@Ny dag Så härligt att höra! Känner igen det där smygandet och tvånget. Jag hade gömmor lite överallt och drack på rutin till slut av gömmorna. Säkrade upp och drack för att förebygga ev ångest och abstinens. Till slut, jobbade hemma, förebyggde jag varje morgon på rutin och gömde på kvällen på rutin. Det blev ett normaliserat beteende för mig. Så oerhört galet när jag ser på det idag, hur orkade jag? Jo, en alkoholdjävul orkar tills man däckar. Men, säger som du, vill att alla som läser ska veta att det går att bli fri och må bra igen. Man kan ta över sitt liv från alkoholdjävulen igen om man slutar att dricka. Och det alkoholfria livet är jag så oerhört tacksam för, för nu har jag ett liv igen och det är bättre än det någonsin varit. Nu finns det en mening med livet igen❤️

Grattis till 15 dagar!🥳 du gör det så bra! Ha en riktigt fin söndag🌞❤️

@Ny dag Så gott det låter❤️ För min del känns det som jag fått så mycket tid. Jag har ju vuxna barn så jag har tid som jag kan ägna t mig själv istället för att sitta på min parkbänk i vardagsrummet och dricka🙈

Kram t dig🥰

Ingen toppendag idag, stor oro i kroppen och har svårt att koncentrera mig på jobbet. Funderade på att sjukskriva mig då min ångest är förlamande jobbig. Klump i maggropen och känsla av otillräcklighet. Jobbat ändå. Fokus på att fortsätta vara nykter också idag är viktigast. Jag mår så mycket bättre utan alkohol på det stora hela!!! Jag ska bara genomlida denna dag, det brukar gå över/ångesten lättar. Jobba så gott det går, jag behöver inte prestera på topp varje sekund och förra veckan var riktigt slitig. Idag alltså fokus på vila och fortsätta vara nykter. Imorgon är en ny dag.

Trött och sliten känner jag mig, mycket ångest med tryck över bröstet, känsla av ledsenhet. Spelar ingen roll, idag ska jag vara nykter för inget blir bättre av att dricka utan tvärtom. Nykter dag 17 idag.

@Ny dag God morgon! Jobbigt med ångesten och att du känner dig trött och sliten. Men som du säger är det absolut viktigaste att du fortsätter att vara nykter. Det tar sin tid för hjärnan att återhämta sig och skapa balans igen, så ge det tid. Du har även jobbat på hårt på ditt arbete, som säkert spelar in och snart får du vila och återhämta dig i påsk. Fortsätt kämpa på och låt nykterheten får göra sin verkan i både knopp och kropp❤️

@vår2022 Tack för pepp! Jag är denna gång så beslutsam i att roten till mitt mående beror till största del på alkoholen. Alkoholen har hindrat mig från att jobba med mig själv. Har hjälp av psykolog och kommer nu att arbeta med orsaken till varför jag började dricka. Parallellt med detta vill jag ju inte dricka. Och jag tar efter ditt mantra att dit tankrarna går sker tillväxt. Min make är att bra stöd, igår var jag helt förstörd efter jobbet, jag var helt dränerad och då fixade han mat och lät mig bara vara vilket var jätteskönt. Somnade tidigt och mår liiite bättre idag. Snart ska jag börja jobba. Jag vill verkligen fortsätta vara nykter och måste snart också börja förändra mina vanor, få rutin på att röra mig. Reser bort över påsken och skidor står på agendan vilket blir en bra start. Det gäller bara att fortsätta vid hemkomsten och min plan är 20 minuters promenad (de sagar jag jobbar hemma) varje morgon, därefter kaffet och dagen kan börja. 🥰 till dig❤️❤️❤️

17 dagar utan alkohol vilket känns bra och jag är så motiverad att fortsätta ”samla” nyktra dagar. Men jag är så sjukt trött, har periodvis mycket ångest (svänger från en timme till annan), försöker jobba på men har svårt att koncentrera mig samt finna den riktiga motivationen så jag tvingar mig till att bara göra. Vill egentligen bara dra ett täcke över huvudet och storgråta. Nåväl, this too shall pass. Imorgon likt idag ska jag vara nykter och ska dessutom träffa läkaren vilket nog blir bra. Troligen får jag också lämna prover vilket även det är bra! Nu lite te med familjen innan läggdags.

@Ny dag 17 dagar är toppen! Att tillfriskna är inte alltid en dans på rosor utan det krävs verkligen krafttag💪🏻å ibland får man dra täcket över huvudet och storgråta😢Nästa dag kan kännas bättre men vad vi vet är att vara nykter är det allra bästa💪🏻

Hoppas att det går bra hos läkaren imorgon!

Kram❤️

Vaknar upp till dag 18, ff trött trots att jag sovit bra. Läkarbesök idag vilket känns bra, behöver stöd i nykterheten och jag tycker inte min medicin hjälper tillräckligt. Har nu provat duloxetine sedan augusti men känner att den förvisso hjälper men inte fullt ut då jag ff har stora svackor och svängningar i måendetTräffar även en psykolog privat (vilket är dyrt men att dricka kostar ännu mer…. Så väl spenderade pengar). Önskar verkligen göra en större utredning eftersom jag mått dåligt sedan barndomen. Har förvisso klarat mig alltför bra med studier och jobb men har kämpat stenhårt för att nå hit för jag är. Jag tror även att det skulle vara lite lättare att förbli nykter om jag inte behöver gå ner i mina svackor. Har i min familj mycket psykisk ohälsa på nära håll, jag är den enda som har ett någotsånär fungerande liv. Skriver någotsånär eftersom jag medicinerat med alkoholen för att stå ut med min oro/ångest. För att både gasa och bromsa. Alla läkare jag hittills träffat har nog inte tagit mig p allvar, jag är alltid snyggt sminkad, välklädd, trevlig och verbal och vill gärna vara till lags visa mig duktig, i jobbsammanhang har jag befordrats och det har gått bra. Men nu känner jag att det inte alls har gått bra, jag är trött, jag har blivit alkoholist, jag kämpar mer än de flesta vilket inkräktar på min fritid som till stor del går åt till återhämtning. Orkar inte mycket mer. Skriver här så jag kan läsa upp detta idag för läkaren. Idag ska jag vara nykter oavsett hur det går hos läkaren!
@majsan_nu 🙏 för att du skriver och vad roligt att du har många afria och att det går bra! Ska läsa in mig i din tråd! Så kan vi fortsätta stötta varandra ❤️

@Ny dag Lycka till idag. Hoppas du kan få hjälp. Kanske halvtidssjukskrivning? Jag fick det en månad då jag var nära utbränd och det var väldigt skönt. Jag fick ett par dagar i veckan just till mig själv, att vila, tänka, whatever...
Kunde sen återgå till full rulle igen :)

@Ny dag Bra att du ska försöka säga än mer hur du mår, tror också att den yttre ytan kan lura läkaren och att man ska vara så duktig. Hoppas du får nya uppslag på medicin som fungerar bättre. Ha det gott!❤️

Dag 20 och snart står skidåkning på schemat. Idag är jag nykter och som vanligt när jag är borta är det lättare att hålla i nykterheten så förhoppningen är att kommande dagar också förblir nyktra. Igår hade jag mycket tankar på 👿, blev lite chockad över hur starka funderingarna var på att dricka nån gång för att döva… ska titta på återfallsprevention denns påsk och ledighet i förbyggande syfte. Idag fortsatt nykter. 🐣 till alla som kämpar för en nykter och glad 🐣🥰

@Ny dag Åh, vad härligt att åka skidor och härligt med 20 nyktra dagar. Kolla på återfallsprevention och hur du ska hantera det. Gör något annat direkt när tankarna kommer, så de inte hinner få för mycket fäste. Ge dig aldrig!❤️🐣

Nykter dag 21 snart slut, ligger i sängen och ska snart släcka lampan. Stor påskmiddag med vänner ikväll och så skönt att bara dricka a-fritt🙏! till middagen serverades öl och snaps, därefter vin till lammet och till avslutning avec. Om jag druckit 👿 skulle jag blivit så stressad för de drack så måttligt…. Det är så mycket skönare att slippa 🤔 och jag känner mig glad efter supertrevlig kväll.
@vår2022 Även om min resa här på forumet varit hackig och gropig kommer jag aldrig ge mig. Jag ska bli hon som inte dricker för att hon verkligen inte vill.❤️

@Ny dag Bravo! För varje nykter erfarenhet du samlar på dig blir det bara enklare och enklare. Jag brukar tänka att det är lite som med godis. Om jag inte tar en enda bit ens så är det inga större problem att avstå, finns det dessutom melon, färska bär och vindruvor på bordet så blir jag supernöjd med det. Det är ju umgänget som man vill fokusera på 🥰

Kram 🐘

@Ny dag Har just diskat upp efter enklare påskmiddag hemma. De andra drack vin och öl. jag drack afri öl blandad med påskmust (jättegott). ingen undrade över det. Jag hade jättetrevligt. Så skönt att slippa tänka på alkohol och hade jag druckit hade jag druckit mest och tyckt att de andra drack alldeles för lite.... jag vet....

Ännu fantastisk dag på skidor, bra känsla av att vakna nykter, vara nykter och att nu snart somna nykter. Tacksam att jag klarat 22 dagar och kommer inte ha närhet till systemet hela nästa vecka vilket gör a till en ickefråga. Skönt!

@Andrahalvlek Precis, umgänget och alla goa skratt, jag kände mig fri igår vilket gjorde att jag var på ett sprudlande humör. 🥰

@Amanda L Vad skönt att höra att det gick bra. Jag tycker som du att det inte är svårt att avstå helt, däremot hade det varit svårt att dricka som det andra och samtidigt vara nöjd… Bättre att välja a-fritt helt enkelt🥰

23 dagar har jag vaknat nykter utan ”fylleångest”, min vanliga ångest finns dock kvar men det är ändå lättare för skammen finns inte där längre. Kroppen tar heller inte stryk och har återhämtat sig känns det som. Har påsklov nästa vecka vilket innebär skidor ⛷️ och friluftsliv och ingen närhet till systembolag vilket innebär att de nyktra dagarna fylls på utan att jag behöver kämpa🙏! Det är frihetskänsla!

@Ny dag Så skönt det låter! Njut ordentligt nu av ledigheten och fyll på med energi. Längtar tills vi åker till fjällen i slutet av april, det är bland det bästa som finns att få vara där. Kram🐣💕