@Ny dag Härligt med 23 dagar! När livet inte känns ngt speciellt, när det dyker upp oro…ångest…så försöker jag tänka att jag blev inte alkoholist över en dag, över en månad utan det tog sin tid. Men när jag slutat m alkoholen vill jag må bra helst direkt fast det tar ju sin tid…..och det är ganska jobbigt.

Ha det fint i fjällen☀️

Kram🥰

Nästan så att jag känner mig utvilad, sovit en hel natt utan att vakna🙏. Snart dags för gott kaffe och därefter skidåkning. Så tacksam över att påsken varit nykter.
@Varafrisk Att jobba med sig själv tror jag är nyckeln. Och ja, man blev inte alkoholiserad över en dag…. 🥰🥰🥰 Grattis till 80 dagar 🎊🎉🎊🎉♥️

Å’varit ute stora delar av dagen och r nu riktigt kroppsligt trött, snart dags för tacos till middag och då smakar en a-fri öl helt perfekt. Ska försöka lägga mig tidigt och inte hänga kvar framför 📺 alltför länge så jag kan vakna upp tidigt till dag 26 utan alkohol! Haft många konstiga tankar på a idag och förstår att det är 👿 som vill ta över…. Behöver boosta mig inför hemfärd med återfallsprevention…. Men idag och kommande dagar kommer vara nyktra🙏

Skidåkning på schemat idag även om vädret inte är det bästa. Gör inget att vädret är sisådär eftersom jag är fortsatt nykter, ledig och kan ladda batterierna inför våren då jag brukar må sämre i största allmänhet. Boostar iaf måendet genom att inte dricka. Idag är jag nykter.

@Ny dag
Stort grattis med vad du redan uppnått!
Det är härligt och lärorikt att läsa om andras resor. Jag är så glad jag hittat hit.
Jag hoppas du får en underbar natt.

En månad nykter eller rättare sagt 30 dagar… hursomhelst känns det obeskrivligt skönt att vara tillbaka på den nyktra banan. Gårdagen bestod av huvudvärken från helvetet, enda trösten var att den faktiskt inte var orsakad av alkohol. Fortfarande svag idag och har absolut noll lust efter alkohol. Jag fortsätter bygga upp mig själv genom att lyssna och läsa om återfall, hur hjärnan fungerar och försöker hitta strategier för att fortsätta vara nykter men väljer också att ta en dag i taget. Det blir lite kluvet men men. Målsättning 1 är en nykter vår, därefter sommar osv. Personligen påverkas jag mycket av årstidsväxlingar så jag tänker att det är bra ha delmål som sammanfaller och att aktivt bearbeta inför tillsammans med min psykolog. Idag är jag nykter 🌱

@Andrahalvlek 🙏 Tänker också det är bra med mindre delmål… så jag fortsätter en månad till men tar en dag i taget. Dagarna rullar på i rasande fart och till helgen har jag tänkt planera in egentid utan stress utomhus. Trädgården behöver ses över men jag kommer att börja med det roliga och plantera blommor, räfsa gräsmattan etc kan jag göra senare för jag är värd en belöning =nya vårblommor i alla krukor. Kanske kommer blommorna sedan påminna mig om att hur bra det är att vara fortsatt nykter. Kram till dig och vad härligt att att åka på spa med dottern. Du är så värd det❤️!
@Crusade 🙏! Du kämpar också på bra! Nu hänger vi i här, eller hur? Jag är också så glad över att ha hittat detta forum och även att jag vågar skriva om detta för mig skämmiga 🥰

Svårt att sova i natt, haft många konstiga drömmar utan egentligt sammanhang. Vaknat flera gånger men utan ångest eftersom jag inte druckit. En sån skön känsla det är när man vaknar till och tänker på gårdagen och konstaterar att det inte är någon ”fara”. Här skiner solen och det är verkligen vår. Härligt att möta våren utan ångest från att ha druckit. Idag psykologbesök och fortsatt utforskande av mig och varför jag så ofta har ångest/mår dåligt. Denna gång ska jag fullfölja behandlingen, vara ärlig om mitt drickande (som just nu inte finns och förhoppningsvis aldrig mer). Men jag har ju kämpat i flera år med att verkligen bli nykter så att ta itu med varför jag valt (ja, det är ett val att ta återfall eftersom det är jag som lyfter glaset till munnen) att återfalla i omgångar efter månader av nykterhet. Önskar alla en fin nykter torsdag! Idag vaknade jag för 33e dagen i rad upp nykter (ok, de första dagarna var inte roliga utan väldigt jobbiga men dag för dag förbättrades måendet och redan efter fem dagar hade det värsta släppt). Idag är jag nykter! 🌱

@Ny dag Så bra! Alkohol skapar tydligen både ångest , oro och depression, så just det hjälper ju ändå inte. Hoppas du kan hitta en bättre strategi framöver. Allting lättare när man är nykter i alla fall.❤️

@Amanda L Helt riktigt, att vara nykter förvärrar inte ångest och depression/nedstämdhet. Som nykter mår jag bättre även om jag inte mår bra. Jag har sedan innan tonåren mått dåligt, kämpat med skolan osv men iaf skaffat mig både högeskoleutbildning och mycket bra arbete. Däremot har jag fått kämpa med och kämpar ff på ett sätt som inte är hälsosamt och nu i samband med klimakteriet har det blivit svårare. Alkoholen har för mig (från början iaf) varit en fristad och hjälpt mig att tycka att jag duger. En mycket dålig sådan förvisso. Nu som 50+ har jag bestämt mig att jag faktiskt är värd att få må bra och bli den jag kan och vill vara, och då finns det ingen plats för alkohol längre samt att jag måste jobba på djupet med mig själv i kombination med någon psykofarmaka. Äter idag men känner att det inte är riktigt rätt… men viktigast först = vara och förbli nykter! 🥰

Solen skiner, vaknat nykter dag 35. Ikväll är vi bjudna på fest hos kompisar som är glada i vin. Vi bor i princip grannar så jag kan inte skylla på bilkörning. Bygger upp mig för att så naturligt så möjligt säga nej tack till bubbel o vin. Det kommer gå bra. Vaknade hursomhelst igen med huvudvärk, det har jag gjort mer eller mindre hela veckan så att dricka vin då är ju hursomhelst idioti. Jag klarar detta💪!
@Amanda L Det kommer jag att göra, det måste jag tro på för det är jag värd 👍. Har en väldigt bra psykolog, helt privat så det kostar en del men då jag inte dricker går det på ett ut. En investering g i mig själv ser jag det som. Önskar dig en fin lördag i solen. Vi följs åt här på forumet🙏🥰

@Ny dag väldigt bra jobbat 👍🏻
35 dagar och du känner dig säkert stark i din nykterhet. Förbered dig inför kvällen. Jag brukar med lätthet i rösten säga ” tack men jag dricker ingen alkohol längre ” blir det frågor på det säger jag med samma lätthet ” jag mår inte bra av det”
Då brukar det accepteras bra av vännerna.
Det gäller att inte göra en stor deal av det om man inte själv väljer att prata om själva problemet.
Styrketankar

@Ny dag Det kommer stt gå bra. Tror det är en större sak för dig än för grannarna.” Nej tack, men jag dricker inte alkohol längre. Men du kanske bubbelvatten eller nåt annat?”. Om de frågar varför så tycker jag också att ”jag mår inte bra av det” är bra(sant) och tillräcklig förklaring..
Heja dig❤️👍

@Ny dag Blev nåt fel med inlägg.
Ville bara ps:a om att de kanske inte ens frågar utan bara sträcker fram ett glas bubbel när du kommer. Förbered dig på ett tydligt nejtack där, så det är klargjort på en gång…:)