Senaste kommentarer

Hej lilla Ängeln! Vad kul att få höra...

2009-06-09 09:26 av Berra - Hej lilla Ängeln! Vad kul att få höra ifrån dig igen, har saknat nya inlägg av dig... Försöker måla upp den värld du lever i med valet av dina ord, och jag tycker det känns som du är en överlevare, du kanske inte har så bråttom, men tar säkra steg framåt... Du ska inte ägna några tankar åt ditt ex, du är förmer än vad han kan/kunde ge dig... Hans onda ord slipper du framöver, och du...

Hej Berra! Va, jag saknat Er på sidan här. Vill bara...

2009-06-09 00:22 av Fallen Angel - Hej Berra! Va, jag saknat Er på sidan här. Vill bara berätta idag är jag så gott som stående Ängel, ja kanske svajande ibland! Men tankarna om de förflutna dyker upp då o då o man blir både ledsen och nedstämd! Men idag ser mitt liv helt annorlunda ut, jag har börjat jobbet 50% efter långtids sjukskrivning o trivs som fisken i vattnet. TÄNK att de finns folk som ser mig för den jag är! Gått på...

Morrn da' ! Hej Lilja, jo det finns grejor som kan...

2009-06-08 22:24 av Berra - Morrn da' ! Hej Lilja, jo det finns grejor som kan fylla (!) tomrummet efter fyllan... Det tar bara en liten tid för "tänket" att ta ett nytt spår... Och det finns där, det är bara frågan om att vilja ta till sig de nya små glädjeämnen, och inte bara tänka "gråsörja", dvs Va! ingen alkohol? Idag förväntar sig alla att jag ska skriva hur pestig Måndagen har varit, f-ck!, glöm det! Idag är...

Go´kväll broder! Jag blir så glad och upprymd av att...

2009-06-07 22:25 av ölburken - Go´kväll broder! Jag blir så glad och upprymd av att läsa hur bra du mår och att helgen varit så fin! Jag riktigt känner din glädje! Min helg har också varit underbar, utan fylla för en gångs skull, jag har alldeles glömt bort hur underbart livet kan vara och för, ja säg 10 år sen skulle jag inte trott om nån sagt det till mej att jag skulle bli totalt euforisk för EN nykter helg! Lev väl! /...

Moss Moss! Så har den här helgen passerat genom mitt...

2009-06-07 22:09 av Berra - Moss Moss! Så har den här helgen passerat genom mitt liv, livskvalitet?, japp! Fick vara hundvakt till syrrans pudel, tiken har fått valpar och är lite bitchig mot hannen, så han fick följa med oss ut på landet på lite minisemester, och han var råball... Vet nu varför frugan är så mycket emot husdjur, hon tappar rankingen totalt, skulle aldrig tillåta sig vara näst bäst efter ett husdjur... Sorry...

.

2009-06-07 15:24 av Kvinna-mamma46 - .

Hej på er alla! Har inte varit inne på forumet på ca...

2009-06-07 01:09 av Lise - Hej på er alla! Har inte varit inne på forumet på ca 1 och ½ vecka, dagarna har rusat iväg. Stockholmsresan avklarad, att springa långt och länge i värmen gick bra:) Och så hann vi turista en del också, hela familjen var med. Livet rullar vidare, jag vet inte vad jag ska säga om det.... Jag har märkt att de inte gärna vill byta ut antidep medicinen, inte i alla fall när det gällde min mans...

.

2009-06-05 12:13 av Kvinna-mamma46 - .

God Morgon Världen! Hej Pia, och hej...

2009-06-05 09:54 av Berra - God Morgon Världen! Hej Pia, och hej Fenix... Till dig Fenix, måndagar så vet jag vad det beror på, om jag känner mig låg... Men det betyder inte att jag är glad alla andra dagar, igår (trots att det var en Torsdag) så var det en sådan +/-0 dag, njet nada, den dagen var absolut ingenting.. Jag kunde lika bra haft Tippex i kalendern, veckan blev 1:a, 2:a, 3:e och 5:e Juni 2009! Bara att...

.

2009-06-05 08:51 av Kvinna-mamma46 - .

.

2009-06-05 08:11 av Kvinna-mamma46 - .

En måndag på en torsdag? Kolla almanackan,måste ha...

2009-06-04 10:38 av Fenix - En måndag på en torsdag? Kolla almanackan,måste ha blivit något fel:-) /fenix

God Morgon Världen! Idag är det en sån...

2009-06-04 10:14 av Berra - God Morgon Världen! Idag är det en sån där....tillintetsägandes dag.... Jag tittar ut genom fönstret.......och ser ingenting! Måste vara mentalt blind, ingenting är kul idag, ingenting att längta efter... Hua, så tråkigt allt är, t.om. vädret är som om det vore något katten släpat in, det är kallt, regnigt, blåsigt och lite allmänt grinigt vädör! Och här sitter jag och gluttar på...

Hej & TACK alla vänner... Jag har släppt till den...

2009-06-03 10:05 av Mie - Hej & TACK alla vänner... Jag har släppt till den grad att jag vill inte vara med honom mer, vill INTE att det blir vi igen alls. Kärleken är död. Men... jag vill honom allt gott, vill att han ska vilja & se problemen, vill att han ska slå sig så hårt att han börjar kravla sig upp på land igen, vill att han börjar jobba med sig själv, vill att han får en sund relation med sina barn, vill...

Hallå Mie-vännen! Nu är det nog du som...

2009-06-02 23:35 av Berra - Hallå Mie-vännen! Nu är det nog du som behöver tankas med lite kärlek.. Blev du kränkt av henne som inte orkade höra din avslutningsfas? Glöm det, det var hennes hjärnspöken som inte klarade av det, vi vet vad dina ord betyder. Och för oss betyder det att du bryr dig om oss andra, det viktigaste av allt...för oss.. Jag tror också på att du har en "sorg" just nu, hoppades kanske in i det...

Mie! Vi ser dig och bryr oss. Du måste ta hand om...

2009-06-02 20:43 av Elisabet - Mie! Vi ser dig och bryr oss. Du måste ta hand om dig själv. Skickar dig en varm kram för att du är den goa Mie du är. Kom i håg att efter regn kommer sol. //Elisabet

Du har ju Nämndemansgården nära dig, Mie. Be att få en...

2009-06-02 18:47 av Adde - Du har ju Nämndemansgården nära dig, Mie. Be att få en familjevecka där. Du lever fortfarande kvar i det förgångna och har spöken kvar från kristiden. Du måste bli av med din ryggsäck och det är svårt utan hjälp. Och du : Al-anon !! (Tjatskalle men.....!) Ta hand om dig och sköt om dig det är du värd !

Tack Marina & gänget... Jag kan ju tycka att en form...

2009-06-02 16:58 av Mie - Tack Marina & gänget... Jag kan ju tycka att en form av vändning kom den dagen jag & barnen gick & det var definitivt. Det fanns ingen återvändo. Allt var så skadat & förstört. Lillebror som har sitt strul oxå. Mitt huvud känns som en stor ballong som har blåsts upp till bristningsgränsen... inuti finns alla tankar i ett enda virrvarr... som man inte riktigt kan sortera. Det gick...

Oj Mie, vad mycket du har omkring dig med dina...

2009-06-02 11:40 av marina - Oj Mie, vad mycket du har omkring dig med dina nära! När det gäller en själv så kan man iaf påverka och försöka förändra sitt liv om man verkligen vill, men när det gäller andra i sin omgivning man bryr sig mycket om är man ganska maktlös.. Tänker på dig, och hoppas det kommer en vändning så småningom.. Kram Marina

God Morgon Världen! ...ännu en dag i min...

2009-06-02 11:05 av Berra - God Morgon Världen! ...ännu en dag i min minuskalender har passerat, och då pratar jag Måndagen... För jag är som sagt en "måndagshatare", både innan och efter min nykterhetsförändring... Och tack "Lispan" för att du pushar, veckan går som att åka rutschkana i en lekpark, men när man kommer in på måndagen så har någon j.vel kletat dit ett tuggumi mitt i kanan, det tar tvärstopp och man...

Hej Berra Det är så kul att läsa det du skriver....

2009-06-01 14:30 av Lisbet - Hej Berra Det är så kul att läsa det du skriver. Inget mesigt joller där inte utan rakt på sak. Jag skrattar gott och det där med fotsvamp skall jag prova till helgen då jag skall på 50 års kalas i dagarna två. Jag hoppades också på Poliskontroll i morse då jag tidigt måndagsmorgon körde till jobbet nykter och pigg men bara jag och göken var vaken. Ha en bra måndag Berra. Tisdagen är nära nu /...

Underbart Pia! Just så har jag fått lära mig att man...

2009-06-01 10:45 av Fenix - Underbart Pia! Just så har jag fått lära mig att man kan göra, ta upp ngt man tyckte var roligt innan alkoholresan började, trots allt fanns det en tid när vi inte drack. Skämma bort sig själv med att göra saker man drömde om för länge sedan. Tänk vad mkt tid det finns när kropp och knopp är giftfria. /fenix

.

2009-06-01 08:12 av Kvinna-mamma46 - .

Härligt att läsa dina inlägg Berra. Jag har ju "bara"...

2009-05-31 12:37 av Fenix - Härligt att läsa dina inlägg Berra. Jag har ju "bara" tre veckor idag, men känner mig som jag varit nykter tre år. Faktiskt i grunden som ett nytt tänkt, och det tänket börjar sätta sig bra känner jag, nämligen att "förr i tiden när jag drack". Jag känner mig 97 procent av tiden så djäkla nöjd med livet, och tror att jag äntligen gjort ett livsval. Min kvot alkohol är för länge sedan uppnådd,...

God Morgon Världen! Kan låta konstigt när...

2009-05-31 01:06 av Berra - God Morgon Världen! Kan låta konstigt när jag påbörjar detta natten mellan lördag och söndag... Klockan på datorn visar 00:09, och jag mår hur bra som helst... Tanken med min hälsningfras är att den passar in så bra, i morgon bittida! När man vaknar upp efter en god natts sömn, utan några tvivel vad som hände under gårdagen. Man vågar se dagen an, och se det från den ljusa sidan.....

tackar som bugar axel

2009-05-30 11:59 av axel - tackar som bugar axel

Jonas... Bra av dej att ha klarat 4...

2009-05-30 11:43 av Mie - Jonas... Bra av dej att ha klarat 4 månader. Kanooooon!!!! Lova, Liv,Lev,Lyckligt... / Mie.

Hej! förstår de! ja har sett hur de kan gå till och det...

2009-05-30 08:53 av Jonas - Hej! förstår de! ja har sett hur de kan gå till och det är nått av de värsta som kan ske. Men nu kommer jag knappast få de då ja vart utan alkon i snart 4 mån phuu, känns länge. Hoppas du mår bra Axel, trevlig helg..

hej jonas akut abstinens vill du inte ens uppleva kan...

2009-05-29 19:37 av axel - hej jonas akut abstinens vill du inte ens uppleva kan förklara detta för dej senare under min tråd "måste klara detta" kan ta lite tid att sammanfatta vad jag gått igenom det är det värsta jag har gjort men ska berätta för dej om du frågar/axel

Hej... Tror inte det är meningen att ngn ska sluta att...

2009-05-28 16:28 av Mie - Hej... Tror inte det är meningen att ngn ska sluta att ha egen vilja. Tanken med AA är inte att rekrutera folk som ska bli kristna. Kan det vara så att de försöker få den lilla människan att släppa taget & ta emot hjälp? Kanske är språket lite förlegat... men gör det ngt? Vad är vi stackars småttiga individer rädda för? Förändring & det okända? JA... det tror jag vi flesta är mer el...

Förlängd eller postakut abstinens Tidigare ansågs...

2009-05-28 16:26 av Jonas - Förlängd eller postakut abstinens Tidigare ansågs abstinensen vara över när de akuta symtomen hade klingat av eller när drogen hade "gått ur kroppen". Nu vet man att den akuta abstinensen ofta följs av en förlängd sådan, ibland kallad postakut abstinens. Den är mest uttalad vid alkohol- och bensodiazepinberoende, men beskrivs även vid opiatberoende och i viss mån då det gäller cannabis. Den...

Hej igen, Alla! Det är väl därför jag aldrig...

2009-05-28 12:53 av Berra - Hej igen, Alla! Det är väl därför jag aldrig har kunnat "format" mig till något politiskt parti, jag ställer hela tiden för många besvärande frågor, och ifrågasätter allas ibland övermodiga tro. Och precis som du skriver Nevertouch om sanningen börjar bli för saklig så hamnar den i någon form av force majore... Det är som i diskussionen vad som finns bortom hela universium, mera universium?...

Har lyssnat på den amerikanska AA-boken, en version från...

2009-05-28 10:52 av Nevertouch - Har lyssnat på den amerikanska AA-boken, en version från 70-talet, och Guds-snacket handlade främst om att hitta NÅGOT utanför sig själv att hämta styrka hos. Ett sorts placebo för själen. Kan förstå att många har problem med förespråkandet av en viss "hjälplöshet" men för att bli stark kanske man måste erkänna sig svag först. Men att ta anstöt av någons tro har jag svårt för, är fascinerad av...

Hej, Det är bara att gratulera dig Adde till att ha...

2009-05-28 10:21 av Trey - Hej, Det är bara att gratulera dig Adde till att ha hittat något som gör att du håller dig nykter och som gör att du mår bra. Alla måste hitta sin sanning. I Sverige är vi inte speciellt religiösa och vår statsminister avslutar inte sina tal med "Gud välsigna Sverige" som George Bush som sa "God bless America" i varje tal. Jag hävdar fortfarande att för många kan det vara "jobbigt" att Gud...

AA är religiöst obundet och vi som går där är ett...

2009-05-28 09:43 av Adde - AA är religiöst obundet och vi som går där är ett tvärsnitt av befolkningen, dvs både de som har en tro och de, liksom jag, inte bekänner sig till något samfund. Det tragiska enl min erfarenhet är att de som har mest kritiska synpunkter är de som inte varit med några gånger på AA. De skrämmer bort de personer som det kanske skulle vara sista räddningsplankan för. Enligt min mening är i stort sett...

..tänk vad tjurig forumet är när man har råkat tryckt...

2009-05-28 08:56 av Berra - ..tänk vad tjurig forumet är när man har råkat tryckt på fel tangent... Om det inte försvinner helt (hänt minst 6-7 ggr nu) så går det inte att få bort inlägget om det blev fel... Jaja, gör nya friska försök... Hej Trey! Jo jag håller med dig, det känns nog lite avdankat att pressa upp en bibel i nyllet på en när det är alkoholen som man har problem med... Jag tycker också att den egna...

Adde, bra svar. Ville skicka ut en lite provocerande...

2009-05-28 08:00 av Trey - Adde, bra svar. Ville skicka ut en lite provocerande fråga i hopp om att få de svar jag ville och det fick jag. Jag tycker ändå att om texterna är från 30-talet kanske kan ska "uppdatera" dem. Även icke-troende kan ju få stor hjälp av AA och man kanske tappar människor en som blir avskräckta och känner "detta är inget för mig, jag tror inte på Gud" etc. Men det var bara en tanke, har all respekt...

Trey ! Om du fokuserar på det som är viktigt inom AA,...

2009-05-28 06:34 av Adde - Trey ! Om du fokuserar på det som är viktigt inom AA, dvs "En önskan att sluta dricka", så blir livet så mycket enklare. Jag är inte religiös men idag har jag fattat att jag inte är ensam på min vandring i livet. Det viktiga för mig var att se utanför min lilla trånga värld och se att det fanns hjälp att få om jag bad om hjälpen. AA säger att "Gud, som vi själva uppfattar honom/den/det/henne" så...

Den sovande alkisen i oss är högst påtaglig. Jag har nu...

2009-05-28 00:12 av Fenix - Den sovande alkisen i oss är högst påtaglig. Jag har nu fått begreppen Fenix1 och Fenix2 att arbeta med. Fenix1 är den som vill leva ett rikt liv, som insett att alkohol stjäl alldeles för mkt från livet och som är beredd att göra ett val. Det här är Fenix2 inte alls glad åt. Han har tömt Fenix1 på energi, och bara låtit honom ha så pass mycket ork att han tagit sig till systemet. Fenix2 bryr sig...

.

2009-05-27 22:46 av Kvinna-mamma46 - .

Hej, Varför är det så himla mycket gud i AA. Jag...

2009-05-27 21:12 av Trey - Hej, Varför är det så himla mycket gud i AA. Jag trodde det var en myt men när man läser detta som Adde citerar av det som läses påp ett AA-möte: "Utan hjälp blir den oss övermäktig. Men det finns en som har all makt - denne ende är Gud. Må du finna honom nu!" Kommentarer är onödiga, men om jag inte tror så varför "må jag då finna honom"? Må jag bli nykter kanske är en bättre önskning, verkar...

God Morgon Världen! Igår när jag stod på...

2009-05-27 12:59 av Berra - God Morgon Världen! Igår när jag stod på baksidan så kände jag grillukten ifrån någon granne... Direkt kopplade min hjärna ihop detta med att "vad gott det skulle vara med en bira!".... Eller ett glas rödvin hade suttit fint... Hjärnan associerar direkt grilldoft med två typer av alkohol, inte med bearnaise eller potatissallad, nej med rödtjut eller pilsner... Det är en läskig koppling till...

Faan vad bra Berra. Du drar upp nya spår i hjärnan,...

2009-05-24 13:33 av Fenix - Faan vad bra Berra. Du drar upp nya spår i hjärnan, eller snarare ändrar riktning på de spår som redan finns men som jag insett är möjliga att förändra. Jag håller också på att sparka ut alkisen i min hjärna, men först ska jag strypa den faan och det ska bli mig ett nöje. (OBS, i alla andra fall är jag en hyfsat snäll och godhjärtad person tror jag, men i det här fallet har alla spärrar släppt!...

God Morgon Världen! Återigen en god morgon utan...

2009-05-24 10:29 av Berra - God Morgon Världen! Återigen en god morgon utan bakfylla och ångest, jag har receptet om någon vill ha! Är på landet där väldans mycket är förknippat med alkohol, det är här jag klämmer 1,5 backar starkbira i veckan under 3-4 veckor årligen, och på helgerna ca 10 burkar.. Dessutom någon liter rödtjut när grillen är igång, och några gin&tonic på småtimmarna... Ibland en virrepinne, någon...

Hej Mie! Du kan ju fortsättningsvis...

2009-05-23 00:09 av Berra - Hej Mie! Du kan ju fortsättningsvis påminna bror din att han har varit där... Låt honom inte glömma varför han tog sig dit, ångesten... Hjälp honom att komma på vad som skapade ångesten, alkoholen... Fråga honom om han är nöjd med denna erfarenhet, och om han vill återuppleva den? Hjälp honom att tänka vidare, att han egentligen begick två stora misstag... De första var orsaken till...

Ja... om han kunde förstå det...bror min... Om mina...

2009-05-22 23:06 av Mie - Ja... om han kunde förstå det...bror min... Om mina barns far kunde förstå det... Bror min har dragit från det där tillnyktrings stället... vad fan... kunde han inte rida ut stormen. Kunde han inte ta sig själv på allvar för en gångs skull. Först så skriker han efter hjälp för att sen fly ifrån den. Säger får se vad som händer... jag säger att det kommer inte hända ngt så länge du inte kommer...

Den här texten läses alltid i början av varje AA-möte....

2009-05-22 20:29 av Adde - Den här texten läses alltid i början av varje AA-möte. Den ger kanske en hum om varför vissa lyckas och andra inte : Sällan har vi sett en människa misslyckas som utan förbehåll följt vår väg. De som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill följa detta enkla program. Vanligtvis är det män och kvinnor som är så skapta att de inte förmår vara ärliga mot sig själva. Det finns...

Hej igen... följetongen bror forts... Han har...

2009-05-22 20:04 av Mie - Hej igen... följetongen bror forts... Han har hamnat på ngn form av tillnyktrings klinik. Hade enligt honom 2,8 i promille när han kom dit. Men när han har nyktrat till & ångesten börjar släppa så förstår han inte vad han gör där. & vill därifrån. Jag säger att jag tycker att han ska ta den här chansen att få hjälp. Be om ngt behandlingshem el dyl. Nämdemansgården finns ju här i närheten...

Hej... Har pratat med min bror... han är nu inne på...

2009-05-22 17:27 av Mie - Hej... Har pratat med min bror... han är nu inne på sin 5:e onyktra dag / dygn. Han ringde i morse & hade ångest... livet var pest & han var full som en kastrull. Jag försöker få honom att förstå att han måste inse att han har ett problem & sen söka hjälp. Bad honom göra Addes övning... att se sig själv i ögonen i en spegel & säga att : Jag är alkoholist. Men han har inte kommit...

Hej! Härligt med Spanien Mie, det kommer att bli...

2009-05-21 22:08 av Lise - Hej! Härligt med Spanien Mie, det kommer att bli härligt, bara att njuta av varej stund! Lise

Sidor