@Ny dag
Har läst ifatt här nu och du kämpar på så bra! De första dagarna, ja hela första veckan kan vara riktigt tuff. Men du är redan på dag 6 nu! Snart lättar den värsta känslan och förhoppningsvis landar du i bra sömn på nätterna som hjälper dig oxå. Håll ut för det är sååå värt det!
🌸

@Rehacer Tack för att du hoppar in och stöttar, har börjat läsa din tråd och är full av beundran hur långt du kommit efter en ”lite knackig” början! Det inger mig hopp med min knackiga historia här. Du är så på rätt väg och jag tror på dig och ser framemot att följas åt på denna resa. Denna vecka har inte varit lika tuff som förra gången, mår så mycket bättre rent kroppsligt men det beror nog på att jag haft uppehåll i över en månad och att jag inte lät återfallet vara längre än typ två veckor vilket är länge nog egentligen. Att skriva och läsa här varje dag är viktigt för mig så fort jag inte skriver eller läser är jag på väg utför, så känns det iaf nu... Kram 🥰 och ha en underbar nykter dag!

@vår2022 Tack för att du peppar och stöttar🙏🥰! Jag vill och ska hålla ut, det är precis som du skriver sååååå värt det och det vet jag ju. Sömnen i natt var mycket bättre🙏, inte bra men det spelar ingen roll i detta nu för att det går åt rätt håll och jag känner mig iaf mycket bättre än när jag drack och det är ju det som är huvudsaken! Så var det inte i början av denna nyktra period, snarare tvärtom😰.... tittade på filmen om återfallsprevention som du rekommenderade på forumet igår... finns tydligen en serie av filmer som jag ska ta till mig.... hela tiden boosta hjärnan med fakta och repetera!! Idag är vi nyktra! Kram

Sjunde dagen idag. Kommer att vara nykter för jag har lovat mig själv att idag ska bli en så bra dag som möjligt. Jag ska göra saker precis så mycket som jag orkar, vare sig mer eller mindre, för jag måste börja bygga upp och ta hand om mig och sluta kompensera för ”de dåliga, trötta dagarna” genom att göra dubbelt upp de dagar jag mår bättre. Detta måste jag lära mig att acceptera och hantera för jag är en mästare på att kompensera/överkompensera de dagar jag mår bättre vilket nog är en av anledningarna till att alkoholen kom in i bilden även på vardagarna. Min dåliga självkänsla och ångest en annan sak att börja bearbeta (men inte idag).

majken_r

@Ny dag Så klokt du skriver. Och den dåliga självkänslan du skriver om bearbetas också genom att tänka och göra som du skriver i inlägget. Ta hand om sig själv, göra lagom och allt det där bygger ens självkänsla❤️ Och att inte dricka är självomsorg på hög nivå, heja dig!

@Ny dag Det är så bra att öppna upp sig om sig själv för sig själv. Släppa ”duktighetsspärrarna” om hur man borde vara. Vara den man är på riktigt för sig själv och sätta ord på det. Känna allt det man känner på riktigt utan filter för sig själv. Vara ärlig, öppen och sann mot den man känner allra bäst, sig själv. Det finns så många saker som påverkar varför man mår som man gör och att lyckas hitta och träffa detta, skapar möjligheter till förändring. Försoning, förlåtelse eller medkänsla med framför allt sig själv, men även i bästa fall med andra. Var sak har sin tid och att vara nykter är en förutsättning för att kunna öppna dessa förändringens portar.

Ha en fin dag, du jobbar på så bra!🌷💕

Dag 8, vaknar med huvudvärk, natten har varit jobbig med flera uppvak och svårt att somna om. Men jag vaknar nykter och efter en titt i spegeln ser jag förvisso trött och lite risig ut men inte så plufsig och faktiskt lite fräschare än för åtta dagar sedan👍! Kan inte bara fokusera på att jag inte sover, ska unna mig en tupplur/vila efter lunchpromenaden om jag känner mig alltför trött då. Ska blocka av tid i kalendern. Jobbar hemma idag och började kl 7.

@vår2022 ”att vara nykter är en förutsättning till att öppna förändringen portar” - så sant och det är ju det vi vill, att förändra eftersom det nog är en stor anledning till varför vi hamnat här. Genom att vara/bli nyktra får vi en andra chans till ett liv som förmodligen blir så mycket bättre än genomsnittet eftersom vi tvingats bli sanna mot oss själva i tillfrisknandet... låter lite flummigt men så tänker jag. Jag håller tummar och tår för dig ang jobb.... och att du ska behövs göra test känns ju lite märkligt men en process är en process. Kram

Tack @majken_r ! Känner mig inte så klok... men har ju varit med här ett tag. Att inte dricka är ju grunden för att må bra och för att få till en förändring. Och för att uppnå en långsiktig förändring är behöver man nog (jag iallafall fall) strategier som också tar hänsyn till att man inte är på topp och att ”good enough” är alldeles tillräckligt. 🥰🌺

@Ny dag
Minns att jag hade problem med hemska drömmar första tiden. Kunde vakna med hjärtklappning och hade svårt att somna om. Håll ut, det blir säkert bättre för dig med - numera sover jag som en stock!
Att huden blir så mycket fräschare är ju ett stort plus med, tycker jag.
Jag upptäckte förändringen efter typ 14 dagar. Inte lika grå och plufsig.
Sug åt dig alla positiva grejer som det för med sig att sluta dricka. Go girl! 🙌

Dag 9, snart tvåsiffrigt igen och det känns så bra. Imorgon hotellfrukost vilket nog är oöverträffat efter en alkoholfri restaurangkväll med familjen. Så trött nu så jag hoppas på att också få sova inatt. Känner mig dock stolt och peppad inför att inte dricka a imorgon.

@Ny dag grymt jobbat 💪💕
Åh hotellfrukost är ju livets liv! Det är du så värd! Härligt med en a-fri restaurangkväll med familjen 💕
Hoppas du får sova gott och njuter ordentligt av frukosten imorgon!

Kram 💕

Dag 11. Vaknar upp med skön känsla i kroppen, nykter och utsövd. Ska bli gott med kaffe när frukosten öppnar. Nu börjar sviterna och ångesten som försakades av återfallet blekna och jag mår såklart så mycket bättre bara tack vare det. Det tänker jag bara var i och försöka njuta och landa i några dagar parallellt med att läsa/lyssna på Craig Beck för att reflektera så här långt. Jag vill försöka skynda långsamt och stegvis i min nykterhet inte rusa på och försöka vända ut och in på mig själv för att lära/kunna allt fort.... luddigt skrivet men jag är en person som alltid går ”all in” vilket i sig är påfrestande och jag tror kanske det är därför jag inte har lyckats hittills... kommande vackra är mitt fokus också att börja lära mig använda mig av mindfulness. Idag ska jag vara nykter, inte stressa och bara försöka njuta av dagen i det lilla.

@Ny dag Låter klokt och skönt att skynda långsamt och stegvis. Jag är också en ”all in” person och det stämmer nog att jag denna gång inte slukade allt med hull och hår tills jag ledsnade. Förändringen har skett mer stegvis dag för dag, skyndat långsamt så det blivit hållbart och genomförbart.

Så njut av dagen långsamt!🌷💕

Härligt @Ny dag ! Hoppas helgen med hotellövernattning var bra. Hotellfrukost är ju bland det bästa som finns! Vad skönt att du kommit ur de första jobbiga dagarna och att det blir lättare. Hur går det med sömnen?
Håller oxå på att försöka lära mig skynda långsamt. Önskar dig en fin måndag🍀🌺

Dag 13! Upp i ottan för resa i jobbet och nu på väg hem, helt slut men ändå nästan tillfreds. Känns som hjärnan börjar prestera bättre och jag har lättare att fokusera. Fortfarande kommer tankar titt som tätt på alkohol och hur befriande det skulle vara med ett glas vin. Behöver arbeta in strategier för att rikta om tankarna. Idag är jag nykter och min plan är att vara det imorgon också.

@Ny dag Bra jobbat!💪. Imorgon 2 veckor. Skönt att det märks skillnad i hjärtverksamheten. Tror också på att rikta om tankarna på alkohol är bra strategi. Kanske tänka på något annat läskande alkofritt alternativ? Eller kanske, nu tänkte jag på ett glas vin, men vad skönt det ska bli att inte ta det och bli bakis imorgon. Istället kommer jag att vakna nykter, typ.

Men nykter idag och imorgon🌷💕