Två veckor idag! Tänk vad två veckor utan alkohol kan göra med kropp och knopp! Hela jag känns lättare och piggare, mera vaken och alert. Det får mig osökt att tänka på hur jag måste varit då jag drack vin varje kväll och vilken påverkan det inneburit för kropp och hälsa. Idag nykter!

Dag 15! Dagarna rullar på, känns naturligt att inte dricka alkohol. Blir lite orolig att jag har det för lätt just nu, tar det lite för givet men aldrig glömma, aldrig ta första glaset och för att stärka det behöver jag fortfarande fortsätta/repetera och fylla på med fakta och jobba förebyggande med återfallsprevention fast jag har svårt att motivera mig när det går så lätt….

@Ny dag Skönt att det går lätt. Motivation är en färskvara, och jag kan inte lita på min motivation. Ibland finns den starkt och ibland inte alls. Kanske räcker med att tänka att aldrig ta första glaset och om sug kommer kan du kolla fakta om återfallsprevention för att påminna dig varför du inte ska ta första glaset.

Ha en fin dag!🌷💕

Dag 16. Idag är det fredag och nästa vecka påsklov vilket jag ser framemot. Kan jobba på distans och det blir skönt med miljöombyte och förhoppningsvis möjlighet till många långa promenader (högst väderberoende..). Mitt sötsug har nått nya proportioner och det känns som m det smugit sig på några extrakilon, hellre det än alkohol i och för sig! Behöver börja tänka på att lägga om och fokusera på kosten samt radikalt minska ner på Marabou mjölkchoklad som är min nya ”drog”. Äter nu en stor kaka (200g) per dag vilket är ohållbart i längden. Har ett förflutet med ätstörningar så jag vill inte hamna där igen, dvs inte byta ett missbruk mot ett annat igen. Skriver här för att ventilera tankarna.
Känns iaf så skönt att vakna nykter, stiga upp utan att behöva fundera över gårdagen med ångest. Dock är jag ganska ”förvirrad” eftersom jag är mycket i mina egna funderingar och har svårt att fokusera längre stunder på annat som tex jobbet. Får då dåligt samvete för att jag tycker att jag inte presterar tillräckligt och känner jag behöver kompensera genom att arbeta fler timmar. Jag tror och hoppas att lite längre fram i nykterheten så kommer detta att ordna upp sig per automatik och jag försöker tänka positivt även om jag periodvis stressar upp mig. Idag är jag nykter och idag ska jag max äta 100 g choklad, helst inga gram alls men i valet och kvalet hellre choklad 🍫!

@vår2022 🙏🌷💕

@Argbiggan Tack för att du kikar in, har det lite tungt just nu och känner mig inte alls på topp men hänger i och fortsätter räkna mina dagar. Känner en stor oro i hela kroppen som jag inte kan sätta fingret på.... 🥰

Långfredag idag, solen skiner och det hr alla förutsättningar att bli en fin nykter dag. Men jag har sådan panik, känner mig gråtfärdig och utschasad när jag egentligen bara vill känna lugn och nykter välkomna våren tillsammans med familjen. Men huvudsaken jag inte dricker iaf, men att det ska vara så svårt att kunna må bra och känna tillförsikt.

@Ny dag Låter som det är tufft och jobbigt för dig. Tror du att du kan försöka få tag på vad det är som plågar dig inombords? Jag kan känna igen känslan och då finns det ofta något som skaver hos mig. Bara att kunna identifiera det, sätta ord på det kan lätta på trycket. Att våga vara i det. För mig brukar det kännas skönt att veta vad som trycker, även om själva skavandet är jobbigt. Att jag då kan tänka, ok det är därför jag mår som jag gör. Sedan kan jag tänka att just nu kan jag inget göra åt det, det finns här men jag låter det få vara som det är just nu. Idag vill jag fokusera på att vara ledig, ha det skönt med familjen. Jag ska tänka på det som skaver, det finns och jag ska ta itu med det senare, vid ett bättre tillfälle och det kommer inte att försvinna. Jag lägger tankarna i en låda, stänger den och öppnar den en annan dag.

Så bra att du iaf inte dricker, det skulle inte göra det bättre. Ha en fin påsk och massor av kramar🐥❤️❤️❤️

Idag startar jag om på dag 1, för sista gången hoppas jag. Ångesten från helvetet. Har nått en ny lägsta nivå känns det som, spelade sjuk dör att få vara i fred och därmed kunna dricka. Hur skruvat är inte detta? Men det är ju bara att bita ihop, skriva här trots att det känns pinsamt men jag måste vara ärlig här. Skriver mer en annan dag men jag kommer att vara nykter.

@Ny dag Det viktigaste är att du är ärlig mot dig själv, det enda som betyder något. Man kan bli hur skruvad som helst om den enda lindringen och utvägen man ser är att dricka alkohol. Har gjort hur många skruvade saker som helst. Som jag uppfattar det finns det något tungt inom dig som du behöver få fatt på. Du berättar om att du haft ätstörning och prestationsångest. Kanske skulle du vara hjälpt av stöd och att få prata med en psykolog?

Kämpa på nu och ge inte upp!💪🌷💕

@vår2022! Kommer inte ge upp, jag ska bli fri.... Det stämmer att jag jag behöver psykologhjälp, har haft det tidigare och ätit antidepressiva och kanske är det så att jag alltid behöver göra det. Orkar nämligen inte må så här dåligt längre. Ska verkligen ringa och boka tid imorgon, vill ju att vår och sommar ska vara utan alkohol och att jag ska finnas helhjärtat för min älskade familj och samtidigt också må bra. Just nu känns allt bara så hopplöst, tror jag ska läsa din tråd igen, du skriver så hoppfullt och det är så härligt att läsa hur bra du mår och hur du tacklar dina tankar!

@Ny dag Saker och ting ändrar sig också över tid, de saker jag pratade med psykolog ser lite annat ut i dag i och med att livet också ändrat sig hel del. Jag tog tidigare till alkohol vid ångest och drickandet eskalerade med åren. Ångesten ökade på för var gång jag drack och jag kom inte vidare med mitt mående någonstans, tvärtom blev det bara allt sämre. Alkoholstoppet har minska en hel del ångest men det som skaver finns kvar och måste tas itu med. Jag orkade/orkar vara kvar i ångesten och har närmat mig det trots att det smärtar och tydligare fått koll på vad det handlar om, med stor hjälp av psykolog. Min hantering av smärtan blev så mycket värre och eländigare med alkohol i kroppen, många gånger förvrängt och jag fastnade överdrivet i många saker. Idag undersöker jag det som skaver mer ”nyfiket”, vad är det som gör att jag mår som jag gör. Ångest är ju också något som stegras till en topp och sedan dalar det alltid neråt. Kamp och flykt beteendet i hjärnan. Jag gjorde min ångest farligare än den var i själva verket. Man blir stark av att möte ”faran” i vitögat och mycket lugnare. Man möter sig själv och sin rädsla.

Ta kontakt med psykolog så att du får må bättre framöver. Kramar❤️🌷

@vår2022 tack igen för svar i min tråd. Efter varje upphåll blir missbruket värre, jag smygdricker större mängder och sprit då jag vill få effekten snabbare än snabbast. Vill dämpa främst ångesten och att min hjärna ska bli lugn. Samtidigt vet jag att jag kör mig rakt ned i än djupare ångest och jag behöver mer och mer hela tiden. Idag ingen alkohol och inga abstinensbesvär utan bara ångesten från helvetet. Pratat med min man, han kommer avstå alkohol för min skull, vi kommer återuppta våra helgnöje där hela familjen sitter och myser/spelar spel och äter fina tilltugg, ostar och snittar/småplock men istället för vin hitta goda A-fria lite lyxiga drycker. Tips ombedes! Beställde nyss olika tonics från ett företag som heter sweden tonic och som ska vara goda. De hade även alkoholfri snaps som jag också köpte. Är så rädd att jag inte nått min absoluta botten än och det måste till för att bli fri. Jag vill i alla fall inte dricka alkohol, jag vill bli en sån som inte dricker för att jag sätter hälsan först och jag mår ju bevisligen inte bra av alkohol. Jag kommer nog aldrig berätta för min omgivning att jag är alkoholist utan berätta att jag numera inte dricker alkohol för att jag helt enkelt inte mår bra efteråt, vilket är sanningen och då jag nu kommer börja äta antidepressiva igen står det klart och tydligt att medicinen inte är förenlig med alkohol. Jag vill se mig själv som en som slipper dricka a och som njuter av gott kaffe även dagen efter en fest. Kramar till dig med och du gör detta sååååå bra.

@Ny dag Vad bra att du pratat med din man så att du inte står ensam i detta. För mig är det ovärdeligt att kunna prata med min man när det känns svårt, min bästa vän och livskamrat. Omgivningen behöver inget veta, inte deras sak. Jag har endast berättat för några nära i min familj och som också är ett fint stöd. Skönt att ha några att berätta för om framstegen man gör😁. Du kommer att fixa detta och kommer att njuta gott av kaffet efter festen, nykter och nöjd🥰.

Kämpa på, vi hjälps åt!💪🌷💕