Hej @Ny dag, tittar in och säger kämpa på! Och tipsar om lite dryck. Apprezzare Orange spritz, iskall med is och rosmarin är god med ”vuxen” smak. Finns på systemet och Ica. Sen har jag köpt ett nytt fint drinkset till mig själv och boken ”Good Drinks ALCOHOL-FREE RECIPES FOR WHEN YOU'RE NOT DRINKING FOR WHATEVER REASON”, bra titel för övrigt 😊. Har inte lyckats ta mig i kragen och blanda till något gott än men i helgen har jag lovat mig själv (och min man) att ta mig tid till det.

Ha det fint 🌺

@AstridK tack 🤩 för tips på bok (med så bra namn för det är så jag ska bemöta omvärlden med varför jag inte dricker… dvs en ickefråga) och dryck, har faktisk redan köpt denna spritz men ej testat, får nu komplettera med rosmarin och testa till helgen med maken och förhoppningsvis solskenet 👍🙏! Att dricka något med a i gör jag inte längre med njutning, de tiderna är för alltid passé för jag vill ju då bara ha mer… ha en fin nykter dag!

Dag 3. Vaknade alldeles för tidigt och börjar känna igen känslan att denna dag kommer att bli lättare än igår. Idag tar jag inte första glaset, det kommer och förblir aldrig värt det. Måste pränta in detta djupt in i hjärnan och ta höjd för detta när tankarna om en gång till dyker upp, måste spela hela filmen i hjärnan. Att under den gångna helgen skylla på sjukdom för att kunna dricka i ensamhet när familjen firade påsk (brukar såklart inbegripa alkohol om än mycket måttligt så det borde egentligen inte varit några problem för mig att vara med och avstå). Lördagen och söndagen tog jag mina återfall i smyg och ensam. Maken fattade inte utan trodde att jag faktiskt var sjuk på riktigt, han märkte heller att jag var påverkad. Under årets första verkliga vårhelg låg jag inne och spelade sjuk för att få vara i fred med alkoholen och jag hade ångest under hela tiden fast på olika sätt men ett som är säkert är att jag mådde bedrövligt hela tiden och det är så jag nu mår utav alkohol, nu och för alltid. Detta bevisar också all forskning och jag är inget undantag i detta det inser jag!

@Ny dag Skönt med dag 3 och när det börjar lätta lite igen. Känner igen det, till slut är man i ett stadie där det inte ens funkar att bedöva med alkohol, det ger ångest på en gång. Man får inte ens lindring en stund, kanske är det det som är botten? Man måste ta till ännu tyngre doser för att bedövning? Nä, nu måste du bort från denna skit som bara förstör och får dig att må dåligt. Du är värd att få må bra och det kommer du att få göra. Steg 1 är att få bort alkoholen och en kontakt med psykolog som du kan få stöd i på vägen. Har gått hos psykolog sedan höstas, några veckor före jag slutade dricka, hon har följt mig på min väg och varit ett så viktigt stöd i min utveckling mot en helare och tryggare jag.

Ha en fin dag! Du kämpar på så bra!💪🌷💕

Dag 4 och idag fortsätter jag på min nyktra resa. Mår återigen så mycket bättre i både knopp och kropp! Igår fanns tankarna runt alkohol konstant, har blivit lovad tid hos psykolog under nästa vecka och då kom tankarna automatiskt att ”ja, men då kan jag ju sluta definitivt då och bara dricka denna helg också”… Nu på morgonen har man ju det mesta av sin styrka kring att inte dricka alkohol överhuvudtaget och jag tänker på hur bra jag mår av att vakna och bara vara trött, inte både bakis, trött och ha fylleångest, känna misslyckande över gårdagen. Nu ☕️, sedan jobba (hemifrån iofs), lunchpromenad i solen och ikväll ansiktsbehandling. 🙏 för detta forum! Nu kämpar vi för jag/vi ångrar aldrig en nykter dag!

@Ny dag God morgon! Härligt att du mår bättre denna morgon, skönt när man kommit igenom de första tunga dagarna och måendet vänder. Vad bra att du fått en psykologtid nästa vecka, då har du varit nykter mer än en vecka och det blir mer givande att samtala då. Jag höll inne om mitt drickande hos psykologen första två gångerna, men sedan berättade jag efter att jag slutat på min andra dag, då jag hade ett möte. Det var så skönt att berätta, den skammen och ångesten som drickandet innebar, sedan kunde vi jobba med skammen som inte var relaterad till alkohol, när den var borttagen.

Ha en riktigt skön lunchpromenad i solen och njut av ansiktsbehandlingen, det är du värd🌞💕🌷

Dag 5 och fredag, jobbade länge igår pga inlämning så unnar mig lite ☕️ på sängen idag! Idag är jag nykter!

@vår2022 Du har så rätt, nästa vecka hos psykologen kommer jag vara mer klar och sorterad i huvudet, värsta alkolholrelatereade ångesten har lagt sig och jag kommer vara 💯 % transparent. Jag ska klara vara nykter tills är mitt första etappmål. Jag måste nu få hjälp med alkoholberoendet samt mitt dåliga mående parallellt - jag behöver båda delarna och jag ska vara övertydlig med detta då jag haft psykisk ohälsa (bulimi, självmordsförsök, känslig, trasslig skolgång etc.)sedan tidiga tonåren men kämpat på under ”bra” perioder (nästan maniskt) så jag lyckades till slut få en akademisk utbildning, bra jobb etc. Men priset för mig blev till slut ett alkoholberoende, det är ju alkohol jag använt som bränsle ibland och ibland som dämpare men alltid för att döva oron/ångesten/känslan av otillräcklighet/blyghet… Jag växte även upp med en psykiskt instabil mamma (som älskade oss barn över allt annat och gjorde allt i sin makt för att vi skulle ha det bra) och en pappa som alltid arbetade (han var ju tvungen att kompensera ekonomiskt för att mamma inte jobbade). Skriver för komma ihåg, tårarna rinner när jag tänker på mina fantastiskt fina föräldrar som älskade oss barn så mycket, gjorde allt för oss…men som inte mäktade med och kanske heller inte förstod. Nu är jag dock vuxen sedan måååånga år men jag vill försöka nysta i var och varför det blivit som det blivit och vilka verktyg och strategier behöver jag utveckla för få det liv jag ”drömmer” om. Rörigt inlägg men bra att få tankar på pränt. Nu dax att jobba! 💪

@Ny dag Det är bra att släppa garden och bara få vara ledsen för det som inte var bra för dig. Att man som barn inte fick allt det som man behövde för att föräldrarna inte var förmögna till det. Det gjorde så gott de kunde efter sina förutsättningar men man fick tyvärr inte det man hade behövt, där och då. Det sätter sina spår på olika sätt, även skam och skuld. Det fina i det är att ”det är aldrig försent att få en lycklig barndom”, att man som vuxen kan bearbeta dessa känslor och få en förståelse framförallt om sig själv och sina känslor. Våga vara i dem, vara ledsen, arg, besviken och sedan komma vidare till livet här och nu. Att agera på annat sätt och inte ta till alkoholen som flykt och förgörare. Förlåta sig själv, ha medkänsla med sig själv, trösta sig själv, vara stolt över sig själv. Få frid och försoning med sig själv och med andra. Jag har kommit en bra bit på denna väg tillsammans med psykolog. Mina föräldrar ser jag på ett annat sätt nu, de gjorde så gott de kunde och de hade inte förmågan till annat. Men jag är fri, sätter mina gränser och mina känslor främst, inte deras och jag är inte medberoende längre. Jag mår så mycket bättre och alkohol är ett minne blott.

Ha en fin fredag! Du gör det så bra❤️

Dag 5 och fredag, jobbade länge igår pga inlämning så unnar mig lite ☕️ på sängen idag! Idag är jag nykter!

@vår2022 Du har så rätt, nästa vecka hos psykologen kommer jag vara mer klar och sorterad i huvudet, värsta alkolholrelatereade ångesten har lagt sig och jag kommer vara 💯 % transparent. Jag ska klara vara nykter tills är mitt första etappmål. Jag måste nu få hjälp med alkoholberoendet samt mitt dåliga mående parallellt - jag behöver båda delarna och jag ska vara övertydlig med detta då jag haft psykisk ohälsa (bulimi, självmordsförsök, känslig, trasslig skolgång etc.)sedan tidiga tonåren men kämpat på under ”bra” perioder (nästan maniskt) så jag lyckades till slut få en akademisk utbildning, bra jobb etc. Men priset för mig blev till slut ett alkoholberoende, det är ju alkohol jag använt som bränsle ibland och ibland som dämpare men alltid för att döva oron/ångesten/känslan av otillräcklighet/blyghet… Jag växte även upp med en psykiskt instabil mamma (som älskade oss barn över allt annat och gjorde allt i sin makt för att vi skulle ha det bra) och en pappa som alltid arbetade (han var ju tvungen att kompensera ekonomiskt för att mamma inte jobbade). Skriver för komma ihåg, tårarna rinner när jag tänker på mina fantastiskt fina föräldrar som älskade oss barn så mycket, gjorde allt för oss…men som inte mäktade med och kanske heller inte förstod. Nu är jag dock vuxen sedan måååånga år men jag vill försöka nysta i var och varför det blivit som det blivit och vilka verktyg och strategier behöver jag utveckla för få det liv jag ”drömmer” om. Rörigt inlägg men bra att få tankar på pränt. Nu dax att jobba! 💪

Dag 5 och fredag, jobbade länge igår pga inlämning så unnar mig lite ☕️ på sängen idag! Idag är jag nykter!

@vår2022 Du har så rätt, nästa vecka hos psykologen kommer jag vara mer klar och sorterad i huvudet, värsta alkolholrelatereade ångesten har lagt sig och jag kommer vara 💯 % transparent. Jag ska klara vara nykter tills är mitt första etappmål. Jag måste nu få hjälp med alkoholberoendet samt mitt dåliga mående parallellt - jag behöver båda delarna och jag ska vara övertydlig med detta då jag haft psykisk ohälsa (bulimi, självmordsförsök, känslig, trasslig skolgång etc.)sedan tidiga tonåren men kämpat på under ”bra” perioder (nästan maniskt) så jag lyckades till slut få en akademisk utbildning, bra jobb etc. Men priset för mig blev till slut ett alkoholberoende, det är ju alkohol jag använt som bränsle ibland och ibland som dämpare men alltid för att döva oron/ångesten/känslan av otillräcklighet/blyghet… Jag växte även upp med en psykiskt instabil mamma (som älskade oss barn över allt annat och gjorde allt i sin makt för att vi skulle ha det bra) och en pappa som alltid arbetade (han var ju tvungen att kompensera ekonomiskt för att mamma inte jobbade). Skriver för komma ihåg, tårarna rinner när jag tänker på mina fantastiskt fina föräldrar som älskade oss barn så mycket, gjorde allt för oss…men som inte mäktade med och kanske heller inte förstod. Nu är jag dock vuxen sedan måååånga år men jag vill försöka nysta i var och varför det blivit som det blivit och vilka verktyg och strategier behöver jag utveckla för få det liv jag ”drömmer” om. Rörigt inlägg men bra att få tankar på pränt. Nu dax att jobba! 💪

@Ny dag Lägger in mitt svar igen, då jag såg att det råkat komma dubbletter av ditt inlägg efter mitt tidigare svar😁

Det är bra att släppa garden och bara få vara ledsen för det som inte var bra för dig. Att man som barn inte fick allt det som man behövde för att föräldrarna inte var förmögna till det. Det gjorde så gott de kunde efter sina förutsättningar men man fick tyvärr inte det man hade behövt, där och då. Det sätter sina spår på olika sätt, även skam och skuld. Det fina i det är att ”det är aldrig försent att få en lycklig barndom”, att man som vuxen kan bearbeta dessa känslor och få en förståelse framförallt om sig själv och sina känslor. Våga vara i dem, vara ledsen, arg, besviken och sedan komma vidare till livet här och nu. Att agera på annat sätt och inte ta till alkoholen som flykt och förgörare. Förlåta sig själv, ha medkänsla med sig själv, trösta sig själv, vara stolt över sig själv. Få frid och försoning med sig själv och med andra. Jag har kommit en bra bit på denna väg tillsammans med psykolog. Mina föräldrar ser jag på ett annat sätt nu, de gjorde så gott de kunde och de hade inte förmågan till annat. Men jag är fri, sätter mina gränser och mina känslor främst, inte deras och jag är inte medberoende längre. Jag mår så mycket bättre och alkohol är ett minne blott.

Ha en fin fredag! Du gör det så bra❤️

Många dubbletter blev det på morgonens inlägg😔🤔, men fortfarande nykter och oron i kroppen har lagt sig för dagen. Mysig kväll med familjen, mineralvatten i kombination med cola zero var de drycker som stod till buds. Måste hitta något som också passar/känns festligt och fredagsaktigt till en grillad köttbit. @vår2022 tack 🙏. Min tråd tänker jag använda för att reflektera så att jag hos psykologen kan bearbeta och berätta hur mina tanker går och vad som är mina triggers… 🌱🌱

Lördag dag 6, vaknade upp efter orolig natt. Trött men nykter så det är ok. Har precis haft världens fight med adjävulen när jag var i köpcentret i närheten där jag bor. Gjorde ärenden, apoteket, skomakaren, kemtvätten etc när jag passerade systemet var det som att stegen automatiskt styrde om in dit och min hjärna slog totalt om att bara idag..... men tack och lov hejdade jag mig och vände om tvärt, helt skakig och ledsen för hur ska jag klara detta för all framtid? Idag gick det bra och de är jag stolt och tacksam över men f-n vad jobbigt detta är. Imorgon vaknar jag nykter. Önskar er alla en nykter lördag🙏!

@Ny dag Bra och starkt av dig att tvärt vända om. Jag ser faktiskt fram emot Lördagkvällen med en kopp te vid tv’n, så otroligt skönt det ska bli att vakna imorgon med en fullkomligt normal smak i munnen utan sandpapper och giftodörer, ännu en dag. Det här klarar vi! Trevlig kväll och en skön Söndag.

Återigen dag 7 utan a och kroppen känns åter starkare/ friskare. ”Plufset” i ansiktet betydligt mindre. Längtar efter den fräschör som kommer efter 1-2 månader. Och ja, jag är mycket fåfäng 🧖‍♀️💅💄 vilket jag verkligen också vill använda i min strävan mot ett liv utan a. Skönt att första helgen känns avklarad och att jag varit nykter och närvarande 🙏. Dock är jag vettskrämd inför framtiden, jag litar längre inte på mig själv. Jag har nog inget fysiskt beroende eller har jag det? Har jag ett psykiskt beroende? Jag ville eg bara döva min ängslan, få tyst på surret i huvudet, få bort det tankar som titt som tätt poppar upp kring att känna lugn och att inte hela tiden vara så självkritisk. När jag tillför a så försvinner allt detta, det var därför a funkade så ”bra” i början när endast 1-2 glas vin behövdes.... det är dock länge sedan nu. Jag har nog aldrig druckit för smaken utan bara för känslan och berusningen när jag nu rannsakar mig själv, dock uppskattade jag ett anpassat vin till en anpassad maträtt (oftast på restaurang och avsmakning men det var ju egentligen bara till förrätten man hade förmågan att verkligen känna alla toner etc för sedan hade ju tillförd alkohol dövat möjligheten att uppleva fortsatta smakkombinationer... Idag fortsätter jag vara nykter för jag jag vill vara det!

@Ny dag Ja, fåfänga eller helt enkelt se frisk och fräsch ut är verkligen en bonus och drivkraft till att vara nykter. Jag vet inte heller om jag har ett kemiskt beroende eller inte men absolut ett psykiskt beroende. Det var skönt att bara stänga av, som dock bara stängdes av för en stund, och zooma ut. Jag drack också mest för att bli påverkad, och som du säger kunde det första glaset vin som var utvald till viss rätt smaka gott, sen spelade det inte så stor roll bara det var alkohol. Jag ser mig helt enkelt som beroende och det räcker som beslut för att vara nykter för gott. Jag kan inte hantera alkohol och mår bara dåligt av det. Man måste helt enkelt ta itu med det som skaver och hitta andra sätt att hantera dessa känslor än med alkohol. Och det går att göra detta om man vågar stå kvar och möta sig själv❤️.

Bra jobbat med 7 dagar! Nu är du på god väg framåt!🌷💕

Andra veckan ska också gå i nykterhetens tecken, idag dag 8. Sovit som en stock nästan hela natten, känner mig nästan utvilad. Det var väldigt länge sedan jag kände mig så här trots att jag haft nyktra perioder tidigare.

@vår2022 Jag ska ta itu med det som skaver - det är en av grundstenarna till att lyckas långsiktigt. Jag får nog gå tillbaka långt, fick tidigt anorexi/bulimi och nu när jag inte dricker vill jag hetsäta istället för då lättar också ångesten.... det är som om en autopilot i kroppen/knoppen går igång.. men nej, ska inte heller tillbaka dit. Jag har även ett shoppingberoende att tampas med.... önskar dig en underbar afri dag🙏🌺🥰

@Ny dag Åh vad skönt att du fick sova ordentligt! Jag har sett en serie på 3 delar på svtplay som heter ”ätstört” och handlar om anorexi/bulimi. Kan rekommendera den, mycket intressant och lärorik. Kan se vissa likheter i beroendet med alkohol.

Ha en riktigt fin måndag!🌷💕