-03-19 16:25 av telje - Hej! Är helt ny på forumet och har varit vit sedan aug 08. jag har grubblat över mina alkoholvanor sedan min första fylla vid 17-års ålder. Idag 42. För mig har det inte fungerat att dricka måttligt då jag flyttar fram gränsen vid varje fylla. Prövade med folköl 3,5 men då berusningen kickar in ökar suget successivt vilket gör att jag började belöna mig med ett litet järn tills praktfyllan...

Hej Berra... Ny tid - nytt liv. Våren blir inte bara...

2009-03-19 15:34 av Mie - Hej Berra... Ny tid - nytt liv. Våren blir inte bara en symbol utan det är äkta. Världen förändras utanför fönstret, tankarna & känslorna förändras innom oss. Livet kommer sakta åter. Från att ha gått i kylan med snabba bestämda steg mot ett bestämt mål, kan vi nu börja stanna upp & le mot dem vi möter. Lyssna till alla ljuden som finns runt om oss. Vända ansiktet mot solen & känna...

Go'morgon världen! Det är torsdag morgon/förmiddag...

2009-03-19 08:57 av Berra - Go'morgon världen! Det är torsdag morgon/förmiddag och jag har väl fortfarande inte lyckats gnuggat bort nattens ögongegga som brukar samlas i ögonvrån, lite diffus syn så här på morgonen... Denna morgon är fantastiskt, ute!, det har varit strålande sol och knallblå himmel sedan igår förmiddags... Isranden på sjön går allt längre ut, och jag tokstirrar ner i dikeskanten efter årets första...

hej på er... Lycka till och jag vet att ni fixar...

2009-03-19 08:25 av deppig65 - hej på er... Lycka till och jag vet att ni fixar detta. Vissa saker gjorde så ont och läsa, men jag har ju inte läst klart än. Önskar att min man ramlar in på denna sidan inom det närmaste Undra vad han skulle göra och säga? kramar på er :)

Hej Alla! (gör det lite enklare så..) Tack...

2009-03-16 22:44 av Berra - Hej Alla! (gör det lite enklare så..) Tack för allt stöd, det hjälper lite... Känns som en liten ficklampa i mörkret... Nu vill jag peppa dig lite Lise, tror nog att du just nu känner en viss ångest över att du har kastat ut hjärtevännen din, du oroar dig för honom... Nu tror ju jag att du har varnat honom tillräckligt länge, att valet ligger hos honom... Han är nog väldigt medveten om...

Hej igen! Jo det är nog jobbigt nu. Känner mig hemsk...

2009-03-16 21:48 av Lise - Hej igen! Jo det är nog jobbigt nu. Känner mig hemsk som sitter här och mumsar på kvällssmörgåsar och té medan han är därute någonstans. men det här är vår ända räddning. Men nu ska jag försöka stå på mig och dra det stora strecket som Mie säger. Jag ville/vill ju inget annat än att ha ett normalt vanligt familjeliv. Han väljer att inte delta i det fast jag samtidigt tror att han vill det innerst...

Hej Lise Det låter som att du vet vad som kommer hjälpa...

2009-03-16 20:57 av Magnus - Hej Lise Det låter som att du vet vad som kommer hjälpa dig, barnen och kanske på sikt honom. Samtidigt känns det väldigt tufft att vara hård när det ända du vill är att hjälpa. Jag kan bara föreställa mig hur mycket karaktär och klart tänkande det krävs för att ta ett sånt beslut.

Hej Lise... Håll kvar tanket att det är han som gjort...

2009-03-16 16:29 av Mie - Hej Lise... Håll kvar tanket att det är han som gjort valet. Han måste nu stå sitt kast. Du hjälper honom inte genom att sms:a el ringa... Du har satt din gräns. Sudda inte ut den. Låt det vara ett tjockt svart streck...en linje som han inte får korsa. Du bör inte vackla i ditt beslut... försök att stå emot. För din,för barnens & framför allt för hans skull. Det är svårt, väldigt svårt...

Hej Berra... Tycker inte att det är fel av dej att...

2009-03-16 16:20 av Mie - Hej Berra... Tycker inte att det är fel av dej att prata om hur du känner det i din dep, det går som hand i hand med alkoholen för många. Tror det kan vara skönt att förstå att fler har liknande liv på den fronten oxå. Att ngn sätter ord på det. Du gör det på ett enkelt & lättförståeligt vis. Tycker inte du låter snurrig alls. Du är som vanligt en klippa i dina tankar... Du ska veta att jag...

Hej på er alla! Nu känner jag mig inte alls bra, jag...

2009-03-16 16:15 av Lise - Hej på er alla! Nu känner jag mig inte alls bra, jag har jättedåligt samvete över att jag har "slängt ut" mannen i mitt liv. Jag går omkring och ororar mig för hur han har det och var han är. Han är ju i alla fall jätte sjuk. Samtidigt så vet jag ju att det är hans val att dricka trots allt. Men om det händer ngt nu.... Suck Jag åker bort i jobbet nu ett par dagar och en del av mig vill sms:a...

Hej Lise, Mie, Adde, Fenix, Krille, Magnus, ilvurten,...

2009-03-16 08:59 av Berra - Hej Lise, Mie, Adde, Fenix, Krille, Magnus, ilvurten, 20år och alla andra (börjar bli många nu..) Tack för alla hejarrop, jo det börjar så sakteliga ta fart åt rätt håll, har fått nya "kulpiller" utav en sort med lite mera skjuss i som jag har knaprat på några dagar än så länge. Jag hoppas att få komma till en hjärnskrynklare också, som kanske kan städa upp lite på kontoret, jag skulle...

Bra gjort Lise ! Stå nu på dig och låt dig inte bli...

2009-03-16 07:04 av Adde - Bra gjort Lise ! Stå nu på dig och låt dig inte bli manipulerad och övertalad när han ber om att få komma tillbaka. Han måste visa resultat innan det blir aktuellt. Barn växer in i alkoholismen och ser det som sin vardag, de kan ju inget annat. Däremot kan du se resultatet om du vet vad du ska se/höra efter. Alkoholen lämnar djupa spår hos alla berörda. Ta hand om dig nu !

Hej Lise... & GRATTIS... du har tagit ett bra beslut...

2009-03-15 23:31 av Mie - Hej Lise... & GRATTIS... du har tagit ett bra beslut enligt min mening. Dina barn är normaliserade...för dem är det helt normalt att pappa sover mkt & ibland är lite "konstig".De har rätt att veta & förstå varför pappa beter sig som han gör. Släpp nu taget & låt honom komma till dej. Låt honom visa att han vill en förändring. & att han förstår att det finns ett problem. Visa...

Hej igen! Skrev ett långt inlägg som försvann ut i...

2009-03-15 22:33 av Lise - Hej igen! Skrev ett långt inlägg som försvann ut i cyberrymden,suckdet har hänt förr också. En turbulent och kaotisk vecka är till ända. Maken kom hem från sjukhuset och livet började verka lättare, det kändes som om mina ord hade haft effekt. Men säg det som varar. I morse satte jag stop. Hade mina onda aningar redan igår kväll och de bekräftades i morse. Jag hittade en hela vodka nästan...

Hej & tack... Vi är alla värda lite...

2009-03-15 10:30 av Mie - Hej & tack... Vi är alla värda lite vardagsmirakel. Det gäller att kunna se att det finns bra & goda händelser oxå. Att allt inte är nattsvart el grått. Vara glad för det lilla i vardagen som förgyller livet. Det är svårt, väldigt svårt tom. Tanken måste förändras. En fråga om val skulle jag tro. Välja vart energin & fokus ska läggas. Ger vi oss själva en chans att leva? Val igen......

hej mie finns det någon här på denna tråd som är...

2009-03-13 16:42 av axel - hej mie finns det någon här på denna tråd som är värd vardagsmirakel även om dom e små så är det DU, vi önskar dej och dina barn en mycket trevlig helg/ . kram axel m fru

Hej.. Jag känner mej mkt lättare nu. Även om han...

2009-03-12 21:10 av Mie - Hej.. Jag känner mej mkt lättare nu. Även om han sen kommer att neka det han sagt, så vet både han & jag att så är fallet... Lotusen är en vacker blomma. De är kloka på Nämdemansgården. Plötsligt infann sig ett lugn, Jag känner en inre frid, Kroppens muskler slappnar av, Själen har fått ro. Livet är inte så tokigt ändå... små vardagsmirakel händer hela tiden... / Mie.

Lotusen är en blomma som växer i dyigt och smutsigt...

2009-03-12 19:44 av Adde - Lotusen är en blomma som växer i dyigt och smutsigt vatten. Blomsterknoppen strävar genom dyn för att nå ytan. När den bryter den smutsiga ytan så slår knoppen ut och blir bland det vackraste som finns i blomsterväg. Det är ingen tillfällighet att Nämndemansgården har den som logga. A propos " ett frö som gror".

Hej Adde... Ha ha... mm.. Bitchen Mie är här så...

2009-03-12 18:52 av Mie - Hej Adde... Ha ha... mm.. Bitchen Mie är här så passa dej... Jag lär mej saker varje dag... Ut & gå är bra egentid, (jag funkar nog lite som du)... då låter jag tankarna flöda fritt. De flesta vill ha musik i öronen men jag vill höra mina tankar. Jag sitter gärna kvar uppe då barnen lagt sig, det är så skönt att vara ensam. Nej. precis som du säger så vill jag inte veta vad framtiden har med...

Har Mie blivit en liten bitch efter frissan ?! För mig...

2009-03-12 17:03 av Adde - Har Mie blivit en liten bitch efter frissan ?! För mig började det nya livet väldigt abrupt, naturligtvis, eftersom alkoholen försvann praktiskt taget över en dag. Men, mitt nyaste nya liv har vuxit fram etappvis och jag upptäcker fortfarande nya saker i och runt mig. Jag har hela tiden sett till att ha egen tid som verkligen bara är min egen tid vilket naturligtvis är svårare för en...

Hej Adde... Nej det är jag inte.. Hemma hos mej har...

2009-03-12 15:59 av Mie - Hej Adde... Nej det är jag inte.. Hemma hos mej har det aldrig varit mkt alkohol, nästan ingenting alls... & min bror & jag har inte levt ihop... halvsyskon... Vi har bott långt ifrån varandra så jag har inte haft koll på honom hela tiden. Men han & mina barns pappa kom & kommer ju väldigt bra överens... Men det är på senare år som jag förstått att han har problem min lillebror....

Jag ser dina fotspår i sanden Mie. Tänker på...

2009-03-12 13:07 av Adde - Jag ser dina fotspår i sanden Mie. Tänker på dig. Fråga : Är du vuxet barn också ?

Hej... Livet rullar på & jag förstår inte varför...

2009-03-12 09:50 av Mie - Hej... Livet rullar på & jag förstår inte varför jag fortf mår lite dåligt. Kroppen ger mej en massa signaler om att det inte är som det ska. Mkt huvudvärk, ont i magen & svullen efter jag ätit - magkatarr? , märkliga drömmar, trött... Jag trodde att jag skulle få må bra nu. Är det jag själv som inte tillåter mej att göra det? Vet inte om jag har berättat om min bror här? Han dricker...

Hej Berra Tråkigt med ditt jobb och sådant...

2009-03-10 10:43 av Krille - Hej Berra Tråkigt med ditt jobb och sådant runtomkring. Vi är bara människor och vi kan faktist inte bära hur mycket som helst. Kämpa på nu. Det kanske är nu din verkliga kamp börjar. Kanske är det så att om jag förstår tidigare inlägg av dig så är förmodligen inte alkoholen din verkliga fiende. Men den har varit din vän/fiende på så sätt att den har varit lättillgänglig att självmedinicera med....

TACK! Tack mina vänner, för det är ni...

2009-03-09 23:34 av Berra - TACK! Tack mina vänner, för det är ni verkligen, ni sprider ljus när jag har det tungt.. Trots att jag inte vet hur ni ser ut, hur gamla ni är och vart ni bor, så känns det som om jag har känt er alla väldigt länge, vi har haft ett gemensamt mål, att bli kvitt alkoholen antingen hos oss själva eller någon nära anhörig... Nu tror jag så här i efterhand att mitt beroende kanske inte var så...

Hej Berra! Jag lider med dig! Depression är nog en...

2009-03-09 21:31 av Lise - Hej Berra! Jag lider med dig! Depression är nog en hemsk sjukdom och man känner sig så maktlös, jag vet ju i all fall hur det är att se på och finnas vid sidan om. Hur det är att ha drabbats av en depression kan man inte som utomstående sätta sig in i, det har jag förstått. Så småningom blir livet i alla fall ljusare även om depressionen ska ha sin tid. Det är bra om du vill ha hjälp och mitt råd...

Hej Berra... Tänker på dej & skickar dej lite...

2009-03-09 15:35 av Mie - Hej Berra... Tänker på dej & skickar dej lite ljus. Både natt & dag. En klar stjärna lysa över dej. Solen strilar ner mellan träden så vänd ditt ansikte mot den. Så kommer det att finnas ljus i ditt mörker hela tiden. Ta hand om dej... Styrka, kraft & ork till dej..... / Mie.

Hej Berra. Det finns riktigt bra självhjälpsprogram...

2009-03-09 12:01 av Magnus - Hej Berra. Det finns riktigt bra självhjälpsprogram för depression på nätet. I vissa landsting kan man få det som första behandlingsinsats. Dom kostar ibland en liten avgift, då får man oftast även tillgång till personlig rådgivning. Jag kan inte rekommendera någon speciell. Sök så hittar du säkert dom.

Hej Berra. Det smärtar mig att höra att depressionen...

2009-03-09 11:12 av Fenix - Hej Berra. Det smärtar mig att höra att depressionen slagit sina klor i dig. Det finns en sajt som heter Terapisnack eller något liknande som kanske kan vara något. Förra gången jag var nykter någon längre tid, 1,5 år, blev jag också deppig efter ungefär ett år, visste inte vem jag var längre. Åkte till Mullingstorp för en kurs i självkännedom, det mest omtumlande jag varit med om på det...

Hej Lise och alla andra... Tack för att du...

2009-03-09 10:02 av Berra - Hej Lise och alla andra... Tack för att du frågar, och nej det är tyvärr inte så bra just nu.... Inga problem med drickandet men min depression har gått in i en djupare fas... Allting är mörkare och svårare just nu, så jag mår inte så bra, alls! Jag vill naturligtvis inte sprida min "mörka" version av livet här, ni andra har ju fullt upp med det andra stora problemet, alkoholen... Så jag har...

Skrev i går på en annan tråd, men den verkar avsomnad....

2009-03-09 00:10 av Fenix - Skrev i går på en annan tråd, men den verkar avsomnad. Publicerar mitt inlägg här i stället. Hej allesammans, ser att ingen skrivit här sedan 21 januari. Hur är det med er? Själv är det ordentligt uppåt för det mesta, känner mig nöjd med att de senaste tre veckorna varit i stort sett nykter förutom ett litet snubblande i en grop. På söndag blir det två helt rena veckor, och jag njuter varje...

Jag glömde visst ett ps. Hur är det med dig Berra,...

2009-03-08 19:58 av Lise - Jag glömde visst ett ps. Hur är det med dig Berra, fyra dagar sen du skrev ngt? Är allt okej? Lise

Hej! Kalaset blev lyckat, vi blev 21 personer:) och de...

2009-03-08 19:40 av Lise - Hej! Kalaset blev lyckat, vi blev 21 personer:) och de tyckte om maten. Mat är en del av mitt yrke så att laga mat går nog bara bra. Vi brukar träffas med min mammas släkt hon har fem syskon och så när alla barn och barnbarn är med så är vi ganska många.... Jo det var nog skönt att ha honom på sjukhuset under uppsikt så behövde jag ju inte fundera på och misstänka att han skulle sitta där hemma...

Hej Lise... Det verkar som om du har hårt jobb...

2009-03-07 09:37 av Mie - Hej Lise... Det verkar som om du har hårt jobb framför dej idag... Laga en massa mat till en massa folk. Men kul förstås med kalas. Ni verkar vara många då 25st bara är halva tjocka släkten... Liite lugnare är det kanske när maken är på sjukhus, då du inte behöver fundera över hans drickande. El har jag fel? Låter som du lever ett fullspäckat liv... ganska vanligt, att vi medberoende tar på oss...

Sidor