@vår2022
Du är ju verkligen så bäst på att formulera dig så man förstår! Jag älskar dina ord. Tack! 🧡
Jag har förstört min hjärna, jag kommer aldrig kunna återkalla det. Den är programmerad för livet. Den är programmerad att den enda riktiga, sanna glädjen & belöningen är alkohol. Oavsett hur länge vi försöker lära om den så landar den ändå i det om vi dricker. Tillbaka till ruta ett. Stora ord, behöver påminnas om det.
Ha en fin lördag min vän!
Kram 🤗

@Rehacer Tack, det glädjer mig att du tycker om mina ord och formuleringar och att du förstår dem🥰. Ibland skriver jag så mycket och om samma saker flera gånger så att jag själv snurrar upp mig i mina tankar, vänta vad sa nu och menade jag nu?😂. Ja, vi måste alltid försöka minnas hur det var och inte glömma varför och av vilken anledning vi är här.

Ha en fin lördag du med. Här ska skottas, slängas ut mattor i snön och renas, det har kommit 41 cm snö!⛄️🌷💕

Dag 167. Herre gud vad det kommit snö de senaste två dagarna, över 40 cm! Mycket skottande i omgångar, puh! Hade inte tänkt ha något träningspass idag men det blev det ändå, av skottande, snötvätt av stora tunga mattor och pulsande i snön på hundpromenaden. Ikväll blir det glass i stora lass till en film, en väl värd belöning.

Kanske är det på väg mot en öppning i min frostiga relation med en närstående. Samtalet kraschade för några veckor sedan, när vi pratade om det som skaver sedan i somras och tystnad har rått. Min nykterhet och min bearbetning av mig själv har stärkt mig psykiskt. Jag faller inte i djupet längre som tidigare, jag känner mig stabil med fötterna på jorden och sätter mina egna gränser för mina känslor och hur jag mår bra. En ny bättre version av mig själv håller på att utforma sig. Verkar som hen börjat inse att jag menar allvar och att det inte kommer att bli som det skett förr, i mina ögon på hens villkor. Ett nytt beteende från min sida, för oss båda. Hen verkar acceptera, degree to disagree, att våra narrativ är olika och att det får vara så och att det är det enda sättet för oss att kunna ha en relation. Att det som skedde inte var bra för någon, men vi har olika syn på det och det får vara så. Vi kan inte nå enighet på annat sätt. Jag förespråkar att kunna reda ut en konflikt där man kan nå bättre resultat, där man kan få vara arg och säga ifrån det som känns fel och att man kan ta till sig och göra bättre framöver, men det är inte möjligt i detta fall. Får se hur det utvecklar sig, jag är i alla fall glad över att jag kunnat göra denna förändring hos mig.

Ha en fin lördag!⛄️🌷💕

Dag 168. Jag märker hur bra det är för mig att skriva ned mina tankar och sätta ord på dem här i min ”dagbok”. Framförallt om det är något som trycker, då lättare det lite och som Anders Hansen säger så påverkar det vår hjärna och har en dämpande effekt. Han säger också att ju bättre du blir på att beskriva dina känslor desto bättre blir du på att observera dem utifrån istället för att dras med av dem, klokt. Jag känner en slags oro och jag vet att det har med min sons situation att göra. Han har flyttat hem igen, är mest för sig själv på sitt rum, inte så mycket för att prata om hur han mår, inga kompisar som han träffar, tillbakadragen. Han gör egen musik i datorn, han är verkligen en talang i musiken. Han har svårt att bli nöjd med det han gör, otroligt självkritisk. Vet inte hur hans planer ser ut, han har förmodligen social ångest. Försöker nå honom men det är svårt. Jag blir obekväm och han också. Svårt att sätta press på honom. Vänt på dygnet. Väntar ut honom lite, att det är han som ska komma och berätta om hur han tänker om framtiden, men vet inte hur länge jag ska vänta. Han har driv, han har koll, han har klarat att bo själv och sköta allt, han vill inte bo här, säger att det är som att gå tillbaka massa år i tiden. Men då måste han ha en egen ekonomi, ett jobb för att kunna försörja sig själv…han passar inte i i mallen som gäller i samhället. Detta oroar mig och det känns svårt. Jag har bestämt mig för att inte ta över i hans liv, att inte fixa för mycket. Att jag inte ska projicera mina känslor på honom, han har sitt känsloliv, han har sina egenskaper och personlighet, jag har mina och det skiljer sig åt.

Jag reflekterar också kring att det var i sådana här lägen jag tog till alkohol för att bedöva och fly bort från mina tankar och känslor. Det gör jag inte idag och jag har inte behov eller sug efter det. Skönt att det är så i alla fall, bara tanken på att jag gjorde så förr ger mig ångest. Usch! All ångest stoppades för tillfället men lagrades bara på. När ruset var borta var jag på exakt samma ställe igen men med lagrad ångest, noll förflyttning framåt, tvärtom jag förflyttades jag bara längre och längre bakåt till helvetet.

Nu känns det faktiskt lite lättare! Ett helvete är i alla fall borta, alkoholen. Det andra som tynger mig är livet som inte alltid är så lätt, men det är inte helvetet, stor skillnad. Det får bli en dag i taget, ta stöd av min man och bolla lite så att jag håller mig kvar på rätt plats i livet. Mitt liv. Då har jag mycket bättre resurser att ta tag i livet och de utmaningar som finns runt omkring mig. Det ordnar sig, det kommer att bli bra!❤️

@vår2022 Oj, vad jag känner igen mig när du beskriver din son, och jag känner igen min yngste i din son. Han gör oxå musik i datorn. Han har sedan han var 15 år haft målsättningen att kunna leva på sin musik. Prioriterade därför ner skolan till ett minimum. Han har varit introvert i flera långa perioder. Vid sidan om musiken har han spelat mycket. Både musiken och spelandet är dock socialt fast inte IRL. Han både spelar och skapar musik med andra.
Jag känner igen mig i din oro. Och att man dövat den oron av vinet. Tyvärr är det nog så att vår yngste är den som mest hade behövt en nykter och närvarande mamma.
Sen det du skriver om att lägga sig i och ”hjälpa”. Att man fungerar och tänker olika. Då är det svårare att hjälpa, tycker iallafall jag. Man måste låta individen mogna, hitta och acceptera sig själv för att bli trygg och låta det ta den tid som behövs. Det är så lätt att man tycker ”alla andra har ju redan börjat plugga, flyttat hemifrån etc. Varför är inte mitt barn så”
Introvert, social fobi, mm har jag funderat mycket på. Är man sådan på riktigt eller är det ett medvetet (undermedvetet val) för att man är osäker? Vår yngste passar heller inte in i mallen. Nu jobbar han och träffar kunder hela dagarna så det går åt rätt håll. För 2 år sedan fick han panik av sådana situationer men nu trivs han. Men han vill inte vara anställd, han vill driva eget. Så nu börjar tankarna komma på utbildning. Visst finns drömmen om att kunna leva på musiken, men det är bra att ha en plan B om det inte går. Att leva på musiken är också förknippat med stress. Du måste hela tiden prestera och leverera och det blir tufft när inspirationen tryter.
Och i somras när hans kompisar mer eller mindre tvingade honom med på en tillställning träffade han en tjej och det sa ”klick” och hux flux flög han ur boet och blev sambo.
Det var viktiga pusselbitar att dels våga jobba och få uppskattning för det han gör och dels att han har funnit kärlek och känner att han duger så oxå.
Så det ordnar sig på ett eller annat sätt.

Ursäkta om jag kapade din tråd men jag kände sån stor igenkänning och jag hoppas du inte tar illa upp!
Kram och önskar dig en fin dag😊🌷🍀☀️

@Vinägermamman Hej! Nä, du kapade inte min tråd, du reflekterade på mitt inlägg😁 tack så jättemycket! Var glad jag blir för att det gått framåt och så positivt för din son. Min son har också drömt om att leva på musiken sedan ung ålder. Han lever för musiken. Han har gett ut musik på Spotify och haft några uppträdanden. Han träffade en tjej för många år sedan som inte alls var bra för honom. Hon drog åt sig honom hårt och svek honom sedan djupt på många sätt. Det tog hårt på honom och då fick jag kontakt med honom och vi pratade om detta. Han förstod vad hon gjort mot honom, det var otydligt för honom först och han trodde det berodde på honom. Han blev arg och kanske lite bitter. Vet inte om det finns kvar inom honom. Han slutade i bandet, tog tillbaka musiken från nätet. Slöt sig och har inte försökt träffa någon ny tjej, vad jag vet. Han har pluggat, bott själv men inte trivts i det sociala. Inte fått nya kompisar. Nu gör han ny musik som han säger han ska släppa, bara digitalt, själv utan band. Jag tror att han har en sårbarhet, att det ingår i hans personlighet att han är som han är. Osäkerheten gör att han drar sig undan, då slipper han exponera sig för andra. Kan se liknande drag hos hans pappa, lite speciell, svårt att passa in i ”mallen” med skillnad att han inte har social ångest på samma sätt. Han har också jobbat lite på olika ställen men inget han trivts med och slutat. Han blir stressad och lägger av. En sårbarhet. Han säger att han ska försöka hitta något jobb för att få pengar och kunna bo i eget och leva för musiken. Vet inte hur realistiska tankarna egentligen är då han har svårt i sociala sammanhang och dra sig undan. Han pratar något om att plugga också. Vet inte riktigt hur han tänker då han ogärna pratar om det. Mitt drag är nu att hålla mina egna känslor i schack, låta honom få styra sitt liv. Har tidigare sagt så många gånger att det finns hjälp att få, men det är han själv som måste vilja ha den hjälpen för att det ska bli verksamt. Att han själv anser att det inte blir hållbart så här. Jag ska ge honom tid och själv vara chill ett tag till. Han har inte bott här så länge än. Kanske lossnar det för honom?

@vår2022
Våra kära kära barn som vi är beredda att göra allt för. Nästan så vi vill leva deras liv åt dom för att de ska slippa törnar, brustna hjärtan & ensamhet. Men vi har varit där vi med, vi har varit unga och vi klarade av det. Vi behövde motgångar för att växa och för att bli dom vi nu är. Det känns som en självklar grej, men när det gäller våra barn så vill vi skydda dom från allt ont.
Jag förstår dig @vår2022. Men det ordnar sig, är helt säker på att det kommer gå bra för din son. Speciellt med tanke på all kärlek och omsorg han har i dig som mamma.
Kram 🤗

@vår2022 Har man musiken i blodet och som drivkraft är det nog svårt att helhjärtat satsa på något annat. Vissa som min son jobbar med (musikaliskt alltså) har lyckats försörja sig och tjäna bra med pengar utan att de för den skull är ”kändisar”, men de flesta har ett annat jobb vid sidan om än så länge. Tänker också på att det finns olika måttstockar på vad man vill uppnå i livet. Man är så präglad av att lycka är att ha det bra materiellt. Det finns ju som sagt så mycket annat, bara man är frisk, mätt och har tak över huvudet.
Du gör så klokt i att stå tillbaka, låta honom ha det lite chill och utan press fundera på vad han vill göra. Vill han något så finns du ju där för att stötta. Det kommer lossna för honom och det kommer att gå bra 😊

@Rehacer @Vinägermamman Tack för ert stöd, det värmer❤️. Idag följde han med på en 5 km hundpromenad vid lunch, han frågade igår när jag skulle ut och jag väckte honom innan. Tänker att han kanske vill komma in i bättre rutiner. Det var mysigt fast vi inte pratade värst, eller jag pratade mest. Vid middagen var han gladare och med i samtalet😁. En dag i taget❤️💕

Hej vår2022 🌺🥰! Tack för att du skriver så jäkla bra inlägg hos mig och andra här på forumet ✨. När jag läser dina inlägg (tex hos Jan.3 idag) så tänker jag att det är precis så det är och precis så jag tänker, men jag snurrar ju alltid in mig i sagor om gropar och marker och ankor och fjantar etc 😆.

Min äldsta dotter (17 nu) delar många av de drag du beskriver att din son har. Nu när hon börjar bli lite äldre funderar jag mycket på hur hennes självständighet, eller ”vuxentillblivelse”, ska ta form framgent. Hon har så många gåvor, men jag har alltid sett att livet, som det ”ska funtas” norm-mässigt, kommer att vara utmanande för henne att få till… Fint att få ta del av dina tankar och ditt sätt att möta din son 🥰! Kram 💕🌱

@Annabell Tack! Vad glad jag blir av ditt inlägg och att du uppskattar det jag skriver🥰. Ha ha! Det är bra att skapa bilder och sagor som du gör och av det svåra, jag har också mycket bilder på alkoholdjävulen och det brinnande helvetet😂. Jag är en gammal fotbollstjej och hade rollen som lagledare, jag gillar att coacha team, såväl då som nu i jobbsammanhang och nu i forumet😂. Jag kan säkert bli tjatig ibland med mina fakta.

Ja, det känns bra att dela tankar om detta med barn som har olika sårbarheter och utmaningar i dagens samhälle. Det är väl lite som med alkohol, man pratar inte med andra om att man har problem med detta. Mest tycker jag att man hör om hur duktiga ens barn är men inte så mycket om det finns problem. Lite skam där också kanske? Känns lättare att prata om min dotter som det fungerar och går så bra för med andra. Men jag lär mig mycket om mig själv och mitt förhållningssätt genom min son❤️. Det ska nog gå bra för våra barn, på något sätt💕. Kram🐥❤️

Dag 171. Påsken närmar sig. Två härliga dagar med sol och idag grått. Verkar bli fin över påskhelgerna, hoppas! Har handlat massor av påskliljor och placerat ut i vaser och krukor med pynt i och hoppas de slår ut lagom tills påsk. Det har blivit roligare att pynta och pyssla igen och det finns en nyvunnen energi för detta. Har bjudit hit familj på lördag och måndag, det känns också roligare än tidigare. Känns så lugnt och skönt att inte ens behöva fundera på vad vi ska dricka och eller bjuda på för dricka. Vill man dricka starköl eller vin får man ta med sig det själv. Det brukar inte drickas så mycket i detta sammanhang, det har mest varit jag som druckit mycket. Alltså före, under och efter gästerna gått, men inte i år😁. Jag ska vara närvarande och dricka mitt goda alkoholfria öl och vakna pigg och fräsch nästa dag, kanske starta dagen efter med en löptur? Jag har beställt en pulsklocka, känns motiverande och roligt att kunna se olika data. Har även beställ AirPods så att jag slipper sladdtrassel när jag lyssnar på musik och springer. Det är presenter som jag ska ge till mig själv inför min 6 månadersdag den 25 april. Tyckte först att det var lite för dyrt att unna mig detta, men vad skulle vin kostat som jag knappt brydde mig om vad det kostade, bra mycket mer!

Ha en fin dag alla där ute!🐥🌷💕

@vår2022
Bra, du är värd en belöning för ditt arbete! Helt rätt att fira 6 månader med såna grejer.
Gällande pysslande så har jag alltid mätt mitt mående utifrån det. När jag haft sämre perioder så har pysslandet varit obefintligt. Det är först när jag helt plötsligt har jag börjat tänka ut något projekt eller pyssel som jag ofta kommit på att ”jag mår nog rätt bra nu”. Så min kreativa ådra är helt beroende av mitt mående.
Mysigt med påsk och mysigt med fina planteringar och pynt!
🤗

@Rehacer Tack😁. Då är du precis som jag, när jag pysslar och donar och mina blommor mår bra, det är när jag mår bra. Nu har jag även pyntat påsk ute och då mår jag extremt bra😂. Ha det gott!🐥🌷💕

Dag 172. Hade inte tänkt skriva detta men gör det ändå, risken finns att bli riktigt besviken igen…Var på intervju i måndags, en tjänst jag hade för ca 10 år sedan. Sedan fick jag kallelse igår till två nya intervjuer i nästa vecka. Tjänster som är mer ”kvalificerade” och inom det jag senast arbetat och utbildat mig inom. Räknade inte med att få komma på intervju då jag fått många ”Vi vill tacka för ditt intresse av denna tjänst, men vi har beslutat att gå vidare med andra kandidater. Du är välkommen att söka andra tjänster hos oss”. Tänker att jag får njuta av att ändå få bli utvald till intervjuer och ha passerat nålsögat med mina tester för att komma vidare till intervju. Det skulle innebära mer resande men det är möjligt att även arbeta en del hemifrån.

Med lite perspektiv är jag ändå glad på något sätt att jag blev arbetslös. Jag hade aldrig fått ”ändan ur vagnen” till att söka nytt jobb, utan harvat på fast jag inte trivdes så bra. Jag har fått tiden till att söka och leta efter annat jobb. På ett sätt har nog det även motiverat mig till att hålla mig i trim såväl fysiskt, psykiskt som att vara nykter. Och det i sin tur har gjort mig stark till att orka fortsätta söka, leta och tro på mig själv. Ett uppgraderat liv på så många fronter😁.

Mina hundar har blivit så oerhört bortskämda med att ha mig hemma varje dag, hela pandemin då jag jobbade hemifrån och nu under arbetslösheten. De har fått vara ensamma då och då, men den ena har en tendens att sätta igång att yla och den andra stämmer in i kören📢🐕🐕. De vill inte bli lämnade av flocken. Vi har ju pusslat innan pandemin så det ska ordna sig om jag får ett jobb, även maken kan arbeta hemifrån emellanåt.

Hur som helst ska jag njuta några dagar av att blivit utvald till intervjuer och ta en dag i taget. Ha en fin skärtorsdag!🐥💕🌷

@vår2022
Yes!! Nu håller vi tummarna och ber till högre makter att saker ska falla på plats gällande jobb för dig!
Njut av tanken att du är kallad till intervjuer, du är en av dom de vill ha! Resten vet vi inget om, njut bara av detta du i dagsläget vet.
Du ska på intervjuer! Yes!! 🤗

@vår2022 Håller med @Rehacer om intervjuer och jobbsökande. Klart du ska njuta och glädjas åt att bli utvald för intervjuer 💪🏻🌷🤗. Förr eller senare klickar det👍🏻

Ja de där fyrbenta. Vi fick vår bara en månad före pandemin, så han har växt upp som en Coronahund och har jättesvårt för att bli lämnad ensam, även korta stunder.

Önskar dig en finfin skärtorsdag. Funderar på att ta fram 🧹🧙🏻‍♀️ Och ta en tur.

Heja @vår2022 ! Det kommer att sluta med att du får välja och vraka mellan jobben! Lite ketchupeffekt…din påsk låter underbar- själv skall jag slava i källarförråd ännu några dagar. Men idag så glad när vi promenerade hem genom stan från en liten föreställning- ännu ljust ute och fåglar sjöng. T.o.m. njöt av att titta in på alla krogar, utan behov att gå in. Flyttningens fröjder, kunna gå överallt. Glad påsk alla! 🧚🌞🐣